Horroruitjes school, werk of vereniging

13-04-2025 08:57 315 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er kwamen zulke leuke verhalen voorbij in topic gierige acties over schoolreisjes, dat het wel een eigen topic waard is. Ik heb het maar bij reizen gezet...kun je direct de ervaringen gebruiken voor je eigen reis.

Ik kan alleen zelf niets verzinnen op dit moment🤔.
LemoosGaatDoor schreef:
17-04-2025 11:04

Als docent heb ik ook wel eens met ouders overlegd of deelname wel een goed idee was (vanwege overprikkeling/aard van het uitstapje of excursie/medische toestand). Helaas ook meer dan eens meegemaakt dat ouders niet het hele verhaal vertelden en je ter plekke achter zaken kwam waarvan je de onderkaak op de grond viel dat iemand dat zo kon afschuiven om maar even een ‘weekendje voor zichzelf’ te hebben. Of gewoon een ziek kind weigerden op te halen want ze zaten lekker te relaxen in een romantische B&B aan de andere kant van het land. Die ouders bestaan ook.
zo ging dat vroeger bij mijn man ook (klassiek autisme, maar volgens mij noemen we nu niet meer zo) voordat hij op het speciaal onderwijs zat zei de juf of meester gewoon tegen zijn moeder: als moeder niet meegaat, gaat kind ook niet mee, want een andere ouder dit laten begeleiden is niet te doen. Moeder wilde natuurlijk zelf altijd mee (om precies die reden) dus dat gaf nooit problemen. Op het speciaal onderwijs was dat anders geregeld logischerwijs.
Mijn zoon met ass. Gaat mee op kamp. Want hij zit ook gewoon bij die scouting groep. Wij betalen er voor en in geval van nood haal ik hem op. Maar dat stuk dat er werd gedreigd met veilig thuis. Dat doet pijn bij mij als moeder. Van mij. Zoon word verwacht dat hij op latere leeftijd mee draait in onze maatschappij zijn iq is goed. Gaat als een speer loopt voor met veel dingen spreekt drie talen. En dan zou hij niet mee mogen op kamp omdat mensen die hem elke week kennen. De moeite niet doen om van te voren een klein plan voor hem te maken. Hij heeft wat vriendjes daar dus slapen leggen ze hem in de buurt van een rustig vriendje. Er is een een hoekje op het kamp terrein waar niemand mag komen behalve hij daar kan hij heen als alles te veel word. En een vaste leiding loopt dan naar hem toe. Tuurlijk niet iedereen weet hoe je met dit soort kinderen moet omgaan. Maar als je mee gaat op kamp word ook van je verwacht dat je kan ingrijpen als het nodig is. Vorig jaar is er bij hun op het kamp een enorme ruzie geweest met allemaal kids zonder ass. Daar is de leiding bijna de hele dag mee bezig geweest. Moeten die kids dan ook naar huis. En die aangepaste kampen voor kinderen met Ass het ene kind is het andere niet. En die kampen zijn over het algemeen ook een stuk prijziger. Wij gaan het eerste weekend als de kids op kamp zijn ook naar een hotel. Die 2 nachten doen ze normaal ook 2 keer per jaar die moeten te doen zijn. Daarna kan ik hem komen halen. Maar alleen als hij het niet trekt niet als de leiding zich bedenkt. Want die kans hebben ze voor het kamp.
Stacey86 schreef:
17-04-2025 11:37
Mijn zoon met ass. Gaat mee op kamp. Want hij zit ook gewoon bij die scouting groep. Wij betalen er voor en in geval van nood haal ik hem op. Maar dat stuk dat er werd gedreigd met veilig thuis. Dat doet pijn bij mij als moeder. Van mij. Zoon word verwacht dat hij op latere leeftijd mee draait in onze maatschappij zijn iq is goed. Gaat als een speer loopt voor met veel dingen spreekt drie talen. En dan zou hij niet mee mogen op kamp omdat mensen die hem elke week kennen. De moeite niet doen om van te voren een klein plan voor hem te maken. Hij heeft wat vriendjes daar dus slapen leggen ze hem in de buurt van een rustig vriendje. Er is een een hoekje op het kamp terrein waar niemand mag komen behalve hij daar kan hij heen als alles te veel word. En een vaste leiding loopt dan naar hem toe. Tuurlijk niet iedereen weet hoe je met dit soort kinderen moet omgaan. Maar als je mee gaat op kamp word ook van je verwacht dat je kan ingrijpen als het nodig is. Vorig jaar is er bij hun op het kamp een enorme ruzie geweest met allemaal kids zonder ass. Daar is de leiding bijna de hele dag mee bezig geweest. Moeten die kids dan ook naar huis. En die aangepaste kampen voor kinderen met Ass het ene kind is het andere niet. En die kampen zijn over het algemeen ook een stuk prijziger. Wij gaan het eerste weekend als de kids op kamp zijn ook naar een hotel. Die 2 nachten doen ze normaal ook 2 keer per jaar die moeten te doen zijn. Daarna kan ik hem komen halen. Maar alleen als hij het niet trekt niet als de leiding zich bedenkt. Want die kans hebben ze voor het kamp.
zoals je zegt: het ene kind met ass is het andere niet. Uit het verhaal dat door die forumster geschreven werd maakte ik op (maar wellicht onterecht) dat het kind in kwestie gewoon echt niet in staat was te participeren op dat kamp. Jouw verhaal klinkt meer als: kind kan prima mee op kamp, met wat aanpassingen.

Zou je dat echt doen? Als de leiding belde en tegen je zei: 'joh het lukt echt niet met hem, we kunnen het echt niet aan', zou je je kind daar dan echt laten zitten met het idee: 'hadden ze eerder moeten bedenken?' Ik zou mijn kind niet op een kamp achterlaten waar de leiding aangeeft dat ze echt die verantwoordelijkheid niet kunnen nemen (ook al dachten ze eerder dat het wel kon)
florence13 schreef:
17-04-2025 11:42

Zou je dat echt doen? Als de leiding belde en tegen je zei: 'joh het lukt echt niet met hem, we kunnen het echt niet aan', zou je je kind daar dan echt laten zitten met het idee: 'hadden ze eerder moeten bedenken?' Ik zou mijn kind niet op een kamp achterlaten waar de leiding aangeeft dat ze echt die verantwoordelijkheid niet kunnen nemen (ook al dachten ze eerder dat het wel kon)
Dit. Onvoorstelbaar als je dat wel zou doen.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Echt horror valt nog wel mee, maar ik heb geen geluk gehad met intro kampen.

Intro op middelbare school: werd ik voor het eerst ongesteld. Gelukkig had m'n moeder wel een noodpakketje meegegeven, maar moest dus wel naar de supermarkt voor meer voorraad.

Intro op HBO, het zou al redelijk slecht weer worden. We sliepen allemaal in eigen tentjes op een terrein. Het regende die nacht zo hard dat niemand het droog heeft gehouden. Mijn tent had al meerdere regenbuien doorstaan, maar dit was echt teveel water en alles droop naar binnen. Gelukkig had ik al wel bedacht niet in een kuil de tent op te zetten, maar niet iedereen was zo slim. Kamp afgelast na die nacht en ouders die allemaal doorweekte studenten op kwamen halen.

Herinner me trouwens ook nog een keer een sportkamp op Papendal vroeg in het najaar. Verbleven we in legertenten, maar in de nachten vroor het best flink. Dan is zo'n standaard slaapzak echt niet genoeg. Heb alle kleren die ik bij me had aan gedaan in de nacht en had het nog koud.
Stacey86 schreef:
Maar alleen als hij het niet trekt niet als de leiding zich bedenkt. Want die kans hebben ze voor het kamp.
Wat??

Wat zeg je nou precies?
Felidaez schreef:
17-04-2025 11:54
Wat??

Wat zeg je nou precies?
Ik begreep er sowieso niets van, zonder punten in de tekst.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
Scouting wordt geleid door vrijwilligers, vaak echt nog kinderen. Mijn dochter wil dat binnenkort ook gaan doen en dat is een lief en verstandig kind en ze is echt wel wat gewend, maar ze is geen pedagoog en ook gewoon geen volwassene met jarenlange opvoedervaring.
Ja, je betaalt ook voor het kamp, maar als het kamp geen goede omgeving voor je kind is, dan moet je het maar niet betalen en kind thuis laten blijven. Of kind alleen mee laten doen aan het dagprogramma en 's avonds weer ophalen.
De verantwoordelijkheid bij vrijwillige begeleiders leggen en dan geen thuis geven als het toch niet lukt, dat vind ik niet in orde.
Ik ben regelmatig een paar nachtjes weggeweest met man als beide kinderen op kamp waren, maar altijd op zo'n afstand dat ik er binnen een paar uur kon staan als dat zou moeten.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Ik hoorde laatst een verhaal over een schooluitstapje waar echt mijn broek van afzakte.

Leerlingen (ong. 16 jaar) gingen op een buitenlandse reis. De laatste dag was een leerling haar paspoort kwijtgeraakt, maar de bus moest vertrekken. Buschauffeur heeft aangegeven: ach ze controleren toch nooit, bij de douane gewoon in de bus blijven en dan komt het goed. Is de leerling onder een bankje gekropen in de bus terwijl de rest van de klas door de douane ging. Met de ouders is niet overlegd.

Ik kan niet geloven dat de begeleiding hiermee akkoord is gegaan, of op zijn minst heeft overlegd met de ouders. Wat nou als een controle plaatsvindt en zo'n leerling wordt gevonden. Dit is gewoon mensensmokkel natuurlijk.
Toen ik nog voor de klas stond, ging ik eens mee als begeleider op Romereis.

In totaal 80 5e klassers en 7 docenten.
Vooraf was uitgebreid aan alle leerlingen en hun ouders gecommuniceerd dat het niet toegestaan was voor leerlingen om alcohol te drinken tijdens de reis. Daar was iedereen het mee eens.

Omdat het allemaal op een koopje moest, sliepen we in een oud en aftands hostel. En de docenten kregen geen eigen kamer, maar sliepen allemaal bij elkaar op een slaapzaal. Helaas snurkte een collega heel hard, dus deed de rest geen oog dicht tijdens die 10 dagen.

Maar aan slapen kwam je sowieso weinig toe, want er moest continu iemand de wacht houden om op te letten dat de leerlingen niet de tent afbraken ‘s nachts. Op dag 1 werden er tijdens de controle van de kamers al meerdere flessen drank in beslag genomen, welke van huis waren meegenomen.

Op de laatste avond mochten de leerlingen na het eten nog even zelf de stad in. Het resultaat: een flink aantal heeft zich in een uur tijd volledig klemgezopen, inclusief kotsen midden op de Piazza Navona. Een leerling had een fles Vodka kapot laten vallen en zich gesneden aan het glas, dus die moest nog naar de eerste hulp.

De volgende dag werd er nog meerdere keren gekotst in de bus naar het vliegveld door de leerlingen die een kater hadden.

Op Schiphol werden we opgewacht door ouders die boos op ons waren dat het vliegtuig een uur vertraging had (alsof de docenten daar iets aan konden doen) en die me er nog even aan herinnerden hoe erg wij boften dat wij docenten zo maar 10 dagen op hun kosten ‘op vakantie’ hadden mogen gaan.

De leerlingen die dronken waren geworden kregen bij thuiskomst nog een preek van de directeur en een vierkant rooster omdat ze zich niet aan de afspraken hadden gehouden. Waarop hun ouders op hoge poten naar de directie zijn gestapt, omdat ‘alcohol drinken tijdens een schoolreis op je 16e er toch gewoon bijhoort’.
Browniedoc schreef:
17-04-2025 12:32
Ik hoorde laatst een verhaal over een schooluitstapje waar echt mijn broek van afzakte.

Leerlingen (ong. 16 jaar) gingen op een buitenlandse reis. De laatste dag was een leerling haar paspoort kwijtgeraakt, maar de bus moest vertrekken. Buschauffeur heeft aangegeven: ach ze controleren toch nooit, bij de douane gewoon in de bus blijven en dan komt het goed. Is de leerling onder een bankje gekropen in de bus terwijl de rest van de klas door de douane ging. Met de ouders is niet overlegd.

Ik kan niet geloven dat de begeleiding hiermee akkoord is gegaan, of op zijn minst heeft overlegd met de ouders. Wat nou als een controle plaatsvindt en zo'n leerling wordt gevonden. Dit is gewoon mensensmokkel natuurlijk.
Het is geen mensensmokkel, het is de grens passeren zonder geldig identiteitsbewijs. Als de leerling gevonden was, dan was de leerling daar achtergebleven met een begeleider. Ik zal wel weer te makkelijk zijn, maar ik kan ergens prima begrijpen dat ze het zo geprobeerd hebben. Ik had het alleen met de ouders overlegd.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Stacey86 schreef:
Wij gaan het eerste weekend als de kids op kamp zijn ook naar een hotel. Die 2 nachten doen ze normaal ook 2 keer per jaar die moeten te doen zijn. Daarna kan ik hem komen halen. Maar alleen als hij het niet trekt niet als de leiding zich bedenkt. Want die kans hebben ze voor het kamp.
Je zou je kind niet ophalen als de leiding niet op een goede manier met hem kan omgaan? Ik vind dit echt onbegrijpelijk.

En ja, ik heb zelf een kind met een gebruiksaanwijzing. Dus gaat mijn man of ik mee op schoolreis/kamp. We hebben ook wel eens gehad dat ze alleen overdag mee op kamp ging. Dan brengen en halen we haar elke dag. En anders gaat ze niet. Is ook een optie.
Fanta1996 schreef:
17-04-2025 10:18
Ik vind het sowieso belachelijk dat andere kinderen verantwoordelijk moeten zijn voor een kind met autisme. Als zo'n kind een meltdown heeft zou ik ook niet weten wat ik moet doen zelfs als volwassenen niet. Daarnaast zijn die kinderen ook gewoon op kamp. Die hebben niet gevraagd om hulpverlener te spelen. En dat je elke keer maar moet opletten of Pietje het wel naar zijn zin heeft is voor kinderen ook vermoeiend en ontzettend oneerlijk. Dan snap ik wel dat de kinderen niet meer met Pietje om willen gaan.

Wow. Wat klinkt dat hard en egocentrisch. Kinderen krijgen er niets van als ze rekening houden met anderen, het kan ze juist helpen tot sociale volwassenen worden.
TAFKAPML
Purrmaid schreef:
17-04-2025 13:07
Wow. Wat klinkt dat hard en egocentrisch. Kinderen krijgen er niets van als ze rekening houden met anderen, het kan ze juist helpen tot sociale volwassenen worden.
Rekening houden met, ja. Zeker.

Maar weten hoe ze om moeten gaan met autisme is een heel ander ding.

Als ik vroeger op kamp ging, nam ik het mijn klasgenootjes ook niet kwalijk als ze niet wisten hoe ze met een gewricht uit de kom om moesten gaan (hEDS). Dat is namelijk niet hùn taak, maar die van een volwassene.
Echtgenoot en goede vriend gingen als begeleider mee met groep buitenlandse studenten 15-17 jaar naar Parijs, hotelletje net buiten Parijs. Met de bus werden ze midden in parijs afgezet, allemaal kaart in de hand en om 5 uur terug op dezelfde plek werd iedereen op het hart gedrukt. Om 5 uur iedereen aanwezig, op 2 braziliaanse schone meiskes na. De andere begeleiders gingen met bus en studenten weg, mijn echtgenoot en vriend bleven achter om op zoek te gaan naar de meiskes en zouden dan met taxi naar het hotel komen. Na 1 uur kwamen de meiskes redelijk in paniek op afgesproken punt, maar waren helemaal blij de 2 mannen te zien. Taxi werd aangehouden, maar echtgenoot en vriend vergeten nooit meer het gezicht van de taxichauffeur die deze 2 mannen (rond 50-60 jaar) met 2 mooie jonge meiskes in de taxi naar een afgelegen hotelletje moest brengen...
Een hele tijd geleden. Ik was toen docent op het VMBO-B. Met twee 1e jaars klassen en 3 vrouwelijke docenten op kennismakingskamp. De leerlingen sliepen in tenten en wij hadden ook samen 1 tent. Ging prima, leuke activiteiten en een gezellig sfeertje. Tijdens het eerste ontbijt vertelde mijn collega dat ze het idee had dat de jongens ‘‘s nachts niet naar de wc liepen maar in het hoge gras plasten naast hun tent. Het rook nogal.
Ik kwam er achter dat dat klopte toen een mentorleerling een paar uur later bij mij kwam . Hij dacht dat hij een teek had op zijn piemel. Maar hij wist het niet zeker.
Uh, oké. Toen wist ik het even niet. Hij had de tekentang al uit de verbanddoos gepakt. Uiteindelijk heb ik zijn moeder gebeld. Die moest er enorm om lachen, begreep mijn ongemak en is gekomen. Het bleek inderdaad een teek, moeder kwam hem in de tekentang enthousiast laten zien.
Over mensen met ass mee op reis: wij hadden ooit een leerling die wel mee kon en ook wilde maar niet op een slaapzaal met andere leerlingen wegens prikkel overload (snap ik helemaal trouwens) . Die sliep dus bij een collega en we hebben de hele reis heel veel plezier met hem gehad en hij had het ook super naar zijn zin. Superfijn dat die collega het geen probleem vond en vice versa.
Purrmaid schreef:
17-04-2025 13:07
Het is juist egocentrish dat je wilt dat een hele groep kinderen zich gaan aanpassen aan 1 persoon.
Mijn kinderen zitten dus al heel lang op een vereniging waar ook veel kinderen die ergens "iets" hebben naartoe gaan (mijn kinderen zijn ook "ietsig"). En dat is een prachtige vereniging, met geweldige begeleiding. Kinderen leren al vanaf heel jong rekening te houden met elkaar en ze begrijpen al heel snel dat ze allemaal anders zijn en dat het leuker is als je het samen doet. Het is een veilige omgeving voor heel veel kinderen. Maar er zijn ook kinderen voor wie het echt niet geschikt is. En het helpt niet als ouders dat niet begrijpen, of als ouders het probleem bij de leiding leggen.
Ze kunnen prima rekening houden met het feit dat Luca niet mee wil doen met de bonte avond, maar alleen wil kijken. Of dat de groente van Esmee niet het vlees mag aanraken. Maar als ze met zijn allen een dag op pad willen en Saar weigert mee te gaan omdat ze alleen in haar tent wil liggen, dan past Saar er gewoon niet. Dat je dan als ouders voorstelt om de dagactiviteit af te lassen en iedereen dan maar bij de tent te laten blijven, is dan ook wel bijzonder.
Fanta1996 schreef:
17-04-2025 13:53
Het is juist egocentrish dat je wilt dat een hele groep kinderen zich gaan aanpassen aan 1 persoon.
Voor beide kanten is wat te zeggen, maar het heeft hier sowieso enorm geschort aan goede begeleiding. Je kunt van een groep kinderen niet verwachten dat ze hier zomaar mee om weten te gaan en van de jongen in kwestie kun je niet verwachten dat hij "normaal" meedoet. Voor beiden had meer begeleiding moeten zijn.

Ik vind de ouders raar dat ze niet in hebben geschat, ik vind de begeleiding ook raar dat ze dat niet hebben ingeschat, ze kennen hem allemaal al langer tenslotte.

Dreigen met het bellen van de politie en het doen van een melding vind ik ook gek.
Koffieleut123 schreef:
17-04-2025 13:51
Over mensen met ass mee op reis: wij hadden ooit een leerling die wel mee kon en ook wilde maar niet op een slaapzaal met andere leerlingen wegens prikkel overload (snap ik helemaal trouwens) . Die sliep dus bij een collega en we hebben de hele reis heel veel plezier met hem gehad en hij had het ook super naar zijn zin. Superfijn dat die collega het geen probleem vond en vice versa.
Met het leeuwendeel van de leerlingen met ASS die regulier onderwijs volgen is het met (soms) aanpassingen ook prima te doen. De ene keer was dat een leerlinge die gewoon niet goed tegen verrassingen kon (niet dat er dan rare dingen gebeurden, het vrat gewoon haar energie op) dus dan bekeek ik in de weken voor vertrek meerdere malen met haar Google streetview (waar we zouden slapen, welke routes we zouden lopen, waar we naartoe gingen aan bezienswaardigheden) en wat te doen als het niet ging (wie aanspreken, wat zijn de opties) en dat was voor haar voldoende houvast. De ander had dan iets met eten en dan nam ik gewoon van de ouder de hele shopper vol met ramen noodles over en mee op reis. En nummer drie wist dat hij sowieso overprikkeld zou raken en ging dan het liefst een rondje joggen. Nou, dan rende er een collega van de gymsectie gewoon gezellig mee, met nog wat leerlingen die ook wel een blokje om konden gaan voor de rust van de rest. En dat nummer vier een koptelefoon op had in de bus was geen uitzondering.

Het is niet te doen met leerlingen die bij overprikkeling agressief worden of wegrennen en zich verstoppen (vooral met jonge kinderen die zichzelf nog niet zo goed kunnen redden als een puber). Bezetting is minimaal en je hebt er nog 29 (klassenuitje) of 89 (meerdere klassen) rondlopen. En van die 89 hebben er minstens drie diabetes en twee epilepsie die je in de gaten moet houden (polsen, medicatietijden, tas met medicatie stand-by hebben). Naast de onvermijdelijke 5 met ADHD waarvan er 2 echt niet langer dan een half uur zonder toezicht kunnen. Dit naast de gewone huis- tuin- en keukendingen zoals leerlingen die wagenziek zijn, heimwee hebben, luduvudu en ga maar door. Krijg je sommige mensen ook echt niet aan het verstand gebracht dat het een heel andere tak van sport is.
shala91 schreef:
17-04-2025 13:33

Als ik vroeger op kamp ging, nam ik het mijn klasgenootjes ook niet kwalijk als ze niet wisten hoe ze met een gewricht uit de kom om moesten gaan (hEDS). Dat is namelijk niet hùn taak, maar die van een volwassene.

Wat een kromme vergelijking. Kinderen kunnen prima leren omgaan met een kind wat anders bedraad is. Die blijven ze namelijk in de rest van hun leven tegenkomen.

Een medische handeling daarmee vergelijken... neh.
TAFKAPML
Fanta1996 schreef:
17-04-2025 13:53

Ja laten we lekker mensen die iets afwijken van de norm buitensluiten. Dat is helemaal niet egocentrisch :facepalm:
TAFKAPML
Nee sorry, maar het gaat er bij mij echt niet in. Een ouder die van een ander kind wel even gaat zeggen dat die op speciaal onderwijs hoort. Dat de groep leuk is behalve dat kind. En dat met als enige concrete voorbeeld dat hij de regels wilde volgen en dus een puzzel afmaken voor ze verder gingen en de rest hem toen maar achter gelaten heeft.
Niet de mankracht om te zoeken is ook gewoon onzin, geen zin is wat anders. Als een ander kind kwijt was geraakt hadden ze ook moeten zoeken en de hele begeleiding wordt altijd bedacht op dat er in geval van calamiteiten bv iemand met een kind naar een arts kan rijden. En dreigen met de politie bellen en een veilig thuis melding? We kunnen hem niet vinden en gaan nu de politie bellen om te helpen zoeken is uiteraard prima, maar als jullie nu niet komen bellen we de politie en maken we een melding bij veilig thuis omdat jullie zorg weigeren?

Of van een ander dat kinderen met autisme niet thuis horen op kamp? Natuurlijk kan je als begeleiding of leerkracht overleggen of het verstandig is als een kind mee doet. Dat doe ik ook met de leerkracht van mijn kind met autisme. Leuk hoor carnaval, maar niet op dat moment voor mijn kind dat net ziek is geweest dus in overleg ging die de middag niet naar school. Met uitjes waar twijfel is vragen ze of we mee kunnen en dan zijn we er altijd. Ze hebben onze telefoonnummers en school weet dat als ze bellen we altijd komen. De sport begeleiden we zijn team dan weer juist niet, want het gaat prima zonder dat wij het doen en het is juist goed als hij zich ook los van ons ontwikkeld. Als het nodig is zullen we er altijd voor hem zijn, zullen we altijd komen, maar in eerste instantie als hij op schoolreisje of kamp gaat waarbij niet gevraagd is of we mee gaan, niet gesproken is over of het wel goed gaat, ze weten wie hij is? Kijk dan eerst maar of je het zelf op kan lossen zodat hij gewoon mee kan doen en het uitje/kamp niet voor hem afgebroken hoeft te worden.
En de vergelijking met 2 minuten wachten tot de puzzel af is of dat iedereen naar het restaurant dat maar 1 iemand wil moet snap ik ook niet helemaal. Als de hele groep om 18u wil afspreken en 1 persoon wil om 18:05 afspreken (want dat past met de metro/tram/trein tijden en 18:00 niet om net zo'n reden te hebben als de regel is eerst puzzel afmaken) zou dat me echt niet uitmaken. En dan zou ik ook niet zeggen dat hij dan niet mag mee komen.

En mensen en ook kinderen zijn snel met buitensluiten, pesten en conclusies trekken. Bij mijn kind begin het toen hij 5 was, hij was anders, makkelijk slachtoffer dus werd geduwd, geslagen, zijn toren kapot gemaakt, zijn fietsje afgepakt en kreeg overal de schuld van ook als hij niet eens in de zelfse ruimte was (woorden van zijn vaste juf toen). De maatregelen op school die hij toen nodig had en kreeg waren dat hij in de kring ipv elke dag een nieuwe plek op de bank een eigen stoeltje had met een vaste plek en een wiebelkussen, dat hij voor een schakelmoment even gewaarschuwd werd (pietje, over 5 minuten gaan we naar binnen) en dat als er iets mis ging alle betrokken kinderen aangesproken werden. En ik weet ook nog hoe de eerste keer gezegd werd dat iemand vond dat hij op speciaal onderwijs thuis hoorde. Dat was de juf die ze 1 dag per week hadden, die ook na de afspraken hem niet zijn stoeltje en vaste plek gaf op haar dag, die hem maar even weg stuurde als andere aan het pesten waren want dan was de groep het snelste weer rustig. En het incident dat de aanleiding was voor die mening, dat was dat hij aan het opruimen was. De juf ging naar buiten met de klas en zijn rijmaatje is aan zijn arm gaan trekken want ze wilde dat hij mee kwam. Hij probeerde haar hand los te maken en kneep daarbij in haar hand/vingers, zij sloeg hem in zijn gezicht en hij duwde haar daarna van hem af. Hij dook een hoekje in weg van haar en zij liep weg. De bso gingen niet mee naar buiten en zagen het gebeuren en gingen om hem heen staan. Niet eens slecht bedoeld, maar voor hem heel naar. Ze reageerde niet op zijn 'ga weg, laat me met rust' en zijn hoekje werd zo steeds kleiner tot hij in zijn paniek niet eens meer in staat was woorden te vinden. 2 bso kinderen hebben me geroepen met dat ik moest komen want hij had iemand geknepen en geduwd. Toen ik er bij was vertelde ze de rest van het verhaal. En de juf? Die had niet eens door dat hij niet met haar buiten stond tot ik haar voorbij liep naar hem toe. Had geen idee wat er gebeurd was. Heeft niet met de bso medewerker die ee bij was, de bso kinderen, mijn kind of het meisje gesproken. Maar wist wel even te vertellen door hoe overstuur hij na alles was dat hij op speciaal onderwijs hoorde.
De directie, iber en zijn vaste leerkracht waren het er niet mee eens. Er was absoluut geen spraken van dat vanuit school er ook maar gedacht werd aan speciaal basisonderwijs laat staan speciaal onderwijs. Nu nog is er vanuit school nooit geopperd dat hij naar speciaal onderwijs zou moeten, het is dat wij als ouders hem uit deze klas willen hebben en aangezien dat hier op school niet kan dat we ook bij een speciaal basisonderwijs school willen kijken. Die juf can 1 dag oer week werkt er ook niet meer, de leerkrachten het jaar er na zijn heel actief er mee bezig geweest in de groep, pest protocol is ingezet en toen ging het stukken beter, maar helemaal goed komt het hier niet meer. Niet meer in deze klas met deze kinderen en ook die ouders.

En dat zelfde lees ik hier. Het is geen groot offer of rare begeleiding om bij jongere kinderen mee te lopen in een speurtocht of bij oudere kinderen de afspraak te maken dat je bij elkaar blijft. Het is geen groot offer van de andere kinderen om die minuut te wachten tot de puzzel af is. Die ene minuut wachten maakt ook niet dat je andere kinderen verantwoordelijk maakt voor die jongen. Dat kind in dat verhaal moet als volwassenen een functionerend onderdeel zijn van de samenleving maar op deze manier leer je dat kind dat die niet goed is en leer je de rest je iemand die net iets anders is of hulp nodig heeft je niet hoeft te helpen, geen rekening mee hoeft te houden, dat die buitengesloten en gepest mag worden. Dat het normaal is om iemand de slaapzaal uit te gooien of achter te laten in een bos.
Morticia schreef:
17-04-2025 14:23

ik zou het niet zo op jezelf betrekken, het kan best zijn dat jouw kind prima functioneert maar een ander kind simpelweg niet.

daarbij, je maakt nogal wat aannames (1 minuut wachten op een puzzel - wie zegt dat? misschien was het wel een half uur. Het gewoon vinden om iemand van de slaapzaal af te gooien - wie zegt dat? misschien probeerden die kinderen al 2 uur te gaan slapen etc)

het leren dat mensen erbij horen ongeacht hun eventuele beperkingen of gebruiksaanwijzingen vind ik heel belangrijk, maar er is wel een balans tussen wat jezelf daarvoor op dient te geven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven