‘Ask the captain’ deel 2

27-02-2020 19:36 597 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...

Deel 2...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
redbulletje schreef:
27-02-2020 20:02
Leuk, ik ga weer volgen! 😍

Hoe kijken jullie als vliegers naar de uitermate slordige boeing 737max toestand
Bedoel je de certificatie of het feit dat er dingen in brandstoftanks zijn achtergebleven. Ze staan namelijk wel los van elkaar.
Ik volg de ontwikkelingen nauwgezet, en mijn mening is dat de FAA nu een politiek hefboom heeft om alle budgetkortingen van de afgelopen jaren terug te draaien. Want dat is in feite de werkelijke aanleiding. En als vliegveiligheid een politiek middel wordt is dat over het algemeen geen goede zaak.
Neveneffect gaat wel zijn dat als de MAX straks weer mag vliegen dat het toestel is wat het meest bekeken is qua veiligheid, en niet alleen door de Amerikanen.
Dat er iets moet veranderen in de veiligheidscultuur zal Boeing zich nu ook beseffen. En hopelijk leidt dat tot betere resultaten...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
yoehoe schreef:
28-02-2020 23:41
De afgelopen twee landingen was het vliegtuig flink aan het heen en weer bewegen vlak voor de landing. Ik was daardoor niet heel relaxed. Nu kan dat natuurlijk maar vind dat dan toch heel spannend. Kan je mij wat gerust stellen voor de vlucht van zondag?
Dat je het spannend vindt, daar kan ik weinig aan doen. Maar dat een vliegtuig beweegt, zeker wat dichter bij de grond, is heel normaal. En jij hoeft daar niets mee te doen hè, laat dat maar over aan de proffesionals in de cockpit...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
flipsen_NL schreef:
29-02-2020 22:47
We volgen weer vrolijk verder! Maar alleen een ordinaire TVP kan natuurlijk niet, dus een vraag die me te binnen schiet:

Heb je ooit de claxon gebruikt? :D Ik weet dat een vliegtuig er eentje heeft, dus ben benieuwd!
Ik wil je niet teleurstellen, maar een vliegtuig heeft geen echte claxon. Er is wel een manier om de GWK, die bij het neuswiel staat, te bellen met een signaal, maar dat is niet echt een claxon zoals in de auto. We noemen als vliegers dat wel eens gekscherend zo, maar tijdens het taxiën en vliegen heeft het nul effect.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik houd niet van tvp' s maar heb geen vraag....
Alle reacties Link kopieren Quote
cygnus schreef:
01-03-2020 01:38
Dat je het spannend vindt, daar kan ik weinig aan doen. Maar dat een vliegtuig beweegt, zeker wat dichter bij de grond, is heel normaal. En jij hoeft daar niets mee te doen hè, laat dat maar over aan de proffesionals in de cockpit...
Is het hoe dichter bij de grond dan meer kans op beweging?
Het was overigens niet tijdens de storm.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie dat ervaren. Waarschijnlijk van goh wat veren we lekker op en neer en heen en weer. Althans dat hoop ik wel. Het is natuurlijk routine voor jullie.
Ik lees ook graag weer mee!
Even een positieve ervaring delen met alle vliegangstigen hier :-)
Ik heb hier wel eens eerder gereageerd en vind het een super-topic.

Ik noem mijzelf een "ex-vliegangstige", maar stap ook nog niet altijd geheel ontspannen aan boord. Aan de andere kant; vaak ook wel hoor! Maar een aantal jaar geleden had ik nog extreme angst en vermeed ik vliegen waar mogelijk, als ik toch "moest" lag ik soms al dagen van tevoren wakker en kon ik ook nooit genieten van mijn verblijf....

Ik vloog een paar weken terug naar Nederland -tijdens een van die zondagsstormen. Ik wist dat het flink waaide, dus ging lichtelijk gespannen aan boord. De vlucht was heerlijk rustig, dus mijn zenuwen namen al snel af. Vlak nadat de landing werd ingezet sprak de piloot door de intercom en die zei dat er harde wind stond op Schiphol, dus dat de landing wat hobbelig kon zijn, maar dat niemand zich zorgen hoefde te maken. "Het vliegtuig kan prima tegen turbulentie, en uw crew heeft dit veel vaker gedaan".
Het stelde mij meteen zo gerust, dat ik meteen ontspannen was. En ja, de landing was "hobbelig", maar het viel mij zo ontzettend mee!
Alle reacties Link kopieren Quote
bibi72 schreef:
01-03-2020 12:57

Het stelde mij meteen zo gerust, dat ik meteen ontspannen was. En ja, de landing was "hobbelig", maar het viel mij zo ontzettend mee!

Heel fijn, Bibi :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren Quote
yoehoe schreef:
01-03-2020 02:41
Is het hoe dichter bij de grond dan meer kans op beweging?
Het was overigens niet tijdens de storm.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie dat ervaren. Waarschijnlijk van goh wat veren we lekker op en neer en heen en weer. Althans dat hoop ik wel. Het is natuurlijk routine voor jullie.
Dichter bij de grond, dus bij start en landing, is de invloed van wind en de verschillen in opwarming van het aardoppervlak (bos, water, akkers etc) voelbaar, en over het algemeen levert dat wat meer beweging van het vliegtuig op. Vandaar... Turbulentie is niets anders dan verschillen in luchtstromingen.
Regelmatig maken we landingen in stormachtige condities. De meeste vliegers zullen dat als ‘leuk’ ervaren, het is de uitdaging om dat toch zo netjes mogelijk te doen. Maar het is niet zo dat ik denk: wat gaan we lekker heen-en-weer, omdat ik weet dat er passagiers zijn die dat heel spannend vinden of er misselijk van worden. Ik ben geen sadist die daar plezier aan beleeft :mrgreen:
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Cygnus, draag jij compressiekousen?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
Eurus schreef:
01-03-2020 17:16
Cygnus, draag jij compressiekousen?
Nee, maar probeer wel wat te bewegen tijdens lange zitten...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
cygnus schreef:
01-03-2020 17:18
Nee, maar probeer wel wat te bewegen tijdens lange zitten...
Doe je dat op je plek of ga je elke twee uur rondje door je toestel lopen?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
Eurus schreef:
01-03-2020 17:22
Doe je dat op je plek of ga je elke twee uur rondje door je toestel lopen?
Allebei. Als er 3 vliegers zijn is het laatste een optie, met z’n tweeën niet. Dan af en toe even de stoel uit en benen strekken in de cockpit.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
cygnus schreef:
01-03-2020 17:14
Dichter bij de grond, dus bij start en landing, is de invloed van wind en de verschillen in opwarming van het aardoppervlak (bos, water, akkers etc) voelbaar, en over het algemeen levert dat wat meer beweging van het vliegtuig op. Vandaar... Turbulentie is niets anders dan verschillen in luchtstromingen.
Regelmatig maken we landingen in stormachtige condities. De meeste vliegers zullen dat als ‘leuk’ ervaren, het is de uitdaging om dat toch zo netjes mogelijk te doen. Maar het is niet zo dat ik denk: wat gaan we lekker heen-en-weer, omdat ik weet dat er passagiers zijn die dat heel spannend vinden of er misselijk van worden. Ik ben geen sadist die daar plezier aan beleeft :mrgreen:
Haha nee sadist dacht ik ook niet 😜
Hoe erg kan een vliegtuig van links naar rechts zwabberen bij het landen? Hoe schuin kan het?
Ik merk dat ik soms in de bocht tegen ga hangen.. 🤦🏻‍♀️ Dat ik t spannend vind dat we niet te schuin hangen. Of kan dat überhaupt niet?
Alle reacties Link kopieren Quote
yoehoe schreef:
01-03-2020 22:19
Haha nee sadist dacht ik ook niet 😜
Hoe erg kan een vliegtuig van links naar rechts zwabberen bij het landen? Hoe schuin kan het?
Ik merk dat ik soms in de bocht tegen ga hangen.. 🤦🏻‍♀️ Dat ik t spannend vind dat we niet te schuin hangen. Of kan dat überhaupt niet?
Dat doe ik ook 😆
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoorde laatst van iemand die op een vlucht ver hier vandaan in een klein vliegtuigje meemaakte dat er moest worden geland zonder contact met de toren.

Hebben jullie ook weleens geen verbinding kunnen maken, en wat doe je dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
yoehoe schreef:
01-03-2020 22:19
Haha nee sadist dacht ik ook niet 😜
Hoe erg kan een vliegtuig van links naar rechts zwabberen bij het landen? Hoe schuin kan het?
Ik merk dat ik soms in de bocht tegen ga hangen.. 🤦🏻‍♀️ Dat ik t spannend vind dat we niet te schuin hangen. Of kan dat überhaupt niet?
Ja hoor, een vliegtuig hangt in de bocht schuin. Het maximum is 30 graden, is het meer krijgen we een hele nare waarschuwing. Tegenhangen hoeft niet hoor :-D
Voor de landing is het trouwens veel minder, bij echte storm vinden we 10 graden al veel.
cygnus wijzigde dit bericht op 03-03-2020 11:58
0.16% gewijzigd
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
02-03-2020 23:42
Ik hoorde laatst van iemand die op een vlucht ver hier vandaan in een klein vliegtuigje meemaakte dat er moest worden geland zonder contact met de toren.

Hebben jullie ook weleens geen verbinding kunnen maken, en wat doe je dan?
Nooit meegemaakt, maar er zijn wel procedures voor. We hebben 3 onafhankelijke radio’s aan boord, de kans dat ze alle 3 niet werken is heel erg klein.
In een klein vliegtuigje zitten er meestal 2.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
cygnus schreef:
03-03-2020 11:56
Ja hoor, een vliegtuig hangt in de bocht schuin. Het maximum is 30 graden, is het meer krijgen we een hele nare waarschuwing. Tegenhangen hoeft niet hoor :-D
Voor de landing is het trouwens veel minder, bij echte storm vinden we 10 graden al veel.
30 graden maar? Als ik moest gokken lijkt het wel 45.
Maar als je meer gaat word je dan uiteindelijk gecorrigeerd zoals dat bij auto’s kan als je over de streek rijdt?

Landing maar 10? Voor mijn gevoel gingen we echt alle kanten op. Heen en weer van links naar rechts. Op en neer. Maar dat is dus normaal?

Ja zoek bevestiging... ;-) Moet later dit jaar 12/13 uur vliegen. En dat vind ik best lang en spannend! Probeer t relativeren; het is veilig, ze doen het vaker.. etc. Maar toch is het spannend. En ook stoer vind ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsLady schreef:
27-02-2020 20:21
Hier sluit ik me bij aan. Hopelijk helpt deel 2 me weer een stukje van mijn vliegangst af.
Weet niet of het helpt maar neuropsycholoog Erik Scherder was laatst in een uitzending over o.a. vliegangst, die je hier kan kijken:
https://www.npostart.nl/erik-scherder-l ... ON_1303421

Interessant topic trouwens!
Alle reacties Link kopieren Quote
yoehoe schreef:
04-03-2020 22:51
30 graden maar? Als ik moest gokken lijkt het wel 45.
Maar als je meer gaat word je dan uiteindelijk gecorrigeerd zoals dat bij auto’s kan als je over de streek rijdt?

Landing maar 10? Voor mijn gevoel gingen we echt alle kanten op. Heen en weer van links naar rechts. Op en neer. Maar dat is dus normaal?

Ja zoek bevestiging... ;-) Moet later dit jaar 12/13 uur vliegen. En dat vind ik best lang en spannend! Probeer t relativeren; het is veilig, ze doen het vaker.. etc. Maar toch is het spannend. En ook stoer vind ik.
Ligt aan het type of meer dan 30 graden helling (vliegers noemen het ‘bank’) gecorrigeerd wordt. Moderne toestellen hebben fly-by-wire (Google het maar eens) die je gewoon niet verder laten gaan. Maar de 747 die ik vlieg heeft dat niet.
Het is voor jouw evenwichtsorganen niet te doen om te voelen hoeveel bank er wordt gedraaid, dus laat je daardoor niet in de luren leggen. Wat je voelt klopt vaak niet.
De autopilot gaat trouwens niet verder dan 30 graden.
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
01-03-2020 01:33
Bedoel je de certificatie of het feit dat er dingen in brandstoftanks zijn achtergebleven. Ze staan namelijk wel los van elkaar.
Ik volg de ontwikkelingen nauwgezet, en mijn mening is dat de FAA nu een politiek hefboom heeft om alle budgetkortingen van de afgelopen jaren terug te draaien. Want dat is in feite de werkelijke aanleiding. En als vliegveiligheid een politiek middel wordt is dat over het algemeen geen goede zaak.
Neveneffect gaat wel zijn dat als de MAX straks weer mag vliegen dat het toestel is wat het meest bekeken is qua veiligheid, en niet alleen door de Amerikanen.
Dat er iets moet veranderen in de veiligheidscultuur zal Boeing zich nu ook beseffen. En hopelijk leidt dat tot betere resultaten...
Inmiddels is er ook bekend dat de crash in Ethiopië door een ontwerpfout is gekomen. Dus niet alleen de slordige afronding.
https://www.ad.nl/buitenland/rapport-cr ... ~a3aa708e/
Gaat dit tot de ondergang van boeing leiden denk je?
Alle reacties Link kopieren Quote
redbulletje schreef:
08-03-2020 07:57
Inmiddels is er ook bekend dat de crash in Ethiopië door een ontwerpfout is gekomen. Dus niet alleen de slordige afronding.
https://www.ad.nl/buitenland/rapport-cr ... ~a3aa708e/
Gaat dit tot de ondergang van boeing leiden denk je?
De term ontwerpfout suggereert dat er iets fundamenteels mis is met de MAX, een situatie zoals met de de Havilland Comet (nee, de 2e ‘de’ is geen typo) die vanaf het eerste ontwerp een fatale fout had.
Bij de MAX is dat niet zo. Het ontwerpfout die de Ethiopische onderzoekers bedoelen is het feit dat een ‘single source’, in dit geval de één van de invalshoeksensors, een te grote autoriteit heeft over de besturing. En dat is op te lossen.
Er zijn wel meer systemen aan boord die een single source hebben, en dat is niet erg zolang er een (meestal minder geautomatiseerd) alternatief is én het geen (grote) autoriteit heeft op de besturing. Een voorbeeld is de auto throttle (zeg maar de cruise control van een vliegtuig) die op de 737 in de landingsmodus maar 1 radiohoogtemeter gebruikt. Maar die auto throttle is ten alle tijden handmatig te bedienen, zelfs als de auto throttle aan staat. Sidney Dekker heeft wel dit systeem genoemd in analogie aan de MCAS, het systeem van de MAX die de aanleiding was voor de ongevallen in Ethiopië & Indonesië. Er is echter één groot verschil: MCAS uitzetten vereist veel meer handelingen dan het uitzetten van de auto throttle.
Het probleem dat Boeing heeft gecreëerd is dat MCAS door aanpassingen een te grote autoriteit heeft gekregen. Dus er zijn twee oplossingen: de autoriteit weer beperken of ‘dual source’ gebruiken. Boeing heeft voor de laatste oplossing gekozen.
De grote vertraging in het weer vliegbaar krijgen van de MAX is voor een groot deel politiek, maar dat gaat wel goed komen. Het basisontwerp van de 737 heeft zich inmiddels wel bewezen.
Dus nee, ik denk niet dat dit einde Boeing is. Het gaat ze wel veel geld en vertrouwen kosten, maar dat laatste is slechts tijdelijk. Bovendien is Boeing ‘too big to fail’: de belangen in de burgerluchtvaart, defensie en ruimtevaart zijn veel te groot.
Fate is just the weight of circumstances
Bedankt voor je uitleg, Cygnus!
Alle reacties Link kopieren Quote
redbulletje schreef:
08-03-2020 16:27
Bedankt voor je uitleg, Cygnus!
Graag gedaan!
Fate is just the weight of circumstances

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven