Weekend logeerhuis

16-04-2021 13:57 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren tobben we met de psychische klachten van inmiddels puber. Hulpverlening is al tijdje geleden in gang gezet maar helaas zijn wachttijden van een jaar tegenwoordig geen uitzondering. Kort gezet lopen we aardig vast en de hulpverlening die er nu is komt langzaam op gang. Wel is er een tijdje geleden de optie van een logeerhuis geopperd. Na lang wikken en wegen denken mijn man en ik dat we daar verstandig aan doen. In ieder geval voor onszelf en de andere kinderen. Met enorme pijn in ons hart want wat betekent dit voor zoon? Maar we moeten zorgen dat we op adem kunnen komen.

Gemeente krijg ik alleen lastig contact mee. Telefoon wordt vaak niet opgenomen, ik word niet of heel laat teruggebeld en ik krijg geen concreet antwoord op hoe nu verder. Ik weet dat er een beschikking moet komen voor de financiën. Maar ik wil niet langer afwachten tot de gemeente in actie komt. Dus ik wil me vast gaan oriënteren.

Maar... Waar begin je? Hoe weet je of het aansluit, goed voelt? Langsgaan zal in deze tijden lastig zijn ....
Is er een ervaringsdeskundige die me een beetje op weg kan helpen? Ik voel me momenteel enigszins moedeloos door alles dus alle tips en ervaringen zijn welkom ...
Alle reacties Link kopieren
De gemeente is verplicht je binnen zes weken te antwoorden als je een aanvraag indient, dus bel niet om info, maar dien een formele aanvraag in. Het is dan trouwens nog maar de vraag of je die beschikking krijgt.
De gemeente heeft met een beperkt aantal leveranciers een contract. Je kan dus wel gaan zoeken naar een geschikte plek, maar als je gemeente er nu net geen contract mee heeft, dan kan je kind er niet naar toe. Dan zou je een PGB kunnen aanvragen om het zelf te regelen maar dan duurt het allemaal nog langer.
De snelste route is het zelf te regelen en te betalen. Wij hebben dat ook gedaan. Veel op internet rond gekeken naar een organisatie die aansloot bij het probleem. En waar we een vertrouwd gevoel bij kregen. Je kunt ook begeleiding thuis zelf regelen. Duur? Ja, tuurlijk! Maar 4000 euro uitgeven aan een vakantie is leuk, geeft je 3 weken plezier. 4000 euro uitgeven aan begeleiding geeft je het hele jaar rust.
Gemeente zal ook kijken naar of je dit niet op een andere manier kan oplossen, door bijvoorbeeld je eigen netwerk in te zetten voor een logeer-afspraak.

Het hangt natuurlijk heel erg van de situatie af die jullie hebben, en vaakt lukt het ook gewoon niet meer om de oplossing (langdurig) in je eigen netwerk te zoeken. Maar dit moet je dus wel goed kunnen onderbouwen.

Qua plek en eventueel zelf financieren: Onderzoek waar zo'n plek aan moet voldoen en waar je die kunt vinden. Als je een fijn logeerhuis hebt gevonden kunnen zij misschien ook meedenken over de financiele afhandeling. (welke routes er nog meer zijn).

Wie opperde het logeerhuis? en ken je al instellingen?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie snelle reacties! Ik vreesde al dat het niet makkelijk is om dit geregeld te krijgen.
Ik zou graag een formele aanvraag indienen maar ik krijg zelfs op dit moment niet helder hoe ik dat moet doen. Dus daarvoor zal ik toch weer contact moeten zoeken met de gemeente denk ik.

De organisatie waar mijn zoon op dit moment onder behandeling is heeft het logeerhuis aan ons voorgesteld. Er is een intake afgenomen maar vastgesteld dat hij een andere route nodig heeft binnen deze instelling. Dus weer 3/4 maanden wachttijd. We staan dus nu weer 'stil'.
Ik had de hoop dat het met het advies van de behandelaar redelijk makkelijk ingezet zou moeten kunnen worden maar dat blijkt dus niet zo te zijn, afgaand op jullie verhalen.

Zelf financieren gaan we serieus overwegen maar het lastige vind ik dat je geen idee hebt hoe lang je er gebruik van moet maken: een jaar of langer? En ik vind €4000 per jaar veel geld.

Overigens heb ik nog geen instelling op het oog en ik heb er verder ook geen ervaring mee. En op internet zien alle logeerhuizen er prima uit. En omdat hij dus nog geen diagnose heeft weet je ook nog niet zo goed waar je verstandig aan doet. Lastig vind ik het
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie geen contactpersoon bij de gemeente?
Alle reacties Link kopieren
Ai dit kan een kwestie van een lange adem worden dit gaat via de WMO van de gemeente toch?
Overwegend wordt je eerst op een wachtlijst geplaatst voor een keukentafelgesprek. Die wachtlijst kan, per gemeente en aanvraag verschillend, kort zijn of zoals bij mij een half jaar.
Dan krijg je het keukentafelgesprek waarin je uitlegt wat er aan de hand is en wat je zou willen. Je krijgt veel vragen inderdaad gaan ze ook kijken wat de andere mogelijkheden zijn. Hier kijken ze naar je eigen netwerk maar vaak ook naar gratis lokale initiatieven, inlopen, vrijwilligersorganisaties, buurtcentra enz waar je wat aan kan hebben ipv een WMO indicatie aanvraag.
Dan krijg je (soms direct soms moet je daar ook weer op wachten) te horen of je wel of geen indicatie krijgt, en zo ja voor hoe lang, hoe vaak en met welk doel.
Vervolgens ga je kijken welke organisatie het meest passend is en wordt er daar contact gelegd.
Dan is het afwachten of en zo ja hoe lang er een wachtlijst is.

Als je ergens anders al een WMO indicatie voor hebt kan het zijn dat je er al bekend bent en zo wat sneller aan de beurt bent.

Overigens zie ik bij mij om de omgeving hoe fijn zo'n logeerplek kan zijn zowel voor de ouders, broertjes en zusjes als voor het betrokken kind zelf dus het is wel echt de moeite waard als het goed is.
Veel sterkte in ieder geval.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Echt ontzettend bedankt allemaal voor het meedenken! Fijn als mensen je een beetje wegwijs kunnen maken. Ik ben zo moe van alles en soms weet je dan even niet meer waar te beginnen. Het wordt mij ook wel duidelijk dat ik er dus niet teveel hoop op moet hebben en zeker niet op de korte termijn. Ook goed om voor ogen te houden. Ik denk dat we toch ook nog een keer kritisch moeten kijken naar ons netwerk en toch proberen hier nog meer ruimte te vragen, al is het soms voor een middag. Om te voorkomen dat we het niet meer volhouden.
@Nanouk, we hebben wel een contactpersoon maar die is eigenlijk pas sinds kort in beeld en helaas telefonisch lastiger te bereiken. Dus voor mijn gevoel zitten we lang te wachten op terugkoppeling. Terwijl ik zo graag iets in gang wil zetten nu. Maar zal inderdaad toch iets van lange adem worden. Nogmaals dank voor de ervaringen en meedenken, wordt gewaardeerd!
Alle reacties Link kopieren
Horton schreef:
16-04-2021 18:49
Echt ontzettend bedankt allemaal voor het meedenken! Fijn als mensen je een beetje wegwijs kunnen maken. Ik ben zo moe van alles en soms weet je dan even niet meer waar te beginnen. Het wordt mij ook wel duidelijk dat ik er dus niet teveel hoop op moet hebben en zeker niet op de korte termijn. Ook goed om voor ogen te houden. Ik denk dat we toch ook nog een keer kritisch moeten kijken naar ons netwerk en toch proberen hier nog meer ruimte te vragen, al is het soms voor een middag. Om te voorkomen dat we het niet meer volhouden.
@Nanouk, we hebben wel een contactpersoon maar die is eigenlijk pas sinds kort in beeld en helaas telefonisch lastiger te bereiken. Dus voor mijn gevoel zitten we lang te wachten op terugkoppeling. Terwijl ik zo graag iets in gang wil zetten nu. Maar zal inderdaad toch iets van lange adem worden. Nogmaals dank voor de ervaringen en meedenken, wordt gewaardeerd!
Dit hoeft niet zo te zijn. Zeker wanneer jullie hulpverlener dit nu oppert is een beschikking via de gemeente zo geregeld als je al een contactpersoon hebt.
Alle reacties Link kopieren
To, bij mijn gemeente kan je de aanvraag indienen via de website van de gemeente. En in de Wet maatschappelijke ondersteuning staat dat je een plan van aanpak kan indienen.
Nog een andere optie: misschien kan er ook weekend pleegzorg ingezet worden. Dan is je kind ook een aantal nachten van huis. (Maar misschien speelt er teveel problematiek om in een ander gezin te kunnen functioneren)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven