‘Ask the captain’ deel 2

27-02-2020 19:36 597 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...

Deel 2...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Cygnus, ben je blij dat je vandaag niet hoeft te vliegen (neem ik aan), of had je dat juist wel gewild, want mooie uitdaging?
Alle reacties Link kopieren Quote
Metallover schreef:
18-02-2022 16:39
Cygnus, ben je blij dat je vandaag niet hoeft te vliegen (neem ik aan), of had je dat juist wel gewild, want mooie uitdaging?
Het zou wel een mooie uitdaging zijn geweest ja. Maar ik heb niet gevlogen vandaag inderdaad. Zoals in elk beroep, denk ik, waarin je iets doet wat je leuk vindt: als het wat lastig wordt en je weet er mee om te gaan (en daar worden we op getraind), dan geeft dat wel voldoening.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik dacht inderdaad dat dit topic ter ziele was, maar nu kan ik toch een vraagje stellen. In september vloog ik van kreta naar huis en ik zag dat er een vliegtuig schuin onder ons vloog in tegenovergestelde richting. Voor mijn gevoel was dat best dichtbij, maar ik denk dat de afstand moeilijk in te schatten is. Mijn angst is nog altijd dat ik tegen een ander vliegtuig op bots, het wordt steeds drukker in het luchtruim. Hoewel dat volgens mij nog nooit is geweest. Toch? Hoop ik?
Hoe dichtbij kunnen en mogen vliegtuigen elkaar passeren in de lucht?
Alle reacties Link kopieren Quote
Koikarper schreef:
19-02-2022 05:52
Ik dacht inderdaad dat dit topic ter ziele was, maar nu kan ik toch een vraagje stellen. In september vloog ik van kreta naar huis en ik zag dat er een vliegtuig schuin onder ons vloog in tegenovergestelde richting. Voor mijn gevoel was dat best dichtbij, maar ik denk dat de afstand moeilijk in te schatten is. Mijn angst is nog altijd dat ik tegen een ander vliegtuig op bots, het wordt steeds drukker in het luchtruim. Hoewel dat volgens mij nog nooit is geweest. Toch? Hoop ik?
Hoe dichtbij kunnen en mogen vliegtuigen elkaar passeren in de lucht?
Die angst hoef je niet te hebben hoor. Ik zal niet zeggen dat het nooit is gebeurd, maar het is zeer zeldzaam, zeker de laatste 15 jaar.
Dat vliegtuig onder je door zat 300m lager, dat is de minimale separatie (afstand) vertikaal. Vroeger was dat 600m (2000ft), maar zowat de hele wereld is nu over op RVSM, dat staat voor Reduced Vertical Separation Minima. Dat kon jaren geleden omdat de hoogtemeters veel nauwkeuriger zijn geworden. Onder RVSM zijn er criteria voor de verschillen tussen de hoogtemeters aan boord.
Horizontaal (en dus op dezelfde hoogte) verschilt dat. Het ligt dan aan radar wel of niet, vluchtfase e.d.
De verkeersleiding is verantwoordelijk voor zowel de horizontale als vertikale separatie. Maar mocht een vliegtuig toch te dichtbij komen, dan is er een waarschuwingssysteem dat TCAS heet, Traffic Collision Aviodance System, wat de vliegers ook vertelt wat ze moeten doen om een botsing te vermijden. Dit systeem is voor grote vliegtuigen verplicht. TCAS is vrij nauwkeurig, maar die waarschuwingen krijgen we zelden. Verkeersleiding wereldwijd, zelfs boven Afrika, is de laatste 10 jaar enorm verbeterd.
Europa is het drukste luchtruim ter wereld, dus dit soort ‘ontmoetingen’ in de lucht komen veel voor. Heb wel eens een opmerking gekregen van een passagier dat we wel erg dicht bij een ander vliegtuig hebben gezeten die naast ons vloog, alleen ik wist van niks. Waarschijnlijk vloog dat andere toestel 300m onder ons, maar zaten we allebei in dezelfde bocht en dan kan het lijken alsof we naast elkaar vliegen. Maar dat is dus niet zo.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Heren vliegers, zijn jullie er nog?
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
24-04-2022 07:55
Heren vliegers, zijn jullie er nog?
Ikke wel hoor!
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
cygnus schreef:
24-04-2022 23:26
Ikke wel hoor!
Mooi! Hebben jullie na 9/11 nog wel eens iemand in de cockpit gelaten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
25-04-2022 08:24
Mooi! Hebben jullie na 9/11 nog wel eens iemand in de cockpit gelaten?
Ja hoor, cabinepersoneel bijvoorbeeld. Maar ik denk dat je dat niet bedoelde. Helaas, passagiers dus niet meer, alleen na het parkeren. Vinden veel van mijn collega’s wel jammer, want de meesten willen best graag laten zien wat we nou precies doen tijdens de vlucht. Maar dat is verleden tijd…
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
cygnus schreef:
26-04-2022 03:25
Ja hoor, cabinepersoneel bijvoorbeeld. Maar ik denk dat je dat niet bedoelde. Helaas, passagiers dus niet meer, alleen na het parkeren. Vinden veel van mijn collega’s wel jammer, want de meesten willen best graag laten zien wat we nou precies doen tijdens de vlucht. Maar dat is verleden tijd…
In 2012 van Turkije terug naar Düsseldorf heeft man diezelfde vraag gesteld voor zoon, met het idee dat het antwoord vast 'nee' zou zijn, maar tot onze verbazing mocht het! Tijdens de vlucht mocht zoon even in de cockpit kijken. Man zelf werd gevraagd op zoon te wachten, maar even om te draaien zodra de beveiligingscode werd ingetoetst. Geen probleem. We verbazen ons er nog steeds over dat deze piloot er geen probleem in zag, en voor zoon natuurlijk een mooie belevenis.

Alle reacties Link kopieren Quote
cygnus schreef:
26-04-2022 03:25
Ja hoor, cabinepersoneel bijvoorbeeld. Maar ik denk dat je dat niet bedoelde. Helaas, passagiers dus niet meer, alleen na het parkeren. Vinden veel van mijn collega’s wel jammer, want de meesten willen best graag laten zien wat we nou precies doen tijdens de vlucht. Maar dat is verleden tijd…
Nee dat bedoelde ik niet nee :P
Alle reacties Link kopieren Quote
Grobbekuiken_ schreef:
26-04-2022 09:19
In 2012 van Turkije terug naar Düsseldorf heeft man diezelfde vraag gesteld voor zoon, met het idee dat het antwoord vast 'nee' zou zijn, maar tot onze verbazing mocht het! Tijdens de vlucht mocht zoon even in de cockpit kijken. Man zelf werd gevraagd op zoon te wachten, maar even om te draaien zodra de beveiligingscode werd ingetoetst. Geen probleem. We verbazen ons er nog steeds over dat deze piloot er geen probleem in zag, en voor zoon natuurlijk een mooie belevenis.
Ja al googled kwam ik dit ook wel tegen, at captain's discretion enzo. Al zal het per airline verschillen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
26-04-2022 09:35
Ja al googled kwam ik dit ook wel tegen, at captain's discretion enzo. Al zal het per airline verschillen?
Dat zou best kunnen ja. Dit was een Turkse maatschappij (gelieerd aan Transavia dacht ik, weet het niet meer zeker) met een Nederlandse bemanning.
Op intercontinentale vluchten kan ik me voorstellen dat het helemaal niet meer gebeurt.

Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zag laatst een stukje langskomen (Facebook?) over waar een stewardess allemaal op let bij het verwelkomen van de passagiers in het vliegtuig. Zo zouden ze bijvoorbeeld kijken of iemand handicaps heeft, dronken is, vliegangst heeft, jong en sterk is, en nog een aantal dingen. Ik snap inderdaad dat je in een oogopslag heel veel indrukken van iemand kan krijgen waar je tijdens een vlucht eventueel rekening mee moet houden. Er werd echter ook bij geschreven dat de stoelnummers van die personen dan onthouden werden voor bij eventuele noodgevallen. Maar dat is toch godsonmogelijk?
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
26-04-2022 09:35
Ja al googled kwam ik dit ook wel tegen, at captain's discretion enzo. Al zal het per airline verschillen?
Zou kunnen, maar ik denk niet veel. Het was voor 9/11 natuurlijk ook al ‘captain’s discretion’. Het staat allemaal genoemd onder het kopje ‘admission to the flightdeck’. Wat dus wel mag zijn ‘persons related to the crew’. Maar de essentie is natuurlijk wel dat er geen terrorist in de cockpit komt.
Wij als vliegers vinden dit wel heel erg jammer, want we laten graag zien wat ons werk nu inhoudt.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Female_40plus schreef:
26-04-2022 10:56
Ik zag laatst een stukje langskomen (Facebook?) over waar een stewardess allemaal op let bij het verwelkomen van de passagiers in het vliegtuig. Zo zouden ze bijvoorbeeld kijken of iemand handicaps heeft, dronken is, vliegangst heeft, jong en sterk is, en nog een aantal dingen. Ik snap inderdaad dat je in een oogopslag heel veel indrukken van iemand kan krijgen waar je tijdens een vlucht eventueel rekening mee moet houden. Er werd echter ook bij geschreven dat de stoelnummers van die personen dan onthouden werden voor bij eventuele noodgevallen. Maar dat is toch godsonmogelijk?
Valt wel mee hoor. Echt dronken mensen pakken we bij het instappen al aan. En de andere gevallen, dat zijn er over het algemeen niet zo veel. Desalniettemin zijn de passagiers die we vervoeren een doorsnee van de samenleving, en daar zitten wel eens mensen tussen met problemen.
Met COVID zijn daar de mondkapjesweigeraars bij gekomen, en dat is soms echt een serieus probleem.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Met COVID zijn daar de mondkapjesweigeraars bij gekomen, en dat is soms echt een serieus probleem.
Zo bizar…. Een ieder heeft zich gewoon aan de regels te houden. Als je het niet eens bent met die regeltjes, moet je dat uitspelen op het niveau waarop die beslissing genomen is en niet op het niveau waar die regels gehandhaafd moeten worden. En als je je niet aan die regels wenst te houden kun je dus aan die dingen niet deelnemen.
Female_40plus schreef:
26-04-2022 10:56
Ik zag laatst een stukje langskomen (Facebook?) over waar een stewardess allemaal op let bij het verwelkomen van de passagiers in het vliegtuig. Zo zouden ze bijvoorbeeld kijken of iemand handicaps heeft, dronken is, vliegangst heeft, jong en sterk is, en nog een aantal dingen. Ik snap inderdaad dat je in een oogopslag heel veel indrukken van iemand kan krijgen waar je tijdens een vlucht eventueel rekening mee moet houden. Er werd echter ook bij geschreven dat de stoelnummers van die personen dan onthouden werden voor bij eventuele noodgevallen. Maar dat is toch godsonmogelijk?
Ik heb een keer gevlogen toen ik zichtbaar zwanger was. Bij de controle bij de gate vroeg het personeel toen of ik zwanger was en wat mijn stoelnummer was. Ze hield toen op papier een lijstje bij met stoelen met bijzonderheden.
anoniem_408668 wijzigde dit bericht op 28-04-2022 11:31
1.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Female_40plus schreef:
26-04-2022 10:56
Ik zag laatst een stukje langskomen (Facebook?) over waar een stewardess allemaal op let bij het verwelkomen van de passagiers in het vliegtuig. Zo zouden ze bijvoorbeeld kijken of iemand handicaps heeft, dronken is, vliegangst heeft, jong en sterk is, en nog een aantal dingen. Ik snap inderdaad dat je in een oogopslag heel veel indrukken van iemand kan krijgen waar je tijdens een vlucht eventueel rekening mee moet houden. Er werd echter ook bij geschreven dat de stoelnummers van die personen dan onthouden werden voor bij eventuele noodgevallen. Maar dat is toch godsonmogelijk?
De purser wordt aan de gate door het grondpersoneel geïnformeerd over bijzonderheden . Is een passagier bijv dronken aan de gate dan wordt dit door het grond personeel al aan de purser en captain doorgegeven. Captain beslist dan of een passagier mee mag. Handicaps , vliegangst etc krijgt de bemanning ook door van het grondpersoneel. Je ziet ze voor het aan boord gaan even kort met elkaar in gesprek aan de balie , dan worden dit soort dingen gebriefd en de stoelnummers worden dan door de purser genoteerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Intussen ben ik er helemaal vanaf maar toen ik enkele jaren geleden voor het eerst weer vloog na jaren vliegangst gaf ik dat bij het instappen kort aan bij de stewardessen. Was verschrikkelijk gespannen.
Hoe zij daar mee om gingen was fantastisch, ik werd in het oog gehouden, regelmatig werd er op subtiele wijze gevraagd of alles ok was met mij... wat een geruststelling was dat.
Mede daardoor vlieg ik sindsdien zonder angst, ik reis zelfs gewoon in mijn eentje. Chapeau aan het cabinepersoneel!
Alle reacties Link kopieren Quote
UP!

Aan de heren vliegers, al is er volgens mij nog maar 1 hier ;-) , klopt het dat het fasten seatbelts lampje tegenwoordig sneller uit gaat dan vroeger? En zo ja, waarom is dat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Goede vraag! Bij mijn weten is er niet veel veranderd, maar de regels en de gedachtengang achter het gebruik van de seatbelt sign verschillen per airline/cultuur dus het kan best zijn dat er bij jouw airline iets veranderd is.

Sommige maatschappijen laten dat lampje voor alle zekerheid aan tot de kruishoogte is bereikt, omdat je tijdens de klim (en daling) iets meer kans op turbulentie hebt. Maar de meeste airlines die ik ken hanteren 10000 voet (zo’n vijf a tien minuten na de takeoff) als minimale hoogte om de passagiers ‘los’ te laten en vertrouwen hun crew toe om een inschatting te maken wat turbulentie betreft tijdens de rest van de klim.

Dus misschien dat jouw favoriete airline haar piloten wat meer is gaan vertrouwen? ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
06-05-2023 19:33
Goede vraag! Bij mijn weten is er niet veel veranderd, maar de regels en de gedachtengang achter het gebruik van de seatbelt sign verschillen per airline/cultuur dus het kan best zijn dat er bij jouw airline iets veranderd is.

Sommige maatschappijen laten dat lampje voor alle zekerheid aan tot de kruishoogte is bereikt, omdat je tijdens de klim (en daling) iets meer kans op turbulentie hebt. Maar de meeste airlines die ik ken hanteren 10000 voet (zo’n vijf a tien minuten na de takeoff) als minimale hoogte om de passagiers ‘los’ te laten en vertrouwen hun crew toe om een inschatting te maken wat turbulentie betreft tijdens de rest van de klim.

Dus misschien dat jouw favoriete airline haar piloten wat meer is gaan vertrouwen? ;)
Het was afgelopen paar keer (SAS, Brussels Airlines, Lufthansa) inderdaad na zo'n vijf minuten. In mijn herinnering was het vroeger altijd zeker wel een kwartier. Maar goed, voor mij als niet al te zekere vlieger wel fijn als dat lampje zo snel uitgaat, want dat gaat alles in mijn ogen soepel en kan ik wat relaxen ;-)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven