Vriend net 'betrapt' bij zelfmoordpoging

30-08-2014 14:00 284 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve mensen,



Pfffff waar moet ik beginnen, zoals de titel al zegt een paar uur geleden heb ik mijn vriend betrapt bij een zelfmoordpoging.



Ik was onderweg naar mijn ouders, en had contact met hem via de app. Ik vond hem vreemd doen, kon niet plaatsen wat er precies aan de hand was. Ik ben terug naar huis gegaan omdat ik een heeel maar onderbuik gevoel had. Thuis aangekomen merkte ik per direct dat er iets goed mis was. Hij was volkomen in zichzelf gekeerd en mijn oog viel op 2 plastic tasjes met een stuk tape ernaast.



Ontkennen kon hij niet want alles wees op een zelfmoordpoging, dit bleek dus ook waar te zijn. Nog steeds ben ik helemaal ondersteboven en heb geen idee wat ik moet doen. Hij dwong mij zo goed als om niemand te bellen en geen hulp in te schakelen. Ik heb lang met hem gepraat en hij vertelde al langere tijd het leven niet meer te zien zitten. Hij is erg depressief en heeft geen levenslust meer. Natuurlijk heb ik voorgesteld en aangegeven dat we hulp nodig hebben en dat dit ook mijn petje te boven gaat. Ik heb eerlijkwaar geen flauw idee wat ik nu moet doen.



Nog steeds moet ik van de schrik bekomen het lijkt wel alsof ik momenteel in een waas zit en niet helder kan denken.

Daarom hoop ik dat jullie mij goed advies kunnen geven wat ik nu het beste kan doen?

Hij loopt al een tijd bij een psychiater maar dit is het allerlaatste wat ik zag aankomen.



Alvast bedankt voor jullie reacties ....
Echt even doorpakken en je geen zand in de ogen laten strooien nu hoor, gewoon crisisdienst bellen. Jij zegt zelf al dat je echt niet weet wat je moet, en hij overduidelijk ook niet, dus je moet echt hulp inschakelen en dit niet gewoon door laten sudderen omdat je bang of in de war bent. Een zelfmoordpoging is een serieus signaal, daar moet je iets mee. Ook (of misschien zelfs juist) als hij daarna weer jubelend door de straten lijkt te rennen.



En jij maakt er geen poppenkast van hè. Jij doet toch geen zelfmoordpoging? Hij wil dat doen. Zijn eigen poppenkast dus, waarvan hij op zijn vingers na kan tellen dat mensen erop gaan reageren. Als hij echt wilde dat je niets zou doen had hij een excuus mogen verzinnen voor de plastic zakjes en de tape -dat kan namelijk best, het is niet alsof hij met een pistool stond- want nu hij je op de hoogte heeft gesteld is het net zoals dubiootje zegt: jij bent ook partij. En jij mag je eigen belangen behartigen door hulp te zoeken voor diegene van wie je houdt en jezelf te bevrijden van een verantwoordelijkheid voor een ander die niemand alleen hoort te dragen.
quote:Miss.Innuendo schreef op 30 augustus 2014 @ 15:41:

Niet om je bang te maken, maar dat hij nu doet of er niets aan de hand is wil niet zeggen dat ie van het plan afgestapt is.

Zij die erover praten doen het niet, én andersom. Iemand die van plan is om eruit te stappen gaat dat niet aankondigen, die doen dat in stilte.



Hij heeft dus nog steeds (meer) professionele hulp nodig.



Uit heel veel onderzoek is hier blijkbaar een andere conclusie uit getrokken. Mensen geven wel degelijk regelmatig aan eruit te gaan stappen en die doen of proberen dat ook.

Zo heb ik een dag voor een hele ernstige poging tegen mijn hulpverlener gezegd dat ik bang voor mezelf was als ik zo van streek alleen thuis was en dat ik verwachte dat ik er een einde aan zou maken.

En dan stomverbaasd zijn als ze telefoon krijgt dat ik leeggepompt ben op de IC lig.



Verder gewoon een goede posting overigens!



TO,

wat een nare situatie voor jullie allebei. Ik zou toch ook contact opnemen met de HAP met de vraag wat hun adviseren. Als de crisisdienst wel komt dan luisteren ze naar hem en zullen ze echt doorvragen en hem niet zomaar: "meenemen" (het kan hoor maar er wordt er niet zo heel snel een gedwongen opname afgedwongen in Nederland). Het kan wel zijn dat er dankzij hun komst intensievere zorg zal komen naast de psychiater.



Heel veel sterkte en laat je niet in de war brengen door zijn poging om maar snel weer "normaal" te doen.
Alle reacties Link kopieren
Laat je door hem geen eisen opleggen wat je wel of niet mag doen. Hard gezegd, maar als hij "zijn zin" had gekregen, had je hem thuis gevonden. Als hij jou daar mee "mag" confronteren, dan mag jij ook hulp inschakelen. Hij heeft ook niet om zijn depressiviteit gevraagd, maar jij evenmin. Hij maakt nu keuzes en die mag jij ook maken. Hoe rot het ook klinkt, blijf wel voor jezelf opkomen en voor jezelf kiezen. Laat je niet emotioneel chanteren. Sterkte met deze situatie.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss.Innuendo schreef op 30 augustus 2014 @ 15:41:



Zij die erover praten doen het niet, én andersom. Iemand die van plan is om eruit te stappen gaat dat niet aankondigen, die doen dat in stilte.



Niet mee eens
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Crisisdienst bellen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:diana_banana schreef op 30 augustus 2014 @ 15:37:

[...]

Hij heeft jóu hier (onbewust) bij betrokken.

Zou het echt onbewust zijn? Hij moet op zijn minst beseft hebben dat zij degene zou zijn die hem zou vinden (hetzij levend, hetzij bij een gelukte poging). Dat noem ik dan niet iemand er onbewust bij betrekken.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
quote:GarciaCM schreef op 30 augustus 2014 @ 16:04:

[...]





Niet mee eens



Dat kan.



Maar wat ik wil zeggen, en dat is belangrijker; als hij net doet alsof er niets meer aan de hand is, wil dat nog niet zeggen dat hij zijn plan van tafel heeft geveegd.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Eens met García. Emotionele chantage. En daar zou ik niet in meegaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss.Innuendo schreef op 30 augustus 2014 @ 16:09:

[...]





Dat kan.



Maar wat ik wil zeggen, en dat is belangrijker; als hij net doet alsof er niets meer aan de hand is, wil dat nog niet zeggen dat hij zijn plan van tafel heeft geveegd.En daar ben ik het dan weer wel mee eens.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Juist als hij zegt dat je niet moet bellen moet je dit wel doen. Vaak als mensen echt zelfmoord willen plegen spelen ze mooi weer. Nu heb jij hem betrapt en kon hij niet tot uitvoering komen. Hij wacht waarschijnlijk gewoon op een ander rustig moment.



Heeft hij hier vaker mee gelopen?
Alle reacties Link kopieren
quote:stala schreef op 30 augustus 2014 @ 15:55:

[...]





Sorry, maar dit is een misvatting die echt de wereld uit moet.

Er zijn mensen die niets aankondigen en het doen.

En er zijn mensen die het wel aankondigen en het doen.

Neem iemand die er wel over praat dus ook altijd heel serieus.Ik ben het helemaal met je eens hoor, dat had ik niet zo moeten zeggen. Uiteraard moet je iedereen altijd serieus nemen, ik probeerde TO alleen duidelijk te maken dat er ook mensen zijn die er dus niet over praten of doen of het niet gebeurd is en het gevaar dus nog niet geweken is.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Er is geen pijl op te trekken of mensen wel of niet zelfmoord plegen als ze erover praten of niet. Ook weten we niet of hij ermee door was gegaan.



Dat maakt allemaal geen reet uit. Je moet namelijk geen Russisch roulette spelen.



Bel de crisisdienst, HAP, familie, iemand. Schakel hulp in!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net contact met de huisarts gehad en word straks terug gebeld door de crisis dienst. Ik vond het lastig om deze stap te maken maar ik merk dat ik dit in mijn eentje niet ga trekken.



Ik heb hem een berichtje terug gestuurd dat dit wel het laatste is waar ik me momenteel mee bezig houd (geld wat hij terugkrijgt van vriend). hierop antwoorde hij dat hij dit snapte.



Eigenlijk begint alles nu pas te bezinken en er gaan een hoop vragen door mijn hoofd heen. Vooral de woorden dat ik er een poppenkast van zou maken, raken mij op de 1 of andere manier. Alsof ik hiervoor heb gekozen? Misschien egoistische dat ik hier op dit moment over nadenk maar ik heb het idee dat hij dit allemaal maar 'normaal' vind.



Mijn vriend heeft slecht contact met zijn moeder. Dit door dingen uit het verleden. Zo heeft zijn stiefvader hem jaren lang mishandeld en misbruikt, zonder dat zijn moeder hier iets aan gedaan heeft. Ik vind het dan ook moeilijk inschatten of ik contact met haar moet opnemen ook omdat ik nog niet zo lang geleden een conflict met haar heb gehad.
In dit soort gevallen moet je de crisisdienst bellen, zij kunnen beter een inschatting maken. Of hij het wil of niet doet er niet toe. Als hij echt suïcidaal is heeft hij hulp nodig. Het kan zijn dat hij boos op je wordt, dat is rot. Maar hoe denk je dat je je voelt als je over een paar dagen thuis komt en het is hem wel gelukt en je hebt niets gedaan? Dat zou hij ook niet van je mogen vragen. Bellen dus.
Alle reacties Link kopieren
Onbegrijpelijk en riskant advies van 113 online!! Had je de psychiater zelf aan de telefoon, of een vrijwilliger? Als het een vrijwilliger was, heeft die contact gehad met zijn achterwacht??

Ik denk dat jou maar 1 ding te doen staat: HAP bellen (of crisisdienst als dat nummer bij jou bekend is). NIET familie/ vrienden, daarmee schaadt je zijn privacy.
quote:virginie1988 schreef op 30 augustus 2014 @ 16:14:

Ik heb net contact met de huisarts gehad en word straks terug gebeld door de crisis dienst. Ik vond het lastig om deze stap te maken maar ik merk dat ik dit in mijn eentje niet ga trekken.



Ik heb hem een berichtje terug gestuurd dat dit wel het laatste is waar ik me momenteel mee bezig houd (geld wat hij terugkrijgt van vriend). hierop antwoorde hij dat hij dit snapte.



Eigenlijk begint alles nu pas te bezinken en er gaan een hoop vragen door mijn hoofd heen. Vooral de woorden dat ik er een poppenkast van zou maken, raken mij op de 1 of andere manier. Alsof ik hiervoor heb gekozen? Misschien egoistische dat ik hier op dit moment over nadenk maar ik heb het idee dat hij dit allemaal maar 'normaal' vind.



Mijn vriend heeft slecht contact met zijn moeder. Dit door dingen uit het verleden. Zo heeft zijn stiefvader hem jaren lang mishandeld en misbruikt, zonder dat zijn moeder hier iets aan gedaan heeft. Ik vind het dan ook moeilijk inschatten of ik contact met haar moet opnemen ook omdat ik nog niet zo lang geleden een conflict met haar heb gehad.

Goed zo meid!



Je mag boos op hem zijn hoor, om die woorden en de hele situatie. Dat is heel normaal want hij doet jou iets aan (niet expres overigens) en neemt je daarna op de koop toe nog dingen kwalijk. Gun jezelf die gevoelens (echt belangrijk!) maar zoek misschien een andere plek om ze te uiten, hij kan er op dit moment niets mee denk ik.



Gezien de precaire situatie en de ernstige problematiek rondom zijn moeder zou ik denk ik geen contact met haar opnemen in jouw plaats. Dat kan eventueel in overleg met hulpverleners en je vriend nog tot stand komen.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je de HAP hebt gebeld. Ik zou nu niet zijn moeder gaan bellen, hij mag zelf kiezen (kun je hem bij helpen) wie hij op de hoogte wil stellen. En jij mag VOOR JOU kiezen wie jij wil inlichten. Gaat het een beetje?
Goed dat je gebeld hebt. Als je iemand wil bellen zou ik juist iemand bellen die hij vertrouwt en waar hij bij terecht kan. Meer stress is nu misschien niet handig. Praat zelf ook met iemand in je omgeving, dit is niet niets. Sterkte
quote:virginie1988 schreef op zaterdag 30 augustus 2014 16:14 Ik heb net contact met de huisarts gehad en word straks terug gebeld door de crisis dienst. Ik vond het lastig om deze stap te maken maar ik merk dat ik dit in mijn eentje niet ga trekken.



Ik heb hem een berichtje terug gestuurd dat dit wel het laatste is waar ik me momenteel mee bezig houd (geld wat hij terugkrijgt van vriend). hierop antwoorde hij dat hij dit snapte.



Eigenlijk begint alles nu pas te bezinken en er gaan een hoop vragen door mijn hoofd heen. Vooral de woorden dat ik er een poppenkast van zou maken, raken mij op de 1 of andere manier. Alsof ik hiervoor heb gekozen? Misschien egoistische dat ik hier op dit moment over nadenk maar ik heb het idee dat hij dit allemaal maar 'normaal' vind.



Mijn vriend heeft slecht contact met zijn moeder. Dit door dingen uit het verleden. Zo heeft zijn stiefvader hem jaren lang mishandeld en misbruikt, zonder dat zijn moeder hier iets aan gedaan heeft. Ik vind het dan ook moeilijk inschatten of ik contact met haar moet opnemen ook omdat ik nog niet zo lang geleden een conflict met haar heb gehad. Ik zou die moeder even achterwegen laten.. Eenmaal geïnformeerd kun je niet meer terug. Wat als ze helemaal hysterisch wordt oid, zit je daar ook nog mee. Dit komt later. Sterkte
Alle reacties Link kopieren
quote:virginie1988 schreef op 30 augustus 2014 @ 16:14:

Ik heb net contact met de huisarts gehad en word straks terug gebeld door de crisis dienst. Ik vond het lastig om deze stap te maken maar ik merk dat ik dit in mijn eentje niet ga trekken.







Goed van je!

Sterkte gewenst.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je nu bezig met zijn stiefmoeder? Dit is een noodsituatie. Zorg maar eerst voor jezelf en voor je vriend. Fijn dat de crisisdienst je terugbelt.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Goed gedaan, laat contact met de moeder nog maar even zitten.
Alle reacties Link kopieren
Misschien voor jezelf naar slachtofferhulp bellen. Een luisterend oor?



En dit topic natuurlijk.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Het telefoongesprek met 113 was inderdaad met een vrijwilliger. Ik merkte dat ze me goed advies wouden geven maar hij zelf niet zo goed wist wat hij met de situatie aan moest. Op een gegeven moment zij hij ook: Jij bent niet de gene die voor hem de keus maakt of hij leeft of dood gaat. Vond dit een hele botte uitspraak maar ergens begreep ik hem wel. Verwarrend dit allemaal..



Als het goed is kan mijn vriend elk moment thuiskomen, ik irriteer me er echt mateloos aan dat hij doet alsof er niets aan de hand is. Ergens weet ik dat ik nu niet boos mag zijn (ik zal dit ook absoluut niet naar hem uitte) maar ik heb het idee dat hij onderschat wat dit allemaal met ons doet.



Ik vind het nog steeds lastig om hulp van vrienden in te schakelen, misschien omdat het dan menens is? Ik weet het allemaal niet zo goed.



Ik wil jullie wel ontzettend bedanken voor alle lieve woorden! Dat doet me echt enorm goed!
Alle reacties Link kopieren
quote:margriet12345 schreef op 30 augustus 2014 @ 16:18:

Onbegrijpelijk en riskant advies van 113 online!! Had je de psychiater zelf aan de telefoon, of een vrijwilliger? Als het een vrijwilliger was, heeft die contact gehad met zijn achterwacht??

Ik denk dat jou maar 1 ding te doen staat: HAP bellen (of crisisdienst als dat nummer bij jou bekend is). NIET familie/ vrienden, daarmee schaadt je zijn privacy.TO is geen overheidsinstantie maar zijn vriendin. Schending van privacy is dus helemaal niet aan de orde. Zij mag hulp inroepen van wie ZIJ het nodig vindt, zowel voor haarzelf als voor haar vriend. Het recht je problemen voor jezelf te houden, geef je op als je een zelfmoordpoging doet. Daarmee betrek je je naasten bij je probleem en maak je het hun onmogelijk dat voor zichzelf te houden, gezien de enorme consequenties.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven