Alleen reizen. welke landen, welke niet

15-11-2023 08:18 75 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gebeurt steeds regelmatiger dat ik tripjes alleen maak en het zou mij niet verbazen als ik over een paar jaar ook langere reizen alleen maak.
Nu ben ik nog nog geen hele ervaren alleen reiziger dus ik weet ook niet welke landen of plekken voor alleen reizigers aanraders of juist don’t zijn.
Vandaar mijn vraag. Welke plekken zouden jullie als alleen reizende absoluut overslaan of juist wel naar toe gaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
In heel veel plaatsen zijn hostels. Als je daar verblijft kun je veel tips krijgen van andere reizigers, is er informatie over tours die je kunt doen en waar je ook weer andere mensen kunt ontmoeten.

En nee, een hostel is vaak niet meer ‘een slaapzaal met 10 bedden en 1 douche voor 30 gasten’ maar hebben ze ook 1 persoonskamers bijvoorbeeld.

Welke landen/regio trekken je aan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Eigenlijk bijna alles. Alleen Zuid-Afrika trekt mij niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.asherfergusson.com/solo-fem ... el-safety/

Dat is op een rijtje gezet
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb wel eens van iemand gelezen die alleen een wereldreis maakte dat ze regelmatig te horen kreeg "maar goed dat je bij mij komt want bij iemand anders kan het gevaarlijk zijn". Het schijnt (is haar ervaring met maandenlange reis en bijna dagelijks andere slaapplek zoeken) dat mensen een ander slechter inschatten dan zichzelf. Vooral voor een vrouw alleen. Mensen komen in de praktijk blijkbaar sneller in de helpende modus dan dat ze iets verkeerds doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik reis overal alleen rond.

Alleen landen waar je met z'n tweeën of in een groep ook niet heen zou gaan, laat ik in m'n eentje links laten liggen (categorie: Pakistan, Irak, etc).
Alleen reizen is niet onveiliger dan met z'n tweeën.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook best wat alleen gereisd en nav mijn ervaring zou ik Nepal en Gambia niet alleen doen (vooral Gambia niet).
Alle reacties Link kopieren Quote
India. Niet geweest, maar begin ik ook niet aan.
En ik vond Egypte zo enorm vrouwonvriendelijk dat ik daar ook niet graag alleen heen zou gaan.
.
Volgens mij zijn de meeste landen op de wereld best wel veilig om te reizen, ook als vrouw alleen. In mijn ogen gaat het meer om je gezond verstand, in die zin dat je je een beetje aan de 'regels' houdt tot je een plek beter kent dan wel vertrouwd en het gevaar dus zeg maar niet opzoekt.

Ging altijd alleen tot ik me op een plek heel erg thuis ging voelen en daar steeds naar terug ga. En ja, daar loop ik nu soms wel in het donker over straat of stap ik in een taxi die wordt afgeraden. Maar ik ken er inmiddels genoeg gewoonten om ongeveer te weten wat wel en niet kan.

Daarbij hangt het er vanaf hoe je kijkt naar onveilige situaties. Toen ik jaren geleden in Ecuador was was er een student uit Duitsland die een keer of tien was beroofd van zijn mobiele telefoon. Elke keer kocht hij weer een nieuwe. Toen ik dit verhaal hoorde vond ik Quito lang niet zo veilig meer.
Naarmate ik er langer was en ik meer en meer over het verhaal hoorde bleek dat deze student nogal hardleers was en keer op keer in het donker door buurten liep waar je beter niet kon komen. Tenminste, daar werden wij bij onze taalschool dagelijks aan herinnert.
Dus ja, superonveilige stad of iemand die zijn gezond verstand niet gebruikt?

En zo zijn er nog duizenden voorbeelden die zorgen dat je je onveilig voelt terwijl dat helemaal niet altijd hoeft.
Waakzaam moet je natuurlijk wel altijd, overal zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
15-11-2023 08:24
https://www.asherfergusson.com/solo-fem ... el-safety/

Dat is op een rijtje gezet
Ik ben in mijn eentje naar Rusland, Thailand, Vietnam, Cambodja en USA geweest en kan me niet bepaald in dit lijstje vinden.
Vooral Thailand zo hoog snap ik niks van.
En Rusland ook niet, maar dan wel natuurlijk voor de oorlog, zou er nu ook niet heen gaan ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb veel alleen en met anderen gereisd, zowel door Europa als Azië, Afrika en (N/Z) Amerika. De enige plek waar ik me echt niet veilig voelde alleen was in India. Daar zou ik aanraden samen heen te gaan, het liefst met een man erbij. Of je moet er mensen kennen, dan is het weer anders.

De rest is echt prima te doen als je je gezond verstand gebruikt. Overal kan iets gebeuren, ook in Nederland, dus dat is geen reden om niet te gaan reizen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
15-11-2023 08:24
https://www.asherfergusson.com/solo-fem ... el-safety/

Dat is op een rijtje gezet
Van de top 25 ben ik in 13 landen geweest, als (vrouw) alleen. Geen problemen gehad en me ook niet onveilig gevoeld. Absoluut niet.
Natuurlijk, N=1... maar ik ben er na probleemloos de halve wereld over te hebben gereisd (incl. India, Iran, etc) durf ik wel te stellen dat het meestal niet veel uitmaakt of je alleen of met een partner reist.

Zoals iemand anders al schreef: het hangt voor een heel groot deel af van je eigen gezonde verstand, doe geen dingen die je thuis ook niet zou doen, wees alert maar loop ook weer niet als een bang geitje door de stad.
Kris84 schreef:
15-11-2023 08:47

De rest is echt prima te doen als je je gezond verstand gebruikt. Overal kan iets gebeuren, ook in Nederland, dus dat is geen reden om niet te gaan reizen.
Precies, dit!

Als je kijkt naar dingen waaraan toeristen in het buitenland gewond raken, overlijden, aangevallen worden en dergelijke kunnen de meeste dingen in Nederland ook voorkomen. Een auto-ongeluk, sexueel geintimideerd worden in de kroeg (en daarna verkracht worden), beroving, vermoord worden, een flinke voedselvergiftiging, verdrinken in een rivier noem maar op, allemaal dingen die je hier in Nederland ook kunnen gebeuren. Of in West-Europa, want de kans dat je in Nederland bedolven wordt onder een lawine is natuurlijk niet heel groot....

Het enige wat ik heb gehoord wat toeristen tijdens een van mijn vakanties is overkomen waarvan ik denk dat het in Nederland niet zo snel zal gebeuren was toen twee toeristen vertrapt zijn door een olifant. (Overigens twee toeristen die zelf in een wildpark in een ander land werkten en die de waarschuwingssignalen van de olifant hebben genegeerd.)
Alle reacties Link kopieren Quote
Grappig dat mensen overal ter wereld denken dat het elders veel gevaarlijker is. Als ik tijdens mijn reizen vertelde dat ik uit Nederland kwam, dan kreeg ik vaak de reactie dat het daar toch veel te gevaarlijk was voor een meisje/vrouw, want daar had je drugs, dealers, prostituees, veel criminaliteit en regelmatig liquidaties.

Dan vertelde ik dat mijn ouders en vrienden juist bang waren, omdat ik naar hun land ging reizen, daar lachten we dan samen om, want natuuuuuurlijk was het niet gevaarlijk in hun land!
Alle reacties Link kopieren Quote
Kris84 schreef:
15-11-2023 09:11
Grappig dat mensen overal ter wereld denken dat het elders veel gevaarlijker is. Als ik tijdens mijn reizen vertelde dat ik uit Nederland kwam, dan kreeg ik vaak de reactie dat het daar toch veel te gevaarlijk was voor een meisje/vrouw, want daar had je drugs, dealers, prostituees, veel criminaliteit en regelmatig liquidaties.

Dan vertelde ik dat mijn ouders en vrienden juist bang waren, omdat ik naar hun land ging reizen, daar lachten we dan samen om, want natuuuuuurlijk was het niet gevaarlijk in hun land!
Dit is wel heel naïef. Natuurlijk zijn er landen die sowieso behoorlijk onveilig zijn, voor iedereen, zoals Zuid Afrika. En landen waar dat in het bijzonder geldt voor vrouwen en al helemaal voor vrouwen met een noord Europees uiterlijk, zoals India. En daar lachen de inwoners zelf ook niet om.

Overigens vind ik zwaar onprettig al reden genoeg om ergens niet heen te gaan, het hoeft niet eens echt onveilig te zijn. Dat had ik in Egypte.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Afrika voelt voor mij onveilig, met stip op 1 Tunesië wat nog enger voelde dan Egypte.
Maar ook in de zuidelijke landen zoals Botswana, Zimbabwe en Zuid Afrika ben je als westerling een target.
Zelfs tijdens een georganiseerde rondreis werden we snachts op onze campsite beroofd. Dat is inmiddels 20 jaar geleden denk ik maar met de huidige politieke situatie heb ik als blanke vrouw helemaal geen behoefte meer dat continent ooit nog te bezoeken.

In India voelde ik me eigenlijk best veilig bij de geeikte toeristische bezienswaardigheden en in een stad als New Delhi. Maar het zuidelijke deel Tamil Nadu is andere koek. Dat zou ik niet aanraden.

Zuid Oost Azië heb ik heel wat rondgezworven in mn eentje en daar heb ik me nooit onveilig gevoeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zanahoria schreef:
15-11-2023 08:44
Ik ben in mijn eentje naar Rusland, Thailand, Vietnam, Cambodja en USA geweest en kan me niet bepaald in dit lijstje vinden.
Vooral Thailand zo hoog snap ik niks van.
En Rusland ook niet, maar dan wel natuurlijk voor de oorlog, zou er nu ook niet heen gaan ;)
Misschien door Zuid Thailand?
Daar zijn altijd onrusten. Maar volgens mij gaat daar nauwelijks een toerist naartoe.

Thailand vind ik juist een van de veiligste landen voor een westerse vrouw. Ben er zeker een keer of 5 geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Uiteraard goed uitzoeken in welke landen oorlog, ontvoeringen, piraterij, hongersnood en andere onrust is. Dan valt een heel groot deel van het Midden Oosten en Centraal Afrika al af.
Daarnaast zijn er een aantal Afrikaanse landen die ik in mijn eentje ook liever oversla zoals Egypte en Tunesië.

Mijn persoonlijke ervaring: India. Ik ben daar twee keer met iemand geweest (een vriendin en een partner) en dat vond ik al erg intens. Veel chaos, iedereen die iets van je wil. Maar dat ligt ook wel weer aan de regio.

Aan de andere kant heb ik wel alleen gereisd in Zuid Afrika en Mozambique en dat ging prima. Ik zorgde wel dat ik overdag reisde en niet in het donker aankwam en dat er eten beschikbaar was op mijn overnachtingsplek, zodat ik niet in mijn eentje in het donker op een onbekende plek op zoek hoefde naar een restaurant. Maar dat is logisch nadenken. Dat ging in Australië een keer mis en toen ben ik bijna verkracht, dus dat heeft niet zozeer met de veiligheid van een land te maken.

Van de lijst die eerder werd gedeeld ben ik in 11 van de top 25 alleen geweest en heb me daar geen enkel moment onveilig gevoeld. Het belangrijkste is: goed voorbereiden
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
15-11-2023 09:15
Dit is wel heel naïef. Natuurlijk zijn er landen die sowieso behoorlijk onveilig zijn, voor iedereen, zoals Zuid Afrika. En landen waar dat in het bijzonder geldt voor vrouwen en al helemaal voor vrouwen met een noord Europees uiterlijk, zoals India. En daar lachen de inwoners zelf ook niet om.

Overigens vind ik zwaar onprettig al reden genoeg om ergens niet heen te gaan, het hoeft niet eens echt onveilig te zijn. Dat had ik in Egypte.
Ik heb India al genoemd als uitzondering en uiteraard moet je nu niet naar de Gaza strook gaan, of Ukraine maar dat ligt voor de hand.

Voor de rest is het veelal stemmingmakerij om te stellen dat je ergens als vrouw niet alleen naartoe kunt. Overal ter wereld leven mensen gewoon hun leven en dat is niet minder of meer gevaarlijk dan hier in Nederland.

Naïef ben ik niet, want ik weet dat er overal iets kan gebeuren, maar dat is in Nederland net zo goed het geval, dus dat is geen reden om niet te gaan reizen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kris84 schreef:
15-11-2023 10:25
Ik heb India al genoemd als uitzondering en uiteraard moet je nu niet naar de Gaza strook gaan, of Ukraine maar dat ligt voor de hand.

Voor de rest is het veelal stemmingmakerij om te stellen dat je ergens als vrouw niet alleen naartoe kunt. Overal ter wereld leven mensen gewoon hun leven en dat is niet minder of meer gevaarlijk dan hier in Nederland.

Naïef ben ik niet, want ik weet dat er overal iets kan gebeuren, maar dat is in Nederland net zo goed het geval, dus dat is geen reden om niet te gaan reizen.
Waar je in kunt blenden met de locals voel ik me het veiligst. Als blanke vrouw heb ik nu ik ouder ben geen behoefte meer om non stop over mn schouder te moeten kijken en dus een sterke voorkeur voor westerse landen (Australië, Amerika, Canada) gekregen. Enige uitzondering blijft ZO Azië al vind ik dat inmiddels ook een beetje aan zn eigen succes ten onder gaan door het toegenomen massatoerisme.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kris84 schreef:
15-11-2023 10:25
Ik heb India al genoemd als uitzondering en uiteraard moet je nu niet naar de Gaza strook gaan, of Ukraine maar dat ligt voor de hand.

Voor de rest is het veelal stemmingmakerij om te stellen dat je ergens als vrouw niet alleen naartoe kunt. Overal ter wereld leven mensen gewoon hun leven en dat is niet minder of meer gevaarlijk dan hier in Nederland.

Naïef ben ik niet, want ik weet dat er overal iets kan gebeuren, maar dat is in Nederland net zo goed het geval, dus dat is geen reden om niet te gaan reizen.
Alleen al dat vrouwen in bepaalde landen als minderwaardig worden beschouwd, is voor mij al een reden er niet heen te gaan. Heb ervaring in een paar landen waar het nog relatief mild was en niet eens als vrouw alleen en heb het echt niet als prettig ervaren. Doe ik nooit meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nog een tip: de eerste jaren ging ik met een backpack op mijn rug en baggy kleren op reis. Mensen zien gelijk aan je dat je een toerist bent en dat maakt je kwetsbaarder voor oplichters en mensen (veelal mannen) die misbruik van je willen maken.

Na een tijdje heb ik mijn manier van reizen omgegooid, kleine handbagage rolkoffer gekocht en een pak van zacht materiaal met een eenvoudig shirt eronder voor mijn reisdagen. Op deze manier word je totaal anders benaderd en heb ik nooit meer ergens last van gehad. Mensen gaan ervan uit dat je voor zaken op reis bent en bij een grotere groep hoort.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou overal naartoe reizen, alleen niet in landen waar het voor iedereen gevaarlijk is (op dat moment), zoals Soedan of Afghanistan.

Ben zelf alleen in o.a. in India, Pakistan, Nepal en een aantal Afrikaanse landen geweest en voelde mij in die laatste onveiliger dan in de andere genoemde landen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Cuba heb ik als buitengewoon vrouwvriendelijk ervaren. Je kan er zelfs gaan salsa dansen zonder dat je daardoor seksueel lastig gevallen wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
15-11-2023 11:06
Cuba heb ik als buitengewoon vrouwvriendelijk ervaren. Je kan er zelfs gaan salsa dansen zonder dat je daardoor seksueel lastig gevallen wordt.
Je bent de toevoeging 'blanke' dit keer vergeten. Of was het in deze post niet zo relevant als in die andere posts?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven