Zelfmoordgedachten die weer opkomen

27-01-2021 06:10 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eind vorig jaar (ca oktober tm december) ondervond ik veel last van zelfmoordgedachten.
Dit had ik in het verleden ook al wel, dus ook al voor de Corona-crisis 
Ben altijd best wel wat zwaarmoedig, negatief en zwartgallig geweest.
Er zijn periodes dat het beter gaat (vooral voorjaar en zomer), maar het kan ook heel wisselend met me gaan.
Hiermee bedoel ik dat ik last kan hebben van depressie, onvrede, onrust en andere spanningen.
Met laatstgenoemde heb ik ook het vermoeden dat dit verband zou kunnen houden met een sociale fobie en/of ontwijkende persoonlijkheidsstoornis (naast mijn autisme)
Eigenlijk heb ik gisteren gemerkt dat in alle hoedanigheid er weer zelfmoordgedachten naar boven zijn gekomen.
En met alle perikelen rondom Corona is het alleen maar erger geworden.
De onverdraagzaamheid, intolerantie, polarisatie etc; alles lijkt zo buiten alle proporties, dat ik dit soms niet langer meer trek.
Natuurlijk zijn er ook nog genoeg goede mensen.
Toch vind het wel moeilijk om te blijven relativeren in bepaalde situaties.
Ook had ik gisteren een erg vervelende situatie op mijn dagbesteding.
Sowieso vind ik het moeilijk om me staande te houden in deze samenleving.
Ik word vaak moe van deze strijd.
Vooral op sociaal vlak, zoals met bepaalde 'vriendschappen', op de werkvloer enz.
Ik merk dat ik steeds minder aansluiting voel en van veel mensen begin te vervreemden.
Heb een psychiater en coach en gebruik antidepressiva en antipsychoticum (beide lage dosessen).


Voor wie zijn zelfmoordgedachten herkenbaar?
ronin76 wijzigde dit bericht op 27-01-2021 07:13
17.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je hebt nog een pb.
Alle reacties Link kopieren
Ronin76 schreef:
27-01-2021 07:19
hoi kerst,

Bedankt voor je mooie reactie.
En ik ga zeker elke dag 3 dingen proberen te vinden waar ik blij van word.
En dan zal ik deze ook gaan opschrijven.
Heb zeker veel zin in de lente.

Ik herken je verhaal niet, helemaal niet, maar ik schrijf elke dag 10 dingen in een schriftje waar ik dankbaar/ blij om bent, als je dat zo heel consequent opschrijft, kom je er achter hoeveel zegeningen je eigenlijk hebt, ik werd me hier eerlijk gezegd pas bewust van toen ik ze ging opschrijven.
Meer praktisch in aanvulling op mijn eerdere bericht: ik gebruik voor nieuws voornamelijk de teletekst-app. In Whatsapp heb ik al tijden de blauwe vinkjes en 'laatst gezien' uit en alle geluiden (inclusief beltoon) staan doorgaans uit. Zo hou ik meer controle.
Verder: (al dan niet slechte) humor en lichtvoetigheid. Oude comedyseries op Netflix, leuke podcasts (ik geniet van Maarten van Rossem) en op YouTube maakt Paul Haenen uitzendingen onder de naam Betty Asfalt Troost-tv.
Ik heb godzijdank een hond. Niet omdat ik s avonds naar buiten moet (geen enkele behoefte aan), maar omdat ik in het algemeen naar buiten moet. Af en toe wandelend bijpraten met kennissen of leuke collega's (moet ik me toe zetten, maar het verzet echt even de zinnen).
Tijd zonder scherm (podcast of (luister)boek of echt boek).
En misschien een beetje gek klinkend, maar ik let ook echt op of ik me lichamelijk comfortabel voel. Een zachte, warme trui, een bad nemen, je insmeren met fijne bodylotion. Dingen die ik s avonds prettig vind, maar ook wel nodig zijn denk ik om ook uit het hoofd te komen.
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
27-01-2021 08:56
Herkenbaar wat je schrijft. Ik heb ook zelfmoordgedachten. Vind het lastig om daar echt over te praten hier. Ik heb ook austime en depressie (en nog meer diagnoses). Ik krijg hulp, maar de gedachten zijn onverminderd gebleven.
Ook herkenbaar voor mij.
Heb naast autisme trouwens ook nog trekken van OPS (ontwijkende persoonlijkheidsstoornis).
Daardoor vind ik bepaalde confrontaties erg moeilijk.
Tevens heb ik het gevoel dat ik erg overgevoelig en zelf wellicht hoog sensitief kan zijn.
Daardoor voel ik me op psychisch vlak ook best wel kwetsbaar.
Alle reacties Link kopieren
coolpack2 schreef:
27-01-2021 09:41
Hoi Ronin,

Ik heb geen zelfmoordgedachten, maar wel een gevoel van het leven op veel momenten niet prettig en behoorlijk zwaar vinden dat de laatste maanden sterker wordt. Het is bij vooral grijs, maar ik heb ervaring met zwart en het kan me best beangstigen. Aanhoudend grijs gaat ook opbreken. Ik ga binnenkort verhuizen en dat geeft me veel onrust, maar ik hoop ook dat het me gaat helpen om even op een heel andere manier actief te zijn dan dag in dag uit achter een laptop met allemaal ergernis en frustratie over werkgerelateerde zaken waar ik weinig invloed op heb (ook een leegloper qua energie). En ik kom dan ook op een fijnere plek te wonen dan nu. Ik probeer bij de dag te leven en niet te veel van mezelf te eisen.
Wil je veel succes wensen met de verhuizing etc.

Zelf kan ik ook teveel van mezelf eisen en de lat te hoog leggen in bepaalde situaties.
Daardoor creëer ik weer verwachtingspatronen die niet reëel zijn.
En dat kan weer leiden tot telleurstellingen oid.
Alle reacties Link kopieren
Hunebed schreef:
27-01-2021 10:14
Wat misschien kan helpen is proberen het nieuws te vermijden. Volledig zal niet lukken, maar soms kan je in (slecht) nieuws opgaan en blijven hangen, terwijl je er verder niets aan kan doen of veranderen. Die negatieve flow van nieuws kan je eigen gevoel ook meesleuren. En toch blijf je soort van dwangmatig lezen.

En rust is mogelijk ook een belangrijke. Vermoeidheid helpt vaak niet. Dus zorg goed voor jezelf. En wees niet te streng naar jezelf. Je bent vaak je eigen grootste criticaster.

En praten. Opkroppen helpt niet mee.
Zeg maar als je naar het toilet moet voor een grote boodschap en steeds maar ophoudt 😁 Je gaat je steeds slechter voelen..

Ik weet niet of dat bij jou ook zo werkt, maar misschien heb je er iets aan.

Is mediteren iets voor je?

Het zal allemaal niet DE oplossing zijn, maar kan de scherpe kanten er misschien afhalen.
Erg mooi geschreven.

Praten is ook erg belangrijk.
En opkroppen absoluut niet goed.
Kan best wel gesloten, introvert en teruggetrokken zijn en dit kan me nog weleens in de problemen brengen.
Daar moet ik toch echt afstand van zien te gaan nemen.

Mediteren heb ik weleens gedaan (mindfulness).
Wil ik wel weer gaan doen; heb er momenteel echter weinig geduld voor.
Wil in februari/maart gaan beginnen met een soort cursus van Tai Chi.
Dit lijkt mij zeer interessant.
Alle reacties Link kopieren
hondenmens schreef:
27-01-2021 10:21
Wat enorm naar voor je. Zelfmoordgedachten heb ik niet, maar wel vaak aansluiting missen in deze maatschappij. Zeker ook wat vriendschappen betreft. Het gevoel nooit goed genoeg te zijn, er niet (echt) toe doen voor anderen. Vaak aan het lijntje gehouden worden. Ik begrijp mensen vaak niet.
Ook erg herkenbaar.
Voel me vaak ook niet echt begrepen en heb het gevoel een andere 'taal' te spreken.
Wat betreft vriendschappen.
Dat vind ik ook erg lastig.
Vooral om deze goed in stand te kunnen houden.
Continu vallen er weer vriendschappen af bij mij en dat vind ik best wel frustrerend.
Daarom wil ik het echt compacter en overzichtelijker houden qua sociaal netwerk.
In het verleden had ik soms het gevoel dat ik heel veel vrienden moest hebben voor de buitenwereld oid.
Daar ben ik helemaal op teruggekomen.
Kwaliteit van sociale contacten vind ik veel belangrijker tegenwoordig.
Als ik heel veel vriendschappen heb, is heb voor mij ook des te moeilijker om dit allemaal in stand te houden.
En dat moet ik ook niet meer willen.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
27-01-2021 10:40
Ik herken je verhaal niet, helemaal niet, maar ik schrijf elke dag 10 dingen in een schriftje waar ik dankbaar/ blij om bent, als je dat zo heel consequent opschrijft, kom je er achter hoeveel zegeningen je eigenlijk hebt, ik werd me hier eerlijk gezegd pas bewust van toen ik ze ging opschrijven.
Dat vind ik ook een hele mooie reactie.
Dit zou ik ook wel willen gaan doen.
Het zou voor mij een erg positief effect hebben.
Alle reacties Link kopieren
coolpack2 schreef:
27-01-2021 11:26
Meer praktisch in aanvulling op mijn eerdere bericht: ik gebruik voor nieuws voornamelijk de teletekst-app. In Whatsapp heb ik al tijden de blauwe vinkjes en 'laatst gezien' uit en alle geluiden (inclusief beltoon) staan doorgaans uit. Zo hou ik meer controle.
Verder: (al dan niet slechte) humor en lichtvoetigheid. Oude comedyseries op Netflix, leuke podcasts (ik geniet van Maarten van Rossem) en op YouTube maakt Paul Haenen uitzendingen onder de naam Betty Asfalt Troost-tv.
Ik heb godzijdank een hond. Niet omdat ik s avonds naar buiten moet (geen enkele behoefte aan), maar omdat ik in het algemeen naar buiten moet. Af en toe wandelend bijpraten met kennissen of leuke collega's (moet ik me toe zetten, maar het verzet echt even de zinnen).
Tijd zonder scherm (podcast of (luister)boek of echt boek).
En misschien een beetje gek klinkend, maar ik let ook echt op of ik me lichamelijk comfortabel voel. Een zachte, warme trui, een bad nemen, je insmeren met fijne bodylotion. Dingen die ik s avonds prettig vind, maar ook wel nodig zijn denk ik om ook uit het hoofd te komen.
Kan me absoluut voorstellen dat je dit gedaan hebt in Whatsapp
Zodoende hou je meer de controle inderdaad.
En wat leuk dat je een hond hebt.
Zodoende kun je ook bijpraten met mensen.
En goed ook dat je er op let of je je lichamelijk comfortabel voelt.
Zelf heb ik een infrarood massage apparaat en hier heb ik veel baat bij.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is het wel herkenbaar. Ik heb een aantal jaar geleden een zware depressie met suicidaliteit gehad. Gelukkig ben ik daar uitgekomen (ik gebruik geen medicatie).

Maar als de winter komt dan krijg ik wel altijd weer een zwartgallige gedachtes en denk ik ook wel eens aan zelfmoord.

Nu met corona komt dat ook wel eens boven. Iedereen doet zo naar tegen elkaar. Alles gaat kapot. Je kan geen stap zetten of mensen vinden al dat zij zich er mee mogen bemoeien of je je wel aan de regels houdt en lokaal hou je je er aan en doe je iets wat mag dan krijg je nog commentaar dat je het niet zou moeten willen. En waar het niet te zeggen dat je een feestje ofzo mist want kom op iedereen mist wel wat en me moet niet zeiken want je oma zou maar op de ic liggen.

Ook zie ik nu de rellen... Rutte die spreek over build back better en the world economic forum over een great reset en een soort communistische heilstaat waar remote everything de norm blijft. Ik dacht dat dit complotten waren maar nu staat het er toch echt. Ik wil niet leven in een communistische heilstaat. Dan stop ik er echt mee. En dan heb ik er echt spijt van dat ik kibderen op deze wereld heb gezet.

Maar goed ik probeer meestal te denken dat de gedachtes weer weg gaan. En ik heb ergere dingen overleeft en dan ben ik daarna altijd weer blij dat ik er nog ben.

To als je gedachtes te concreet worden (of misschien wel sowieso) bel 113 en maak een afspraak met je psychiater. Ik heb geen verstand van medicatie maar wellicht moet dr dosis aangepast worden of iets dergelijks.
Alle reacties Link kopieren
hoi abracadabra,

Bedankt voor je interessante reactie.

Zelf heb ik ook weleens het vermoeden dat ik manisch-depressief (bipolair) zou kunnen zijn.
Vooral vanwege het feit dat bepaalde stemmingen bij mij erg snel en rigoroso kunnen omslaan.
Gisteren heb ik dit ook weer erg ondervonden.

Zelf zou ik in maart pas weer naar mijn psychiater.
Door alle toestanden van vooral gisteren, ga ik waarschijnlijk komende week al bij hem langs.
We gaan dan de huidige situatie door bespreken en kijken of de medicatie wellicht opgehoogd kan gaan worden.
Ronin76 schreef:
27-01-2021 15:28
Wil je veel succes wensen met de verhuizing etc.

Zelf kan ik ook teveel van mezelf eisen en de lat te hoog leggen in bepaalde situaties.
Daardoor creëer ik weer verwachtingspatronen die niet reëel zijn.
En dat kan weer leiden tot telleurstellingen oid.
Dankjewel!

En ja, dat herken ik ook wel.
Ronin76 schreef:
27-01-2021 15:41
Dat vind ik ook een hele mooie reactie.
Dit zou ik ook wel willen gaan doen.
Het zou voor mij een erg positief effect hebben.
Dit lukt mij ook (nog) niet, maar het schijnt wel een bewezen positief effect te hebben op je.
En eigenlijk is het ook heel simpel om uit te voeren 😀
Ronin76 schreef:
27-01-2021 15:28
Wil je veel succes wensen met de verhuizing etc.

Zelf kan ik ook teveel van mezelf eisen en de lat te hoog leggen in bepaalde situaties.
Daardoor creëer ik weer verwachtingspatronen die niet reëel zijn.
En dat kan weer leiden tot telleurstellingen oid.
Je bent te streng voor jezelf. Stel de lat ligt 10 cm lager. Wie heeft daar uiteindelijk last van? Waarschijnlijk niemand (behalve jijzelf in het begin 😉)
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames, ik hoop op een dag vol kleine lichtpuntjes voor jullie.

(Ps: 10 noteren is VEEL en de lat weer hoog leggen. Vandaag is 1 genoeg :rose: )
Alle reacties Link kopieren
Hoi Ronin,
Zo te lezen in je posts op dit forum heb je een aardig beeld van wat er mist of beter kan in dit leven, dingen die je anders zou willen.

In wens je de moed om een start te maken hiermee, en het geloof dat dingen kunnen veranderen als je dagelijks enkele dingen voor jezelf gaat doen. Die jij graag wil doen, zoals een paar dingetjes opschrijven die positief zijn. Naar de tai chi gaan straks, wat een enorm goede stap is waar je trots op mag zijn want je doet dat 100% voor jou!

Het gaat er niet om dat het allemaal lukt, want niet alles zal lukken. Het het gaat erom dat je erin gelooft, en dat je het elke dag opnieuw mag proberen. Denk niet teveel aan wat allemaal mislukt is, denk aan hoe je het graag zou willen. Haal adem. Blijf oefenen met mediteren, en geloof in de kracht in jezelf, dat is de weg naar verandering ook al lijkt het totaal niet zo.

De angst zal je grootste vijand zijn, maar als die een plek mag hebben in je leven kan je er misschien samen met de angst een weg in vinden. Kleine stapjes.

Van een voormalige ontwijkende persoonlijkheidsstoornis en depressie lotgenoot :hug:
Alle reacties Link kopieren
Hunebed schreef:
27-01-2021 19:04
Je bent te streng voor jezelf. Stel de lat ligt 10 cm lager. Wie heeft daar uiteindelijk last van? Waarschijnlijk niemand (behalve jijzelf in het begin 😉)
Kan nu pas reageren.
Heb sinds gisteren veel geslapen en ben niet tot nauwelijks online geweest.
Verder geef ik je wel gelijk dat ik te streng voor mezelf ben en de lat ook te hoog leg.
Alle reacties Link kopieren
Avage schreef:
28-01-2021 10:27
Hoi Ronin,
Zo te lezen in je posts op dit forum heb je een aardig beeld van wat er mist of beter kan in dit leven, dingen die je anders zou willen.

In wens je de moed om een start te maken hiermee, en het geloof dat dingen kunnen veranderen als je dagelijks enkele dingen voor jezelf gaat doen. Die jij graag wil doen, zoals een paar dingetjes opschrijven die positief zijn. Naar de tai chi gaan straks, wat een enorm goede stap is waar je trots op mag zijn want je doet dat 100% voor jou!

Het gaat er niet om dat het allemaal lukt, want niet alles zal lukken. Het het gaat erom dat je erin gelooft, en dat je het elke dag opnieuw mag proberen. Denk niet teveel aan wat allemaal mislukt is, denk aan hoe je het graag zou willen. Haal adem. Blijf oefenen met mediteren, en geloof in de kracht in jezelf, dat is de weg naar verandering ook al lijkt het totaal niet zo.

De angst zal je grootste vijand zijn, maar als die een plek mag hebben in je leven kan je er misschien samen met de angst een weg in vinden. Kleine stapjes.

Van een voormalige ontwijkende persoonlijkheidsstoornis en depressie lotgenoot :hug:
Bedankt voor je mooie en wederom treffende reactie.
Heb inderdaad wel een aardig beeld van wat er mist en/of beter kan.
Het is ook belangrijk dat ik veel minder negatief en zwartgallig ben.
En dat het glas half vol moet zijn ipv half leeg.
Angst is inderdaad de grootste vijand en een slechte raadgever.
Alle reacties Link kopieren
Is hypnotherapie misschien iets voor jou?
Ik kom uit een heftige burn out en ben naar een hypnotherapeute gegaan voor hulp (zij doet meer dan alleen hypnotherapie).
Maar door onder hypnose te gaan werd ik stukken rustiger en werd mijn hoofd leger.
Heb ook een Acces Bars behandeling gehad, is een behandeling met drukpunten op je hoofd. Ook daar werd mijn hoofd heel fijn leeg van.

Ik weet niet waar je vandaag komt, maar als je in de buurt van de Zaanstreek woont heb ik 2 goede adresjes voor je.
Alle reacties Link kopieren
@Jazzie1;
Hypnotherapie heb ik inderdaad weleens overwogen.
Dit is echter best wel prijzig (waar ik woon; in Noord-Nederland) en wordt ook niet vergoedt in mijn zorgpakket.
Daarnaast wil ik sowieso ook gaan proberen om een cursus Chi Neng Qigong (soort Tai Chi) te gaan volgen.
Ook wil ik weer met mindfulness aan de gang gaan.
Komende maandag heb ik sowieso ook een afspraak met mijn psychiater.
Ben hier wel blij mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven