‘Ask the captain’ deel 2

27-02-2020 19:36 731 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...

Deel 2...
Fate is just the weight of circumstances
Zwaanseltje schreef:
22-08-2025 20:23
Hoi! Ik lees het topic met veel plezier en heb nu zelf een vraagje: mijn zoon van zeven jaar is heel bang om te vliegen naar Spanje. Kun je hem geruststellen?
Alvast bedankt!
Hmmm, dat is een heel brede vraag. Waarom is hij bang? Het komt vaak voor dat ouders met vliegangst dit doorgeven op hun kinderen. Ik neem even aan dat hij nog nooit gevlogen heeft. Is het angst voor het onbekende? Maak het vooruitzicht in ieder geval positief: poffertjes eten op Schiphol, kijken op het promenadedek, en vliegtuigen zijn nog cooler dan brandweerauto’s, zeker als je mee mag. En vraag of je na de landing even met hem in de cockpit mag kijken (met de reden dat hij het spannend vindt), werkte voor mij…
Pianissimo schreef:
22-08-2025 20:48
Ook een (misschien dom) vraagje van mij

Als er op de route een groot weersysteem zoals een ex-orkaan is, bijvoorbeeld Erin die straks over de oceaan richting Europa gaat bewegen, moet je daar dan omheen vliegen?
Is zeker geen domme vraag. En het antwoord is ja. Een orkaan is een cluster van onweersbuien rond een lagedrukgebied. En onweersbuien gaan we zeker omheen. Gelukkig zien we die goed op de radar, en (ex)orkanen en het traject dat ze volgen is goed te voorspellen. Uiteraard hebben we die informatie.
Ik heb ook een vraag:
Als een vliegtuig hoog vliegt en de wind komt van de zijkant , wat maakt dan dat het vliegtuig in balans blijft en niet over zijn zij rolt? Misschien een domme vraag ..

En klopt het dat piloten niet meer alleen in de cockpit mogen zijn?
Mwrosa schreef:
23-08-2025 10:49
Ik heb ook een vraag:
Als een vliegtuig hoog vliegt en de wind komt van de zijkant , wat maakt dan dat het vliegtuig in balans blijft en niet over zijn zij rolt? Misschien een domme vraag ..

En klopt het dat piloten niet meer alleen in de cockpit mogen zijn?
Leuke vraag, verrassend ook wel. Als je er van uit gaat dat een vliegtuig door zijwind uit balans gebracht kan worden, dan ga je er ook van uit dat het ergens een vast punt heeft met de aarde. En dat is natuurlijk niet zo. Op de grond wel (het landingsgestel), vandaar dat kleine vliegtuigjes vaak met de neus in de wind geparkeerd worden.
Maar zijwind tijdens het vliegen resulteert alleen in een andere vliegrichting dan recht naar voren, het vliegtuig wordt als geheel zijwaarts geblazen. De oplossing is de neus iets in de wind te draaien, zodat het gevolgde traject wel goed is. Voor ons vliegers is dat het verschil tussen ‘heading’ en ‘track’: heading is de (magnetische) koers waar de neus naar wijst, track is de koers van het traject. Die zijn alleen gelijk bij geen wind, of wind recht op de neus (‘headwind’) of op de staart (‘tailwind’). Stel de heading is 090 en de wind komt van rechts, dan zal de track minder zijn, afhankelijk van de sterkte van de wind en de snelheid van het vliegtuig, 085 of zoiets.

De regel dat vliegers niet alleen in de cockpit mogen zitten is even geweest na ‘Germanwings’, maar is snel weer verdwenen. Daar zijn 3 redenen voor, in oplopend belang: het is belastend voor het cabinepersoneel, gevallen als Germanwings zijn zeer zeldzaam, en het levert geen wezenlijke verhoging van de veiligheid op. Want wat gaat een steward of stewardess doen als een vlieger rare dingen met het vliegtuig wil doen?
Overigens is de regel nog steeds gewoon 2 vliegers op hun plek in de cockpit. Maar voor dingen als toiletbezoek mag je dan even van jouw plek, maar meer ook niet. Even een uurtje rondkuieren als je met z’n tweeën bent is er dus niet bij.
cygnus schreef:
23-08-2025 10:26
Hmmm, dat is een heel brede vraag. Waarom is hij bang? Het komt vaak voor dat ouders met vliegangst dit doorgeven op hun kinderen. Ik neem even aan dat hij nog nooit gevlogen heeft. Is het angst voor het onbekende? Maak het vooruitzicht in ieder geval positief: poffertjes eten op Schiphol, kijken op het promenadedek, en vliegtuigen zijn nog cooler dan brandweerauto’s, zeker als je mee mag. En vraag of je na de landing even met hem in de cockpit mag kijken (met de reden dat hij het spannend vindt), werkte voor mij…
Wat een uitgebreid bericht dankjewel. Hij heeft al vaker gevlogen en dat ging prima, maar sinds hij het vliegtuigongeluk in India heeft gezien, is hij dus bang voor neerstorten. We hebben al de statistieken met hem doorgenomen, maar dat nam hij niet voldoende van ons aan. Dus hopelijk maakt het indruk als hij kan lezen dat een echte piloot zegt dat er echt niets gaat gebeuren.
Zwaanseltje schreef:
23-08-2025 20:32
Wat een uitgebreid bericht dankjewel. Hij heeft al vaker gevlogen en dat ging prima, maar sinds hij het vliegtuigongeluk in India heeft gezien, is hij dus bang voor neerstorten. We hebben al de statistieken met hem doorgenomen, maar dat nam hij niet voldoende van ons aan. Dus hopelijk maakt het indruk als hij kan lezen dat een echte piloot zegt dat er echt niets gaat gebeuren.
Ik begrijp hem… De statistieken hebben niet zoveel zin dan, dat werkt op cognitief niveau, wat al lastig is voor een 7 jarige, en angst is een emotie. Het heeft dan ook niet zoveel zin om te zeggen dat er niets gaat gebeuren, want hij heeft gezien dat dat wel kan.
Het werkt denk ik beter om de angst van hem bespreekbaar te maken. Het is niet erg om het erg spannend te vinden als je de beelden van Air India hebt gezien. Vertel dat de piloten waarschijnlijk ook kinderen hebben en dat ze graag weer naar hen toe willen en daarom echt wel hun best doen. En dat piloten het ook heel erg vinden wat er gebeurd is, ook lezen wat er fout is gegaan en er alles aan doen om het niet nog een keer te laten gebeuren.
En zorg voor veel afleiding: spelletjes, stripboeken of desnoods dan maar de iPad. Hoe meer afleiding hoe minder hij er mee bezig is. En kijk uit met suiker, want dat maakt een kind wel eens hyper en dan gaat de fantasie nog wel eens op hol.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven