vriendschap verbroken door psychose

18-05-2012 23:39 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

ik wil even iets van me afschrijven.Ik heb vriendschap gehad met iemand. deze persoon heeft last van psychoses. Wat mij voor hem erg moeilijk lijkt. Ik heb ten alle tijden geprobeerd voor hem klaar te staan. Het ging zelf zo ver dat ik hem in huis had genomen. Na 2 maanden is hij opgenomen en verbrak ieder contact met mij het was allemaal mijn schuld. Hij heeft toen bijna 2 jaar lang negatieve brieven en mij goed laten merken hoe slecht ik wel niet was.

Ongeveer en jaar geleden kreeg ik een mail dat hij graag ons contact weer wilde herstellen. Dat heb ik toen gedaan omdat ik dacht hij kan er ook niks aan doen dat hij dit heeft. Ik heb hem zelf geholpen om zijn woning in te richten. Na 2 dagen hard te hebben gewerkt voor hem kregen we na afloop weer ruzie over iets. Ik zou een keer iets hebben gezegd wat niet goed was en daar was hij nog steeds boos over. Maar dat was al uitgepraat. Maar daar ging hij weer ruzie over maken. Nu is het zo dat er weer geen contact is hij wil niks meer te maken hebben met mij. Ik vind dit erg jammer we hadden juist de laatste tijd leuk contact, en ben bang hem nooit meer te zien
Hij wil je kennelijk 'straffen', door iedere keer de vriendschap te verbreken en zelfs 2 jaar lang boze brieven aan je te schrijven. Dan wil hij het contact herstellen, waarop het weer van voor af aan begint.

Hij heeft kennelijk in de gaten dat je dat erg raakt en doet het dan juist.

Laat gaan, zou ik zeggen. Dit is geen normaal gedrag, plus hij speelt met je gevoel. Dat is geen vriendschap.

.
Laat het gaan.

Sommige mensen kosten je veel meer energie en laten je (al dan niet hun eigen schuld) rot voelen.

Wat zou jij ermee winnen wanneer je toch contact zou krijgen?
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Wat Saar zegt.
Een vriendschap moet je ook wat opleveren, het moet niet steeds van 1 kant komen. Dus wat dat betreft zou ik zeggen: klaar ermee!

Maar je hebt hier waarschijnlijk te maken met iemand die chronisch ziek is, mogelijk veel verlies te verwerken heeft. Als zijn ziekte een rol speelt in het verbreken van contact (misschien achterdocht of angst vanuit de psychose) kun je misschien wel wat voor hem blijven betekenen op sommige momenten, gewoon omdat mensen met psychische aandoeningen vaak eenzaam zijn. Wellicht kun je met hem dan ook praten over de periodes waarin het contact er niet is, en maakt dat veel duidelijk. (schaamte?)

Je moet het dan wel aankunnen dat het mogelijk eenzijdig blijft.
Je laatste woorden vind ik wat eigenaardig; wat vind je dan precies zo vervelend als je hem niet meer ziet? Misschien ben je gewoon de juiste persoon niet voor hem; het is toch het beste in een relatie dat jullie allebei plezier aan de relatie beleven en als hij niet wil respecteer je dat.
it's a big club and you ain't in it
Je lijkt een hulpverleners/weldoenersrol te willen vervullen om zo een gevoel te krijgen dat je belangrijk bent, maar als ik jou was zou ik eerst proberen uit te vogelen waarom je daar zo'n behoefte aan hebt en of er behoefte is aan wat je te bieden hebt. Als hij vindt van niet dan houdt alles op.
it's a big club and you ain't in it
Gezien je topictitel 'weet' je waar de verbroken vriendschap aan ligt, namelijk een psychose. Is dat zo?
Draait de vriendschap alleen om hem?

Dan zeg ik, laat gaan.

Jij hebt ook gevoel.
Ik weet niet of je je verdiept hebt in wat psychoses teweeg brengen bij een persoon? Ik weet vanuit mijn ervaring in de psychiatrie dat veel mensen met psychoses moeite hebben met afstand en nabijheid. Ook kunnen ze vaak zaken minder goed interpreteren zoals mimiek en woordspelingen. Kijk een op de site van Ypsylon, daar staat veel info voor familie en vrienden van mensen die last hebben van psychoses.
Eens met dummels. Ik denk helemaal niet dat deze persoon dit expres doet. Houd even afstand, veel mensen met psychoses schamen zich soms later voor hun gedrag. Indien hij later contact zoekt, houd dan wat meer afstand. Bijv. af en toe een leuk uitstapje maken of samen eten en het daarbij laten.

Je hoeft hem niet te redden (dat gaat je toch niet lukken en ervaart hij mogelijk als druk)Voel je niet te verantwoordelijk.

Mensen met schizofrenie verliezen vaak hun vrienden/familie/netwerk.

Ik vind het knap dat jij het toch probeert, zelfs na 2 maal een minder goede ervaring.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:rionyriony schreef op 19 mei 2012 @ 00:51:

Je lijkt een hulpverleners/weldoenersrol te willen vervullen om zo een gevoel te krijgen dat je belangrijk bent, maar als ik jou was zou ik eerst proberen uit te vogelen waarom je daar zo'n behoefte aan hebt en of er behoefte is aan wat je te bieden hebt. Als hij vindt van niet dan houdt alles op.Ik vind jou manier van reageren nogal vreemd overkomen,maar misschien bedoel je het goed. hoe bedoel je hulpverleners rol vervullen. Ik heb alleen iemand met de beste bedoelingen willen bijstaan
Dank voor je reactie. Ik denk ook niet dat hij het expres doet maar het jammer dat het zo loopt.quote:viva-amber schreef op 19 mei 2012 @ 07:25:

Eens met dummels. Ik denk helemaal niet dat deze persoon dit expres doet. Houd even afstand, veel mensen met psychoses schamen zich soms later voor hun gedrag. Indien hij later contact zoekt, houd dan wat meer afstand. Bijv. af en toe een leuk uitstapje maken of samen eten en het daarbij laten.

Je hoeft hem niet te redden (dat gaat je toch niet lukken en ervaart hij mogelijk als druk)Voel je niet te verantwoordelijk.

Mensen met schizofrenie verliezen vaak hun vrienden/familie/netwerk.

Ik vind het knap dat jij het toch probeert, zelfs na 2 maal een minder goede ervaring.
quote:Twinkle1001 schreef op 18 mei 2012 @ 23:44:

Hij wil je kennelijk 'straffen', door iedere keer de vriendschap te verbreken en zelfs 2 jaar lang boze brieven aan je te schrijven. Dan wil hij het contact herstellen, waarop het weer van voor af aan begint.

Hij heeft kennelijk in de gaten dat je dat erg raakt en doet het dan juist.

Laat gaan, zou ik zeggen. Dit is geen normaal gedrag, plus hij speelt met je gevoel. Dat is geen vriendschap.

.Dank voor je reactie het voeld zeker als een straf als ik daar op mijn tenen heb gelopen en dan vervolgens het contact word verbroken.I
Ik vind het erg ook voor hem dat dit zo is gegaan, Deze ruzie gebeurde aan het einde van een leuke dag. Binnen 5 minuten was zijn gedrag helemaal veranderd van een aardig iemand in een vijandig persoon naar mij toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven