Werken aan mijzelf

07-05-2021 19:45 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een groot deel van mijn leven loop ik al vast op sociaal en maatschappelijk vlak.
Op de werkvloer (dagbesteding) vind ik sociale omgang erg complex.
Niet met iedereen, maar wel met bepaalde personen.
In vriendschappen ervaar ik dit vaak ook zo.
Vooral om bepaalde contacten goed in stand te kunnen blijven houden.
Hierin ben ik dan ook vaak spaak gelopen.
Ben ook al vele jaren single en mijn laatste serieuze relatie gaat het heel wat jaren terug (durf het exact aantal jaren even niet te noemen; haha)..
Wil dan ook echt aan mezelf gaan werken.
Vooral qua onzekerheid en minderwaardigheidsgevoelens.
Dit straal ik erg uit op mijn omgeving en hierdoor sta ik ook in een 'zwakke positie'.
Ben altijd erg gesloten ook geweest en heb nooit gedurfd mijn gevoelens en emoties te uiten,
Net als het aangeven van persoonlijke grenzen.

Binnenkort ga ik een (individuele) weerbaarheidstraining volgen.
Hier kijk ik ook erg naar uit.
Ik hoop hier veel van te gaan leren en hierdoor sterker te gaan worden, op sociaal en emotioneel vlak.
En heel misschien wil ik ook nog een traject gaan volgen bij Wesocialman (er is trouwens ook Wesocialwoman).
Laatstgenoemde is meer voor coaching (voor relaties etc).

Voor wie is dit eigenlijk herkenbaar?
En dan ondermeer in problemen met sociale omgang en/of met het langdurig single zijn, last ondervinden van onzekerheid, minderwaardigheidsgevoelens etc.
Zoals jij het beschrijft heb je er kennelijk langdurig last van. Ik ben bang dat je met alleen een training onvoldoende verbetering zult merken. Heb je idee waar je onzekerheid en minderwaardigheidsgevoel vandaan komen? Wellicht goed om die oorzaken ook aan te pakken. Evt. dmv therapie.

Veel succes
Alle reacties Link kopieren
Hoi Zoë1

Daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben.
Mijn onzekerheid en minderwaardigheidsgevoelens wordt ondermeer veroorzaakt door mijn pestverleden en vele mislukkingen met opleidingen, op de werkvloer en op sociaal vlak enz,
Dit achtervolgd mij toch wel erg.
Therapie zou wellicht ook goed kunnen zijn.
Zelf denk ik hierbij vooral aan CGT (Cognitieve Gedragstherapie) en/of haptotherapie oid.
Alle reacties Link kopieren
Schematherapie kan ook heel leerrijk zijn. Welke schema’s zet je in en hoe kan je het anders aanpakken.
Sowieso zijn meerder wegen een mogelijkheid om te bewandelen, dus volg vooral je gevoel.

Begin trouwens met het maken van een onderscheid tussen ‘feit’ en ‘gevoel’.
Je zegt ‘hierdoor sta ik in een zwakke positie’. Dat is jouw gevoel, geen feit.
Alle reacties Link kopieren
hoi Winterland,

Bedankt voor je reactie.
Schematherapie is inderdaad ook een erg goede tip.

Tevens moet ik je ook gelijk geven met onderscheid maken tussen feit en gevoel.
Kan nogal veel (over)analyseren, piekeren/rumineren en verzanden in negativiteit.
En dat terwijl dit soms erg kan meevallen, door te relativeren, nuanceren etc.
Kan soms erg zwaarmoedig zijn en hier moet ik ook erg op blijven letten.
Alle reacties Link kopieren
En weet je Ronin, niemand is perfect en niemand hoeft perfect te zijn. Ook jij niet.
Je hebt vast en zeker zeer mooie kwaliteiten en eigenschappen. En vast en zeker ook enkelen die sommigen misschien lastig kunnen vinden, anderen dan weer niet.

Het is wat het is. :-)
Ronin76 schreef:
07-05-2021 20:54
hoi Winterland,

Bedankt voor je reactie.
Schematherapie is inderdaad ook een erg goede tip.

Tevens moet ik je ook gelijk geven met onderscheid maken tussen feit en gevoel.
Kan nogal veel (over)analyseren, piekeren/rumineren en verzanden in negativiteit.
En dat terwijl dit soms erg kan meevallen, door te relativeren, nuanceren etc.
Kan soms erg zwaarmoedig zijn en hier moet ik ook erg op blijven letten.
Wat goed dat je je dat beseft. Je mag best nadenken maar belangrijker is, hoe je nadenkt. Denk je in oplossingen of in problemen? Een goede stap is om te leren hoe je je gedachten kan leiden naar een punt waar je vrolijker van wordt in plaats van negatiever. Je hoeft niet te leren om gelukkig te worden maar tevreden met wie je bent. Als je dat hebt bereikt dan rolt het balletje door, dan je zelfverzekerder zijn om contacten aan te gaan en minder snel te oordelen. Ik denk dat dit gewoon kan lukken.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Geronimo2

Uiteindelijk denk ik wel in oplossingen.
Toch kan ik soms wat te lang blijven hangen in problemen, negativiteit etc.
Moet hierin wat adequater en ook pragmatischer in zien te worden
Dit proces gaat echter wel in kleine stapjes.
Ronin76 schreef:
07-05-2021 22:23
Hoi Geronimo2

Uiteindelijk denk ik wel in oplossingen.
Toch kan ik soms wat te lang blijven hangen in problemen, negativiteit etc.
Moet hierin wat adequater en ook pragmatischer in zien te worden
Dit proces gaat echter wel in kleine stapjes.
Het veranderen van ingewortelde gewoontes gaan altijd in kleine stapjes en soms halen we een gevoel van (schijn)veiligheid uit negatief denken. Top dat je er mee aan de slag gaat.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor je leuke reactie Geronimo2
Alle reacties Link kopieren
Winterland schreef:
07-05-2021 21:01
En weet je Ronin, niemand is perfect en niemand hoeft perfect te zijn. Ook jij niet.
Je hebt vast en zeker zeer mooie kwaliteiten en eigenschappen. En vast en zeker ook enkelen die sommigen misschien lastig kunnen vinden, anderen dan weer niet.

Het is wat het is. :-)
Dat is ook weer zo.
Ronin76 schreef:
07-05-2021 20:36
Hoi Zoë1

Daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben.
Mijn onzekerheid en minderwaardigheidsgevoelens wordt ondermeer veroorzaakt door mijn pestverleden en vele mislukkingen met opleidingen, op de werkvloer en op sociaal vlak enz,
Dit achtervolgd mij toch wel erg.
Therapie zou wellicht ook goed kunnen zijn.
Zelf denk ik hierbij vooral aan CGT (Cognitieve Gedragstherapie) en/of haptotherapie oid.
Super dat je zo mee bezig bent en eraan wilt werken. Wellicht is het dus echt iets waar je beter onder begeleiding van een professional aan kunt werken. Ik zou je adviseren om contact op te nemen met je huisarts. Die kan jou dan doorverwijzen naar een ggz.

Tip: mogelijk richt je in sociale contacten (te) veel op jezelf, waardoor je onzeker wordt en jezelf veel afremt. Je zou eens alvast kunnen beginnen met oefenen om je op anderen te richten. Zo houd je de focus wat weg van je zelf. Tuurlijk makkelijk gezegd dan gedaan en niet dé oplossing, maar wellicht een begin.
Alle reacties Link kopieren
To heb je naast dagbesteding geen begeleiding of therapie?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hoi viva-amber,

Heb een begeleider/coach en ook nog een psychiater.
Dit ook vanwege mijn ASS (autisme).
Alle reacties Link kopieren
Zoë1 schreef:
08-05-2021 00:23
Super dat je zo mee bezig bent en eraan wilt werken. Wellicht is het dus echt iets waar je beter onder begeleiding van een professional aan kunt werken. Ik zou je adviseren om contact op te nemen met je huisarts. Die kan jou dan doorverwijzen naar een ggz.

Tip: mogelijk richt je in sociale contacten (te) veel op jezelf, waardoor je onzeker wordt en jezelf veel afremt. Je zou eens alvast kunnen beginnen met oefenen om je op anderen te richten. Zo houd je de focus wat weg van je zelf. Tuurlijk makkelijk gezegd dan gedaan en niet dé oplossing, maar wellicht een begin.

Nogmaals bedankt voor je interessante en leerzame reactie.
Alle reacties Link kopieren
Kwam deze link ook nog tegen;
https://www.desteven.nl/persoonlijke-on ... onderdanig
En ik heb het gevoel dat dit ook op mij van toepassing is; onderdanig gedrag.
Hier heb ik een groot deel van mijn leven al last van.
Ondermeer in bepaalde vriendschappen ben ik hierdoor erg spaak gelopen.
Ik heb me vaak gebruikt en (op sociaal en emotioneel vlak) misbruikt gevoeld.
Vooral ook doordat ik me me onderdanig, sub-assertief en onzeker opstelde.
Gaf geen tegengas, durfde geen 'nee' te zeggen, liet me onder de duim houden enz.
Tevens heb ik lange tijd last gehad van het feit dat ik me voortdurend ver-excuseerde.
Daar ben ik zo langzamerhand wel helemaal klaar mee.
Heb geen zin meer om me zo op te stellen en ik zette mezelf hiermee alleen maar nog meer 'in de hoek'.
Het is ook belangrijk om meer positiviteit en zelfverzekerheid op te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Op dezelfde (zeer leerzame site) site kwam ik dit artikel ook nog tegen;
https://www.desteven.nl/persoonlijke-on ... rtig/naief
Ik denk dat ik inderdaad sociaal naïef ben en me ook veel te afhankelijk opstel.
Met eerstgenoemde bedoel ik oa het aangaan van vriendschappen (vooral in het verleden) die totaal niet bij mij leken te passen.
Uiteindelijk werd dit steeds meer een blok aan mijn been en voelde ik mij dan ook gedwongen om hier afstand van nemen.
En met laatstgenoemde bedoel ik ondermeer dat ik vrij veel hulp heb, in de zin van een financieel (en administratief) contactpersoon (PGB), een coach (soort van maatschappelijk werker) en ook nog een psychiater.
Dat is eigenlijk best wel heel veel.
Het is niet eens zozeer dat ik er zeer ontevreden over ben, maar toch voel ik me wel vrij afhankelijk hierin.
En dat geeft mij ook weer een kwetsbaar en onzeker gevoel.

Voor wie is dit eigenlijk zoal herkenbaar?
En dan ondermeer ook met het aangaan van contacten/vriendschappen die niet goed voor je blijken te zijn (op langere termijn)?
Hiermee bedoel ik oa dat dit soort contacten steeds meer energie kunnen vreten en steeds schever kunnen gaan groeien na verloop van tijd.
En dat je je min of meer flink kunt vergissen hierin.
Zelf heb ik hier erg veel last van gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ronin76 schreef:
08-05-2021 09:54
Hoi viva-amber,

Heb een begeleider/coach en ook nog een psychiater.
Dit ook vanwege mijn ASS (autisme).
Is er via die weg geen trainingsaanbod? Bijv groepstrainingen die door een coach of ervaringswerker wordt gegeven?
En dan op het gebied van sociaal verkeer tussen mensen, assertiviteit, ..e.d.

In je post staat nu een link naar een soort versiercoach en ik denk niet dat dat wat voor je is. Het zit dieper.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber,

Dat is inderdaad een erg goede en nuttige vraag.
Daar wil ik toch nog naar gaan informeren.
Ben hier wel erg benieuwd naar.

Die versiercoach is inderdaad niet zo'n goed idee.
Nog flink prijzig ook nog.
En het zit inderdaad ook dieper.
Alle reacties Link kopieren
Die andere coach denk ik ook niet. Zij allemaal dingen die je zelf moet betalen. Het gaat vooral over eigenschappen. Omdat je al begeleiding hebt van de GGZ zou ik daar je wens uitspreken. Misschien zijn er wel groepen en trainingen van de GGZ waar je je bij aan kan sluiten.

Wanneer je dan later wat verder bent dan zijn commerciële partijen misschien wel een optie, maar ik zou het nu nog niet doen en kijken wat de GGZ te bieden heeft.

Ik neem aan dat vrijwel alle GGZ trainingen en groepstherapie aanbieden, op deze website vind je voorbeelden van zowel individuele als groepstherapie en training: www.pecggz.nl/behandelingen/behandelvor ... straining/
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor je link.
Heb in een ver verleden weleens een assertiviteitstraining gedaan via GGZ (bij ons trouwens Lentis).
Vond dit best nuttig, verhelderend en leerzaam.
Continuïteit bleef echter uit, waardoor ik in mijn ontwikkeling (qua assertiviteit etc) uiteindelijk niet verder kwam.
Zou het graag weer willen gaan oppakken.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat een vorm van groepstherapie gericht op sociale interactie dan op termijn een optie is. Ik denk dat je regiebehandelaar degene is die je daar over kan adviseren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dat zou absoluut een goede optie kunnen zijn.
Wil dit dan ook zeker gaan voorleggen.
Alle reacties Link kopieren
Momenteel kom ik niet in slaap en ben klaarwakker.
Ik worstel erg met mijn onzekerheid en onvermogen om adequaat te kunnen communiceren (zoals mijn grenzen aangeven, voor mezelf kunnen opkomen etc).
Ik ben altijd erg gesloten en vooral anders geweest.
Het lijkt alsof veel mensen daar moeite mee hebben.
Ook met het feit dat ik extreem onzeker ben.
Dit heeft vooral met een laag zelfbeeld te maken en ook met mijn pestverleden.
Op psycho-sociaal vlak heb ik altijd problemen gekend en ben altijd zeer meegaand en onderdanig geweest.
Ik cijferde mezelf op een verkeerde manier weg en ben hier dikwijls mee in de problemen gekomen.
Ik heb altijd openheid en duidelijkheid gemist en mensen vinden mij vaak maar vaag.
Dat vind ik erg pijnlijk en ik voel me vaak niet begrepen.
Ik voel een groot sociaal gat en lijk aansluiting te missen.
En ik voel me vreselijk kwetsbaar.

Morgen gaat de weerbaarheidstraining beginnen.
Vind het allemaal wel erg spannend.
Vooral om met mezelf geconfronteerd te gaan worden.
Ik merk dat er iets moet gaan gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik hoop dat je een fijne groep krijgt bij de weerbaarheidstraining. Je moet maar zo denken. In jou groep zitten allemaal mensen die contact, eigen grenzen en zelfvertrouwen ook moeilijk vinden. Dat hebben jullie dus al gemeen. Je bent vast niet de enige die het spannend vindt. Goede stap, veel succes en plezier.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven