Zo ken ik mezelf niet

22-12-2015 20:39 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even zeuren, klagen. Ik ben moe, al maanden.

Als je moe bent, moet je zorgen dat je uitrust.

Zo begon het, eens wat vroeger naar bed, maar dat hielp eigenlijk niet.

In de afgelopen periode merk ik dat ik steeds meer wil 'rekening houden' met mijn vermoeidheid, maar dat is best moeilijk in mijn drukke dagelijkse bestaan.

Ik doe nu dus wat ik doen moet, mijn werk, het huishouden schiet er bij in. Doordeweeks denk ik dan dat ik dat in het weekend wel weer bijspijker, maak vaak geen afspraken, ook omdat ik het liefst alleen ben.

Uiteindelijk ziet het huis er na het weekend niet beter uit dan ervoor, even lekker rauzen, doorpakken, dat ik dat ooit deed lijkt nu heel ver weg.

Heb steeds vaker het gevoel: laat me alsjeblieft met rust, bemoeien jullie je maar liever niet met mij.

Dat geldt voor mensen buiten mijn gezin, maar ook steeds vaker voor mijn kinderen of mijn vriend.

Als ik thuiskom uit mijn werk, dan slaak ik een zucht van verlichting als er niemand thuis is.

Zuchten is trouwens iets wat ik mezelf de hele tijd maar hoor doen, ik kan me daardoor enorm ergeren aan mezelf.

Ik ben kortgeleden getest op slaapapneu, maar de uitslag heb ik nog niet binnen. Ik schijn 's nachts benauwde snurkende stikgeluiden te maken, zelf heb ik hier trouwens geen idee van, maar als het erg zou zijn, zou ik gelijk zijn gebeld, zeiden ze in het ziekenhuis, dus dat zal het niet zijn.

Een paar dagen geleden stond ik onder de douche, dat ik me vast hield aan het fonteintje omdat ik zwarte vlekken voor mn ogen kreeg.

Maar het vervelendste is eigenlijk dat ik regelmatig het gevoel heb dat het zou opluchten als ik eens lekker kon huilen. Alleen weet ik niet waarom. Het is een soort verdriet deep down waar ik niet bij kan. En dan bekruipt me het gevoel dat het leven zo nutteloos is. Je wordt geboren en gaat dood, en de tijd dat je op aarde doorbrengt is maar een fractie..wat heeft het voor nut.

Ik wil niet dood, zeker niet, ik heb er eerder angst voor. Dit heb ik natuurlijk mijn hele leven al geweten dat het zo gaat niet alleen voor mij maar voor iedereen, maar ik heb daar nooit last van gehad.

Ik wil mijn oude zelf weer terug, die zin had om van alles te ondernemen. Die met een emmer en sop en een lekker liedje op de radio het huis onder handen nam. Die het leuk vond met vriendinnen af te spreken bij te kletsen, die een nieuw project op werk met enthousiasme begon.

Ik heb kerstkaarten gekregen, ik weet van wie want ik herken de handschriften, maar heb niet eens zin gehad de enveloppen open te maken. Zelf nog geen kaart geschreven. Dat is toch niet sympathiek? Straks verlies ik nog mensen door ze van me af te stoten met mijn gedrag.

En zo kan ik nog wel uren doorgaan, zeur, zeur.

Ik vind het alleen heerlijk om met mijn katten te knuffelen. Zo'n spinnend dier op schoot vind ik nog wel fijn.

Ik ben 52 jaar. Wordt ik een sacherijnige ouwe taart?
Geen idee hoor maar heb je de overgang al gehad?
slaapapneu (ook in mildere vorm) kan je nachtrust zó verstoren dat je er doodmoe van wordt

wacht die uitslag even af, zou ik zeggen

heb je trouwens al eens een uitgebreid bloedonderzoek laten doen?
Slik je wel voldoende vitamines/mineralen?

Heb je je bloed al laten testen?

Tegen vermoeidheid kun je beter meer gaan sporten dan meer gaan slapen, kans dat je je dan energieker gaat voelen.
Shoot first, ask questions later!
Ik ben drie jaar geleden na een korte periode van onregelmatige menstruatie niet meer ongesteld geworden. Heel af en toe heb ik een opvlieger gehad, maar lang niet zo heftig als ik bij leeftijdsgenoten om me heen zie. Ik dacht eigenlijk dat ik zonder problemen door die overgang heen was gerold,

afgezien van dat mijn darmen sinds die tijd snel van slag zijn, wat ik aan de overgang toeschreef.
Ik zag ooit een keer bij Doctor Phil (ja ik weet het, daar gaat het effe niet om) dat je je hele karakter kwijt kunt raken als je hormonen in of na de overgang in disbalans zijn. Tot aan depressies aan toe. Dus zeker de moeite waard om eens verder te onderzoeken
Milde depressie?
Mocht je wel slaapapneu hebben, dan hoop ik dat je een CPAP kunt krijgen. Mijn partner had dat ook en sprong na een paar nachten met dat ding smorgens vol energie uit bed. Was niet meer te houden. Terwijl ze daarvoor als een dood vogeltje op de bank hing en door en door moe was.

Slaapapneu is echt killing voor je lijf. Doordat je snachhts wakker schrikt krijgt je lichaam een adrealinestoot. Je leeft dus continue op een topsportniveau zonder een tel echt te kunnen ontspannen. Slapen verergert dat alleen maar want je rust gewoon niet uit. Je wordt strontchagrijnig en bent niet jezelf.

Als je waarde boven de 15 ligt, en dat is dat je 15x per uur je adem inhoudt kom je in aanmerking voor een CPAP. Heb je een idee of het zo erg is?
Ben je nog helemaal niet bij je huisarts geweest dan? Zou ik snel doen!
Bloedonderzoek is tegelijk met de slaaptest gedaan, die uitslag moet ik ook nog krijgen.

Wat betreft vitaminen: ik eet gevarieerd met voldoende fruit en groenten, vlees en vis.

Tot twee jaar geleden wandelde ik heel regelmatig, een paar avonden per week van huis uit 's avonds na het eten zo'n anderhalf uur, en in de weekenden ging ik er vaak erop uit naar een natuurgebied voor zo'n 10 á 15 kilometer.

Nu heb ik na het avondeten echt geen puf meer, en ik voel me dan zo slecht over mezelf, want ik weet dat ik dat wandelen zo heerlijk vond. Ik lijk wel een compleet ander persoon. Ben het laatste jaar ook behoorlijk aangekomen. Allemaal dingen die ik aan mezelf verafschuw.

Aan de ene kant begrijp ik mezelf, aan de andere kant veroordeel ik het.
Als het geen apneu blijkt te zijn, zou ik toch echt in goed overleg met je huisarts blijven en al je klachten opsommen. Zijn ook je schildklierfuncties geprikt? Het kan vanalles zijn, maar je klinkt niet happy. Dus daar zou ik wel hulp bij vragen.
Gezond eten wil niet alles zeggen. Je kan nog 'n tekort van een of ander hebben omdat je iets niet opneemt. B12 bijv. Daar kun je ook ontzettend moe door worden.
Shoot first, ask questions later!
Helena, door de huisarts ben ik doorverwezen voor het apneu onderzoek.

Ik weet dat ik inderdaad even moet afwachten wat de uitslag is.

Maar dat verdrietige, nutteloze gevoel dat overheerst nu net zo de laatste dagen, dat weegt eigenlijk nog zwaarder dan de vermoeidheid.

Ik merk zelf helemaal niets van mijn nachtelijke ademgedoe. Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat ik echt stop met ademen..ik ben echt naar de ha gegaan omdat mijn vriend het merkt dat ik compleet stil lig en dat ook mijn borstkas dan niet beweegt. En mijn kinderen beaamden dat omdat ze dat wel merken als ik overdag op de bank in slaap ben gevallen (gebeurt dus ook regelmatig, dat ik zomaar in slaap val).
Ben je niet langzaam aan 't instorten en is het goed om met iemand te gaan praten? Teveel spanningen/stress gehad?
Ik besef inderdaad als het geen apneu is, ik een punt heb waarvanuit ik verder kan gaan zoeken wat er mankeert. Alleen de gedachte daaraan al, daar zucht ik van..
quote:Boarn schreef op 22 december 2015 @ 20:49:

Mocht je wel slaapapneu hebben, dan hoop ik dat je een CPAP kunt krijgen. Mijn partner had dat ook en sprong na een paar nachten met dat ding smorgens vol energie uit bed. Was niet meer te houden. Terwijl ze daarvoor als een dood vogeltje op de bank hing en door en door moe was.

Slaapapneu is echt killing voor je lijf. Doordat je snachhts wakker schrikt krijgt je lichaam een adrealinestoot. Je leeft dus continue op een topsportniveau zonder een tel echt te kunnen ontspannen. Slapen verergert dat alleen maar want je rust gewoon niet uit. Je wordt strontchagrijnig en bent niet jezelf.

Als je waarde boven de 15 ligt, en dat is dat je 15x per uur je adem inhoudt kom je in aanmerking voor een CPAP. Heb je een idee of het zo erg is?

ook bij minder kan je een CPAP krijgen hoor

en een MRA kan ook afdoende zijn, maar is een stuk comfortabeler
Het klinkt toch echt wel als apneu. Je zucht overdag, deed je dat S nachts maar meer
quote:hallodaar... schreef op 22 december 2015 @ 21:02:

Ik besef inderdaad als het geen apneu is, ik een punt heb waarvanuit ik verder kan gaan zoeken wat er mankeert. Alleen de gedachte daaraan al, daar zucht ik van..

Luister wel goed naar je lichaam, als je compleet instort baal je nog veel erger dat je dat niet eerder gedaan hebt!

Succes en sterkte
Mijn moeder heeft ook apneu en ze voelt zich echt zoveel beter met zo'n slaapmasker.
Lees eens op dit forum. Ik denk dat je een hoop herkent.
Dankje theamuts, ik ga er even rondneuzen.
Mijn partner had ook niks door maar uit de test kwam dat ze meerdere keren per uur ophield met ademen en in een nacht in totaal ruim een uur zonder zuurstof zat. Wat denk je dat dat doet met je hersenen, je concentratievermogen, je lijf en je vermoeidheid? Dat heb je gewoon fysiek een burnput. Je lichaam brand op.
Hi Boarn, ik heb me inderdaad verdiept in de apneu verschijnselen, en misschien is het ook zo.

Aan de andere kant lees ik net op het forum dat theamuts me liet zien van alles over de overgang waar ik me ook in herken.

De geestelijke overgang zoals ze dat daar noemen, de behoefte om met rust te worden gelaten, vooral.

Aan de ene kant vind ik de overgang een prettigere gedachte dan apneu, maar ik moet maar even zien wat het is. Is het apneu dan ben ik zeker op weg naar een oplossing ook al is dat wennen om met een hulpmiddel te slapen.

We zullen het wel zien.

Hoe kwam jouw vrouw erachter dat ze apneu heeft? Lag jij ook op haar ademhaling te letten?

Mij vriend zegt dat hij steeds op het moment dat hij denkt dat hij moet gaan schudden ik dan toch vanzelf ineens een inhaalademslag maak.

Hij slaapt er dus slechter van dan ik zelf.
quote:hallodaar... schreef op 22 december 2015 @ 20:46:

afgezien van dat mijn darmen sinds die tijd snel van slag zijn, wat ik aan de overgang toeschreef.

Ook darmproblemen kunnen voor zeer ernstige vermoeidheid zorgen.

Overigens, ik herken jouw problemen volledig en ben al jaren op zoek naar een oorzaak.
Niet geschoten is altijd mis
1 advies: ga bewegen!!

Zelf ook erg gevoelig voor zulk soort buien/stemmingen (bij jou wellicht heftiger, ik onderschat het niet). Bewegen kan zoveel helpen, echt! Niet na 1 keer, maar zorg dat het een routine word. Pak jezelf aan en houd vol.

Bij mij werk intensief sporten het beste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven