Vliegangst: ervaringen van anderen gezocht

14-07-2010 16:32 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet de eerste keer dat dit topic hier verschijnt, toch hoop ik op wat reactie. Ik ben een 32 jarige vliegangstige. Het is ongeveer een jaar of 6 geleden begonnen en wordt steeds erger. Ik heb van mijn huisarts tabletten oxazepam gekregen en heb een thuiscursus van Stg. Valk besteld. Wat zijn jullie ervaringen, want ik ben onlangs op een korte vlucht naar Londen (effectief 20 minuten in de lucht) echt vreselijk bang geweest, zo erg als nooit tevoren. Werkt oxazepam goed en verslaafd het niet (ben ik bang voor)? Is de thuiscursus van Valk een goede???
Ik heb ook vliegangst (ik heb overal angst voor, maar dat terzijde haha). Mijn eerste vlucht (toen was ik 18) ging heel goed, nergens last van. Mijn tweede vlucht twee jaar later ging minder. We vertrokken om 5 uur 's morgens dus hebben de hele nacht op het vliegveld rondgehangen. Ik was dus enorm moe. Bij het instappen overviel me ineens zo'n angst, dat ik er niet meer in durfde. Ik was overtuigd dat we zouden neerstorten. Ik zag de neus van dat vliegtuig en dacht echt dat het mijn dood ging worden. Een stewardes heeft met me gepraat en ik ben uiteindelijk wel ingestapt. Wel mocht ik niet meer bij de nooduitgang zitten dus werden we verplaatst naar achteren. Nog meer paniek haha.

Tijdens de vlucht heftige turbulentie, een stewardes moest naast me komen zitten om me kalm te houden. Eenmaal aangekomen duurde het echt 1 a 2 dagen voor ik die angst kwijt was. Aan de terugvlucht durfde ik niet te denken, maar die verliep wonder boven wonder minder angstig.

Daarna niet meer gevlogen, totdat we gingen trouwen. Ik had echt mijn droomhoneymoon gevonden in Mexico, maarja, die vliegangst. Ik heb toen het boek gelezen: over vliegangst en hoe je ervan af komt, van lucas van gerwen (stichting valk) en ben naar een vliegangstworkshop van stichting valk geweest. Die was wel een enorme aanrader! De cursus is heel duur, maar de workshop was gratis. Het was in het aviodrome in Lelystad, je moest alleen de entree van het museum betalen. Ze geven die workshop geloof ik ieder jaar in juni. We hebben daar veel informatie gekregen, oefeningen gedaan (in een echt vliegtuig) en je kon praten met medewerkers. Ik heb daar met Lucas van Gerwen gesproken en hij heeft mijn boek gesigneerd met een persoonlijke peptalk-boodschap haha.

Voor de vlucht (van 10 a 11 uur) heb ik ook Oxazepam genomen. Ik heb ook tijdens de vlucht eentje genomen. Je wordt er wel suf van vind ik en ik vond het ook niet echt een enorm wondermiddel, maar het nam wel wat van de angst weg. Daarnaast had ik het boek bij me (het deel over opstijgen tijdens het opstijgen en landen tijdens het landen enzo) en had mijn Ipod op met rustgevende muziek tijdens het opstijgen. Zo kreeg ik minder mee van piepjes en andere, in mijn ogen verontrustende, geluiden. Zo heb ik toch de honeymoon van mijn leven gehad.

Mijn vliegangst blijft echter bestaan, vooral na de verschrikkelijke ongelukken van afgelopen tijd. Ik negeer programma's als Mayday Mayday al, maar zulke ernstige ongelukken zijn niet te negeren en laten mij weer beseffen waarom ik die angst heb. Ik vlieg dus voorlopig niet meer. En het is inderdaad geen lichte angst, van die gezonde spanning, maar zoals iemand hiervoor al zei, het is echt een zware doodsangst. En dan vind ik een vlucht dus niet waard.
Bij mij heeft het boek 'over vliegangst, en hoe je ervan af komt' heel erg geholpen.

Het boek vertelt veel over angsten, dat vond ik erg nuttig.

Daarnaast vanalles over vliegen, hoe een vliegtuig vliegt, wat een piloot allemaal kan en wat turbulentie is.

Het boek had ik mee in het vliegtuig, samen met wat oxacepam. Ik had er 2 van te voren ingenomen en nog 1 na het opstijgen.

De combinatie van het boek en de oxacepam was voor mij echt de oplossing!

Wat een verademing.

Ook zo fijn omdat ik rustig vakantie kon vieren en me niet de hele vakantie druk aan het maken was over het terugvliegen.
quote:vlieger32 schreef op 14 juli 2010 @ 16:49:

Ik ben vooral heel erg bang bij het opstijgen en landen, en dan vooral het opstijgen. Het vliegtuig maakt dan allemaal vreemde bewegingen, en ik denk altijd: dat is niet goed, hij zakt ineens weg, de motor hoor ik niet meer, hij gaat trillen etc.

.

Grappig, dit had ik zelf geschreven kunnen hebben. Ik heb precies dezelfde gedachtes. Heel vervelend, want het verpest toch enigzins mijn vakantiepret. Ik ga bijna weer vliegen binnenkort en ga valeriaan druppels gebruiken (homeopatisch).

Ik voel mij al weer behoorlijk opgefokt de laatste paar dagen omdat ik onbewust weet dat het er weer aan gaat komen.. terwijl ik zoveel zin heb ik mn vakantie.
Alles wat je hier benoemt wordt in het boek beschreven. Turbulentie, de geluiden etc. Het is toch een kwestie van de knop omzetten hoor. Ik heb een app aangeschaft voor de iphone over vliegangst. Alles wordt goed uitgelegd, ontspanningsoefeningen voor bepaalde fases tijdens de vlucht, bijv het opstijgen. Je moet maar zo denken: de piloot wil ook graag vanavond weer veilig naar huis! Het boek van vd Valk heeft mij goed geholpen en ben vrij relaxed geweest tijdens mijn vlucht naar Azie. Heb vertrouwen hoor.
Ik ben na een turbulente vlucht ook ineens best bang geworden, en Air Crash Investigation kijken werkt ook niet erg mee

Moest toen vlak daarna een lange vlucht (13 uur met overstap) maken en man! wat zag ik daar tegenop. Kon er niet van slapen!

Heb toen ook het boek van stichting Valk besteld en dat heeft me echt goed geholpen. Vooral de uitleg over alle piepjes en knarsjes vond ik geruststellend. Zat ik niet meer rechtop in mijn stoel bij een brommend geluid, maar kon ik mezelf geruststellend zeggen dat dat het landingsgestel was dat ingeklapt wordt. Dat soort dingetjes weten maakt je een stuk minder bang omdat het niet meer onbekend is.

En de mantra: "Turbulentie is een kwestie van comfort, niet van veiligheid." herhaal ik op de schuddende momenten regelmatig.

Een vliegtuig blijkt echt veel te kunnen hebben en de lucht is als een zee met (lucht)golven. Dus heel normaal dat je op en neer gaat.

Ik zit nog steeds niet heel relaxed in zo'n ding, vooral bij het stijgen en landen niet, maar het is houdbaar geworden.
Ha ladies,

Met mijn oxazepam achter de kiezen heb ik gevlogen! Het ging hartstikke goed. Gewoon doen, er zitten meer mensen in het vliegtuig, je bent niet alleen. De site http://www.fearofflyinghelp.com/ heeft geholpen en de de site van (na googlen kwam ik hier op uit) http://www.ronbudding.nl/index1.htm. Vooral over het eten voor de vlucht, geen koffie drinken, zuivel eten/drinken.

Succes ermee!
Ik heb inmiddels een training gedaan bij Stg. Valk in Leiden en ben verbluffend enthousiast! Het is ongelofelijk wat het resultaat is!

Afgelopen week heb ik de eindtraining gedaan inclusief een retourvlucht naar Berlijn, en ik kan eerlijk zeggen dat ik vrijwel geheel zonder angst in het vliegtuig zit. Het is en blijft spannend maar dat mag ook, maar doodsangsten die ik eerst wel had, zijn volledig weg!

Ik heb geen belang bij deze stichting, maar kan een traject daar echt aanbevelen! Als iemand vragen heeft, stel ze gerust...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven