Een niet bepaald populaire stad in NL

07-07-2020 15:34 228 berichten
Nu wij de zomervakantie over de grens hebben afgeblazen, zoek ik een interessante bestemming voor een weekendje of midweek in Nederland. Liefst in of bij een stad, maar dan géén populaire stad. Dus ken jij een plaats waarvan mensen zeggen "Ik zou er nog niet dood gevonden willen worden", terwijl jij weet dat het er eigenlijk prima toeven is? Lelystad, Emmeloord, Almere Buiten, Wijk bij Duurstede, ... Ik houd me aanbevolen!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
07-07-2020 16:00
Eindhoven mag ook op de lijst
Ik vind Eindhoven tegenwoordig wel echt een stuk leuker dan vroeger. Zeker met StrijpS waar het goed toeven is op een terrasje. Het centrum is niks, dezelfde winkels als overal.
ikBedoelHetGoed schreef:
07-07-2020 15:56


Ik zoek iets dat saai heet te zijn, maar eigenlijk best z'n charme heeft. Je andere lijstje bevat een paar leuke kanshebbers. Dank daarvoor!
IJmuiden, bij de jachthaven. Half badplaats, half industriegebied. Echt een rafelrandje. Daarom juist zo leuk. Plus mooi strand.
anoniem_63613ca6e2601 wijzigde dit bericht op 07-07-2020 16:04
16.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
AngelEyes0192 schreef:
07-07-2020 15:59
Limburg.

+1

Rijssen
Nijverdal
Hoogeveen
Zoetermeer
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
oudebaas schreef:
07-07-2020 16:00
Zoetermeer en Almere zijn best wel gezellig.
Ik ken beide alleen van op bezoek gaan bij kennissen in een ietwat treurige wijk met vrij goedkope c.q. vrij dure huizen. Maar woonwijken zijn al snel treurnis troef. Raad je in beide gevallen het centrum aan?
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
07-07-2020 15:56
Inderdaad, Emmeloord! En dan vooral even gaan kijken rondom het busstation. Treuriger wordt het niet. Doorrijden naar Ens is ook nog een optie.
Of stoppen bij Nagele. Dat dorp is architectonisch interessant.
In de jaren vijftig is het nieuwe Nagele ontworpen door architecten van De Acht en Opbouw, zoals Cornelis van Eesteren, Aldo van Eyck, Gerrit Rietveld en de tuinarchitecte Mien Ruys. Nagele is een van de weinige plekken waar de anno 1950 moderne architecten op grotere schaal hun ideeën konden verwezenlijken. De andere satellietdorpen rondom Emmeloord zijn gebouwd in de toen heersende stijl van architecten van de traditionele Delftse School.

Van 1947 tot 1949 hield onder anderen Van Eesteren zich bezig met de situering van het nieuwe dorp Nagele. Het plan voor het dorp is door Van Eesteren uitgewerkt aan de hand van eerste schetsen van Rietveld. Het dorp is gebouwd volgens een streng en recht stedenbouwkundig plan. Beide groepen architecten waren voorstanders van gekoppelde woningen in rechte lijnen. De bebouwing moest openheid en strakheid uitstralen en gebruikmaken van glas en beton. Op de tekentafel ontstond het idee voor een dorp met platte daken.

Het dorp is rondom door een bomenwal beschermd tegen de polderwind. In Nagele is een duidelijke scheiding aangebracht van de belangrijke functies verkeer, wonen, werken en recreatie. Het doorgaande verkeer wordt buiten het dorp gehouden doordat de bebouwing ten oosten van de noord-zuidweg is geplaatst. Om een centraal groen park, ontworpen door Ruys, is een ring voor het bestemmingsverkeer aangelegd. Collectieve voorzieningen zijn in deze centrale ruimte geplaatst. Ten westen van deze groene ruimte zijn de winkels in een lint geplaatst. De winkels zijn geplaatst zodat ze vanuit alle woonwijken op ongeveer een gelijke afstand liggen. Om de noord-, west- en zuidzijde van de verkeersring zijn zeven woonwijken aangelegd, elk rondom een eigen centrale groene ruimte. De woningen zijn vooral in stroken gebouwd met een sterke voorkeursorientatie van de gevels richting het oosten en het westen voor optimaal invallen van zonlicht.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
07-07-2020 16:03
Ik ken beide alleen van op bezoek gaan bij kennissen in een ietwat treurige wijk met vrij goedkope c.q. vrij dure huizen. Maar woonwijken zijn al snel treurnis troef. Raad je in beide gevallen het centrum aan?
In het Centrum gebeurt het. Als je naar Amsterdam gaat dan ga je ook niet naar Nieuw-Sloten of Buitenveldert.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
steampunk11111111 schreef:
07-07-2020 16:03
IJmuiden, bij de jachthaven. Half badplaats, half industriegebied. Echt een rafelrandje. Daarom juist zo leuk. Plus mooi strand.
IJmuiden, en ook Wijk aan Zee aan de overkant, zijn wel redelijk populair. Zeker bij Amsterdammers.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Ja, IJmuiden inderdaad. Da's ook een toffe, steampunk11111111!
Alle reacties Link kopieren
Het eerste waar ik aan denk is Den Helder. Maar ook IJmuiden, Beverwijk en Purmerend
Alle reacties Link kopieren
Ga in Almere logeren bij lodgerie Het Groene Geheim op De Kemphaan. Zorg dat je daar in het weekend bent , er is dan een geweldig leuke boerenmarkt . Neem fietsen mee want je kan er prachtig fietsen. Ook wandelen trouwens. Ga lunchen bij Boat house aan de noorderplassen en huur daar een bootje . Bezoek de verschillende stadsstrandjes en ga eten bij De Jutter in Almere Haven of bij Poort Dock op het Almere strand. Wil je eens iets anders qua eten fiets dan naar Nobelhorst door het bos van De Kemphaan en eet bij Neigbours Kitchen .
Bezoek de stadswijngaard en doe er een wijnproeverij. Winkelen kun je in het centrum maar zonde om je tijd daar te verdoen. Bezoek de Oostvaardersplassen. Almere is zo mooi groen en al dat water , echt onderschat.
oudebaas schreef:
07-07-2020 16:06
In het Centrum gebeurt het. Als je naar Amsterdam gaat dan ga je ook niet naar Nieuw-Sloten of Buitenveldert.
Juist in amsterdam zijn de meeste wijken leuker dan het (ietwat door toerisme verpeste) centrum. En in bijvoorbeeld "treurnis" Den Helder vind je de sjeu ook juist buiten het centrum, al was het maar omdat stadscentra tegenwoordig één pot nat zijn. Alleen een plein met horeca kan daar flinke verbetering in aanbrengen, in mijn ogen.
Alle reacties Link kopieren
Lisbeth_Salander schreef:
07-07-2020 16:09
Ga in Almere logeren bij lodgerie Het Groene Geheim op De Kemphaan. Zorg dat je daar in het weekend bent , er is dan een geweldig leuke boerenmarkt . Neem fietsen mee want je kan er prachtig fietsen. Ook wandelen trouwens. Ga lunchen bij Boat house aan de noorderplassen en huur daar een bootje . Bezoek de verschillende stadsstrandjes en ga eten bij De Jutter in Almere Haven of bij Poort Dock op het Almere strand. Wil je eens iets anders qua eten fiets dan naar Nobelhorst door het bos van De Kemphaan en eet bij Neigbours Kitchen .
Bezoek de stadswijngaard en doe er een wijnproeverij. Winkelen kun je in het centrum maar zonde om je tijd daar te verdoen. Bezoek de Oostvaardersplassen. Almere is zo mooi groen en al dat water , echt onderschat.
Jaaaa, een kenner! Al zou ik wel een dagje winkelen reserveren - maar ik hou dan ook erg van shoppen en het centrum is groot en compleet. :)
Lisbeth_Salander schreef:
07-07-2020 16:09
Ga in Almere logeren bij lodgerie Het Groene Geheim op De Kemphaan. Zorg dat je daar in het weekend bent , er is dan een geweldig leuke boerenmarkt . Neem fietsen mee want je kan er prachtig fietsen. Ook wandelen trouwens. Ga lunchen bij Boat house aan de noorderplassen en huur daar een bootje . Bezoek de verschillende stadsstrandjes en ga eten bij De Jutter in Almere Haven of bij Poort Dock op het Almere strand. Wil je eens iets anders qua eten fiets dan naar Nobelhorst door het bos van De Kemphaan en eet bij Neigbours Kitchen .
Bezoek de stadswijngaard en doe er een wijnproeverij. Winkelen kun je in het centrum maar zonde om je tijd daar te verdoen. Bezoek de Oostvaardersplassen. Almere is zo mooi groen en al dat water , echt onderschat.
Wat lief dat je de mogelijkheden zo uitgebreid beschrijft! Ik kopieer het gelijk naar de shortlist. Heel, heel leuk. Dank!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind treurige steden/plekken echt fascinerend. Delfzijl spant de kroon voor mij.
ikBedoelHetGoed schreef:
07-07-2020 16:03
Ik ken beide alleen van op bezoek gaan bij kennissen in een ietwat treurige wijk met vrij goedkope c.q. vrij dure huizen. Maar woonwijken zijn al snel treurnis troef. Raad je in beide gevallen het centrum aan?
Almere heeft best een leuk centrum. Het waait er alleen altijd harder dan in de rest van 't land😁
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
07-07-2020 15:36
Wijk bij Duurstede heeft anders een leuk oud centrumpje hoor! ;-)
Hoe komt Wijk bij Duurstede nou toch op die lijst!? Hartstikke leuk stadje aan het water. Klein, maar gezellig. En om te shoppen ga je dan naar Amersfoort of Utrecht. Kersen eten bij De Kersenhut in Cothen. Op Het Terras zitten op de dijk en uitkijken op de haven. Of met de pont naar de overkant en lekker eten in Beusichem bij Het Veerhuys.
Alle reacties Link kopieren
Almelo..
Alle reacties Link kopieren
apppie schreef:
07-07-2020 16:11
Jaaaa, een kenner! Al zou ik wel een dagje winkelen reserveren - maar ik hou dan ook erg van shoppen en het centrum is groot en compleet. :)
Zeker , ik vind het centrum ook écht prima maar ben zelf geen shopper dus volledig persoonlijke voorkeur haha. Overigens kun je ook op het Belfort plein ontzettend leuk eten of een terrasje pakken ( Goeie Griek zit er!) En daarna een ijsje bij Ijspressie :)
Alle reacties Link kopieren
Wijk bij Duurstede is leuk.
Culemborg is leuk.

Heerlen centrum kun je door de leegstand en de architectuur (de naam alleen geef thet al te veel eer) verschrikkelijk vonden, maar heeft ook zo zijn charmes. (ik shop bij een bezoek vooral in Welten). Qua omgeving veel te doen. Blote voeten pad in Brunssum is ook als volwassene haske leuk om te doen!

Beverwijk is idd verschikkelijk.
Veldhoven is best heel groen ondanks alle bedrijventerreinen.
Almere ben ik wel eens een dagje doorheen gefietst als sight seeing maar een echt diepe indruk heeft het niet gemaakt.

Venlo is leker vaag, vooral op marktdag met alle reclame aangepast op de shoppende Duitsers. Paar musea die zowaar soms echt leuke tentoonstellingen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Niet echt wat je vraagt, maar wel in de categorie ‘oorden die ik meestal maar vermijd’: ik hoorde laatst dat nu juist de tijd is om naar plaatsen als Giethoorn te gaan. Doordat buitenlandse toeristen wegblijven, is het daar nu ineens rustig.
Den Helder
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
07-07-2020 16:13
Wat lief dat je de mogelijkheden zo uitgebreid beschrijft! Ik kopieer het gelijk naar de shortlist. Heel, heel leuk. Dank!
Graag gedaan 😊Almere heeft zo' n slechte naam, ik begrijp er niets van. Als geboren Gooische wonen we er inmiddels alweer heel wat jaren heerlijk. De ruimte , het groen en genoeg te doen. En natuurlijk, het is een grote stad en heeft zoals elke stad ook minder aantrekkelijke dingen maar het verbaast me steeds weer dat er mensen zijn die roepen er nog niet dood gevonden willen worden maar er zelfs nog nooit geweest zijn, huh ?! Overigens komt heel hip Amsterdam inmiddels ook deze kant op want Amsterdam is niet meer te betalen dus wie weet komt het ooit nog goed met die reputatie:)
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
07-07-2020 16:23
Hoe komt Wijk bij Duurstede nou toch op die lijst!? Hartstikke leuk stadje aan het water. Klein, maar gezellig. En om te shoppen ga je dan naar Amersfoort of Utrecht. Kersen eten bij De Kersenhut in Cothen. Op Het Terras zitten op de dijk en uitkijken op de haven. Of met de pont naar de overkant en lekker eten in Beusichem bij Het Veerhuys.
Dan moet het dus juist op de lijst, toch. TO zoekt plaatsen die ‘de kenner’ weet te waarderen.
Harderwijk
Gouda
Deventer
Groningen
Emmen en Assen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven