‘Ask the captain’ deel 2

27-02-2020 19:36 597 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...

Deel 2...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
tvp
Alle reacties Link kopieren Quote
madamzonderm schreef:
05-03-2020 00:45
Weet niet of het helpt maar neuropsycholoog Erik Scherder was laatst in een uitzending over o.a. vliegangst, die je hier kan kijken:
https://www.npostart.nl/erik-scherder-l ... ON_1303421

Interessant topic trouwens!
Ik moet dit nog even terugkijken, maar ik heb er wel al het een en ander over gehoord. Ga het morgen eens even op mijn gemak bekijken... Lijkt me wel interessant wat een neuropsycholoog daarover te zeggen heeft.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
02-03-2020 23:42
Ik hoorde laatst van iemand die op een vlucht ver hier vandaan in een klein vliegtuigje meemaakte dat er moest worden geland zonder contact met de toren.

Hebben jullie ook weleens geen verbinding kunnen maken, en wat doe je dan?
Ik zie nu dat ik jouw vraag niet helemaal beantwoord heb, want welke procedure volgen we dan? Het kan verschilllen per land, maar meestal moeten we dan volgens het vliegplan doorvliegen, een code in de transponder zetten, en op de aankomsttijd volgens het vliegplan de nadering beginnen naar de baan die gepland is. Meestal begint dat met het overvliegen van een baken op het vliegveld. De nadering die we dan moeten afvliegen hebben we in onze boorddocumentatie zitten, inmiddels meestal op de iPad. De verkeersleiding zorgt er dan voor dat er niemand in de weg zit en kan desnoods met lichtsignalen uit de toren nog wat duidelijk maken, zoals ‘niet landen’ of juist wel.
Fate is just the weight of circumstances
Vlieg jij nu ook met lege vliegtuigen op en neer om slots te behouden?
Alle reacties Link kopieren Quote
redbulletje schreef:
11-03-2020 07:05
Vlieg jij nu ook met lege vliegtuigen op en neer om slots te behouden?
Nee, maar ik heb dan ook geen risicobestemmingen (nog niet).
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
11-03-2020 11:20
Nee, maar ik heb dan ook geen risicobestemmingen (nog niet).
Gelukkig! Hopelijk voor jou blijft dat ook zo!
747 per direct uitgefaseerd, zie ik.
Sterkte Cygnus! Ik hoop dat je niet ergens vast zit nu. Mijn lief zit in de VS en ik hoop dat hij nog terug kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lees inderdaad net dat ze de 747 versneld uit gaan faseren. Hoop dat er een eventuele omscholing in zit, binnen afzienbare tijd.
Vlieg hem graag en vind het jammer dat ik mijn laatste vlucht er nu al op heb gehad.
PBM stond nog op het schema...
Ego is the anesthesia that deadens the pain of stupidity.
Lanterfantaarn schreef:
14-03-2020 18:52
Lees inderdaad net dat ze de 747 versneld uit gaan faseren. Hoop dat er een eventuele omscholing in zit, binnen afzienbare tijd.
Vlieg hem graag en vind het jammer dat ik mijn laatste vlucht er nu al op heb gehad.
PBM stond nog op het schema...
Jij ook heel veel sterkte. Ik hoop ook voor jou dat je niet ergens vast zit.
Lanterfantaarn schreef:
14-03-2020 18:52
Lees inderdaad net dat ze de 747 versneld uit gaan faseren. Hoop dat er een eventuele omscholing in zit, binnen afzienbare tijd.
Vlieg hem graag en vind het jammer dat ik mijn laatste vlucht er nu al op heb gehad.
PBM stond nog op het schema...
Zeg, het is toch niet toevallig zo dat wij elkaar kennen, of wel?
Alle reacties Link kopieren Quote
Cygnus, op de Antillen is -voor Europesche binnenkomende vluchten- voorlopig het luchtruim gesloten.
Zie jij nou onrust bij het personeel van KLM die, door stopleggen van dit soort bestemmingen, nu zonder werk zit?

En weet jij, vanuit het blauwe vogel-kantoor, hoe dat zal gaan met het ophalen van de toeristen hier, om ze terug naar NL te krijgen? In hoeverre wordt bemanning gebriefd? (en moet het cabine personeel dan ook mondkapjes op en handschoenen aan enzo?)
pilamie schreef:
14-03-2020 20:38
Cygnus, op de Antillen is -voor Europesche binnenkomende vluchten- voorlopig het luchtruim gesloten.
Zie jij nou onrust bij het personeel van KLM die, door stopleggen van dit soort bestemmingen, nu zonder werk zit?

Ik wel. Mijn lief werkt ook bij de KLM. is erg onzeker allemaal. niet fijn.

En weet jij, vanuit het blauwe vogel-kantoor, hoe dat zal gaan met het ophalen van de toeristen hier, om ze terug naar NL te krijgen? In hoeverre wordt bemanning gebriefd? (en moet het cabine personeel dan ook mondkapjes op en handschoenen aan enzo?)
Alle reacties Link kopieren Quote
YagaBaba schreef:
14-03-2020 19:16
Zeg, het is toch niet toevallig zo dat wij elkaar kennen, of wel?
Dat kan maar zo, nu ben ik wel benieuwd.
Ego is the anesthesia that deadens the pain of stupidity.
Alle reacties Link kopieren Quote
YagaBaba schreef:
14-03-2020 18:28
747 per direct uitgefaseerd, zie ik.
Sterkte Cygnus! Ik hoop dat je niet ergens vast zit nu. Mijn lief zit in de VS en ik hoop dat hij nog terug kan.
Bedankt! Ik zit gelukkig niet vast, maar heb nu wel mijn laatste reis op de 747 gemaakt :cry:
Waar zit jouw lief? Want dat maakt wel uit. KLM gaat per direct 4 VS-bestemmingen schrappen, maar voor de rest gaan ze proberen het netwerk voorlopig nog in stand te houden. Weliswaar met dramatische aantallen passagiers...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
pilamie schreef:
14-03-2020 20:38
Cygnus, op de Antillen is -voor Europesche binnenkomende vluchten- voorlopig het luchtruim gesloten.
Zie jij nou onrust bij het personeel van KLM die, door stopleggen van dit soort bestemmingen, nu zonder werk zit?

En weet jij, vanuit het blauwe vogel-kantoor, hoe dat zal gaan met het ophalen van de toeristen hier, om ze terug naar NL te krijgen? In hoeverre wordt bemanning gebriefd? (en moet het cabine personeel dan ook mondkapjes op en handschoenen aan enzo?)
Onrust is er absoluut. Natuurlijk raakt dit iedereen, niet alleen bij de KLM. Wat ik wel merk is dat iedereen bij KLM zich bewust is van de ernst, en dat de bereidwilligheid om maatregelen te accepteren groot is. En we hebben denk ik de goede CEO op de juiste plek. Gisteren heeft Elbers de maatregelen in duidelijke taal aan het personeel voorgelegd, dus het is duidelijk wat er gaat gebeuren.

Wat betreft de Antillen is het wel een probleem, want ik heb begrepen dat ze daar het luchtruim sluiten voor vluchten uit Nederland. Dat zou betekenen dat er dus ook geen vluchten naar toe kunnen om mensen op te halen.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Lanterfantaarn schreef:
14-03-2020 18:52
Lees inderdaad net dat ze de 747 versneld uit gaan faseren. Hoop dat er een eventuele omscholing in zit, binnen afzienbare tijd.
Vlieg hem graag en vind het jammer dat ik mijn laatste vlucht er nu al op heb gehad.
PBM stond nog op het schema...
PBM zit voorlopig op slot, dus dat gaat em niet meer worden...
En zeker zit er een omscholing in de pijplijn. Maar wanneer is nog niet duidelijk. Dat is een gigantische puzzel met heel veel variabelen waar ik de komende week nog geen duidelijkheid over verwacht. Denk dat de paniek op de kantoren gigantisch is.
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
14-03-2020 22:54
Bedankt! Ik zit gelukkig niet vast, maar heb nu wel mijn laatste reis op de 747 gemaakt :cry:
Waar zit jouw lief? Want dat maakt wel uit. KLM gaat per direct 4 VS-bestemmingen schrappen, maar voor de rest gaan ze proberen het netwerk voorlopig nog in stand te houden. Weliswaar met dramatische aantallen passagiers...
Hij zit overdaad in de VS. Zou met hetzelfde toestel terugvliegen als passagier, was de verwachting, maar zit er nog steeds. Hoorde van familie dat de betreffende luchthaven open blijft. SPL app zegt dat de uitgaande vlucht gewoon volgens plan vertrekt, dus ik denk dat hij op de geplande datum terug komt.

Heb vliegende familie in de VS. We houden allemaal ons hart vast, net als jij denk ik.
cygnus schreef:
14-03-2020 22:54
Bedankt! Ik zit gelukkig niet vast, maar heb nu wel mijn laatste reis op de 747 gemaakt :cry:
Waar zit jouw lief? Want dat maakt wel uit. KLM gaat per direct 4 VS-bestemmingen schrappen, maar voor de rest gaan ze proberen het netwerk voorlopig nog in stand te houden. Weliswaar met dramatische aantallen passagiers...
Ah, wat ontzettend kut! Vreesde er al voor dat het nu ook jouw vluchten zou raken met deze maatregelen.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is inderdaad enorm kut :cry:
Je weet dat die laatste 747 vlucht eraan zit te komen, maar nu heb je die ineens al gehad...

En al die maatregelen van de KLM en tegelijkertijd de bereidwilligheid maar ook onzekerheid lijken me enorm pittig.

Het zal absoluut stress zijn op kantoor. Je bereidt je voor op scenario 1, maar wordt constant ingehaald door de ontwikkelingen, zodat je intussen al aan scenario 10A werkt, maar er ook rekening mee moet houden dat het nog erger wordt. Grote onzekerheid dus, waarbij de belangen enorm zijn. En dat onder enorme tijdsdruk waarbij ook nog eens het hele land meekijkt. Pfff...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterkte Cygnus, hoop dat je snel weer de lucht in kan!
Sterkte voor iedereen. Dit gaat wel even duren.
kadanz schreef:
15-03-2020 19:14
Sterkte voor iedereen. Dit gaat wel even duren.
Jij ook sterkte. Jij vliegt Europa toch? Ook geen feest nu.
YagaBaba schreef:
15-03-2020 19:28
Jij ook sterkte. Jij vliegt Europa toch? Ook geen feest nu.
Klopt. Het is ongekend. Het is een heel naar en onbestemd gevoel om door een leeg vliegveld te lopen, naar een lege gate, naar een vliegtuig met een handjevol laatste passagiers die nog weg kunnen. Ik ben benieuwd hoe we hier allemaal uitkomen. Nu ook de horeca op slot, de kinderen thuis... het wordt even omschakelen!
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 15-03-2020 19:57
1.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Jij ook sterkte Kadanz en aan mijn oud collega's een heel groot 💙
kadanz schreef:
15-03-2020 19:53
Klopt. Het is ongekend. Het is een heel naar en onbestemd gevoel om door een leeg vliegveld te lopen, naar een lege gate, naar een vliegtuig met een handjevol laatste passagiers die nog weg kunnen. Ik ben benieuwd hoe we hier allemaal uitkomen. Nu ook de horeca op slot, de kinderen thuis... het wordt even omschakelen!
Kan ik me goed voorstellen. Mijn lief is onderweg naar huis vanuit de VS. Zou met het toestel terugkomen, maar er kwam toch nog een volgende vlucht dus hij is nu werkend terug. En dan 30% minder werken. Ik ben benieuwd waar dit naartoe gaat. Ook voor mijn vliegende familieleden in de VS extreem onzekere tijden. Alweer. Bah.

En inderdaad hier in Europa ook nog eens alles plat. Kinderen werken bij pizza tent. Bezorgen, dus nog wel open, maar bijna niemand bestelt nog. Eigenaar maakt zich ernstig zorgen. Dan valt die 30% ww nog mee.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven