Hoe is het op Schiphol

14-08-2021 22:16 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in het buitenland, wel Europa. Reizen altijd op Schiphol om familie te bezoeken, maar nu dus al eem tijdje niet.
Langzaamaan denken we er weer over om te reizen. Zijn er mensen die de afgelopen tijd gereisd hebben en een beeld kunnen schetsen van hoe Schiphol nu is?
Chaotisch want je kunt niet digitaal inchecken? (Klopt dit). Of eigenlijk superstil en goed te doen. Veel rijen en poortjes te nemen met controle?
We reizen heen en terug via Schiphol met jonge kinderen en wij volwassene zijn allebei gevaccineerd.
19 graden droog en licht bewolkt
Niet geschoten is altijd mis
Nou heb ik het voordeel van Privium, dus sowieso altijd wat sneller, maar de laatste keer dat ik er was (3 wkn geleden) was er niets wat mij is bijgebleven. Allemaal redelijk soepel.

In Rome daarentegen…
Gaat prima hoor. Ik heb de afgelopen maand drie mensen weg gebracht en ben zelf op vakantie gegaan en iedereen was heel vlot door de checks. Wat wel opvallend en niet heel geruststellend is, is dat de Corona QR codes alleen vluchtig van een afstand worden bekeken. Je kunt dus van alles op je telefoon laten zien.
Ik was er vorige week. Het was vrij rustig maar niet meer zo uitgestorven als vorig jaar.

Wij vlogen naar een eu-land waarvoor een vaccin of pcr test nodig is, maar we zijn nergens naar gevraagd. Wellicht gebeurt dat bij jou wel hoor, maar even mijn ervaring delen.

Onze vlucht (klm Cityhopper) was helemaal vol. Dat heb ik in al mijn vluchten de afgelopen anderhalf jaar niet meegemaakt.

Voor eu vluchten 1,5 u van te voren lijkt me helemaal prima! Voor de zekerheid kun je de geadviseerde 2 u aanhouden. Van chaos was bij ons in elk geval geen sprake.
Het is nog steeds minder druk dan normaal. Online inchecken kan nog steeds. Controles duren allemaal wat langer dus op tijd komen. Veder vind ik het allemaal niet zo veel anders meer dan normaal
KamilleT schreef:
14-08-2021 22:40
Gaat prima hoor. Ik heb de afgelopen maand drie mensen weg gebracht en ben zelf op vakantie gegaan en iedereen was heel vlot door de checks. Wat wel opvallend en niet heel geruststellend is, is dat de Corona QR codes alleen vluchtig van een afstand worden bekeken. Je kunt dus van alles op je telefoon laten zien.
Bij aankomst wordt dat dan weer in bepaalde landen heel goed gecontroleerd.

Bij vertrek bij mij ook trouwens iedere keer.
poldervrouw schreef:
15-08-2021 00:16
Het is nog steeds minder druk dan normaal. Online inchecken kan nog steeds. Controles duren allemaal wat langer dus op tijd komen. Veder vind ik het allemaal niet zo veel anders meer dan normaal
Ik kon wel online inchecken, maar kreeg geen boarding card. Daarvoor moest ik per se naar de balie, omdat ze daar mijn Corona papieren moesten controleren. Feitelijk kon ik dus niet online inchecken, ik had alleen nogmaals bevestigd dat ik zou komen.

De drukte hangt enorm van het moment af. Het is in elk geval zeker niet super rustig of zo, maar stamp en stampvol (wat ik eerder wel eens meegemaakt heb, 45 min om door security te komen bv) is het ook niet.
DS1971 schreef:
15-08-2021 07:03
Bij aankomst wordt dat dan weer in bepaalde landen heel goed gecontroleerd.

Op een niet nader gedefinieerd Spaans eiland loop je na aankomst in een fuik van mensen in volledige uitrusting (schorten, handschoenen, brillen, maskers enz) waar je je toegangsbewijs moet laten zien. Daarna kun je pas door je koffer ophalen. 100% controle daar.

Op Schiphol vroeg de luchtvaartmaatschappij ernaar bij inchecken, daar verder geen controles gehad.
puntillita schreef:
15-08-2021 08:41
Op een niet nader gedefinieerd Spaans eiland loop je na aankomst in een fuik van mensen in volledige uitrusting (schorten, handschoenen, brillen, maskers enz) waar je je toegangsbewijs moet laten zien. Daarna kun je pas door je koffer ophalen. 100% controle daar.

Op Schiphol vroeg de luchtvaartmaatschappij ernaar bij inchecken, daar verder geen controles gehad.
Nee, hier kom je ook niet binnen zonder een 100% check. Logisch ook dat ze minder controleren bij vertrek dan bij aankomst.
Pas op een maandagavond in vakantietijd geweest om iemand af te halen (dus niet zelf gevlogen). Het was heel erg rustig op de airport. Wellicht lag het aan de dag, maar in vakantietijd had ik toch meer reizigers verwacht.
De komende weken wordt het steeds rustiger gezien het einde van de zomervakanties scholen.
DS1971 schreef:
15-08-2021 08:43
Nee, hier kom je ook niet binnen zonder een 100% check. Logisch ook dat ze minder controleren bij vertrek dan bij aankomst.
Op Kreta hebben ze alleen het PLF formulier bekeken, of althans of je er een bij je had. Maar goed, dan heb je net met een paar honderd man in een kleine ruimte gezeten, dus je bent sowieso een risico.
DS1971 schreef:
15-08-2021 08:43
Lijkt me ook. Je hebt ook nog iets als eigen verantwoordelijkheid en het is niet het probleem van de luchtvaartmaatschappij als je het land van bestemming niet in komt.
In juni, super rustig.
Recent (begin augustus) knetterdruk en overal lange wachttijden (inchecken, douane).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven