Waarom zijn mensen vaak zo snel gekwetst?

11-06-2019 09:30 308 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien ligt het aan mij, maar het lijkt wel of veel mensen helemaal niet meer kunnen omgaan met andermans meningen.

Klein voorbeeldje. Olcay Gulsen schijnt iets onaardigs te hebben gezegd over sportkleding voor vrouwen met een maatje meer. Normaal weet ik dat soort dingen niet, maar ik hoorde het van een hardloopmaatje die echt helemaal over de zeik was hiervan.

Vervolgens kijk ik even op internet en dan blijkt 1 onaardige opmerking van Olcay Gulsen te hebben geleid tot een stortvloed van gekwetste mensen (vooral vrouwen geloof ik) die zich enorm aangesproken hebben.

Waarom? Waarom is de mening van Olcay Gulsen belangrijk en moet je je hier uberhaupt iets van aantrekken? Is het niet makkelijker om te accepteren dat sommige mensen soms nu eenmaal lomp en bot zijn?

Een beetje een vergelijkbaar iets speelt met Baudet in mijn progressieve randstedelijke kennissenkring. Iedere keer als hij iets zegt dan gaan vriendinnen van me over de zeik. En dan denk ik, tja, hij heeft een mening waar ik het niet mee eens ben, kan gebeuren.

Zo kan ik nog veel meer voorbeelden verzinnen. Toen ik nog studeerde was ‘niet gekwetst mogen worden’ voor sommige medestudenten een soort van mensenrecht.

Waarom zijn mensen zo weinig weerbaar als het gaat om andere meningen of nare opmerkingen?
YellowLemon schreef:
13-06-2019 20:20
In mijn ogen is het vrij duidelijk waarom mensen “snel” gekwetst zijn door dingen zoals dit. Wij Nederland, het land van “doe maar normaal dan doe je al gek genoeg” lekker “nuchter”, dus ruimte voor uit de bocht vliegen, of even raar doen. ...

Wie heeft er dan eigenlijk korte tenen? Je kan ook even in de spiegel kijken.

Want wie is zei nou eigenlijk, Olcay. Ze komt bijvoorbeeld voorbeeld vrouw spelen bij dreamschool, maar blijkt vervolgens zelf diepe schulden te hebben. Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe een goede conditie ze zelfs zelf heeft. En dat krijgt dan een nationaal publiek. Maar daar mag je dan niks van vinden? ...

Is zij dan eigenlijk niet het sneeuwvlokje dat ze die extra paspop niet kan bevatten?
Ik snap hier niks van
47084 schreef:
13-06-2019 14:26
Ik heb niet alles doorgelezen, maar Olcay’s relatie is óók nét uit, dus misschien had ze wel gewoon een kwaaie dag....
Is gescript. In dat soort programma's spreken ze echt wel van tevoren af wie een tegendraadse mening gaat verkondigen. Is ammel nie zo serieus.
Murrmurr schreef:
13-06-2019 20:24
Is gescript. In dat soort programma's spreken ze echt wel van tevoren af wie een tegendraadse mening gaat verkondigen. Is ammel nie zo serieus.
Ze kunnen het van te voren wel geoefend hebben maar ik denk dat mensen in dit soort programma's wel degelijk achter hun uitspraken staan want ze worden er ook mee geconfronteerd en daar zijn ze zich echt wel bewust van. Olcay is denk ik wat geschrokken van de negatieve reacties en heeft haar excuses aangeboden. Ze is niet dom en weet echt wel dat ze in populariteit flink gedaald is bij veel mensen en probeert het met excuses weer wat goed te maken. Zo'n Peter R de Vries gaat ook echt geen dingen zeggen waar hij niet achter staat.Dat geloof ik nooit bij zo'n betweterig mannetje.
Interessant topic.
Zelf merk ik ook wel dat ik me soms ook (te) snel gekwetst kan voelen.
Onnodig soms ook.
Kritiek of vervelende opmerkingen kan bijvoorbeeld hard bij mij binnenkomen.
Probeer weliswaar voldoende zelfreflectie en ook incasseringsvermogen te hebben; toch heb ik vaak wel het gevoel dat ik bepaalde punten, situaties etc over het hoofd zie.
Alsof ik een soort 'blinde vlek' heb, ondermeer in de communicatie.
Komt wellicht ook door mijn autisme; wil me er echter niet achter verschuilen.
Vaak vraag ik mij ook af hoe ik mijn incasseringsvermogen kan verbeteren.
Daar valt ook nog wel veel winst in te behalen.
Alle reacties Link kopieren
Super erg met je eens, mensen kunnen niks meer hebben!
Wat betreft mijn overgevoeligheid en mijn angst en onzekerheid voor confrontaties. Ergens denk ik ook dat het met mijn pestverleden heeft te maken, vooral op de middelbare school.
Als ik voor mezelf probeerde ik op te komen, werd dit gelijk de kop ingedrukt.
Ik heb me hierin nooit echt sterk kunnen voelen.
Ik wil juist kunnen incasseren, maar ik altijd een soort kwetsbaarheid cq zwakte gehad die ik moeilijk kan verklaren. Dat werk zo verlammend voor mij.
Bij bepaald (dominant) gedrag en/of harde opmerkingen kan ik enorm snel dichtklappen en durf dan geen tegengas meer te geven.
Dat is gewoon niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik erger me er ook aan. Ken zelfs mensen waarbij je kritiek alleen in wattige taal mag brengen. Doe je dat niet of ben je net niet voorzichtig genoeg (19 ik-boodschappen ipv 20) dan zijn de poppen aan het dansen. Houd op, pfff.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een van de oorzaken is dat de gulden middenweg niet meer gezien wordt. Polarisatie viert hoogtij.
Alleen op dit forum goed te merken.
Als je geen fan bent van Baudet ben je een linkse idioot.
Als je niet bang voor de immigratie en/of de islam bent, noemen ze je een wegkijkende Gutmensch.
Je bent of "gewoon" slank of je bent morbide obees omdat je een lui chips etend varken bent.
Als je christen bent, ben je een stompzinnige idioot die in sprookjes gelooft.
Als mild gestemd mens durf ik soms mijn mening niet meer te geven omdat je hoofd er virtueel afgehakt wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven