Voor jezelf leren opkomen

30-12-2017 11:58 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vroeger erg gepest en dat heeft een enorme impact op mijn zelfvertrouwen gehad. Aan de buitenkant is dat niet aan mij te zien. Maar aan de binnenkant blijft het een issue!

Ik heb altijd geleerd mij aan te passen aan anderen uit fatsoen. Hierdoor laat ik niet snel weten wat ík zou willen in groepsverband. Ik pas me te allen tijde aan. Ik heb ook altijd het gevoel dat ik moet “vechten” voor ruimte om iets toe te voegen in groepsgesprekken. Ook merk ik aan mijzelf dat ik nooit helemaal mijn mening durf te geven en een ander vaak gelijk geef. In een drukke straat ben ik altijd diegene die aan de kant gaat voor mensen. Ook laat ik mij makkelijk overbluffen en over mij heenlopen. Hierdoor heb ik het gevoel geen controle te hebben over vervelende situaties.

Kortom, ik ben het zat om zo onderdanig te zijn en wil veranderen! Maar hoe?! Dit gedrag doe ik al vanuit mijn kindertijd, het zit er helemaal ingesleten. Therapie is veelste duur voor mij, of een cursus o.i.d.

Heeft iemand dit ook en hoe gaan jullie hiermee om? Is het iemand gelukt om dit gedrag te veranderen?
Waar om is therapie te duur?
Therapie is gratis als je in een tweedelijnsinstelling behandeld wordt na doorverwijzing van je huisarts.
Je kan bij de huisarts vragen of er plek is bij de POH-ggz. Dat is een praktijkondersteunder GGZ en valt onder keten/huisarst zorg. Kost je niets.
Gesprekken en tips en handvatten kan je daar gewoon krijgen.

Daarnaast valt een therapeut met verwijzing van de HA ( check je zorgverkeraar) gewoon onder de basisverzekering. Al geldt er dan wel een eigen risico.
Maar ik wil dit gewoon ook liever zonder therapie aanpakken. Ik wil het zelf doen.

Wat ik eigenlijk van jullie graag wil weten is of jullie dat zelf ook hebben en hoe jullie er evt. mee omgaan.
Vlaca schreef:
30-12-2017 12:41
Maar ik wil dit gewoon ook liever zonder therapie aanpakken. Ik wil het zelf doen.

Wat ik eigenlijk van jullie graag wil weten is of jullie dat zelf ook hebben en hoe jullie er evt. mee omgaan.
Ik heb er een POH-er voor bezocht. Die echt goede tips heeft gegeven en waarbij je alle dingen waar je tegenaan loopt mee kan bespreken.
Is een assertiviteitscursus een idee? Heb ik gedaan toen ik jonger was en heeft wel geholpen. Geen idee of dat veel geld kost.

Snap dat je het liever zelf opknapt dan dat je therapie gaat doen, ik ben ook zo.
Mij heeft vechtsport doen heel erg geholpen. Misschien kun je dat ook proberen?
Ik herken wel wat je bedoelt. Ik ben er de laatste tijd ook mee bezig en wat voor mij helpt, is mezelf kleine uitdagingen geven, dus bijvoorbeeld: iets zeggen tijdens een bespreking met meerdere mensen. Dan maakt het niet uit wat, als ik dan maar iets gezegd heb. En dan steeds een stapje verder.

Wat mij ook helpt, zijn kleine strategieën om bijvoorbeeld dingen in groepsverband aan te kaarten, bijvoorbeeld zinnetjes om jezelf in te leiden in plaats van meteen je punt te zeggen. Ik merk zelf namelijk dat ik wanneer ik in groepsverband iets wil zeggen, niet gehoord word, omdat anderen er dan overheen praten. Niet expres, wel lastig. ‘Ik zou daar nog even iets over willen zeggen, daar wil ik nog even aan toevoegen dat…’ En als het echt niet lukt op het moment zelf dan er later op terugkomen met de zin ‚ik wil nog even terugkomen op.‘
"Ik wil het zelf doen" met een probleem waar je al jaren tegenaan loopt, werkt meestal niet. Want als je het zelf op kon lossen, dan had je het allang gedaan.

Dus doe niet te ingewikkeld en ga er met iemand over praten hoe ermee aan de slag te gaan. Uiteindelijk ben jij degene die jezelf verandert, maar een ander die je kan helpen en de goede weg kan wijze helpt heel veel.
Foodb schreef:
30-12-2017 13:23
"Ik wil het zelf doen" met een probleem waar je al jaren tegenaan loopt, werkt meestal niet. Want als je het zelf op kon lossen, dan had je het allang gedaan.

Dus doe niet te ingewikkeld en ga er met iemand over praten hoe ermee aan de slag te gaan. Uiteindelijk ben jij degene die jezelf verandert, maar een ander die je kan helpen en de goede weg kan wijze helpt heel veel.
Dit! Vooral als het patroon al uit je kindertijd stamt, daar is niet zomaar een oplossing voor.
Waarschijnlijk (maar dat is een aanname van mij) beïnvloedt het patroon wel meer in je leven dan alleen de voorbeelden die je noemt.
Vlaca schreef:

Dat is een andere reden. Noem dat van geld dan niet.
Ik ben nu een goed boek aan het lezen over weerbaarheid. Daar staan goeie tips in die ik wil toepassen. Ik wil eigenlijk eerst kijken hoe dat uitpakt. Als dat niet werkt dan ga ik erover nadenken om misschien toch hulp te zoeken..

Maar zijn er meer mensen zoals ik? Wat zijn jullie ervaringen?
Vlaca schreef:

Je bent je eigen saboteur. Als dit al je hele leven speelt en in je karakter verankerd zit, is er echt grover geschut nodig. Een boekje lezen volstaat dan niet.
Als je een assertiviteitstraining doet, ga je moeilijke dingen onder begeleiding aan. Je krijgt feedback waar je iets mee moet doen, oefent, en krijgt bijv. huiswerkopdrachten. Allemaal heel nuttig lijkt me.

Nu heb je excuusjes om lastige dingen uit de weg te gaan dus dat schiet niet op, of juist te grote stappen te nemen waardoor je je wellicht ook weer lam geslagen voelt en nog angstiger wordt.
Doorbreek het patroon door therapie of cursus.
Vlaca schreef:
30-12-2017 14:26
Ik ben nu een goed boek aan het lezen over weerbaarheid. Daar staan goeie tips in die ik wil toepassen. Ik wil eigenlijk eerst kijken hoe dat uitpakt. Als dat niet werkt dan ga ik erover nadenken om misschien toch hulp te zoeken..

Maar zijn er meer mensen zoals ik? Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb hele goede ervaringen met vechtsport. Daardoor durf ik makkelijker mijn grenzen aan te geven en voor mezelf op te komen.
Helemaal goed, blueeyes. Lekker bewegen en ook nog eens steviger in je schoenen komen staan.
Goed idee dat van een vechtsport. Daarmee ga je gevoelsmatig de confrontatie aan met een tegenstander en heb je geen keus dan jezelf te verdedigen en aan te vallen..ik ga het eens proberen. Een vriendin van mij doet aan kickboksen, dus kleine stap om eens mee te gaan...

Bedankt voor de tips. Over therapie ga ik serieus over nadenken. Het voelt een beetje als een grote stap, zo met je billen bloot bij een ander...ik heb t wel eens opgezocht en een training kost al vaak rond de 500 euro. Maar misschien kan ik het eens aan de huisarts vragen..ik zie mezelf al jankend bij de therapeut zitten. Kijk daar enorm tegenop. Houd niet van praten. Maar misschien moet t maar...
Maak de drempel voor je jezelf niet hoger; huisartsen, psychologen, etc. zien dagelijks mensen huilen. Die kijken daar totaaaaal niet van op.
Ook niet-praters komen bij therapeuten want of je nu een prater of niet-prater bent, als je het zelf allemaal even niet meer weet zijn zij er juist om de impasse te doorbreken.

Zet de stap naar de huisarts en doe je verhaal. Wellicht krijg je eerst een paar gesprekken bij de praktijkondersteuner die je klachten inventariseert en van daaruit bekijkt waar je het beste terecht kunt.

Aanvulling: zet dingen waar je tegenaan loopt op een briefje. Ga je bij de huisarts stotteren, dan kun je dat briefje erbij pakken of aan de huisarts geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven