Compensatie geannuleerde vlucht

21-02-2018 09:11 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vlucht was dit weekend geannuleerd en ik was dus een dag later thuis dan gepland.
Volgens de 'regels' heb ik dus recht op een vergoeding.
Ik kan wel overal van die websites vinden die helpen met het regelen maar die vragen 25-30% van het toegewezen bedrag als betaling.
Omdat ik dat best wel aanzienlijke percentages vind ben ik eerst even aan het rondlezen of ik het niet zonder zo'n tussenpartij kan regelen. Volgens die partijen is het heel moeilijk om het zelf te regelen maar ja, wij van wc-eend adviseren wc-eend.
Ik heb al een voorbeeldbrief gevonden en het lijkt me eigenlijk niet heel ingewikkeld (behalve dat je altijd lang moet wachten).
Is er hier iemand die het wel eens zelf heeft gedaan? Is het echt zo moeilijk als 'ze' beweren? Of kan je dit prima zelf (al dan niet met een beetje hulp van juridisch aangelegde vrienden)?
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
21-02-2018 10:00
oh sorry, ik zal het even samenvatten...
ik vond het tijdrovend en irritant en zou het aan een bedrijf overlaten
Wat grappig, ik vond het super makkelijk en verrassend snel gaan.
Alle reacties Link kopieren
je zal maar geluk hebben... de ene airline is de andere niet en de ene annulering de andere niet... maar ik ben oprecht blij voor jou!
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Het hangt van de maatschappij af. Bij budgetmaatschappijen als Transavia zou ik het nooit zelf doen, bij KLM bijvoorbeeld wel.

Heb met beiden ervaring. KLM: was binnen 3 dagen geregeld.
Transavia: heeft 2 jaar gelopen, inclusief rechtszaken. Ook als in de wet duidelijk staat dat ze moeten uitkeren, proberen veel maatschappijen de boel net zo lang te traineren dat je het opgeeft. Ik was heel blij dat het claimbureau dat allemaal heeft geregeld. En vond het dus geen enkel punt dat ze uiteindelijk 50 euro van de 250 per ticket zelf hielden. Zonder hen, weet ik zeker dat we uiteindelijk niks hadden gekregen. Ik was echt niet zelf 2 jaar doorgegaan, inclusief procederen.
Kaaaaaaaatje schreef:
21-02-2018 12:50
Wat grappig, ik vond het super makkelijk en verrassend snel gaan.
Hier ook een keer gedaan en het was geregeld in een vloek en een zucht. Paar formuliertjes invullen, krabbeltje hier, krabbeltje daar. Vier weken later stond het geld op mijn rekening. Uitbesteden waa absoluut niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook een keer gehad met Vueling en zelf een brief opgesteld aan de hand van een voorbeeldbrief. Ging eigenlijk heel erg makkelijk, maar duurde wel lang voor ik een reactie kreeg. Compensatie uitbetalen ging na hun reactie wel snel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van een vlucht gewipt in verband met overboeking. Heb gewoon zelf de voorbeeldbrief gestuurd. Geen gedoe en heel vlot afgehandeld. Was bij KLM air france.
Alle reacties Link kopieren
Altijd zelf doen. Je kunt op internet genoeg artikelen vinden waar ze de Europese regels uitleggen. Zonde om een groot bedrag aan een ander bedrijf te geven dat exact dezelfde brief voor je gaat schrijven.
Heb er verschillende ervaringen mee. Bij Easyjet opgegeven, die blijven gewoon glashard volhouden dat het overmacht was (onzin, was een technisch gebrek en er moest een onderdeel worden gebracht) en het was mijn geld niet want reisde zakelijk. Bij een andere budgetmaatschappij wel keurig geholpen, paar keer heen en weer mailen en document bijvoegen als bewijs en toen werd het vergoed.

Nu heb ik nog kosten die ik gemaakt heb vanwege een annulering laatst die wèl overmacht was (zelfs 2 vluchten achter elkaar). Heb kosten gemaakt voor een extra nacht hotel en eten. Geen idee of ze dat vergoeden, ondanks dat het bij een ‘nette’ maatschappij is en ik moeilijk naar huis kon zwemmen.

Succes TO.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
21-02-2018 10:00
Ik vloog met Vueling. Is dat mogelijk ja? Dat als het afgewezen wordt, dat je het dan alsnog met zo'n partij probeert?
Goed om te horen dat het jou gelukt is!
Vueling is niet zo moeilijk, wij kregen de keren dat er wat was vrij makkelijk geld terug. Gewoon proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook ervaring met zo'n bedrijfje. Vlucht van Easyjet was geannuleerd en ik vloog pas de volgende dag. Zelf claimen zag ik niet zitten en dat was maar goed ook, want ik had een lange adem nodig. Het duurde de wettelijke twee jaar inclusief rechtszaak (dat bedrijf had dan een volmacht om namens mij te spreken). Dus in mijn geval was het of niets of een deel van de wettelijke compensatie. Er ging wel bijna 100 euro af van de 250 euro die ik kreeg, maar zelf had ik niets voor elkaar gekregen. Dit was trouwens bij EUclaim.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zelf een formulier ingestuurd (technische storing). Ze belden me eerst ook op dat ze niets uitbetaalden (maar dan heel mooi ingepakt waarom niet). Ik heb ze toen geantwoord prima, dan stuur ik het toch naar de Europese luchtvaart commissie in een aantal dagen. Ik weet niet precies meer hoe die instantie heet, maar er is een Europese instanties waar je de afwijzing naar kan toesturen en die controleren of de afwijzing terecht is. De volgende dag belden ze me weer op dat ze toch wel zouden uitbetalen. Ik heb ze gezegd dat ik via de mail een bevestiging wilde hebben. En ik heb het uitbetaald gekregen.

(andere firma, grote).
Alle reacties Link kopieren
Ik had vorig jaar 12 uur vertraging met Corendon.
Bij het boarden kregen we netjes een brief met de regels bij vertragingen, heb zelf de claim ingediend en het geld stond binnen 2 weken op mijn rekening.
Van dat geld heb ik mijn volgende ticket gefinancierd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar 8 uur vertraging gehad op een vlucht van Malta naar Eindhoven. Vluchtvertraagd.nl een foto van ons ticket gestuurd plus foto's van de vertraging (op de borden in de luchthaven). 6 weken later had ik 600 euro op mijn rekening. Werkte dus perfect, daar had ik de 25% fee graag voor over. Ik blijf het gek vinden...ik had voor onze twee tickets samen nog geen 150 euro betaald..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook ooit gehad, heb het toen aan een bedrijf overgelaten (euclaim geloof ik). De compensatie die ik in eerste instantie aangeboden kreeg van de maatschappij nadat ik een brief had gestuurd waarin ik om compensatie vroeg, was een tegoedbon van 150,- te besteden voor een nieuwe vlucht bij hun eigen maatschappij. Daar trapte ik natuurlijk niet in, en ik had zeker geen zin meer om met hun te vliegen want de vertraging was echt hopeloos geweest en de communicatie vanuit hun ronduit ruk. De hele procedure duurde uiteindelijk nog best wel lang, en van wat ik begreep van EUclaim zijn er meerdere brieven verstuurd. Ben blij dat ik het aan hen heb overgelaten. Ik heb uiteindelijk iets van 400 euro ontvangen en zij 200. Vond dat prima.
Alle reacties Link kopieren
Ik had 24u vertraging. Ik heb eerst brief gestuurd naar KLM afgewezen, en toen rechtsbijstand ingeschakeld en die hebben het toen uitgezocht en de claim afgekocht.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af hoe lang geleden jullie ervaring is. Ik kan me namelijk voorstellen dat de afhandeling er van steeds efficienter is gaan lopen omdat ze zich realiseren dat ze er toch niet onderuit komen en dat het dan makkelijker is om maar gewoon uit te betalen in plaats van te traineren en dan alsnog moeten betalen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is van november 2016
Alle reacties Link kopieren
Keer 6 uur vertraging gehad met Ryanair op vlucht naar Malaga vanwege technisch mankement. Die deelden meteen A4tjes uit dat je nergens recht op had. Maar dat hadden we wel. Alleen, ik vond 800 euro wel erg veel, de tickets waren 200 in totaal (waren met zijn tweeen).

Om de moral highground te houden contact opgenomen met Ryanair en aangeboden genoegen te nemen met 200, eventueel in de vorm van een voucher. Gingen ze niet in mee, bleven het op overmacht gooien. Ze hadden gewoon een ander vliegtuig kunnen huren dus onzin.

Daarna bij EUclaim neergelegd, 2 jaar later was het afgehandeld (gewonnen uiteraard).
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik heb dit 2 jaar geleden aan de hand gehad met Transavia. Heb het zelf geregeld. Eerst via de website, maar dat lukte niet. Toen heb ik gebeld naar Transavia en heeft iemand van Transavia mij geholpen en is dit telefonisch afgehandeld. Had met 2 weken het geld weer terug op de rekening. Iemand van dezelfde vlucht had het door zo’n bedrijf laten doen; die kreeg een stuk minder terug en het duurde langer.
Dus ik zou het zelf proberen.
Bij mij was het ook om technische problemen en meer dan 4 uur vertraging meen ik.
Staan vaste bedragen voor.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
21-02-2018 10:00
Was verder wel tevreden over hen maar kost je idd een percentage, das dan weer jammer...

De mensen die de claim namens jou indienen willen toch ook salaris aan het einde van de maand?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb het een paar jaar geleden gedaan voor een BA-vlucht. Het kostte me een paar uur om uit te zoeken hoe en waar ik de claim kon indienen. Daarna was het gewoon een kwestie van vluchtnummers, tijden en data invullen (dat moet je bij zo'n claim-maatschappijtje ook).
Nog even heen-en-weer mailen om rekeninggegevens te checken, violá!
Kan je helemaal zelf.
Alle reacties Link kopieren
Even een update:
Ik heb het ingevuld via de website, kreeg een mail met het verzoek om mijn rekeningnummer in te vullen. Ingevuld en 12 dagen later netjes het bedrag op mijn rekening.

Ben blij dat ik daar geen commissie voor heb betaald :proud:
Alle reacties Link kopieren
:high5:
Ik heb gemaild geloof ik. En ik kreeg heel snel antwoord. Het was helemaal niet ingewikkeld. Ik mocht kiezen tussen 600 euro per ticket als vergoeding, of voor een ticket van die maatschappij voor een door mij te kiezen bestemming en datum.

Dus ik ben het jaar erna met kerst naar de andere kant van de wereld geweest ;)
ah sorry, mosterd & maaltijd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven