Alleen stedentrip maken, doen of niet?

21-01-2022 20:46 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort heb ik een week vakantie, mijn partner kon helaas geen vrij krijgen. Ik heb zin om een paar dagen ertussenuit te gaan en ik zat te denken om alleen een stedentrip te maken. Ik heb nooit eerder zoiets gedaan en ik vind het daarom ook best wel spannend. Maken jullie weleens alleen een stedentrip en hoe is dat dan? Ik hoor graag jullie tips!
Alle reacties Link kopieren
Simply-me schreef:
21-01-2022 22:50
Wat een leuke tips en reacties allemaal! De meeste zijn ook positief zie ik, dat is leuk om te horen. Vind het wel heel spannend, misschien dat ik er alsnog voor kies om een stad te kiezen die wat dichterbij is, maar het lijkt mij zo lekker om te doen en bekijken wat ik wil.
Je kan het best spannend vinden en toch gaan ;)

Ik ben vorige week 4 dagen alleen naar Leuven geweest en ik vond het zo ontzettend fijn. Ik vind het fijn om een wat kleinere stad te doen omdat dat lekker compact is. Dan kun je dus ook gewoon een hotel in het centrum nemen en dan besluiten dat je in de middag even terug gaat naar het hotel omdat je wel klaar bent met rondlopen en dan kun je daarna gewoon nog een keer uit eten.

Ik was heel blij met mijn e-reader, super fijn in een restaurant gewoon lekker een boek zitten lezen terwijl je op je eten wacht. Maar ik vind het thuis ook heerlijk om op zondagmiddag met een boek in een kroeg te gaan zitten en een biertje te drinken terwijl ik lekker lees!
Ik vind het altijd leuk om tijdens een citytrip een (free) city tour te doen met een lokale gids. Er zijn vaak wel andere solo reizigers en ook van stellen heb je natuurlijk gewoon aanspraak. Ik vind dit altijd gezellig én een handige manier om van alles over de stad te horen.
Alle reacties Link kopieren
Simply-me schreef:
21-01-2022 22:50
Wat een leuke tips en reacties allemaal! De meeste zijn ook positief zie ik, dat is leuk om te horen. Vind het wel heel spannend, misschien dat ik er alsnog voor kies om een stad te kiezen die wat dichterbij is, maar het lijkt mij zo lekker om te doen en bekijken wat ik wil.
Waarschuwing: Het werkt wel verslavend, als je eraan begint blijft het niet bij één keer :)
.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook niet goed waarom mensen dat eng vinden. Of 'spannend'.
Waar ben je dan bang voor?
impala schreef:
22-01-2022 16:09
Waarschuwing: Het werkt wel verslavend, als je eraan begint blijft het niet bij één keer :)
Ja dat klopt. Je moet even over je 'angst' heen maar zodra je dat hebt overwonnen dan ga je het vaker doen omdat je dan niet steeds hoeft te vragen of iemand mee kan/wil.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook doen. Al zou ik eerder aan een stad met strand denken zodat ik daar ook nog een dagje kan relaxen. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
humanista schreef:
22-01-2022 16:53
Ik snap ook niet goed waarom mensen dat eng vinden. Of 'spannend'.
Waar ben je dan bang voor?
Ik snap dat wel hoor, ik vond het de eerste keer ook heel eng. Dat had vooral te maken met als je alleen bent je niemand ter plaatse hebt waar je op terug kan vallen, tenzij je via een organisatie iets boekt, tenminste dat vond ik eng. Wat als ik gerold wordt? Verdwaal? Er iets anders met mij gebeurd?
Maar tot nu toe heb ik me altijd nog prima kunnen redden alleen. Ik maak voor vertrek altijd een lijstje met belangrijke nummers en andere informatie wat ik altijd bij me draag puur voor het geval dat.
Alle reacties Link kopieren
Ja okay, maar je weet toch heus wel dat je daar altijd weer uit komt? Het zijn vervelende dingen die kunnen gebeuren maar waarom is het minder erg als er iemand bij is? Dan moet je toch nog steeds een oplossing verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
humanista schreef:
22-01-2022 17:17
Ja okay, maar je weet toch heus wel dat je daar altijd weer uit komt? Het zijn vervelende dingen die kunnen gebeuren maar waarom is het minder erg als er iemand bij is? Dan moet je toch nog steeds een oplossing verzinnen.
Nou ja, als jij voor pampus ligt om wat voor reden dan ook, dan kan die ander een oplossing zoeken en dingen voor je regelen. Dat is op zich wel makkelijker. Maar hoe vaak gebeurt dat nou? En je hebt altijd nog de alarmcentrale van je (reis) verzekering als het heel erg is. Ik zorg in elk geval wel dat ik bv het pasje van mijn zorgverzekering bij me heb.
.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
22-01-2022 17:14
Ik snap dat wel hoor, ik vond het de eerste keer ook heel eng. Dat had vooral te maken met als je alleen bent je niemand ter plaatse hebt waar je op terug kan vallen, tenzij je via een organisatie iets boekt, tenminste dat vond ik eng. Wat als ik gerold wordt? Verdwaal? Er iets anders met mij gebeurd?
Even Berlijn als voorbeeld (omdat TO dat overweegt): daar wonen meer dan 3 miljoen mensen. Als jij op straat ongelukkig ten val komt, flauwvalt in een museum, verdwaalt of wat er ook gebeurt: er zijn echt genoeg mensen om je te helpen.

Ik reis al ruim 20 jaar alleen (de wereld over) en heb echt wel eens (alle keren op 1 hand te tellen) in nare situaties gezeten met botbreuken, flauwvallen of andere toestanden en er waren altijd mensen die me oprecht hielpen. Iemand die met me meeging naar het ziekenhuis, iemand die hielp met vertalen, iemand die toen ik flauwviel meeging in een taxi naar mijn hotel, etc.

Andersom bekeken: als jij in Amsterdam loopt en je ziet een toerist in zijn/haar eentje op een nare manier vallen over een opstapje, dan schiet je toch ook te hulp als je in de gelegenheid bent?

En als je er echt niet uitkomt in het buitenland, is er altijd de ambassade of de helplijn van je reisverzekering.
Ja dat weet ik, dat er altijd wel iemand is die te hulp schiet, tenzij je in Parijs bent is helaas mijn ervaring, en natuurlijk schiet ik ook te hulp als ik zie dat iemand hulp nodig heeft. In Parijs werd ik best vaak aangesproken door mede toeristen voor hulp, helaas kon ik ze vaak ook niet helpen omdat ik niet bekend ben in Parijs. Was soms wel grappig.

Maar het is gewoon het idee... Inmiddels heb ik meer ervaring met alleen reizen dus ken ik de meeste tips en tricks wat dat betreft wel. Tip nummer 1: Zorg dat je er niet te erg als toerist uit ziet. Dus geen camera om je nek of een lonely planet in de hand als dat niet nodig is. Ik werd meestal met rust gelaten door die irritante straatverkopers met prullaria bij de bezienswaardigheden terwijl anderen constant werden aangesproken.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
22-01-2022 18:39
In Parijs werd ik best vaak aangesproken door mede toeristen voor hulp, helaas kon ik ze vaak ook niet helpen omdat ik niet bekend ben in Parijs.

Bijzonder!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
22-01-2022 18:43
Bijzonder!
Ja geen idee waarom. Waren vaak wel oudere dames. Misschien dachten ze wel daar loopt een jong iemand die kan vast wel Engels.
Alle reacties Link kopieren
Doen! Ik vond het eerst ook doodeng totdat ik in een stad ging wonen en niemand kende en het was mooi weer en ik had zin om op een terras te gaan zitten.
Vond het ongemakkelijk maar ik ging er alleen zitten en kwam er toen achter hoe heerlijk het is. Totale ontspanning, beetje rondkijken wat lezen ik was zo wat uurtjes verder. Sindsdien kan ik er echt van genieten, een terrasje, bioscoop restaurant een weekendje weg. Het geeft je zelfvertrouwen en ben er achter gekomen dat ik echt puur kan genieten met mezelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben as we speak alleen een lang weekend op citytrip. Ik heb vanochtend uitgeslapen (geen kleuter aan mijn bed om 6u), geshopt, wat gewerkt en nu zit ik met sushi op schoot een film te kijken. Heeeeerlijk. Ik kan het echt iedereen aanraden. Straks nog even een avondwandeling met podcast op en dan lekker slapen in het hemelbed.
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die dit regelmatig doet: hebben jullie normaal gesproken een druk sociaal leven of gezin?

Ik zou ook graag eens in mijn eentje naar het buitenland gaan maar niet omdat ik de vrijheid wil opzoeken want ik ben al vaak alleen (geen partner). Ik ben niet zo bang voor verveling of geen hulp krijgen als er iets is, maar wel voor eenzaamheid. Hoe ontmoeten jullie mensen op zo’n trip, behalve in hostels?
Alle reacties Link kopieren
santorini schreef:
23-01-2022 07:43
Voor iedereen die dit regelmatig doet: hebben jullie normaal gesproken een druk sociaal leven of gezin?

Ik zou ook graag eens in mijn eentje naar het buitenland gaan maar niet omdat ik de vrijheid wil opzoeken want ik ben al vaak alleen (geen partner). Ik ben niet zo bang voor verveling of geen hulp krijgen als er iets is, maar wel voor eenzaamheid. Hoe ontmoeten jullie mensen op zo’n trip, behalve in hostels?
Ik woon samen, maar heb geen gezin en geen druk sociaal leven. Mijn solotrips zijn ook geen sociale bedoening. Ik maak wel eens een kort praatje met mensen hier of daar. En een hele enkele keer loop ik tegen iemand aan waarmee ik wat langer klets of iets ga doen. Maar ik ben daar niet naar op zoek en over het algemeen ben ik gewoon alleen op pad. Ik vind dat prima, ik vermaak me heel goed alleen, ik heb meestal een druk programma met dingen die ik wil doen of zien.
Ik vind het wel leuk om af en toe wat foto's te appen naar mijn vriend, een vriendin of familie, om mijn ervaringen toch een beetje te delen.
Als jij toch al vaak alleen bent, dan ben je dat toch gewend? Hoezo zou je dan op vakantie opeens last van ernzaamheid krijgen?
Als je echt meer aanspraak wil, kun je je natuurlijk inschrijven voor (sport) activiteiten of tourtjes. Of in een hotel gaan zitten dat een activiteitenprogramma heeft.
.
Alle reacties Link kopieren
santorini schreef:
23-01-2022 07:43
Voor iedereen die dit regelmatig doet: hebben jullie normaal gesproken een druk sociaal leven of gezin?

Ik zou ook graag eens in mijn eentje naar het buitenland gaan maar niet omdat ik de vrijheid wil opzoeken want ik ben al vaak alleen (geen partner). Ik ben niet zo bang voor verveling of geen hulp krijgen als er iets is, maar wel voor eenzaamheid. Hoe ontmoeten jullie mensen op zo’n trip, behalve in hostels?
Voor corona maakte ik regelmatig dit soort tripjes in mijn eentje, toch zeker een paar keer per jaar. Ik heb een gezin en een rijk sociaal leven, maar op die reizen vind ik het heerlijk om alleen te zijn.

Soms gebeurt het dat je iemand ontmoet, maar in mijn geval is dat toevallig. Als je alleen bent maak je veel makkelijker praatjes. Mensen spreken je sneller aan, dus als je contact wil is dat niet zo'n probleem.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog veel alleen op pad ging was ik single en had ook geen druk sociaal leven. Daar was ik op reis ook niet naar op zoek, ik voel me niet zo snel eenzaam als ik alleen ben. Praatje maken kan je bijvoorbeeld als je ergens een rondleiding hebt, ergens wat gaat eten, in een winkel, in de rij voor een attractie.
Alle reacties Link kopieren
santorini schreef:
23-01-2022 07:43
Hoe ontmoeten jullie mensen op zo’n trip, behalve in hostels?
Je zou mee kunnen gaan met een 'free city walk' bijvoorbeeld, ideaal om mensen te ontmoeten waar je niet direct drie dagen aan vast zit. Zulke gratis (pay what you like) tours worden in de meeste grote steden wel aangeboden tegenwoordig.
santorini schreef:
23-01-2022 07:43
Voor iedereen die dit regelmatig doet: hebben jullie normaal gesproken een druk sociaal leven of gezin?

Ik zou ook graag eens in mijn eentje naar het buitenland gaan maar niet omdat ik de vrijheid wil opzoeken want ik ben al vaak alleen (geen partner). Ik ben niet zo bang voor verveling of geen hulp krijgen als er iets is, maar wel voor eenzaamheid. Hoe ontmoeten jullie mensen op zo’n trip, behalve in hostels?
Ja, vroeger zat ik in hostels, dan leg je makkelijk contacten. Dat is nu minder, inderdaad. Ik ga wel ‘s avonds vaak naar cafeetjes en dergelijke, maar echt contacten leg je als 40-plusser niet op zo’n citytrip. Je kletst natuurlijk her en der met mensen, maar niet zoals toen je jong was en je makkelijk aansloot bij een gezelschap. Ik ontmoet eigenlijk nooit mensen op zo’n trip, dat is ook helemaal niet iets waarnaar ik op zoek ben.
Alle reacties Link kopieren
cleo schreef:
23-01-2022 08:13
Ja, vroeger zat ik in hostels, dan leg je makkelijk contacten. Dat is nu minder, inderdaad. Ik ga wel ‘s avonds vaak naar cafeetjes en dergelijke, maar echt contacten leg je als 40-plusser niet op zo’n citytrip. Je kletst natuurlijk her en der met mensen, maar niet zoals toen je jong was en je makkelijk aansloot bij een gezelschap. Ik ontmoet eigenlijk nooit mensen op zo’n trip, dat is ook helemaal niet iets waarnaar ik op zoek ben.

Ik vind dat dat niet aan een leeftijd vast hangt. Ook boven de 40 leg ik contact als ik er voor open sta, en ga niet naar de kroeg. Maar ik doe meestal ook een wandel- of fietstocht, soms klikt het dan met iemand en ga je er na nog wat drinken ofzo, of je gaat samen nog naar plek X.

Tijdens het alleen eten ben ik ook een paar keer aan een 4 persoons tafel gezet waar al een andere single zat. Prima, kan me voorstellen dat ze geen twee 4 persoons tafels laten bezetten door 2 singles. En wat is het verschil met samen aan een tafel zitten (schuin tegenover elkaar bijvoorbeeld) of een volgende tafel die 10 centimeter van die van jou staat? Soms raak je dan aan de praat, soms is die behoefte er niet en lees ik mijn boek. En soms is het een ouder iemand uit de buurt of soms een jonge solo-reiziger.

Maar ik ga niet op zo’n trip om contact te zoeken. Ik heb mijn eigen plannen daar, en vind mijzelf aangenaam gezelschap :)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
cleo schreef:
23-01-2022 08:13
Ja, vroeger zat ik in hostels, dan leg je makkelijk contacten. Dat is nu minder, inderdaad. Ik ga wel ‘s avonds vaak naar cafeetjes en dergelijke, maar echt contacten leg je als 40-plusser niet op zo’n citytrip. Je kletst natuurlijk her en der met mensen, maar niet zoals toen je jong was en je makkelijk aansloot bij een gezelschap. Ik ontmoet eigenlijk nooit mensen op zo’n trip, dat is ook helemaal niet iets waarnaar ik op zoek ben.
Als je contact wil, dan is dat altijd mogelijk. Waarom zou dat als 40 plusser anders zijn?

Ik ga zelf juist alleen om alleen te kunnen zijn, dus ik sluit me er volledig van af, maar als ik wil zou ik makkelijk contact kunnen maken. Ik heb niet het idee dat dit is veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat best veel mensen dit doen eigenlijk. Ik vind het spannend/eng omdat ik dan helemaal alleen ben en niemand heb om op terug te vallen. Daarom neig ik er nu ook meer naar om wat dichterbij te blijven dan om naar Berlijn te gaan, hoewel ik Berlijn denk ik leuker vind, dus ja, ik weet het nog niet. Mijn partner vindt het overigens heel erg raar dat ik dit alleen wil doen, dat maakt mij ook weer aan het twijfelen...
Alle reacties Link kopieren
Dan ga je in je eentje naar een willekeurige stad in Nederland, voor 2 nachten. Veilig want je spreekt de taal, dichtbij. Als je het toch te eng/spannend vindt ben je zo thuis.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven