‘Ask the captain’ deel 2
donderdag 27 februari 2020 om 19:36
zaterdag 3 mei 2025 om 15:04
Hee Midas,
Op individuele vluchten is dat heel moeilijk in te schatten. Er zijn er te veel om op een enkele vlucht een schatting te kunnen maken van het grotere plaatje. Daar hebben we natuurlijk een afdeling voor binnen de KLM.
Dat van de tarieven heb ik ook gelezen, de werking van vraag & aanbod denk ik dan maar…
Fate is just the weight of circumstances
zondag 4 mei 2025 om 09:55
Nee, dat klopt inderdaad, het had kunnen zijn dat meerdere collega’s dat aangaven onderling en met jou, of dat het intern besproken wordt. Of gecommuniceerd via intranet van KLM.cygnus schreef: ↑03-05-2025 15:04Hee Midas,
Op individuele vluchten is dat heel moeilijk in te schatten. Er zijn er te veel om op een enkele vlucht een schatting te kunnen maken van het grotere plaatje. Daar hebben we natuurlijk een afdeling voor binnen de KLM.
Dat van de tarieven heb ik ook gelezen, de werking van vraag & aanbod denk ik dan maar…
Dan kom ik op deze vraag, loop je tijdens de vluchten wel eens een ronde door het vliegtuig. Of hooguit even een kort loopje door BC. Zeker bij vluchten van 9 uur en langer is een kort loopje misschien wel fijn. En om kort bij te praten met de cabin crew. Jij weet natuurlijk op welke momenten je ze eventueel kort kan spreken.
Karakter is wat je bent in het donker.
zondag 4 mei 2025 om 12:41
Zeker Midas. Maar het moet wel kunnen… Op vluchten met 2 vliegers is het geen optie, maar op langere vluchten zijn er 3 of 4 vliegers en dat betekent dat je een periode niet in de stoel hoeft te zitten. En dan probeer ik het altijd wel, zeker ook om het teamgevoel te versterken. Het komt alleen niet altijd uit: als de service gedaan wordt staan de gangpaden vol met trolleys, dan wordt het erg lastig. Je moet het timen en helaas komt dat niet altijd uit.MidasWolf schreef: ↑04-05-2025 09:55Nee, dat klopt inderdaad, het had kunnen zijn dat meerdere collega’s dat aangaven onderling en met jou, of dat het intern besproken wordt. Of gecommuniceerd via intranet van KLM.
Dan kom ik op deze vraag, loop je tijdens de vluchten wel eens een ronde door het vliegtuig. Of hooguit even een kort loopje door BC. Zeker bij vluchten van 9 uur en langer is een kort loopje misschien wel fijn. En om kort bij te praten met de cabin crew. Jij weet natuurlijk op welke momenten je ze eventueel kort kan spreken.
woensdag 7 mei 2025 om 18:10
Ja, dat weten we. Het FMS (Flight Management Computer, de TomTom van het vliegtuig) berekent voor ons de meest efficiënte (lees goedkoopste) daling en dus ook het moment waarop we die zouden moeten inzetten. We noemen dat de Top of Descent of T/D. Er zijn wel wat variabelen in die berekening: de winden tijdens de daling - die zullen op verschillende hoogtes heel anders zijn - en of er ijsbestrijding wordt gebruikt. Bij de meeste vliegtuigen gebeurt dat laatste namelijk met hete lucht uit de compressors van de motoren en aangezien die tijdens de daling ‘stationair’ lopen (we noemen dat ‘idle’) zullen die wat harder gaan draaien om genoeg hete lucht te produceren voor de ijsbestrijding. Die variabelen kunnen we wel invoeren in het FMS.margreetder schreef: ↑07-05-2025 11:14Weten jullie zelf wanneer je de daling moet gaan inzetten of krijgen jullie dat van ATC door? Ik bedoel dan niet het laatste stuk van de vlucht maar bijvoorbeeld vanaf 36.000 ft.
Zelf houden we het ook in de gaten met een soort ezelsbrug: hoogteverschil in FL keer drie plus ongeveer 10NM voor deceleratie (FL is hoogte in voeten in 100ft stappen, 36.000 voet is FL360, en dan zelf de wind inschatten, en NM is nautische mijl, 1,852km).
Maar vaak ook is de verkeersleiding spelbreker in het uitvoeren van de meest optimale daling, waardoor je soms langzamer of juist sneller moet gaan zakken. Of de route wordt onverwachts wat langer. Het hoort allemaal bij het werk…
woensdag 7 mei 2025 om 21:52
Als nabrander van mijn vorige post…
Veel eenheden waarmee de luchtvaart werkt komen uit de nautische sector, zoals de nautische mijl en de hoogte in voeten (feet), maar ook de snelheid (in knopen). Lang geleden is mondiaal afgesproken dat de luchtvaart naar ISA-eenheden zou gaan, dus meters, km/u. Er zijn maar een paar landen die dat hebben gedaan: China, Mongolië en Rusland. Rusland is er zelfs weer op teruggekomen en voor hoger verkeer weer overgestapt op voeten. Het zou kunnen zijn dat deze 3 landen voorheen nooit met nautische eenheden hebben gewerkt.
Het levert wel wat extra werkdruk op in deze landen, want de Westerse vliegtuigen werken allemaal met de nautische. We moeten dus soms terugrekenen naar ISA.
Veel eenheden waarmee de luchtvaart werkt komen uit de nautische sector, zoals de nautische mijl en de hoogte in voeten (feet), maar ook de snelheid (in knopen). Lang geleden is mondiaal afgesproken dat de luchtvaart naar ISA-eenheden zou gaan, dus meters, km/u. Er zijn maar een paar landen die dat hebben gedaan: China, Mongolië en Rusland. Rusland is er zelfs weer op teruggekomen en voor hoger verkeer weer overgestapt op voeten. Het zou kunnen zijn dat deze 3 landen voorheen nooit met nautische eenheden hebben gewerkt.
Het levert wel wat extra werkdruk op in deze landen, want de Westerse vliegtuigen werken allemaal met de nautische. We moeten dus soms terugrekenen naar ISA.

donderdag 8 mei 2025 om 13:14
NeeBrowniedoc schreef: ↑08-05-2025 12:24Misschien is de vraag al (meer dan) eens gesteld:
Ik heb wel eens begrepen dat je geen cola light mag drinken als piloot x uur voor vertrek, klopt dit??

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in