Hoe lang op vakantie?

16-09-2017 13:21 49 berichten
De afgelopen jaren ben ik steeds 9/10 dagen op vakantie geweest. Een week in een accommodatie en twee overnachtingen (hotel of boot) onderweg. Deels was dat vanwege het budget, ik ga liever wat korter met wat meer luxe, maar ook omdat ik in het verleden meestal op dag 12 van de 14 terug reisde. Dat was dan vaak om zwarte zaterdag te ontlopen (terugreis op donderdag), maar ook omdat ik er dan wel klaar mee was. Eenmaal zat ik twee weken in Spanje met enorm k-weer, op een camping (appartement), met een 7- en 1-jarige in the middle of nowhere. Echt vreselijk maar we konden niet terug omdat er geen eerdere vlucht was. De afgelopen jaren waren bovendien de eenweeksvakanties nogal intensief omdat mijn oudste liefst elke dag van alles gaat zien en doen.
Lange intro... Volgend jaar ga ik dus waarschijnlijk alleen met mijn jongste dochter (dan 13). Die wil het liefst strand, zee en zwemmen, en hooguit drie keer per week een uitstapje. Dat klinkt erg fijn, en ik overweeg dus om twee weken te gaan. Qua budget kan dat want je spaart een hoop verblijfgeld uit als je niet dagelijks drie tickets voor allerhande musea hoeft te kopen plus lunch onderweg. Jongste is al tevreden met elke dag een ijsje, en pastasalade :-)
De bestemming is 1500 km rijden en voor een deel van de reis moet ik ook aanvullend vervoer (trein/boot) boeken, dus eerder terug is niet echt mogelijk in het hoogseizoen. Of je moet 1500 km gaan rijden. Ik wil dus wel twee weken, maar ik ben bang dat ik toch na 10 dagen de kriebels krijg dat ik terug wil.
Hoe doen jullie dat? Of wil je zelfs na drie weken niet naar huis?
redbulletje schreef:
17-09-2017 10:26
Kreta niet nee, zou voor 'n wat minder toeristisch eiland kiezen waar je met huurauto ook nog wat meer ziet dan alleen maar het hotelcomplex.
We gaan naar Plitvice, maar dat wilde ik eigenlijk stil houden :-)
Oh das wel mooi idd.
Maar evengoed zou ik vliegen en daar 'n huurauto pakken. Veel relaxter dan dat je zowel heen als terugreis dat pokkeneind moet rijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest het googelen maar dat ziet er mooi uit zeg!
Ik kende het ook niet maar het ziet er mooi ui!
Maar daar ga je toch wel meer doen dan zwembad en eens in de paar dagen een uitstapje hoop ik?
IJskoffie schreef:
17-09-2017 11:15
Ik kende het ook niet maar het ziet er mooi ui!
Maar daar ga je toch wel meer doen dan zwembad en eens in de paar dagen een uitstapje hoop ik?
Ik vermoed dat dochter het na twee dagen weken ook wel zat is, maar het wordt in ieder geval een veel rustiger vakantie dan hoe mijn andere dochter het wil. Dan zeul je dus echt van 's morgens vroeg tot 's avonds van museum naar historische tuin of een of ander standbeeld, markante plaatsen uit literatuur die iedereen gelezen zou moeten hebben, en geboorte- dan wel sterfhuizen van belangrijke personen. Een dagje rusten is zonde van je vakantie, want je bent er maar zo kort (vindt ze).
MinkeDeWit schreef:
17-09-2017 11:38
Ik vermoed dat dochter het na twee dagen weken ook wel zat is, maar het wordt in ieder geval een veel rustiger vakantie dan hoe mijn andere dochter het wil. Dan zeul je dus echt van 's morgens vroeg tot 's avonds van museum naar historische tuin of een of ander standbeeld, markante plaatsen uit literatuur die iedereen gelezen zou moeten hebben, en geboorte- dan wel sterfhuizen van belangrijke personen. Een dagje rusten is zonde van je vakantie, want je bent er maar zo kort (vindt ze).
Kind naar mijn hart zo te horen :D
MinkeDeWit schreef:
17-09-2017 11:38
Ik vermoed dat dochter het na twee dagen weken ook wel zat is, maar het wordt in ieder geval een veel rustiger vakantie dan hoe mijn andere dochter het wil. Dan zeul je dus echt van 's morgens vroeg tot 's avonds van museum naar historische tuin of een of ander standbeeld, markante plaatsen uit literatuur die iedereen gelezen zou moeten hebben, en geboorte- dan wel sterfhuizen van belangrijke personen. Een dagje rusten is zonde van je vakantie, want je bent er maar zo kort (vindt ze).
:rofl: Oef!
Wat zal jij genieten van je boek dit keer!
MinkeDeWit schreef:
17-09-2017 11:38
Ik vermoed dat dochter het na twee dagen weken ook wel zat is, maar het wordt in ieder geval een veel rustiger vakantie dan hoe mijn andere dochter het wil. Dan zeul je dus echt van 's morgens vroeg tot 's avonds van museum naar historische tuin of een of ander standbeeld, markante plaatsen uit literatuur die iedereen gelezen zou moeten hebben, en geboorte- dan wel sterfhuizen van belangrijke personen. Een dagje rusten is zonde van je vakantie, want je bent er maar zo kort (vindt ze).
Da's ook meer mijn manier van reizen, al ben ik dan meer op natuur gericht ipv op musea. Gaat ze dit jaar voor 't eerst alleen gezien haar leeftijd? Ze zou 't vast geweldig vinden om in bijv. Thailand te gaan rondreizen denk ik, met haar belangstelling voor cultuur.
Alle reacties Link kopieren
Plitvice als in Kroatië? Dan zou ik je vakantie in 2 stukken knippen. Zeker als je er eigenlijk niet heen gaat om te wandelen. Ik zou dan ook nog een paar dagen lekker aan de kust doorbrengen. Het binnenland is in de zomer zo heet. Aan de kust ook maar daar is het door wat wind toch beter vol te houden.
..
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
17-09-2017 11:38
Ik vermoed dat dochter het na twee dagen weken ook wel zat is, maar het wordt in ieder geval een veel rustiger vakantie dan hoe mijn andere dochter het wil. Dan zeul je dus echt van 's morgens vroeg tot 's avonds van museum naar historische tuin of een of ander standbeeld, markante plaatsen uit literatuur die iedereen gelezen zou moeten hebben, en geboorte- dan wel sterfhuizen van belangrijke personen. Een dagje rusten is zonde van je vakantie, want je bent er maar zo kort (vindt ze).
Oh leuk, ik zou zo met je dochter op vakantie gaan , en ze heeft helemaal gelijk, zeker als jullie maar 1 week gaan normaal, dat is ook kort dus is er weinig tijd om alles te zien en is een dag niksen ook wel wat zonde van de tijd.
redbulletje schreef:
17-09-2017 11:09
Maar evengoed zou ik vliegen en daar 'n huurauto pakken. Veel relaxter dan dat je zowel heen als terugreis dat pokkeneind moet rijden.

Dat is erg persoonlijk.
Ik zit liever 15 uur in een auto dan vier in een vliegtuig.
kale62 schreef:
17-09-2017 19:37
Dat is erg persoonlijk.
Ik zit liever 15 uur in een auto dan vier in een vliegtuig.
Vliegen en een huurauto is veel duurder dan de andere opties, en ik heb gewoon liever mijn eigen auto bij me. Plus dat ik dan echt helemaal niet meer flexibel ben qua terugreis.
Als je naar plitvice gaat zou ik ook een week plitvice en een week kust doen. Ik zit graag op twee of drie plekken, dat maakt de vakantie net wat gevarieerder en spannderder
Een tweede bestemming zou wellicht leuk zijn, als die totaal anders is, maar de kust is dan erg onlogisch gezien mijn wens om niet teveel kilometers te maken.
Je zou op heen en terugweg een paar dagen Oostenrijk kunnen doen. Meren, bergen, zomerrodelbanen, goede conditoreien.
Salzburg vind ik n geweldig leuke stad. Mooi kasteel ook en in de buurt ijsgrotten, zoutmijnen, Moonsee, Wolfgangssee. Je kunt er elektrobootjes huren en zelf varen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe erg ga jij je oudste missen? Ik zou wel de mogelijkheid vrij houden om eerder terug te gaan als ik jou was...
_Marana_ schreef:
18-09-2017 09:15
Hoe erg ga jij je oudste missen? Ik zou wel de mogelijkheid vrij houden om eerder terug te gaan als ik jou was...
Die is toch al 18? Waarschijnlijk blij het huis voor zichzelf te hebben of blijft bij haar vader. Of wellicht is die dan in haar eentje of met vrienden backpacken.
_Marana_ schreef:
18-09-2017 09:15
Hoe erg ga jij je oudste missen? Ik zou wel de mogelijkheid vrij houden om eerder terug te gaan als ik jou was...
Het wordt heel anders. Dat had ik al toen ik afgelopen voorjaar alleen met de oudste op stedenreis ging. Dat was leuk maar zeer intensief, en ik miste de afwisseling die ik normaal voor jongste inplan. Nu gingen we echt van museum naar museum. En eten in goede restaurants zonder kindermenu waar jongste waarschijnlijk niets had kunnen vinden van haar gading.
Aan oudste zal ik waarschijnlijk vooral een volwassen meedenker missen, en misschien dat ik het na drie dagen zwembad met boek ook al spuugzat ben en snak naar een museum.
'Missen missen' hebben we nooit zoveel last van als we weten wanneer we elkaar weer zien. Het is ook 'maar' twee weken. En heel fijn dat er op huis en katten wordt gepast.
redbulletje schreef:
18-09-2017 09:03
Je zou op heen en terugweg een paar dagen Oostenrijk kunnen doen. Meren, bergen, zomerrodelbanen, goede conditoreien.
Ik ben nog eens gaan speuren op de kaart. Oostenrijk vind ik te dichtbij Kroatië, maar een paar dagen Beieren is misschien wel leuk. Daar heb je ook veel hotels met zwembad en een mooie omgeving (zwemwater, of is dat te koud?). Ik zal eens met mijn dochter overleggen of ze dat wat vindt.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
18-09-2017 09:34

en misschien dat ik het na drie dagen zwembad met boek ook al spuugzat ben en snak naar een museum.
Dan ga je toch naar een museum? Het is toch ook jouw vakantie en niet alleen van kind?
dolfje schreef:
18-09-2017 09:49
Dan ga je toch naar een museum? Het is toch ook jouw vakantie en niet alleen van kind?
Zeker. Ik denk dat ik in dat geval alleen ga. In ieder geval ga ik geen onwillige puber aan haar haren meeslepen. Afgelopen vakantie was ze zo dwars dat zelfs omkopen met twee ijsjes niet werkte.
Alle reacties Link kopieren
Plitvice is misschien wel wat saai voor 2 weken. Ik zou een klein weekje naar Plitvice gaan en dan nog naar het strand. Istrie is leuk of ergens aan het strand bij Slovenië. Dan maak je niet erg veel extra kilometers en je bent al weer (iets) dichter bij huis. Plitvice is prachtig hoor, maar als je daar in de buurt in een appartment of op een camping staat is er verder vrij weinig te beleven. En dan bedoel ik niet dat er geen musea etc zijn :P
Maar voor een kind is strand/bergmeer denk ik leuker.

Vriend en ik gaan vaak 3 weken als we buiten Europa weg gaan en 2 weken binnen Europa. Het liefst zou ik ook binnen Europa 3 weken pakken, maar dat laten de vakantiedagen niet toe. De laatste jaren gaan we vaak rond kerst of rond de meivakantie ver weg (scheelt vakantiedagen door feestdagen). En in de zomer nog 2 weken kamperen.
Het liefst zou ik nog veel langer gaan, ik hoef nooit zo nodig naar huis :)
We hebben overigens geen kinderen. Maar met kinderen zou ik zeker twee weken of twee en een halve week gaan als ik zo'n eind moest rijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven