Vage dingen

10-03-2008 11:50 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie ook weleens van die vage dingen?

Ik heb af en toe iets raars. Als ik in bed lig en op het randje van slapen lig, krijg ik soms het gevoel dat ik heeeeeel groot word. Niet dik, maar echt groot.

Mijn handen, benen, kaken, voeten, armen voelen dan immens huge aan, alsof ik met mijn hand een olifant om kan slaan en alsof ik kaken heb van een gemiddelde T-Rex.

Op het gegeven moment word ik er zo gek van, dat ik even een rondje door het huis ga lopen en dan is het over.

Herkenbaar? Of misschien andere rare dingen?
Nee SuzieQT haha dat herken ik nou juist niet. Als ik lekker in bedje lig, wil ik slapen ook
Dat schikgevoel of "vallen"

wat je kan ervaren vlak voordat jje in diepe slaap valt heeft te maken met de totale ontspanning van je lichaam.

Als al je spieren zich ontspannen en je hart dus ook (is ook een spier) loopt je hart vol met bloed. Je hersenen geven dan een signaal af dat er een spiersamentrekking plaats moet vinden om je hart leeg te pompen.Hierdoor krijgt je lichaam een soort schok en veroorzaakt een krachtige pompbeweging van je hart,zodat deze weer een normaal hartritme krijgt.

Klinkt eng,maar veel mensen hebben dat.

(heb ik mij ook laten vertellen)
''De hypnagoge schok of slaapstuip is een onwillekeurige stuiptrekking van de spieren welke zich vaak voordoet tijdens de overgang van waken naar slapen. Het wordt vaak beschreven als een vallend gevoel of een elektrische schok, dit veroorzaakt dan de hypnagoge schok. Hypnagoge schokken zijn heel normaal en de meeste mensen zijn dan ook bekend met het verschijnsel. De hypnagoge schok doet zich vooral voor wanneer mensen oververmoeid zijn of in een oncomfortabele positie liggen. De exacte oorzaak van de plotselinge stuiptrekkingen zijn onduidelijk maar er zijn hypotheses geformuleerd:

Het is een natuurlijk onderdeel van het slaapproces wat zich voordoet wanneer de ademhaling is vertraagd en de lichaamstemperatuur is gedaald.

De gevoelens die worden geassocieerd met ontspanning worden foutief geïnterpreteerd door de hersenen als vallen of omtuimelen, in een reflex duwt het lichaam de ledematen uit om rechtop te blijven staan. ''

Bron: Wikipedia
Ik had het vroeger als ik koorts had.

Dan werd mijn dekbed van heeeel zacht naar heel hard, als van scherpe spijkertjes.

En ook droomde ik dan dat het geluid van heel hard naar heel zacht ging.

Vreemd...

Dat 'vallen' heb ik ook wel eens.
Vinyl schreef op 11 maart 2008 @ 18:13:

Ik had het vroeger als ik koorts had.

Dan werd mijn dekbed van heeeel zacht naar heel hard, als van scherpe spijkertjes.

En ook droomde ik dan dat het geluid van heel hard naar heel zacht ging.

Vreemd...

Dat 'vallen' heb ik ook wel eens.
Hmm dat is ook vaag inderdaad! Maar dat lijkt mij gewoon een beetje gek geworden van de koorts? Of gewoon van jezelf natuurlijk ;-)
Ja, zijn typische koortsdromen inderdaad.... haha

Heb het nu niet meer zo. Ik kan wel woest dromen als ik koorts heb, maar niet meer zoals vroeger!
@ summerbreeze

hihi, wat ik als laatste opnoemde van dat idee dat je iets heel lekkers wil eten, ging niet over slapen =P

Ik bedoelde gewoon in het algemeen overdag.. Je OP ging toch niet alleen over slapen? Anders dan slaat mijn verhaal natuurlijk nergens op ;)
Maargoed, wat ik me vandaag bedacht is toch ook wel iets vaags...

Nou ja, het is niet echt vaag te noemen, maar vooral irritant. Ik heb het natuurlijk over de "restless legs". Ik kan daar echt zeeeer gefrustreerd van raken als ik in mijn bed lig, wil slapen, en dan continue word gestoord door een been dat zich gewoon moet bewegen, grrrr haha

Meestal ga ik echt rek en strek oefeningen doen om er vanaf te komen... Dan ben ik natuurlijk weer helemaal wakker en kan ik weer opnieuw proberen in slaap te komen.. :|
anoniem_52456 wijzigde dit bericht op 11-03-2008 20:24
Reden: (ff mn irritatie benadrukken)
% gewijzigd
dat gevoel van vallen bij het inslapen herken ik ook wel ja; soms heb ik het wekenlang elke nacht en dan weer tijden niet. ook de beelden/dromen die ik dan heb verschillen; soms verstap ik me op de stoep, of val ik van de bank of mijn fiets, dan weer val ik in een put ;-)

ook dat rare gevoel van slapen in de trein; het lijkt dan alsof je echt úren doet over het stukje tussen bv nijmegen en arnhem, en schrik steeds wakker met de gedachte dat ik het station allang voorbij ben

en dan nog 1 die met dromen te maken heeft: als ik per sé ergens op tijd moet zijn sochtends; droom ik heel vaak dat ik juist veel te laat kom. dan moet ik om 8 uur werken en schrik ik wakker omdat ik om 11 uur loop te winkelen, ofzo
Ik word niet groot en dik, maar heb juist het tegenover gestelde!

Ik heb het idee ineens heel klein en smal te worden, alsof ik iemand de stop uit me trekt en ik dus leeg loop.

Heel vaag, ik ga meestal even rechtop zitten omdat ik er anders niet meer uit kom en duizelig word en ga draaien in mijn hoofd.

Hmmm klinkt toch wel heel freaky he haha!

Die stuiptrekkingen heb ik ook. Vind het altijd zo jammer want op die momenten sliep ik echt bijna. Helaas moet ik dan opnieuw beginnen...
Ja, dat "groot gevoel" had ik ook altijd!! Wat gaaf om dit te lezen!

Vroeger lag ik in bed, ik werd binnen enkele seconden heeeel groot en mn kamertje werd nog kleiner. Ik gaf altijd de schuld aan mijn kleine slaapkamer, was te klein dacht ik. Mijn nichtje van 1 jaar heeft ook een hele kleine kamer, ik dacht nog "misschien krijgt zij het ook". Heel af en toe heb ik het nog, maar duurt maar een paar seconden.
OOh gelukkig, dan was het zware dat ik een keer op me voelde drukken geen geest of iets spiritueels. Ik heb dat altijd gedacht.

Het was ook wel supereng, er hing voor mijn gevoel iemand met zijn volle gewicht op mijn zij...sindsdien durfde ik niet meer op de bank te slapen.

Die schok herken ik ook, heb ik vaak. En praten in je slaap.

Ik heb een keer heel hard Nee gegild, mijn vriend zat rechtop in bed, ik sliep gewoon door.
SuzieQT schreef op 11 maart 2008 @ 20:19:

@ summerbreeze

hihi, wat ik als laatste opnoemde van dat idee dat je iets heel lekkers wil eten, ging niet over slapen =P

Ik bedoelde gewoon in het algemeen overdag.. Je OP ging toch niet alleen over slapen? Anders dan slaat mijn verhaal natuurlijk nergens op ;)
:rofl: Nee was idd een algemene 'vage dingen' post. Begreep je verkeerd.
Ludhiana schreef op 11 maart 2008 @ 20:37:

Ja, dat "groot gevoel" had ik ook altijd!! Wat gaaf om dit te lezen!

Vroeger lag ik in bed, ik werd binnen enkele seconden heeeel groot en mn kamertje werd nog kleiner. Ik gaf altijd de schuld aan mijn kleine slaapkamer, was te klein dacht ik. Mijn nichtje van 1 jaar heeft ook een hele kleine kamer, ik dacht nog "misschien krijgt zij het ook". Heel af en toe heb ik het nog, maar duurt maar een paar seconden.
Grappig dat je het herkent. Ik heb het pas sinds kort!!
Vana77 schreef op 10 maart 2008 @ 12:05:

ik kan tussen slapen en waken een soort dichtbij/verweg gevoel hebben, dat ik ergens dichtbij ben, maar toch ook heel ver weg.. VAAAG
Dat heb ik nou ook wel eens, meestal gecombineerd met koorts. Alsof je afwisselend groot en klein bent. Meestal voel ik me op een gegeven moment kleiner en kleiner worden. Hmm, moeilijk onder woorden te brengen, maar de muren en hoeken van de kamer lijken steeds weidser en weidser uit te dijen. Heel vreemd en vervelend gevoel, want je verliest de controle en dreigt weg te vallen. Het verdwijnt maar heel langzaam, ook als je wakker bent lijkt de kamer mee te bewegen. Brrr...
Restless legs....ARGH zo irritant!!! En ik heb dat best vaak....dan MOET je je spieren aanspannen, heel maf is dat! Stilliggen is echt geen optie...
Precies Riz...Tis echt gewoon TE frustrerend.. En soms als ik dan mn spieren aanspan dan schiet mijn kuit in een kramp en ben ik nog verder van een lekker slaapje...=S Dan moet ik mn voet helemaal omhoog trekken wil ik uit die kramp komen..Dit is gelukkig nu wat minder omdat ik verkeerde schoenen had en daardoor mijn voeten en benen zich moesten ontspannen als ik geen schoenen meer aanhad. Maar ik heb echt door het huis gerend op zo'n moment, terwijl ik allang had moeten slapen hahah
Ann Liv schreef op 11 maart 2008 @ 22:29:

[...]

Dat heb ik nou ook wel eens, meestal gecombineerd met koorts. Alsof je afwisselend groot en klein bent. Meestal voel ik me op een gegeven moment kleiner en kleiner worden. Hmm, moeilijk onder woorden te brengen, maar de muren en hoeken van de kamer lijken steeds weidser en weidser uit te dijen. Heel vreemd en vervelend gevoel, want je verliest de controle en dreigt weg te vallen. Het verdwijnt maar heel langzaam, ook als je wakker bent lijkt de kamer mee te bewegen. Brrr...

Ik heb dit ook maar het enge is dat ik het niet niet vlak voor het slapen heb maar gewoon midden op de dag en zonder koorts. Iemand kan dan heel ver weg lijken en dan weer heel dichtbij en het voelt heel vreemd. Ik verder niks aan mijn ogen (heb dit al laten meten).

Dat vallen ken ik ook! Akelig gevoel vind ik dat, alsof je meters diep in je matras valt.
anoniem_54930 wijzigde dit bericht op 12-03-2008 13:33
Reden: foutje
% gewijzigd
Dat vallen heb ik elke nacht eigenlijk. Ben een slechte slaper. Dat alles zwaar wordt herken ik ook. Wat herken ik niet eigenlijk ;) Er zijn perfecte verklaringen te vinden in de neurobiologie. Vroeger hoorde ik zelfs midden op de dag, maar meestal als ik probeerde te slapen, een vrouwenstem gillen of kwaad zijn. Dus op zich ben ik vooruitgegaan ;)
Spinster schreef op 12 maart 2008 @ 13:32:

[...]

Ik heb dit ook maar het enge is dat ik het niet niet vlak voor het slapen heb maar gewoon midden op de dag en zonder koorts. Iemand kan dan heel ver weg lijken en dan weer heel dichtbij en het voelt heel vreemd.
Dat klinkt inderdaad heel vervelend. Als ik wakker word lukt het me om het gevoel te relativeren (en meestal heb ik tijdens het 'slapen' al door wat er aan de hand is) maar midden op de dag lijkt het me een rotgevoel waar je moeilijk vanaf komt.
Velen van deze voorbeelden hebben mijns inziens te maken met je energieveld.

Ieder mens heeft zo'n energieveld, en dat energieveld beweegt in je lichaam, maar kan er ook uitstappen..(ver weg dichtbij gevoel) of zich uitzetten, of zich verplaatsen.

Vaak ervaar je deze dingen dan ook als je je ontspant.
De reden dat kinderen dit vaak sterk ervaren is omdat kinderen zich vaak beter en sneller kunnen ontspannen en overgeven, en minder gehinderd worden door lichamelijke blokkades of een focus daarop.

Kinderen staan er ook meer voor open omdat zij nog geen verstikkend normen/waarden patroon hebben gevormd en dus wat vrijer in de ervaringen staan.
Noah, waarom een puur neurologisch verschijnsel mystificeren?
Vind je dat mystiek?

Dat valt reuze mee hoor.

Het is zelfs onderdeel van de wetenschap.

Kijk maar naar kwantumfysica.

Of geloof je ook niet in de energie van licht? Als jij een lichtknopje aanzet, heb je je wel eens afgevraagd wat er dan eigenlijk gebeurd?

Een energieveld is weinig anders dan dat.

Natuurlijk komt daar ook nog eens een neurologisch systeem bij kijken, want onze hersenen doen ook wat met deze informatie.

Geen mystieke, vage bedoelingen hier hoor ;-)
Ik heb dat ook vaak, zowel het vallen als het gevoel groot/zwaar te zijn. Heel vaag en soms een beetje eng ook. Wat ik ook wel eens heb, is dat ik hoor dat iemand mijn naam zegt, of iets anders. En dan net alsof diegene naast mn bed staat! Dat vind ik dus echt supereng, maar zal ook wel te verklaren zijn...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven