Ervaringen Airbnb?

08-07-2014 14:51 81 berichten
Ik kan me niet voorstellen dat hier niet eerder over is geschreven, maar met de zoekfunctie vind ik geen enkel topic over airbnb op Viva (met Google wel eentje, met een paar reacties).

Maar wat ik me dus afvraag: heeft hier iemand ervaring met Airbnb? Is het wel eens grondig misgegaan of niet? Ik vind het een beetje eng om zo bij iemand zelf te boeken maar het ziet er allemaal wel leuk uit. En een stuk goedkoper + betere voorwaarden dan via een reisbureau.

En heeft iemand wel eens contact met Airbnb moeten opnemen omdat het misging en zoja, hoe reageerden ze toen?
Hey, doet de zoekfunctie het weer! Hartstikke goed!
Alle reacties Link kopieren
https://www.trustpilot.nl/review/www.airbnb.com
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
https://www.facebook.com/AirbnbNederland/timeline
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
quote:perzika schreef op 08 juli 2014 @ 14:58:

https://www.trustpilot.nl/review/www.airbnb.com

Wow, dat is niet fraai. Dankje voor het delen van de link! Het zijn wel allemaal situaties waarin wij ons niet bevinden: we zijn geen verhuurder en we zullen ook zeker geen ruimte huren waar nog andere mensen in leven (dat kun je aanvinken).

Zijn er misschien mensen die hier zelf ervaringen mee hebben?
Ik heb een airbnb in Amerika gehuurd, is prima bevallen.
Al 4x gebruik van gemaakt; al die keren goed bevallen!
Wij zijn net een week terug uit Frankrijk. Een huisje via AirBNB, was ook wel wat zenuwachtig, maar vanaf moment een was er een heel fijn persoonlijk contact. Op elk bericht van ons hadden we vaak binnen een kwartier antwoord. Goede tips van de verhuurder. Geweldig ontvangst met champagne en verse aarbeien, ontzettend leuk huisje met zwembad, erg schoon. Kortom niks te klagen. Maar ik denk dat dat per verhuurder kan verschillen.

Sterker nog, het enige nadeel van het huisje was het rotspad er naar toe. We hebben geen jeep en dus konden we er niet over heen rijden. Niet zo'n probleem. We hebben de auto in het bos gezet en wandelden elke dag heen en weer.

Krijg ik gisteren een smsje van de eigenaresse met een foto, heeft ze vlak na we weg waren het hele pad al laten asfalteren. Een afstand van dik 300 meter. Dus ook met verbeterideeen deed ze meteen iets.

Maar nogmaals, dat zal per eigenaar verschillen.

Onze eerste ervaring was er dus een in de categorie 'voor herhaling vatbaar'
Inprensiepers bleif ik liefer annerniem
1x gebruikt, een slaapkamer/douch/toilet (aangebouwd aan het huis) in een dorpje in Duitsland.

Ruim, rustig, privacy genoeg, goed verzorgd (koelkast, koffiezetapparaat) etc.

Enige was irritatie omdat ze niet duidelijk hadden aangegeven hoe laat ik mocht komen. Ik dacht dat 'ergens op de avond' ok was, maar zij bleken een bepaald tijdstip in gedachte te hebben. Ze moesten zelf weg, dus hadden ze een kennis gevraagd mij op te wachten om de sleutel te geven, en die bleek al een paar uur te wachten. Tja....
20 euro, vond ik geen geld voor wat ik kreeg.
Ik heb een goede ervaring. Voor een paar dagen een kamer gehuurd bij een heel gezellig koppel in de stad waar ik werk, omdat ik even dakloos was. Ik betaalde toen 20 euro per nacht. Ze waren nog maar net begonnen, inmiddels loopt het als een trein en vragen ze 2x zo veel.

Alle informatie en de foto's klopten.
Hier ook enkele positieve ervaringen. Wat voor mij altijd wel goed werkt is om op referenties van andere gasten af te gaan. Als ik iets leuks zie maar daaronder schrijven 3 mensen dat het smerig is, dan ga ik daar niet heen.
Vorig jaar heel goede ervaring gehad in Barcelona. Heerlijk dat je een echt 'thuis' hebt. Fijn dat je persoonlijk contact hebt. Maar ik ga dit keer zeker weer via Airbnb iets boeken (zoek alleen nog een leuke locatie, heb er net een topic over geopend). Hou er wel rekening mee dat je een redelijk bedrag aan Airbnb moet afstaan tijdens het boeken.

In Londen ook een 'appartement' gehad via Airbnb, maar dit bleek gewoon een hotel zonder receptie te zijn. Heeeel klein kamertje met minikeukentje op een zolder van een appartementencomplex. Maar goed, in Londen weet je dat het niet best is als het goedkoop is en in het centrum

Het verschilt natuurlijk ontzettend per verhuurder.
1 keer in Barcelona en2 keer in nieuw Zeeland, alle keren waren perfect!

Veel vrienden van me gebruiken het ook vaak en allemaalheel positief
Hier grote fan! Tot nu toe zelf 3 ervaringen, en een keer heeft mijn moeder, op mijn aanraden, wat geboekt.

Zelf: ruim appartement in centrum van Athene. Heerlijk koel, groot balkon. Leuk om in een "gewone" woonbuurt te zitten, kun je meteen ook voor de locale prijzen eten en drinken. Later in dezelfde vakantie een appartement met dakterras in Istanbul. Na een dag stad lekker op je dakterras met een wijntje de schepen over de Bosporus zien varen. Beiden waren overigens van verhuurders die professioneel werkten, meerdere panden hebben, en waar we dus vrij zaten met 4 personen (was reis met gezin).

Daarna nog naar Londen geweest, daar een kamer in huis gehuurd bij mensen maar dat is toch niets voor mij. Ik hoef niet zo nodig kopjes thee te drinken en tips aan te horen waar ik geen behoefte aan heb (de tip om vooral naar de Changing of the Guards te gaan ). Verder zaten we dus wel voor weinig in Londen, da's dan wel weer leuk.

Mijn moeder is ondertussen naar Budapest geweest en had daar een prima appartement voor enkele tientjes en zij is nu ook fan, heeft binnenkort met vrienden een huis in Portugal gehuurd.
anoniem_59773 wijzigde dit bericht op 08-07-2014 16:26
Reden: typo
% gewijzigd
Heb 1x een weekend via Airbnb bij particulier geboekt.Was perfect en niet duur,zou er voortaan zo weer voor kiezen.
Hey Lord,don't ask me questions
Bedankt voor alle reacties! Wat mooi om te horen. Ben echt verbaasd dat op die eerste link de reacties zo negatief zijn, haha.
quote:kindergarten schreef op 08 juli 2014 @ 17:23:

Bedankt voor alle reacties! Wat mooi om te horen. Ben echt verbaasd dat op die eerste link de reacties zo negatief zijn, haha.

Tja, dat zijn natuurlijk maar een paar meldingen op een enorm aantal overnachtingen. Iemand die gewoon tevreden is, net als wij hier allemaal, gaat daar geen melding van maken op een klaagsite.

Wat anderen al schreven, kijk kritisch. Ik boek alleen als er meerdere, duidelijke foto's op staan en als er reviews zijn. Verder geldt de aloude wijsheid: "als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het waarschijnlijk ook niet waar".

Veel reisplezier!
Nog een vraag: wie weet hoeveel je aan Airbnb moet betalen voor de service? Zit dat bij de huurprijs inbegrepen of komt dat er bovenop? En hoeveel is het ongeveer?
Het belangrijkste wat je moet begrijpen is dat Airbnb slechts een tussen-site is. Maar dat jij te maken hebt met de verhuurder en dat elke appartementverhuurder anders is!

Airbnb zelf is dus niet een kwestie van 'betrouwbaar of onbetrouwbaar'!!

Net zoals hotels ook stom of slecht kunnen zijn als je via Booking.com boekt; dat zegt niks over de betrouwbaarheid van Booking.com zelf.

Zo ben ik wel eens beland in een hotel dat de deur open liet nadat ze mijn kamer hadden schoongemaakt (terwijl al mijn spullen in de kamer lagen). Zegt dat iets over Booking.com zelf? Nee, totaal niet.

(In geval van dat hotel, was het een vervangend hotel omdat het eerste hotel electriciteitsproblemen had... en ook het eerste hotel had ik niet zelf uitgekozen, maar een vriendin. Ik lees altijd de reviews heel goed.)

Kortom het is essentieel om de reviews te lezen per appartement , en dan vooral over hoe het contact met de eigenaar / verhuurder verliep.

Mensen zoals jij en ik kunnen hun huis te huur aanbieden op Airbnb. En criminelen ook. Of gewoon vage mensen die eerst zeggen dat jij het mag huren, maar dan krijgen ze een hoger bod of willen ze toch zelf thuis blijven, en annuleren ze opeens op het laatste moment jouw boeking. Dat soort dingen zou je moeten kunnen voorkomen door de reviews te lezen!

Het enige wat wel fijn is dat Airbnb pas het geld doorsluist nádat jij tot tevredenheid bent ingecheckt en het appartement er dus inderdaad zo uitziet als je had verwacht van de foto's. Mocht er toch iets mis zijn, dan neem je contact op met Airbnb en krijgt de eigenaar zijn geld niet (als je terechte bezwaren hebt).

Zelf heb ik twee keer toffe appartementen gehuurd via Airbnb, in Tilburg en in Porto, maar nogmaals: dat zegt dus helemaal niks over de ervaring die jij of een ander zal hebben, want elke verhuurder is anders.

Overigens is het lezen van reviews ook een kunst op zich. Staat een accommodatie in een druk, levendig straatje, dan zul je veel geklaag lezen over herrie 's nachts, maarja dan denk ik altijd: DUHHHH dat kan je toch verwachten bij zo'n levendige straat (juist leuk toch?)! Kies dan een rustigere plek als je daar niet tegen kan, of lees de eerdere reviews voordat je boekt. :-)
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
quote:kindergarten schreef op 08 juli 2014 @ 17:37:

Nog een vraag: wie weet hoeveel je aan Airbnb moet betalen voor de service? Zit dat bij de huurprijs inbegrepen of komt dat er bovenop? En hoeveel is het ongeveer?

Volgens mij ongeveer 1/7 deel. Ik meen me althans te herinneren dat ik voor 7 nachten een appartement in Porto, uiteindelijk 'leek' te betalen voor 8 nachten. De kosten die precies even hoog waren als die voor 1 nacht, gaan dan naar Airbnb. Maar dat vind ik ook niet meer dan redelijk, zij bieden immers wel dat platform (die site moet ook onderhouden worden en iemand moet de telefoon opnemen), en die ingebouwde 'veiligheid' dat je het geld aan Airbnb betaalt en dat zij het geld pas doorsluizen naar de eigenaar ná het inchecken.

Doe gewoon een proefboeking die je niet afmaakt, dan zie je het vanzelf.
Meer over de tarieven: https://www.airbnb.nl/help/article/125
Bij ons was het zo'n 8 euro voor dat weekend,even uit m'n hoofd.Maar idd,link even naar de site van Cecilia.Verder volledig eens met wat Cecilia adviseert over het checken van reviews (en kijk even of die redelijk recent zijn).
Hey Lord,don't ask me questions
Hier ook vier positieve ervaringen (België, Duitsland, Spanje). Soms is het een beetje raar en wat ik wel vervelend vond is dat twee verhuurders aangaven dat er twee slaapkamers waren maar dat dat dan niet waar bleek te zijn en er op de bank in de woonkamer geslapen moest worden. Wel te doen, maar als je er speciaal naar gezocht hebt, valt zoiets toch tegen. En soms is een kamer minder schoon dan je zou willen, zijn er dingen kapot of zit je tussen gekke spullen van de verhuurder. Maar dat vind ik allemaal niet zo erg, juist wel grappig. Van de zomer gaan we een week naar Berlijn, reuze zin in!
Half jaar geleden via airbnb een appartement gehuurd in New York. De bewoners zelf waren ook thuis, we moesten de badkamer en keuken met hun delen. In het begin wel raar, maar het wad een heel aardig stel, tips gehad en zeker in New York ga je toch niet de hele dag op je kamer zitten, wij sliepen er alleen en verder de hele dag weg. 5 dagen kostte 350 euro voor een appartement in hartje Manhattan. Lees idd alle reviews, bij ons stonden er alleen maar positieve reacties dus zijn daar op af gegaan.

Ik vond het juist heel leuk, net of je er zelf even woont!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven