Zo moe van geldgedoe

19-12-2013 21:52 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee, even een nieuwe nick hiervoor.

Situatie is niet helemaal zoals het is ivm herkenbaarheid.

Geval is als volgt. Ouders zijn gescheiden 3 jaar terug. Beide een goede baan. Ik bleef hier met mijn broers bij m'n moeder wonen, vader had ergens een appartementje. So far so good. Inmiddels staat het huis al 2,5 jaar te koop en zijn mijne beide ouders vlak na elkaar werkloos geworden. Vader in de bijstand en woont antikraak, moeder bijna bijstand met een koophuis. Beide broers zijn het huis uit en ik woon nu tijdelijk weer even bij m'n moeder.

Vader moet binnenkort uit zn antikraakhuis. Staat te koop en veel belangstelling. Hij heeft geen vrienden waar hij terecht kan, geen recht op urgentie, kamers lukken niet want dat zijn grotendeels studentenhuizen. Kortom, hij zit helemaal klem. Mijn moeder gaat binnenkort de bijstand in. Beide 55+, hoogopgeleid. Waar ze het eerder net wel/niet redde met haar WW gaat ze nu in de problemen komen. Prijs van het huis is al 2x verlaagd maar toch nog niet verkocht. Moet straks dus flink gaan meebetalen. Doe ik al jaren maar zal een stuk gaan stijgen, als de hypotheek betaald is is er eigenlijk geen geld 'over'. En zoveel verdien ik ook weer niet.

Mijn beste vriend zit momenteel ook in de problemen, krijgt te weinig uren op werk en loopt daardoor achter met huur. Nu een extra oppasbaantje maar toch niet genoeg.

Zelf zit ik niet breed maar heb het toch gered de afgelopen jaren.

Maar ik zit hier zo tussen, wil iedereen zo graag helpen en maak me zoveel zorgen en zie momenteel weinig oplossingen meer. Ja, iedereen een (betere) baan zou leuk zijn maar goed, dat is ook niet zo geregeld, iedereen zoekt zich suf. Ik slaap slecht, eet slecht. Weet gewoon even niet waar ik het zoeken moet momenteel. Zoek niet perse oplossingen maar wilde het vooral even van me afschrijven.
ook in saaie stomme steden scheiden mensen die ineens hoge woningnood kunnen krijgen hè
True, zal het wel even met mn moeder overleggen
Hoe oud zijn je broers? Misschien kun je samen met je broers(of andere familie) het huis van je moeder overkopen,en dat zij het dan voor een x-bedrag in demaand gaat huren..

Weet niet hoe dit precies werkt. Misschien dat andere forummers daar iets meer over weten.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Haha lichtbron, ze kunnen net zelf wonen en school betalen. Dus opkopen zit er niet in. Los daarvan zouden ze dat ook niet willen (ik ook niet).
Gelderka, ik snap niet zo goed wat je bedoelt hiermee? Welke keuzes en welke reserves bedoel je? En ze kunnen momenteel niet verhuizen ook.
quote:zoutmolen schreef op 20 december 2013 @ 00:22:

Gelderka, ik snap niet zo goed wat je bedoelt hiermee? Welke keuzes en welke reserves bedoel je? En ze kunnen momenteel niet verhuizen ook.Ik denk dat ze bedoelt dat je vader en moeder zelf moeten kiezen hoe ze uit een situatie als deze gaan komen, dat ze zelf naar oplossingen moeten gaan zoeken en welke oplossingen dan het beste zijn voor hun en dat betekent inderdaad keuzes maken. Je kan vele wegen bewandelen om uit een moeilijke situatie te komen en je ouders moeten voor hun situatie zelf kijken wat ze het beste kunnen doen.
Ja, er is momenteel weinig te kiezen. Dus dat is het vervelende.

Verder betaal ik ook niet 2-3 huizen maar moet ik straks hier meebetalen omdat mijn moeder minder bijstand krijgt omdat ze woonlasten kan delen met mij. Kan moeilijk zeggen dat ze maar ergens anders haar eten moet halen.
Die keuze is er dus niet. Er is geen spaargeld meer, geen kans op kleiner wonen want huis wordt niet verkocht. Een auto is er al jaren niet meer.
Vraag toestemming aan de bank om als hospita (moeder)de leegstaande kamers te verhuren voor maximaal 9 maanden.

Brengt meer op dan bijstand bij minimaal 3 kamers bovendien worden G/W/L ed dan ook gedeeld scheelt ook weer.
Die toestemming is er Elle, we hebben al eens een huurder gehad voor een half jaar. Maar momenteel geen belangstelling meer. Maar goed, kunnen we misschien ook meer achteraan, ik ga het allemaal even overleggen!

Toch fijn dat ik het hier iig kan delen, in mijn omgeving zijn er weinig van mijn leeftijd die snappen waar het overgaat en heel verschrikt doen als ik kostgeld moet betalen.
Beste vriend is een van z'n banen kwijt. -.- Pfft.

Moeder nog amper gesproken want ze is steeds niet thuis.
Wat een ellende meid. Je beide ouders zijn hoogopgeleid, hebben altijd gewerkt en nu echt geen uitzicht meer op nieuw werk?

Het zou idd niet jouw probleem moeten zijn, jij moet je op jouw studie/opleiding en toekomst richten zodat je hopelijk nooit in dezelfde situatie als je ouders terecht komt.

Ik zou toch het huis verkopen, dan maar een restschuld. En/of proberen de schuldhulpverlening in te gaan en dan daarna met een schone lei beginnen?

Echt, ik begrijp hoe je je voelt heb het zelf meegemaakt. Maar probeer toch wat afstand te nemen, letterlijk en figuurlijk. Je bent 21 en moet genieten, studeren en levenservaring opdoen. Laat je ouders dat niet van je afpakken maar leer van de (financiële) fouten die zij hebben gemaakt. Sterkte!
Jup.

Verhuizen ga ik in maart, dan in september naar school, hopenlijk gaat dat allemaal prima.

Het staat al te koop met restschuld, al een tijdje, verlies is er toch wel. Nog lager overwegen ze wel volgens mij maar dat weet ik niet zeker.

Maar zolang ik hier woon kan ik er ook geen afstand van nemen, ik zit er te midden in.
Kan je moeder geen handeltje beginnen op marktplaats of andere verkoopsite,goedkoop in kopen,en met beetje winst gelijk door verkopen.(ik doe het zelf als hobby,heb zelf een goedbetaalde baan. Maar als ik zie hoe makkelijk ik geld kan verdienen ik doe het dan met machines dus moet je een beetje tech zijn,maar dit kan je ook met kleding en dergelijke spullen doen)
Is uitkering van moeder al toegekend ? Omdat jij ook een inkomen heb en bij veel gemeentes kan huis gezien worden als vermogen dus in veel gevallen geen uitkering.
Bij 55+kijken ze niet meer naar vermogen al heb je een huis van een miljoen.

Ik ken iemand die heeft gewoon een huis van 4 ton helemaal vrij van hypotheek. Hij heeft ook nog spaargeld. Maar geen baan. Hij krijgt al een jaar bijstand.

Hoe het zit met vaste lasten delen snap ik niet maar ik denk dat de moeder van to wel minder krijgt omdat ze samen in 1 huis wonen.
@vogelbekdiertje

Denk dat je hier de ioaw uitkering mee bedoelt, is niet het zelfde als de bijstand. Bij de bijstand wordt altijd gekeken naar vermogen en spaargeld.
Bedankt voor de reacties meiden, fijn dat ik het even kwijt kan.

stravie, technisch niet iig, zit niet zo in de familie volgens mij

We hebben zelf nog 2 bedden die ik van de week op marktplaats ga zetten en misschien even de boekenkast bekijken.

Volgens mij is het inderdaad zo dat 55+ spaargeld/huis mag bezitten. Ze heeft nu trouwens nog WW, weet de datum niet dat het overgaat naar bijstand.
Superhuisvrouw:

het is echt zo dat 55+ers spaargeld en vermogen mogen bezitten.

ik bedoel hier niet de ioaw mee,

natuurlijk moet zo iemand dan wel in een traject of er iets voor doen. Maar het is echt zo.

Diegene die ik ken heeft gewoon bijstand, wel moet er dan elk soort werk worden gedaan.
Oh, donderdag een kijker
quote:zoutmolen schreef op 07 januari 2014 @ 02:11:

Oh, donderdag een kijker Nou wie weet!
Ja, is echt de 80ste ofzo dus reken nergens op. Maar iig iets!
Kijkers hebben afgebeld.

En er is een bod gedaan op het huis waar vader antikraak woont. Gatverdamme.

Iemand met soortgelijke ervaring die even kan zeggen dat het écht wel op z'n pootjes terecht kan komen?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-01-2014 11:16
Reden: Spam
% gewijzigd
Vader net aan de lijn. Dinsdag wordt er een koopcontract getekend. Dan begint de tijd te lopen en hij moet er 28 dagen later uit. Een alternatief adres is er nog steeds niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven