Hoeveel fooi geven in Egypte?

11-12-2021 16:46 144 berichten
Ik ga binnenkort voor het eerst naar Egypte en verblijf in een all inclusive hotel en zal ook een tweedaagse Excusie gaan doen tussendoor.

Ik lees overal dat je aan alles en iedereen fooi moet geven, maar echt bedragen kan ik niet vinden.
En ook niet of je ook in euro’s kan geven of hebben ze daar echt niks aan ?

Is er iemand in Egypte geweest en dan vooral in een all inclusive hotel?

Wat geef ik de receptie ? Schoonmakers kamer ? Buschauffeur schuttlebus ?

Alvast bedankt !
Alle reacties Link kopieren
10 - 15% volgens meeste sites op Google.

Deze is ook wel handig:

https://www.egypttoursportal.com/egypt- ... -in-egypt/
eurus wijzigde dit bericht op 11-12-2021 16:50
70.00% gewijzigd
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Daar kom je snel achter…mensen worden echt onbeleefd tegen je daar als ze vinden dat het niet genoeg is
Alle reacties Link kopieren
En mijn ervaring is dat ze dol waren op euro’s
Eurus schreef:
11-12-2021 16:48
10 - 15% volgens meeste sites op Google.

Deze is ook wel handig:

https://www.egypttoursportal.com/egypt- ... -in-egypt/

Ja maar alles is al betaald van tevoren in Nederland, dus 10-15% kan ik niet berekenen.

Bedankt voor de link , ik ga hem lezen
teletascha schreef:
11-12-2021 16:50
En mijn ervaring is dat ze dol waren op euro’s
Oh dat is mooi te weten!
Alle reacties Link kopieren
teletascha schreef:
11-12-2021 16:50
En mijn ervaring is dat ze dol waren op euro’s
Inderdaad. Ze schreeuwen je ook wel toe hoeveel ze willen hebben.
Iedere dag is gehaktdag
Onbeschofte meervragers krijgen van mij geen fooi. Fooi is voor uitmuntende vriendelijke en niet opdringerige service, dus dat moeten ze eerst hebben laten zien voor ze iets krijgen. Doorgaans zijn ze in alle landen gek op euro's en dollars.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-12-2021 16:58
Onbeschofte meervragers krijgen van mij geen fooi. Fooi is voor uitmuntende vriendelijke en niet opdringerige service, dus dat moeten ze eerst hebben laten zien voor ze iets krijgen. Doorgaans zijn ze in alle landen gek op euro's en dollars.
Jij geeft zeker ook alleen maar goed geklede daklozen die hun tanden hebben gepoetst.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-12-2021 16:58
Onbeschofte meervragers krijgen van mij geen fooi. Fooi is voor uitmuntende vriendelijke en niet opdringerige service, dus dat moeten ze eerst hebben laten zien voor ze iets krijgen. Doorgaans zijn ze in alle landen gek op euro's en dollars.
Je moet je als buitenlander aanpassen aan de lokale gewoontes.
Fairway schreef:
11-12-2021 17:00
Je moet je als buitenlander aanpassen aan de lokale gewoontes.
Maar dat is toch logisch dat als iemand onbeschoft is en onzorgvuldig met je spullen omgaat en zelfs om meer fooi durft te vragen dat je dan niets geeft?
prada schreef:
11-12-2021 17:10
Maar dat is toch logisch dat als iemand onbeschoft is en onzorgvuldig met je spullen omgaat en zelfs om meer fooi durft te vragen dat je dan niets geeft?
Eens. Fooi is het extraatje naast wat je al betaalt voor de excursie/dienst, dus daar moet klantvriendelijkheid tegenover staan.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-12-2021 17:15
Eens. Fooi is het extraatje naast wat je al betaalt voor de excursie/dienst, dus daar moet klantvriendelijkheid tegenover staan.
Dat hangt dus af van de mores van het land.
In de VS ben jij uiterst onbeschoft en asociaal als je niet tipt omdat de service niet ‘uitmuntend’ was.
Fairway schreef:
11-12-2021 17:20
Dat hangt dus af van de mores van het land.
In de VS ben jij uiterst onbeschoft en asociaal als je niet tipt omdat de service niet ‘uitmuntend’ was.
De service is in Amerika juist vaak uitmuntend omdat ze die tip willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-12-2021 17:15
Eens. Fooi is het extraatje naast wat je al betaalt voor de excursie/dienst, dus daar moet klantvriendelijkheid tegenover staan.
Dat is de standlijn in Nederland. In Egypte leven de mensen van de fooi. Het salaris is niet genoeg om van te eten. Zou ik onthouden als ik jou was. Dat jij met je All Inclusieve daar zit te eten en te drinken voor relatief weinig geld ontslaat je niet van de plicht om ook iets te doen voor de mensen die jou bedienen.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
In Kenia was het zo dat bijv op het vliegveld ongevraagd je bagage werd gedragen, ook als je het best zelf wilde doen, maar ze er dan wel geld voor verwachtten. Anders werden ze gelijk onvriendelijk. Ik had dus een hele berg voorgevouwen 1 dollarbiljetten die ik te pas en te onpas uitdeelde. Aan zo’n hork op het vliegveld 1 dollar, en vriendelijke mensen 2 of 3. Op zich best aardig betaald voor vijf minuten een tas dragen. Volgens mij krijgen die mensen ook geen salaris. Dat was in ieder geval wel zo met onze chauffeur. Daarvoor was de richtprijs 10 dollar per reiziger per dag, maar dat was dan zowel salaris als onkostenvergoeding voor die man.
Alle reacties Link kopieren
prada schreef:
11-12-2021 17:10
Maar dat is toch logisch dat als iemand onbeschoft is en onzorgvuldig met je spullen omgaat en zelfs om meer fooi durft te vragen dat je dan niets geeft?
Tsja, nu voeg je er zelf aan toe dat er onzorgvuldig met je spullen is omgegaan. Ik reageer op de stelling van RB dat service ‘uitmuntend’ moet zijn eer ze fooi betaalt. Daartegenover staat dat fooi in sommige landen een heel andere betekenis heeft en onderdeel is van het totaalpakket aan bediening. Het is dan asociaal om als Nederlander dan te gaan bepalen dat je wel de service wil maar alleen tipt als de service uitmuntend is.
DeSlager schreef:
11-12-2021 17:22
Dat is de standlijn in Nederland. In Egypte leven de mensen van de fooi. Het salaris is niet genoeg om van te eten. Zou ik onthouden als ik jou was. Dat jij met je All Inclusieve daar zit te eten en te drinken voor relatief weinig geld ontslaat je niet van de plicht om ook iets te doen voor de mensen die jou bedienen.
In Amerika leven mensen in de horeca ook van die fooi, maar daar zorgen ze er dus voor dat ze uitermate vriendelijk en klantgericht bezig zijn. Als ze onbeschoft zouden zijn krijgen ze idd niks. Nu is Egypte voor mij 30 jaar geleden dat ik er was en ik had een rondreis waarbij je de reisleiding een x-bedrag betaalde wat zij weer uitdeelden als fooienpot voor diverse services, dus dat was wel heel handig voor het reisgroentje wat ik toen nog was.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-12-2021 17:21
De service is in Amerika juist vaak uitmuntend omdat ze die tip willen hebben.
Ja. Dat verandert niets aan de zaak, dat pleit jou niet vrij om maar niet te tippen als de service niet ‘uitmuntend’ is.
Fairway schreef:
11-12-2021 17:27
Ja. Dat verandert niets aan de zaak.
Dat verandert zeker wel iets aan de zaak. Als je een klantgericht beroep hebt hoor je vriendelijk je werk te doen. Als dat er niet vanaf kan, dan kan een fooi er wat mij betreft niet vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een voorraad een en twee euro munten meenemen. Bij ons werd in de hotels trouwens nooit om fooi gevraagd maar meer door de mensen die je ongevraagd helpen op het vliegveld en bij toiletten etc.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-12-2021 17:15
Eens. Fooi is het extraatje naast wat je al betaalt voor de excursie/dienst, dus daar moet klantvriendelijkheid tegenover staan.
Dat is hoe het werkt in Nederland en andere westerse landen. Niet hoe het in Egypte werkt (en in veel andere landen in het Midden Oosten en Zuid Azië).
De fooi, baksjisj of baksheesh, is daar een wezenlijk onderdeel van elke vorm van dienstverlening. Het noodzakelijke smeermiddel om dingen voor elkaar te krijgen. Het staat echt los van de kwaliteit van dienstverlening, zoals we in Nederland gewend zijn.

Je kun niet je Nederlandse moraal omtrent fooien opleggen aan een Egyptenaar.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-12-2021 17:29
Dat verandert zeker wel iets aan de zaak. Als je een klantgericht beroep hebt hoor je vriendelijk je werk te doen. Als dat er niet vanaf kan, dan kan een fooi er wat mij betreft niet vanaf.

Wat heb jij toch rigide en rotsvaste ideeën over dingen terwijl je beweert zoveel gereisd te hebben. Heb je van al dat reizen zo weinig opgestoken?
We're just two lost souls
mooiedromen schreef:
11-12-2021 17:29
Ik zou een voorraad een en twee euro munten meenemen. Bij ons werd in de hotels trouwens nooit om fooi gevraagd maar meer door de mensen die je ongevraagd helpen op het vliegveld en bij toiletten etc.
Na me ooit per ongeluk een keer ongevraagd te hebben laten helpen en daarna intimiderend en onbeschoft bijna gechanteerd te worden voor fooi (Tunesie) heb ik er voor gewaakt ooit nog m'n koffer te laten afpakken.
Kattentuintje schreef:
11-12-2021 17:35
Wat heb jij toch rigide en rotsvaste ideeën over dingen terwijl je beweert zoveel gereisd te hebben. Heb je van al dat reizen zo weinig opgestoken?
Ik heb van dat reizen opgestoken dat bepaalde culturen en ik niet met elkaar op één lijn liggen. Zuid Oost Azie en landen als USA, Canada, Australie, Nieuw Zeeland matchen wel met mij. Als klant wens ik vriendelijk benaderd te worden. Nederland is wat dat betreft ook aan 't afglijden trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven