‘Ask the captain’ deel 2

27-02-2020 19:36 597 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...

Deel 2...
Fate is just the weight of circumstances
Het wordt een heel sombere tijd maar het belangrijkste is dat we hier allemaal zo veel mogelijk gezond uit komen.
pilamie schreef:
14-03-2020 20:38
Cygnus, op de Antillen is -voor Europesche binnenkomende vluchten- voorlopig het luchtruim gesloten.
Woon jij op de Antillen? Wat een drama voor die eilanden. Mijn mond viel letterlijk open toen ik het nieuws hoorde van het sluiten van het luchtruim. Ik begrijp het helemaal, maar wauw, al die hotels, alle mensen die daar van de toeristen leven, de economie... mijn hemel. Ik ben meestal een redelijk koele kikker maar hier heb ik geen woorden voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klopt Kadanz, Ik zit op de antillen en hier wordt het een zware dobber. De meeste bedrijven hier leven van het toerisme. Wat dus uit Europa niet meer hierkomt tot (zoals het nu staat) 9 mei.

Amerikaanse vluchten komen nog wel maar die toeristen cancellen hun vakantie naar de Antillen nu bij de vleet.

Wat ik gisteravond begreep is dat curacaosche residents nu wel vanuit NL terug naar hun huis hier mogen vliegen mits ze al een retourticket hadden voor die vlucht.
En alle europesche toeristen worden volgens origniele boekingen terug naar Amsterdam gevlogen.
Dus ja bijna lege vliegtuigen naar hier en alleen nog maar wegbrengen van mensen naar de EU. Wordt een stille boel hier.

Het gaat hier dus een moeilijke tijd worden financieel.

En dat geldt natuurlijk ook voor de mensen die in functies ziten die zorgen dat wij die toeristen krijgen. Zoals dus vlieg-peroneel van Tui en KLM.

Veel vluchten ook in de EU worden geschrapt. Dus ook jullie zitten (straks) thuis.

Deze lock down van landen is heel erg logisch en nodig. Maar Oi, dit gaat inkomens en dus mensenleven verwoesten.

( hier geldt: geen inkomen, is geen boodschappen/huur betalen, en dus uiteindelijk je huis uit, je boeltje moeten pakken en weg van de eilanden. Hier is niet zoiets als een uitkering waar je je kosten nog (gedeeltelijk) van zou kunnen betalen.

Wie enigszins vooruit kijkt, ziet de narigheid al komen....

:(
Alle reacties Link kopieren Quote
UP! :angel:

Zitten jullie ook allemaal thuis (het vliegpersoneel)? of zijn er bestemmingen waarop jullie nog mogen vliegen?
Verschilt een beetje per maatschappij. Ik zit al een paar weken aan de grond, er wordt nu en dan nog een vluchtje gedaan om gestrande mensen op te halen of om vliegtuigen ergens te 'parkeren' maar daar ben ik (nog) niet voor ingedeeld. Ik De hele reisbranche ligt op z'n gat (behalve de vrachtvervoerders!) en dat is heel onwerkelijk. En eng. Bizar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Komen jullie niet knel te zitten met het aantal vlieguren voor jullie licentie?
Everything you see I owe to spaghetti!
Annapicobella schreef:
05-04-2020 18:54
Komen jullie niet knel te zitten met het aantal vlieguren voor jullie licentie?
Ja, met name het aantal starts en landingen, geldigheid van de (half) jaarlijkse simulator checks, route-checks, medische keuringen, alles loopt in de knoei. Maar dat is het grootste probleem niet, daar verzinnen ze as we speak well wat op. Het geld vliegt er met bakken uit en er komt niks binnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kadanz, het is inderdaad in het hele toerisme op de rand van afgrond. :(
Krijgen jullie (ook) voorstellen om met minder salaris akkoord te gaan?
pilamie schreef:
05-04-2020 19:20
Kadanz, het is inderdaad in het hele toerisme op de rand van afgrond. :(
Krijgen jullie (ook) voorstellen om met minder salaris akkoord te gaan?
Ik durf hier helemaal niks over te zeggen, gelukkig zijn er vakbonden die het hele financiële plaatje kunnen overzien en die hierin hopelijk een goede keuze zullen maken samen met de airlines.
Sterkte voor jou, cygnus, in deze moeilijke en onzekere tijd!
Kadanz, voor jou ook sterkte nu.
Kunnen er op dit moment niet meer vliegtuigen voor vracht ingezet worden eigenlijk? Ik las dat producten op dit moment duurder worden doordat er minder vracht wordt vervoerd via vliegtuigen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elfje* schreef:
06-04-2020 09:52
Sterkte voor jou, cygnus, in deze moeilijke en onzekere tijd!
Kadanz, voor jou ook sterkte nu.
Dank je Elfje. Ook ik zit thuis. De 747 staat aan de grond... Nu is het wachten: op eventueel vervangend werk, een opleiding, maar vooral op het weer opstarten van het netwerk.
We kunnen nu nog niet in opleiding, omdat het laatste deel instructie tijdens vluchten is. En daar zijn er gewoon te weinig van. Maar ik ben al wel aan het studeren geslagen.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
redbulletje schreef:
06-04-2020 09:56
Kunnen er op dit moment niet meer vliegtuigen voor vracht ingezet worden eigenlijk? Ik las dat producten op dit moment duurder worden doordat er minder vracht wordt vervoerd via vliegtuigen.
Kan, en gebeurt ook wel mondjesmaat. Maar dat kan alleen in de vrachtruimen. Er gaan wel wat foto’s rond op internet met passagierscabines vol met vracht, maar dat kan niet zomaar. Je moet dan wel een blussysteem hebben die je vanuit de cockpit kunt bedienen, en dat hebben de meeste passagiersvliegtuigen niet.
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
06-04-2020 11:58
Kan, en gebeurt ook wel mondjesmaat. Maar dat kan alleen in de vrachtruimen. Er gaan wel wat foto’s rond op internet met passagierscabines vol met vracht, maar dat kan niet zomaar. Je moet dan wel een blussysteem hebben die je vanuit de cockpit kunt bedienen, en dat hebben de meeste passagiersvliegtuigen niet.
Ah, dat wist ik niet. Wel weet ik dat die stoelen er in 'm mum van tijd uitgehaald kunnen worden, dus ik dacht dan kan daar mooi wat vracht in. Al zal het niet zo lekker laden door die kleine deuren.
cygnus schreef:
06-04-2020 11:55
Dank je Elfje. Ook ik zit thuis. De 747 staat aan de grond... Nu is het wachten: op eventueel vervangend werk, een opleiding, maar vooral op het weer opstarten van het netwerk.
We kunnen nu nog niet in opleiding, omdat het laatste deel instructie tijdens vluchten is. En daar zijn er gewoon te weinig van. Maar ik ben al wel aan het studeren geslagen.
Bij ons staat de 747 ook aan de grond (schaalmodel :biggrin: ). Mooi toestel.
Ik hoop dat je straks weer de lucht in kan met een ander toestel. Succes met studeren!
Alle reacties Link kopieren Quote
redbulletje schreef:
06-04-2020 12:08
Ah, dat wist ik niet. Wel weet ik dat die stoelen er in 'm mum van tijd uitgehaald kunnen worden, dus ik dacht dan kan daar mooi wat vracht in. Al zal het niet zo lekker laden door die kleine deuren.
Klopt ook niet helemaal. Er zijn toestellen die inderdaad snel omgebouwd kunnen worden, de zogenaamde Quick Convertables, maar daar zijn er niet zo gek veel van. Bij ‘normale’ passagierstoestellen is de cabine ombouwen tot vracht een enorm project.
Is ook niet zo raar. Een stoel moet met 75g nog in de verbindingsrail blijven zitten, is een certificatie-eis. Het is dus geen geval van wat simpele moertjes los schroeven en voila...
Die Quick Convertables hebben uiteraard al wel een ‘main deck fire supression’ systeem ingebouwd.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
.
broccoliroosje1234 wijzigde dit bericht op 26-02-2022 16:29
99.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een vervelende en onzekere situatie ook voor jullie Cygnus en Kadanz. Sterkte ermee en blijf gezond.
Voor welk type toestel ben je nu aan het studeren Cygnus?
Alle reacties Link kopieren Quote
crunchie schreef:
08-04-2020 17:40
Wat een vervelende en onzekere situatie ook voor jullie Cygnus en Kadanz. Sterkte ermee en blijf gezond.
Voor welk type toestel ben je nu aan het studeren Cygnus?
De Boeing 777. Maar het is nog niet helemaal helder hoe het gaat lopen. De 777 en 787 hebben een ‘common type rating’, dwz je krijgt het brevet voor beide types. Normaal gesproken doe je eerst de 777 cursus en daarna een korte cursus verschillen, maar er zijn ideeën om de 787 eerst te doen. Daar zijn de tekorten. Maar ik krijg de 777 sowieso, als ik mijn baan mag houden tenminste.
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
08-04-2020 23:56
De Boeing 777. Maar het is nog niet helemaal helder hoe het gaat lopen. De 777 en 787 hebben een ‘common type rating’, dwz je krijgt het brevet voor beide types. Normaal gesproken doe je eerst de 777 cursus en daarna een korte cursus verschillen, maar er zijn ideeën om de 787 eerst te doen. Daar zijn de tekorten. Maar ik krijg de 777 sowieso, als ik mijn baan mag houden tenminste.
Hoe lang werk jij al voor KLM? Werken ze daar met 'n last in first out principe?

Ik volg op facebook een KLM cargo vlieger die hele mooie foto's maakt vanuit de lucht: Christiaan v.d. Heyst. Ken jij die ook?
Zou je een overstap naar cargo overwegen of is dat niet mogelijk?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt Cygnus. Hoop echt wel dat je je baan houdt. Maar daar is nu nog weinig over te zeggen denk ik?
En inderdaad vroeg ik me hetzelfde af als redbulletje.
Je brengt wel een berg aan ervaring mee.
redbulletje schreef:
09-04-2020 08:20

Ik volg op facebook een KLM cargo vlieger die hele mooie foto's maakt vanuit de lucht: Christiaan v.d. Heyst. Ken jij die ook?
Zou je een overstap naar cargo overwegen of is dat niet mogelijk?
Vliegt voor # volgens mij toch? Waanzinnig fantastische foto's!
https://jpcvanheijst.com
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 16-04-2020 00:13
4.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
kadanz schreef:
09-04-2020 10:48
Vliegt voor Cargolux volgens mij toch? Waanzinnig fantastische foto's!
https://jpcvanheijst.com

Dat zijn echt prachtige foto's!
Wauw!
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.nu.nl/economie/6043712/klm- ... ilips.html


Twee 747 combi's weer tijdelijk in gebruik. Toch wel een mooie gedachte dat ze op hun laatste vluchten nog een bijdrage kunnen leveren aan de crisis.

Cygnus, kun jij ook nog ingezet worden voor deze vluchten?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
kadanz schreef:
09-04-2020 10:48
Vliegt voor Cargolux volgens mij toch? Waanzinnig fantastische foto's!
https://jpcvanheijst.com
Jaaaa, die is 't! Schitterende foto's!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven