ervaring: auschwitz bezoeken

29-08-2015 09:23 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allen,

Ik wil al jaren naar polen om Auschwitz te bezoeken.

het is er nooit van gekomen, en om daar in mijn eentje naar toe te reizen vond ik wel wat eng.

Nu gaan we eerdaags naar kamp Vught met een groepje en willen we eigenlijk toch echt volgend jaar naar polen toe.

Zijn hier mensen die er al geweest zijn?

Is het goedkoper om daar "alleen" heen te gaan ( dus zelf vlucht etc boeken)? of is het goed koper om met een groep en georganiseerde reis te gaan?

Wat raden jullie aan en wat raden jullie af?

Hoor graag van jullie.

Groetjes Katoo!
alles komt goed.. zo niet dan toch
Ik ben er een paar weken geleden nog geweest. Van georganiseerde reizen weet ik niks, maar als je alleen gaat zou ik wel echt een tijdje van te voren een gids boeken, omdat wij daar een beetje te laat mee waren en een paar dagen voor wij naar Auschwitz gingen er alleen nog maar Pools over was als taal. Wat ik van te voren niet wist wist, is dat je alleen tassen ter grootte van een A4 mee mag nemen, die iets van 10cm dik mag zijn. Dat zorgde ervoor dat ik mijn tas af moest geven en ik dus geen water bij me had, wat wel rot is als de rondleiding 3,5 uur duurt en je in de brandende zon met tegen de 40 graden staat. Hangt natuurlijk af van de periode waarin je gaat, maar in de zomer is het snikheet.
Geen ervaring, maar is iets wat ook nog op mijn to do list staat. Ik lees dus graag mee...
quote:Sharon-Viva schreef op 29 augustus 2015 @ 09:49:

Geen ervaring, maar is iets wat ook nog op mijn to do list staat. Ik lees dus graag mee...Ik ook. Ben tot nu toe in Theresienstadt en Kamp Vught geweest. Heb interesse in de Polen-reis van het Auschwitz-comité, dan bezoek je meerdere kampen in 1 reis.
Qua vliegen is het het goedkoopste vanaf Eindhoven naar Krakau met Ryanair, retour zo rond de 70 euro. Vanuit Krakau kun je met de bus naar Auschwitz (in het Pools Oświęcim). Die busreis kost omgerekend een paar euro en duurt ongeveer 1,5 uur.
Ik zou eerst een rondleiding doen via Youtube.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:blablablablabla schreef op 29 augustus 2015 @ 10:06:

Qua vliegen is het het goedkoopste vanaf Eindhoven naar Krakau met Ryanair, retour zo rond de 70 euro. Vanuit Krakau kun je met de bus naar Auschwitz (in het Pools Oświęcim). Die busreis kost omgerekend een paar euro en duurt ongeveer 1,5 uur.Het gaat mij persoonlijk niet om zo goedkoop mogelijk....
Ik lees ook even mee.

Moet je in Auschwitz met een begeleide rondleiding of mag je ook alleen rondlopen?
Maar zijn rondleidingen een must? Of kun je het ook op eigen houtje doen?
quote:Sharon-Viva schreef op 29 augustus 2015 @ 10:10:

[...]

Het gaat mij persoonlijk niet om zo goedkoop mogelijk....Mij ook niet, maar to vroeg wat het goedkoopste is. Ik heb zelf nog nooit met Ryanair gevlogen en zou het principieel ook nooit doen. Maar nogmaals, to vroeg het.
Je kunt (in mijn ervaring) best je vlucht en hotel zelf lost boeken (ryanair is een goedkope optie hiervoor). Vanaf de luchthaven van Krakau naar Krakau zelf is goed te reizen met het OV. In Krakau zelf barst het van de dagtours naar Auschwitz, allemaal ongeveer van dezelfde prijs en navraag bij het hotel leerde dat ze ook allemaal ongeveer van dezelfde kwaliteit waren.

Dagtour is: opgehaald met busje bij hotel of verzamelpunt, busrit naar Auschwitz (soms met docu kijken in de bus) en dan 2 uur Auschwitz en een uur of 2 Birkenau, schat ik (is alweer een paar jaar geleden). Kostte ons toen 25 euro p.p.

Ik zou het zeker doen! Voor- of na het toeristenseizoen zou ik wel aanraden n.a.v. bovenstaande.
quote:swanlady schreef op 29 augustus 2015 @ 10:12:

Maar zijn rondleidingen een must? Of kun je het ook op eigen houtje doen?Je kunt ook op eigen houtje, is zelfs kosteloos. Maar ook dat kun je via internet reserveren geloof ik, wat ik wel zou doen. Als je een kaartje moet halen voor het kamp zelf, staat er waarschijnlijk een hele rij en de kaartjesverkoop is een nogal lullig kraampje aan de zijkant ergens.
Wij hebben vlucht en hotel zelf geregeld en via het hotel een tour naar auschwitz met engelse rondleiding. Ze vertellen heel veel. Zonder gids zou ik niet doen. Inderdaad rond de 25 euro pp
Mijn vader is er een paar weken geleden nog geweest. Is van Eindhoven naar Katowice gevlogen. Ik begreep dat dit vliegveld dichter bij Auschwitz ligt.

Vliegreis duurt iets minder dan 2 uur.

Het bezoek was erg indrukwekkend. Mijn vader had een Poolse gids, maar dat was een Poolse vriend van hem die kon vertalen. Volgens mij kon je ook gewoon in andere talen gidsen krijgen.
Ik was er hoogzomer, maar wij konden de dag zelf nog een Engelstalige gids krijgen.

Ik vond het een indrukwekkende ervaring.

Ik deed overigens een rondreis in Oost-Europa, dus over je andere vragen kan ik niets zeggen. Ik zou zeggen ga gewoon een paar dagen naar Krakau en dan een dag auschwitz. Krakau is een leuke stad.
Krakau is een prachtige stad, dus daar zou ik dan verblijven. Vanuit Krakau kun je een bustour boeken, maar dat wilden wij niet. Op eigen houtje gegaan, met de trein. Zeer indrukwekkend.
Wij hadden een huisje in de buurt en zijn op eigen gelegenheid gegaan. Auschwitz 1 moet met begeleider, wij gingen op de bonnefooi en hadden Engelse toer. Met de bus naar Auschwitz 2 en daar met zelfde gids verder, hoewel het daar niet meer verplicht was, volgens mij.

Indrukwekkend

Ik vond het fijn er een gids bij te hebben. Zij was echt goed geïnformeerd, kon er veel omheen vertellen. Weet niet of dat voor alle gidsen geldt.
Later is nu
quote:minnimouse schreef op 29 augustus 2015 @ 10:44:

Mijn vader is er een paar weken geleden nog geweest. Is van Eindhoven naar Katowice gevlogen. Ik begreep dat dit vliegveld dichter bij Auschwitz ligt.

Vliegreis duurt iets minder dan 2 uur.

Het bezoek was erg indrukwekkend. Mijn vader had een Poolse gids, maar dat was een Poolse vriend van hem die kon vertalen. Volgens mij kon je ook gewoon in andere talen gidsen krijgen.Klopt, echter staat Katowice bekend als een van de lelijkste (industrie)steden in Polen en Krakau als een van de mooisten.
Tvp
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
TO vraagt wel naar goedkope(re) opties. Mag toch.

Ik was al in Krakau voor werk en ben vanuit daar met zo'n georganiseerde tour mee geweest. Volgens mij is de busreis dan korter omdat de bus er direct heenrijdt. Er was alleen door de pauze na de rondleiding bij Auschwitz I erg weinig tijd bij de andere plek. Ik ben toen met de reguliere bus teruggegaan. Was nog best een gedoe, want het was erg druk. Toen ik eindelijk een bus in kon moest ik 1,5 uur staan. Dat was wat vermoeiend na een paar uur rondlopen. Oke, misschien wat raar om over te klagen, maar misschien wel handig om te weten. Ik vond juist de tijd even alleen bij Auschwitz II wel 'prettig'; even met mijn eigen gedachten in plaats van dat hutjemutje achter elkaar aansjouwen van het eerste deel (en een gids die het nog nodig vond om wat je al zag van commentaar te voorzien als "all those children...".

De site van Auschwitz zelf bevat ook veel informatie. Ik heb daar uitgebreid naar gekeken om een beeld te hebben bij wat me te wachten stond.
quote:blablablablabla schreef op 29 augustus 2015 @ 11:01:

[...]

Klopt, echter staat Katowice bekend als een van de lelijkste (industrie)steden in Polen en Krakau als een van de mooisten.Ja, dat klopt. Mijn vader ging er echt heen voor Auschwitz dus hem maakte het niets uit. Hij had wel een leuk hotel daar ergens, in een leuke omgeving.
Ik ben afgelopen zomer geweest. Een all inclusive reis geboek bij polenreisbureau, (polenreizen heet dat geloof ik)

Was inclusief vlucht, hotel, diverse excursies. Allemaal heel goed geregeld voor een prima prijs. Wij zijn met een klein clubje familie gegaan.

We bezochten ook de stad Krakau en werden meegenomen door de joodse geschiedenis aldaar, erg indrukwekkend. Ook de Schindlers factory bezocht (van Schindlers list) heel bijzonder allemaal.

Ik zou zo'n reis zeker aanraden, alles was geregeld. Transerfs tussen vliegvelden en hotel, excursies enzo, heel fijn.
quote:minnimouse schreef op 29 augustus 2015 @ 10:44:

Het bezoek was erg indrukwekkend. Mijn vader had een Poolse gids, maar dat was een Poolse vriend van hem die kon vertalen. Volgens mij kon je ook gewoon in andere talen gidsen krijgen.In Auswitch zelf heb je veel verschillende talen gidsen, je kunt je aansluiten bij een groep naar voorkeur. Wij hadden een zeer goed sprekende Engelstalige gids, alles was heel duidelijk te volgen met een koptelefoontje die we opkregen.
Met Whizzair vanaf EHV naar Katowice, met de bus naar Krakau. Hotel middenin het oude Joodse getto: hotel Ester, op het plein met de drie synagoges waar de film Schindlers List opgenomen is. Elke avond live klezmer muziek op het plein, prachtig. NL talige privégesprek met 4 personen, bezoek aan Auswitz/Birkenau, diverse musea, oude binnenstad en het kasteel. Zoutmijnen niet kunnen doen, omdat die best vooraf geboekt worden, ze waren vol. Geweldige stad, veel studenten, en hipper als ik verwacht had.
Wat een super reacties allemaal al.

Ik ga dit even een keer goed doorlezen en opschrijven. Gaan met een clubje en miss is dan een enkele dagen wel een optie. Aangezien er meer te zien is wat ik zo al lees.

Super bedankt allemaal al.
alles komt goed.. zo niet dan toch

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven