Cruise (in ons geval Noord-Europa), ervaringen?

16-01-2024 14:04 84 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Man en ik zijn ons aan het oriënteren op een cruise in Noord-Europa deze zomer. Fijn dat dan het vertrek vanaf Rotterdam of Amsterdam kan :) Dit wordt onze eerste keer, dus we zijn heel blij met allerhande tips, waar we op moeten letten etc
Ik heb al een rondje gezocht en wat cruises gevonden die ons heel leuk lijken naar IJsland (via het VK) en naar de Noorse fjorden. De rederijen daarvan zijn vooral Royal Caribbean en AIDA, maar ook HAL en Celebrity cruise, hebben jullie daar ervaring mee?

Focuspunten voor ons:

-Slaapcomfort vinden we heel belangrijk. Hoe zijn jullie ervaringen met geluidsisolatie mbt de hutten en vooral ook de bedden/matrassen ? Ik ben alleen 2x met zo'n nachtboot naar Engeland en Corsica gegaan, toen waren de bedden enorm smal. Vanaf de foto's die ik bij de cruises zie kan ik dat niet zo goed inschatten.

-Een goed donkere kamer vinden we altijd fijn, dus we neigen naar een binnenhut (zonder raam). Ook fijn dat dat echt veel geld scheelt zag ik. Zitten hier nog nadelen (los van de voor de hand liggende :)) aan die we over het hoofd zien?

-Adults only zou fantastisch zijn voor ons, maar dat is er volgens mij niet :P Erg kindvriendelijk hoeft dus niet voor ons. Zelf vinden we zwemmen met glijbanen e.d. wel heel erg leuk :D

Zijn er algemene dingen die goed zijn om bij stil te staan? Bijv hoe het werkt met de kosten, hoe 'klaar' ben je voor het bedrag dat er op de websites staat? Ik lees ook over fooien of bijv tafeldranken (?) die al dan niet inclusief zijn (zijn fooien verplicht?) en excursies die neem ik aan allemaal optioneel zijn.

En hoe is jullie ervaring met het eten?

Nou ja, alles wat jullie over cruises en de rederijen willen/kunnen delen is heel welkom! Dank alvast!
Ga je met de HAL? Wij zijn eerder dit jaar ook geweest
Fooi is overigens niet verplicht hoor!! Je kan bij de klantenbalie het laten terugboeken als je niet tevreden bent.
Hebben wij overigens gewoon betaald hoor.

Wij hadden 2 vaste hut stewards en die hebben we zelf ook nog wat gegeven.

Verder stelt de formaliteit night niet veel voor. Je kan ook in je gewone kleding, dat doen er genoeg. Niets moet, alles mag. Geniet ervan!!!!
impala schreef:
18-01-2024 06:34
Nee natuurlijk niet, wat een onzin. De massa komt van het schip.
Ik ben ook wel eens ergens geweest waar het prima en relaxed toeven was, tot er een cruiseschip aanmeerde en het stadje compleet overlopen werd door een mensenmassa van dat schip. Dat was een hele aparte ervaring en geen positieve.
(Gelukkig heb ik Stavanger kunnen bezoeken zonder dat er een cruiseschip aankwam ;-) )
Geldt ook voor Kotor in Montenegro. Een kleine prachtige baai met idyllische centrum totdat er een cruiseschip aanmeert. Vooral die megagrote lelijke grijze van Virgin blokkeert het uitzicht, een soort flat met rookwalmen. Ontwrichtend voor zo’n plaatsje maar het is inderdaad aan het bestuur om daar wat aan te doen of een onderscheid te maken in soort cruiseschepen versus de grootte van een plaats of dat ze toch kiezen voor meer inkomsten.
Ik snap dat mensen graag met een cruise gaan, wel waren we blij dat er 1 dag in de week geen cruiseschip aanmeerde om te genieten van het uitzicht en de rust.
Het verschilt gewoon enorm per plek. In Sydney, Nova Scotia, waren ze super blij met alle mensen die vanaf daar het land inreden en voor toerisme zorgden. Maar goed, daar komen ook veeeeel minder cruiseschepen dan in bijv Venetië.
Ga je met HAL, Royal of Celebrity?
Flashy schreef:
28-07-2024 13:51
Ga je met HAL, Royal of Celebrity?
Royal Caribbean :)
Dank jullie wel trouwens voor de reacties, heel erg fijn! PoesMinoes, jij ook veel plezier!
maree schreef:
28-07-2024 16:27
Zelf nog geen ervaring mee. Maar familie wel en een nette overhemd/broek voor een man is bijvoorbeeld prima voor dressy.
maree schreef:
28-07-2024 16:27
Zoooo leuk 😃
Oo leuk! Als je met RC reist, is het wel gebruikelijk om op formal nights echt netjes gekleed naar het grote restaurant te komen. Veel (Amerikaanse) vrouwen en zelfs hele gezinnen gaan er dan ook echt helemaal voor, inclusief smokings en avondjurken voor de kinderen :-)
Voor het buffetrestaurant maakt het minder uit.
Bij RC krijg je een envelop in je stateroom waar je een bijdrage in kunt (niet moet) doen voor een crewmember die je extra wil belonen. Wij gaven ook aan de man die onze hutten netjes hield een extra bedrag, 10 dollar per dag deden wij. Maar dat hoeft dus zeker niet.
Veel plezier!!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven