Tot hier en niet verder. Grenzen aangeven! Hoe doe jij dat?

11-01-2020 08:55 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe geef jij je grenzen aan binnen je eigen cirkel? Ik merk dat ik het moeilijk vind om nee te zeggen op een constructieve manier zonder onderbouwingen. Hoe doen jullie dat?
anoniem_392495 wijzigde dit bericht op 14-01-2020 11:29
88.20% gewijzigd
blijfgewoonbianca schreef:
11-01-2020 13:16
Maar wat heb je nou deze week niet gedaan waardoor zo’n beetje iedereen boos op je is ?
blijfgewoonbianca schreef:
11-01-2020 13:23
Door wie dan ? Verhuizende kinderen ? Zieke ouders ? Klussende vrienden ?
chocolol schreef:
12-01-2020 10:07
Ik heb eigenlijk nog niet echt een concreet voorbeeld van TO gehoord over hoe anderen over haar grenzen gaan en zij dat dan aangeeft.
Zoveel vragen zonder antwoord. Maar CL2 had er wel een relevante observatie bij, vrees ik.
CL2 schreef:
11-01-2020 15:57
Je vraagt hier jaar in jaar uit al advies voor. Er zijn meerdere topics vol met herkenning, verandermogelijkheden en tips geschreven. Je leest telkens goede voorbeelden en gaat er altijd mee aan de slag. En dan maar weer eens een nieuw topic; vind je het gewoon niet heel fijn hierover te mopperen? Anders had je er al heel lang geleden iets aan kunnen veranderen namelijk.
Kriskornelig schreef:
11-01-2020 19:22
Ik ben daar dus jaloers op. Want tegen zulke mensen kijk ik echt op. Ik wilde dat ik dat kon: mezelf aardig vinden.
Hier ligt jouw oplossing. Als jij jezelf al niet respecteert, waarom moet een ander dat wel doen? Begin ermee om jezelf belangrijk te vinden. Jij bent toch niet minder dan je man of je kinderen? Toch maak je jezelf onzichtbaar door jezelf niet belangrijk (genoeg) te vinden. Een goede start is om te bedenken waar je energie van krijgt en hiervoor tijd in te plannen. Stap 2 is je houden aan je eigen afspraak met jezelf. Door niet te schuiven met je eigen plan, word je weer zichtbaar voor anderen en gaan ze ook rekening met jou houden. Hoe kunnen ze rekening met je houden als je onzichtbaar bent?

Dus begin met een uur inplannen voor je zelf. Net zoals de rest van je gezin al doet. Zij hebben ook hun bezigheden op vaste tijden in de week.
Het maakt niet uit wat je dan gaat doen. Wandelen, sporten, naar de film of op de koffie. Gewoon iets wat je leuk vindt en vooral waar je weer energie van krijgt. Want nu lees ik heel veel energievreters en weinig energiegevers. Bedenk waar je blij van wordt en ga dat doen. Dan hoef je straks je grenzen niet meer aan te geven, die straal je uit.
Vermoeiend.
chocolol schreef:
12-01-2020 10:07
Ik heb eigenlijk nog niet echt een concreet voorbeeld van TO gehoord over hoe anderen over haar grenzen gaan en zij dat dan aangeeft.

Het enige voorbeeld was dat TO's moeder zei dat ze het moeilijk had en dat TO dat soort van bot afkapte. Dan gaat TO's moeder toch niet over heer grenzen heen? Die geeft gewoon aan dat ze ergens mee zit. Dat TO er dan geen ruimte voor heeft om daar mee om te gaan dat kan maar dan moet ze dat op een fatsoenlijke manier uitleggen want als ze het bot afkapt zullen mensen zich afgewezen voelen natuurlijk.
Je ziet dat vaak, mensen die jarenlang subassertief zijn geweest, schieten in één keer door naar agressief.
Alle reacties Link kopieren
Betonrot schreef:
11-01-2020 17:40
Ruziemaken, dat doe je goed! Hoef je je niet schuldig over te voelen.
Niet ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
12-01-2020 13:55
Niet ?
Nee.
Alle reacties Link kopieren
In verband met een ban kon ik hier niet eerder reageren. Om die reden wil ik het topic dan ook vanuit mijn kant laten voor wat het is. Het is helaas overmacht. Dank voor de serieuze reageerders en dank voor de staffers. Jullie zijn beiden helden op jullie eigen manier.
Een teruggedraaide perma?
Mogen ze dat in het bantopic ook wel even aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
14-01-2020 11:33
Een teruggedraaide perma?
Mogen ze dat in het bantopic ook wel even aanpassen.
Klopt. Dat is aan hen.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat fijn dat je terug bent!
Later is nu
Kriskornelig schreef:
14-01-2020 11:27
Dank voor de serieuze reageerders en dank voor de staffers. Jullie zijn beiden helden op jullie eigen manier.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Kriskornelig schreef:
14-01-2020 11:27
In verband met een ban kon ik hier niet eerder reageren. Om die reden wil ik het topic dan ook vanuit mijn kant laten voor wat het is. Het is helaas overmacht. Dank voor de serieuze reageerders en dank voor de staffers. Jullie zijn beiden helden op jullie eigen manier.
Deze zin viel me eigenlijk gelijk op, want waarom is het overmacht? Je bent toch geen slachtoffer in deze situatie?
In dit topic valt het me op dat je - even zwart/wit gezegd - in twee uitersten reageert: of met iedereen meewaaien met als resultaat dat ze je grenzen overgaan of (passief) agressief reageren waardoor anderen in de weerstand schieten. Ik heb het idee dat het onkunde van jouw kant is om op een gezonde manier je grenzen aan te geven en jezelf niet voorbij te lopen. Er is namelijk ook een tussenweg, namelijk op een gezonde manier je grens aangeven bij de ander, zonder de ander af te branden. Maar wil je dat ook?
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Dit vind ik dus ook heel lastig,ben nl ook een pleaser en ga over mn grenzen heen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven