Dierenleed in Marokko?

19-10-2015 06:30 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag naar Marokko maar ik vraag me af of het iets voor mij is.

Ik hoor wel eens verhalen over dat ze op de markt gewoon dieren slachten terwijl je erbij staat of voorbij loopt, dat er hele lammeren op een spit ronddraaien, dat er beestenhoofden of andere lichaamsdelen van een dier op de markten te zien zijn (ik vind Franse supermarkten al teveel van het goede met halve konijnen), en dan zijn er ook nog de zwerf katten en bepakte ezels.

Hoe erg is dit: komt het overal voor of alleen op bepaalde delen van de dag? Is er naast de kans dat je wat ziet ook de kans dat je wat hoort of ruikt? Is er hier wel eens iemand in Marokko geweest die er toch wel van geschrokken is? Ik had online een reisverhaal van een meisje gelezen die rond de Eid feestdag koeien klaar zag staan voor de slacht en ook geslacht zag worden en ze vond dat volgens het verslag allemaal maar prima.

Ik vind het op zich niet erg dat ze beesten slachten en alles want dat doen wij (niet-vegetariers) ook indirect maar ik hoef het niet zo nodig te zien, vooral omdat alle dierenleed een nogal grote indruk op me maakt en ik zelfs vervelende beelden van tv nog een voor een allemaal kan herinneren. Ik wil graag de niet-Westerse manier van leven zien, maar alleen voor wat betreft dierenleed kan ik er niet goed tegen helaas. Dit weerhoudt me er ook van om naar Azie te reizen, bijvoorbeeld.
Heel kort door de bocht: in andere landen gaat men anders om met dieren. Als je daar niet tegen kunt, kun je beter niet op reis gaan of in een 4 sterren resort blijven en geen tripjes naar een markt maken of naar de grote stad gaan. Het is nu eenmaal zo.
Dus het is geen dierenleed als de koe geslacht wordt op een plek waar jij het niet ziet?

En wat is er zielig aan schapen die ronddraaien aan een spit? Denk je soms dat ze levend geroosterd zijn?

Je wilt wel vlees eten maar niet het hoofd van het dier zien dat daarbij hoort?
Tja, beter in Nederland blijven, dan kun je je kop in het zand steken.

Ook hier wordt lang niet altijd goed met dieren omgegaan, maar dat blijft veel meer verborgen.
Ik woon nu in marokko. wist al aardig wat van de islamitische en Marokkaanse cultuur. Maar het slachten gebeurt hier op islamitische wijze (halal) dat wil zeggen dat de halsslagader wordt doorgesneden Ja en dat kan er bloederig uit zien. Maar t beest is wel binnen enkele seconden dood. Naar mijn inziens een stuk humaner dan dat er in Nederland en andere westerse landen wordt gedaan. Elektrische shock op je kop en nog minuten lang met de benen spartelen is ook geen fijne dood. Daarbij komt nog dat alle dieren hier uitermate goed verzorgd worden. Genoeg eten, drinken, geen dierenmishandeling, en genoeg leefruimte. Meestal is.het zo dat slagers ( die.ik tot nu toe heb gezien) zelf de beesten verzorgen en zelf slachten.

Dat de beesten geslacht worden dat zie je niet dat wordt uit het zicht gehouden. Maar zodra die geslacht is wordt ie netjes gesneden voor je en.lekker vers mee.

Bij een slager konden wij zelf onze kil uitzoeken hij had er pakweg stuk of 30 onder een glazen toonbank. Kip werd mee naar achteren genomen en geslacht en kregen het gesneden in plastic zakjes mee.

Ja ze eten hier ook organen zijn ze dol op.

Schapenhoofden op rooster voor een eettentjes kun je ook tegen komen. Er komt een hoop rook vanaf en een weeiige geur. Sta er liever zelf ook niet te lang bij stil.

Manlief (marokaans) eet dit wel eens vlees van het hoofd in een warm broodje met uitjes, peper en een sausje. Hij besteld het ik blijf buiten even Wachten lopen dan vervolgens Naar een ander eettentje waar ik gewoon broodje Gehakt bestel en samen eten we daar. Zo'n schapenhoofd Het is een gek gezicht voor ons als Nederlanders. Maar Dat krijg je in een exotisch land als marokko.

Er zijn in de iets kleinere plaatsen en.dorpen ook vaak veel zwerfhonden in een stad als rabat toch veel minder. Maar mijn ervaring is dat de honden toch goed worden verzorgd door de buurt veel veel mensen geven Water en Wat eten. Ben ook geen echt slechte en uitgemergelde katten of honden tegen gekomen.

Mag ik vragen Naar welke plaats je van plan bent te gaan?

Wees niet bang Marokkanen zijn goed voor dieren en hebben heerlijk en spot goedkoop eten. Prachtig land geniet ervan!
Hmm, even platgeslagen wil je dus een andere cultuur zien, maar niet de gebruiken die daarbij horen.

Ik zou dan op zoek gaan naar een land met westerse cultuur.
Waar je je wél druk om moet maken: de slangen en aapjes (en vast ook andere dingen) die ter toeristisch vermaak worden gehouden. Ver uit de buurt blijven en geen cent aan uitgeven.
Dat je überhaupt daar naar toe wilt. Ze zijn niet echt verzet op westerlingen daar op dit moment
Frankly my dear, I don"t give a damn
Dan zou ik zoals op je eigen plaatje lekker in Nederland blijven. Want daar worden konijntjes in het roze verpakt en natuurlijk absoluut niet geslacht.

Dieren worden daar nu eenmaal geslacht, net als in Nederland. Ik ga hier in Nederland ook naar een goede slager en daar ligt een zuiglam ook bij de toonbank (karkas dan). Met nummer en alles erbij, zodat ik als klant weet waar het beest vandaan komt en een goed leven heeft gehad.
When in Rome.... do as the Romans!
Ik ben vorig jaar naar Marrakech geweest en net als jij kan ik totaal niet tegen dierenleed. En dan bedoel ik dus echt dIeren die mishandeld worden. Halal slachten behoort daar niet toe, vind ik.

Wat ik wel afschuwelijk vind waren de apen en slagen op het grote plein waarmee men op de foto kon gaan. En de paarden voor de rijtuigen die in de bloedhitte stonden en broodmager waren. Daar word ik echt naar van en dat vermijd ik dan (zover kan). Maar denk dat dat vooral op de toeristische trekpleisters voorkomt.
Calvijn1 niet verzet op westerlingen? Waar baseer jw dat op?
Al die enge Mocro's, brrrrrr
Ik zou in NW-Europa blijven als ik jou was.
quote:Rabat85 schreef op 19 oktober 2015 @ 07:06:

Ik woon nu in marokko...... Daarbij komt nog dat alle dieren hier uitermate goed verzorgd worden. Genoeg eten, drinken, geen dierenmishandeling, en genoeg leefruimte.

Maar mijn ervaring is dat de honden toch goed worden verzorgd door de buurt veel veel mensen geven Water en Wat eten. Ben ook geen echt slechte en uitgemergelde katten of honden tegen gekomen.

Tsja, mijn ervaringen van de keren dat ik in Marokko was zijn toch heel anders. Zonder er naar op zoek te zijn heb ik toch heel wat dierenleed gezien. Juist met name bij de zwerfdieren daar.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Rabat85 : die elektrische schok is de verdoving, niet het middel om het dier te doden. Ze worden eerst verdoofd dmv een schok of bedwelming met koolzuurgas. Daarna krijgt het verdoofde dier een pin door het voorhoofd, een steek in het hart of de halsslagader die wordt doorgesneden. Maar dat gebeurt dus bij een verdoofd dier itt tot een dier dat bij bewustzijn is zoals in jullie cultuur. Ik weet wel wat ik zelf humaner vind iig.
Pfff, wat ben jij een hypocriet! De diertjes die jij eet worden net zo goed geslacht hoor! Als je daar niet tegen kunt, moet je het vooral niet eten.
Slachten en dieren geheel bereiden is toch geen dierenleed? Net zo min als werk-ezels of -paarden (het zijn immers lastdieren)? Als je dat soort dingen helemaal niet wil zien, zou ik je aanraden niet naar Marokko te gaan, want dat is gewoon het dagelijks leven daar.

Qua hongerige, oververhitte en mishandelde paarden/apen/kamelen/etc.; die kan je grotendeels vermijden door zelf niet mee te doen met dat soort tourist traps. Maar dat betekent niet dat je ze helemaal niet zal zien, net als de occasionele zwerfhond of -kat.

Dus als je denkt dat dat soort ervaringen jouw vakantie gaan verpesten, dan zou ik je aanraden niet te gaan.
Tja, als je vlees eet dan moet je er ook tegen kunnen als het geslacht word. Als je dat dierenleed vind, dan vind je het vlees wat jij op je bord krijgt dus ook dierenleed? Maar je eet het wel? Lekker hypocriet. Maar dat is weer een hele andere discussie.

Het is heus niet zo dat als je daar op straat loopt, de koeienkoppen je om de oren vliegen. Je ziet ze echter wel, zij kiezen voor transparantie. Als je denkt dat dit je hele vakantie zal verpesten, dan zou ik niet gaan. Maar ik vind dat je je niet zo moet aanstellen.
Ik ben 1 keer in Egypte geweest, 20 jaar geleden. De dierenmishandeling die ik daar heb gezien staat nóg op mijn netvlies gebrand dus ik wil nooit meer naar zo'n -insert hier een slecht woord- land toe.
Waar je jezelf niet druk om kan maken als vleeseter.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als ik jou was zou ik naar 'n modern westers land op vakantie gaan ipv naar derde wereldlanden als je zo overgevoelig bent. Je laat je dan vast ook inpakken door allerlei bedelaars die ledematen missen of met 'n baby leuren, of betreft het voor jou alleen dierenleed?
Shoot first, ask questions later!
quote:Frizz schreef op 19 oktober 2015 @ 07:25:

Waar je je wél druk om moet maken: de slangen en aapjes (en vast ook andere dingen) die ter toeristisch vermaak worden gehouden. Ver uit de buurt blijven en geen cent aan uitgeven.+111
Waar wil je naar toe gaan? En in welke periode?
Ik ben ook overgevoelig voor dierenleed, nu ben ik het afgelopen jaar in Africa geweest en tja... daar worden dieren nogal anders behandeld. Honden en geiten liggen dood langs de weg. Kippen, geiten en zelfs ratten worden levend langs de weg verkocht, vastgehouden of gebonden bij de achterpoten.

Je moet het JUIST allemaal ervaren. Het is onderdeel van de cultuur, het is goed om te zien dat Nederland niet de standaard is. Misschien moet je even slikken of een traantje pikken, though shit!

Mij deed het beseffen dat het wat 'vlees' betreft niet heel anders is dan in Nederland, sterker nog, daar leven beesten vaak vrijer en worden 'vriendelijker' geslacht dan bij ons in het land. Het is alleen meer open in andere landen. Beesten worden veelal gezien als eten, niet als iets wat je echt liefhebt.

Toen ik terug kwam werd ik er dus spontaan weer vegetarisch van (dat was ik 15 jaar en at sinds 2 jaar weer een beetje vlees af en toe).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven