Do's in Umbrië

04-07-2013 14:05 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog een paar weekjes en dan gaan wij voor de 1e keer naar Umbrië. Wat zijn de echte do's in Umbrië? We houden niet van musea of lange wandelingen maar verkennen graag stadjes, haventjes, genieten op een terrasje, wijn/kaas boerderij oid bezoeken, slenteren langs kleine winkeltjes en kerkjes. Een stukje rijden is geen bezwaar.
Wij vonden Perugia een erg mooi stadje, het is een stad gebouwd OP een stad. Een paus lang geleden wilde zijn voorganger overtreffen en bouwde er dus letterlijk een stad bovenop een stad. Je kunt door de oude stad onder de grond lopen en dan met roltrappen naar de huidige stad, erg leuk! Verder daar lekker wandelen, terrasje pakken en winkeltjes en kerken bekijken.
Het is al weer even geleden (7 jaar ofzo) maar in Gubbio kan je leuk slenteren en winkelen. Orvieto is een erg mooi gelegen en gezellig klein dorpje met leuke winkeltjes met lokale producten (pecorinowinkel!)

In de chianti kan je bij de meeste wijnboeren gewoon langsgaan en wijn en olie proeven/kopen.

Veel plezier!
Dank voor jullie reacties! Perugia staat idd op ons lijstje, Orvieto en Gubbio zetten we erbij. Klinkt ook goed!
Och, Umbrië. Wij zijn vorig jaar geweest en het was mijn mooiste vakantie ooit!

Zo mooi daar, en zulke lieve en hartelijke mensen.

Als het iets dichterbij was, gingen we dit jaar weer.

Maar we hebben een hond, en die willen we het niet aan doen om en zo lang in de auto te zitten, en om 2 weken lang in die hitte te moeten vertoeven.

Toen wij er waren, begin augustus vorig jaar, was het dagelijks tegen of over de 40 graden.

Maar, we hadden een zwembad op de camping, dus erg vonden we dat niet :p.

We zaten aan het trasimeno meer, waar we vanaf de camping niet in konden zwemmen. Het water was daar erg vies.

We zijn erg veel uit eten geweest, en als ik het me goed herrinner (we gingen bijna dagelijks uit eten, eigenlijk had ik bij moeten houden wat waar ook alweer zo lekker was) is er in het stadje Chiussi dat heerlijke restaurant waar we als voorgerecht een mega bord vol kazen en worsten kregen.

We zaten na dat voorgerecht vol, maar het hoofdgerecht, rundvlees door sla en met een heeeeele lekkere saus erover, heb ik nog wel opgegeten:).

Hele lieve man ook, een oudere man al, en hij kwam ons alle gerechten op de kaart uitleggen. Een man die echt trots is op zijn restaurant. Was mooi om mee te maken.

Castiglione del lago is mooi, chianti is mooi, en vlakbij sant d'arcangelo, waar wij zaten, was een heel leuk dorpje.

Daar vieren ze het echt als de kinderen schoolvakantie hebben en de bouwvak begonnen is, met een groot dorpsfeest. Was ook erg bijzonder! Zo anders dan hier.

Verder Perugia, en Asissi. Wat is dat een bijzondere plek om heen te gaan.

Florence en Rome zijn op 2 uur rijden bereikbaar, maar in die hitte van vorig jaar zijn wij er niet heen gegaan.

Heel veel plezier!

Wij vonden het daar echt super.
Assisi. Mooie stad.

En als je inderdaad iets verder wilt rijden, Florance. Heerlijk slenteren door de straten, ijs eten.
Ik woon in Umbrië en run hier een B&B. Het is hier werkelijk prachtig, de mensen zijn vriendelijk, het levensritme is hier een stuk rustiger en het lijkt alsof de tijd hier stil heeft gestaan.

Mijn tips voor Umbrië

Perugia en het meer van Trasimeno: Loop over de ondergrondse middeleeuwse straatjes. Ontdek, waarom het brood in Umbrië zoutloos is. Waan je in de 19e eeuw terwijl je een koffie drinkt. Slenter over de Corso Vanucci richting de kathedraal. Bezichtig de prachtigste schilderijen uit de 13e en 14e eeuw. Lunch waar de "locals" hun pasta eten. Geniet van de mooie uitzichten op het meer. Proef de wijn direct bij een wijnboer. En wil je een mooie zonsondergang zien en heerlijk romantisch dineren, ga naar San Feliciano.

Gubbio en de Monte Cucco: Geniet van de mooie vergezichten op weg naar Gubbio. Bewonder het Romeinse mausoleum en theater uit de 1e eeuw. Loop door het middeleeuwse kwartier en ontdek wat een "porta del morto" is. Bezoek het Palazzo dei Consoli en ga op zoek naar de Umbrische variant van de "steen van rosetta": de Tavole Eugubine. Ga met het kabelbaantje naar de Basilica di Sant' Ubaldo; bekijk de 3 houten "kaarsen" van 10 m. hoog en 200 kg en zie wat ze er op de 15 mei mee doen. Lunch bij "de wolf" en vraag naar het verhaal van St. Franciscus. Maak een wandeling op de Monte Cucco of bezoek de spelonken.

Assisi en Spello: Bezoek de geboortestad van de patroonheilige van Italië. Ontdek dat de basiliek van St. Franciscus uit 2 kerken en een crypte bestaat. Lees het levensverhaal van Franciscus als een stripverhaal in de fresco's van Giotto. Ontdek het oude Forum Romanum onder het marktplein. Neem de weg over de Monte Subasio en bekijk de wilde krokussen en narcissen. Zie hoe olijven in Spello in "goud" veranderen. Bezoek de Capella Baglioli met de mooiste fresco's van Pinturicchio. Geniet van de prachtige kleuren van de bakken vol met bloemen, die Spello tot een bloemenstad maken.

Montefalco en Bevagna: Ontdek de "mestieri Medievale" oude ambachten van Bevagna en schrijf een kaart op handgeschept perkament. Koop de laatste mode in cashmere. Wandel door de wijngaarden. Lunch bij een wijnboer en proef de beroemde Sagrantino wijn. Bezoek het balkon van Umbrië. Laat je verleiden door prachtige linnen tafelkleden. Proef de de heerlijkste gerechten bij "de Alchemist" en geniet van een Montefalco Rosso.

Todi, Orvieto en Civita di Bagnoreggio: Wandel over het mooiste middeleeuwse plein van Umbrië in Todi. Lunch bij een 3-sterrenkok. Bezoek de mooiste kathedraal van Italië in Orvieto. Bewonder de Fresco's van Signorelli. Maak een tocht door de tufstenen grotten. Bezoek de stervende stad Civita di Bagnoreggio.
Anna, wat een ontzettend leuke en leuk beschreven tips!

Ik heb al veel van Italië gezien, maar Umbrië staat zeker nog op m'n lijstje...
Everytime you make a typo, the errorists win.
Girlpower en Anna, thankx. Ik krijg er steeds meer zin in!
Ben je er in de periode 26 juli tot en met 4 augustus, ga dan 's avonds naar de Sagra van Bettona, mijn home town en van Villa le 4 Stagioni, en eet daar de heerlijkste gerechten, geniet van de sfeer en maak tot slot een dansje op het dorpsplein.

Ci vediamo!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven