Horroruitjes school, werk of vereniging

13-04-2025 08:57 315 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er kwamen zulke leuke verhalen voorbij in topic gierige acties over schoolreisjes, dat het wel een eigen topic waard is. Ik heb het maar bij reizen gezet...kun je direct de ervaringen gebruiken voor je eigen reis.

Ik kan alleen zelf niets verzinnen op dit moment🤔.
Het begint gewoon met het feit dat degene die het verhaal post het betreffende kind framet als een vervelende jongen die het kamp voor iedereen verpest en dan gebruikt als illustratie van een 'horroruitje'. Je heb het hier over een kind dat het moeilijk heeft en hoewel ik snap dat het lastig kan zijn om te weten hoe om te gaan met het gedrag dat voorkomt uit het feit dat hij het moeilijk had, is het niet een van de andere kinderen die hier schrijft maar een volwassene die bar weinig empathie toont.
Ik begrijp dat begeleiders gefrustreerd raken over ouders die hun kind te lijken hebben gedropt in een ongeschikte omgeving, maar daar kan dat kind niks aan doen. Het kan prima zo zijn dat het datzelfde kind op een ander moment wel gelukt is en dat het dit keer om voor buitenstaanders volledig onduidelijke redenen uitloopt op een meltdown. Verder weet ik helaas uit ervaring dat er vaak genoeg beloftes worden gedaan over gepaste begeleiding (waar dan soms zelfs een hoop geld in is gestopt) die dan vervolgens volledig uitblijft.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
DG2015 schreef:
17-04-2025 14:35
Het begint gewoon met het feit dat degene die het verhaal post het betreffende kind framet als een vervelende jongen die het kamp voor iedereen verpest en dan gebruikt als illustratie van een 'horroruitje'. Je heb het hier over een kind dat het moeilijk heeft en hoewel ik snap dat het lastig kan zijn om te weten hoe om te gaan met het gedrag dat voorkomt uit het feit dat hij het moeilijk had, is het niet een van de andere kinderen die hier schrijft maar een volwassene die bar weinig empathie toont.
Ik begrijp dat begeleiders gefrustreerd raken over ouders die hun kind te lijken hebben gedropt in een ongeschikte omgeving, maar daar kan dat kind niks aan doen. Het kan prima zo zijn dat het datzelfde kind op een ander moment wel gelukt is en dat het dit keer om voor buitenstaanders volledig onduidelijke redenen uitloopt op een meltdown. Verder weet ik helaas uit ervaring dat er vaak genoeg beloftes worden gedaan over gepaste begeleiding (waar dan soms zelfs een hoop geld in is gestopt) die dan vervolgens volledig uitblijft.
dat is wel weer waar en het politie verhaal is ook wat overdreven in mijn optiek.

echter het idee dat kinderen zich maar allemaal moeten aanpassen aan een persoon en daar ook nog verantwoordelijk voor zijn vind ik ook te ver gaan (beetje afhankelijk van hoe verregaande die aanpassing is natuurlijk)
Hannelore_ schreef:
17-04-2025 13:05
Je zou je kind niet ophalen als de leiding niet op een goede manier met hem kan omgaan? Ik vind dit echt onbegrijpelijk.

En ja, ik heb zelf een kind met een gebruiksaanwijzing. Dus gaat mijn man of ik mee op schoolreis/kamp. We hebben ook wel eens gehad dat ze alleen overdag mee op kamp ging. Dan brengen en halen we haar elke dag. En anders gaat ze niet. Is ook een optie.
Dat is een beetje te vlug gezegd ik zou hem wel ophalen indien nodig wij zitten op max een uur rijden daar vandaan. Maar ik ken de leiding en ik ken mijn kind. Ik zou in eerste instantie het gesprek aan gaan wat is er aan de hand hoe lossen we dit op dus vanuit die mening nee ik haal mijn kind niet gelijk op omdat de leiding het lastig heeft. Mijn kind gaat al 4 jaar met hun op kamp.
Felidaez schreef:
17-04-2025 11:54
Wat??

Wat zeg je nou precies?
Ik was de te snel ik bedoelde te zeggen dat. Als mijn kind zodanig overprikkeld is dat het niet meer te doen is haal ik hem zeker op. Maar ik ga hem niet halen omdat de leiding er niet de beloofde begeleiding in steekt. Ik ben wel altijd bereikbaar als er wat is.
Je betaalt voor het kamp, maar de begeleiding wordt niet betaald.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
florence13 schreef:
17-04-2025 08:15
natuurlijk is dat super rottig voor dat kind, maar ik begrijp de vereniging ook wel. Je staat daar met vrijwilligers, niet opgeleide professionals. En als constant de kampactiviteiten onderbroken moeten worden omdat een kind constant (door redenen waar hij niets aan kan doen) alle aandacht moet krijgen ten koste van alle anderen is dat gewoon geen doen meer.
In het verhaal van degene die dat postte lees ik dat alle andere kinderen niet konden slapen door zijn gedrag, dat activiteiten moesten stoppen omdat ze hem tot twee keer toe moesten gaan zoeken etc. Natuurlijk is inclusiviteit goed en iets wat kinderen moeten leren, maar er is wel een grens aan hoeveel kamp je alle anderen moeten laten opgeven.

Ik snap persoonlijk niet waarom die ouders niet gewoon zelf als vrijwilliger zijn meegegaan, als een kind non-stop een-op-een aandacht nodig heeft kun je gewoon niet van een groepje vrijwilligers verwachten dat zij dit adequaat kunnen.
Ja, dit. En ik snap ook niet dat zijn ouders hem niet gingen ophalen als hij daar overduidelijk doodongelukkig was en het niet ging zo. Kan je bakkeleien over schuld en over hoe het zou moeten zijn, maar als mijn kind het niet trekt en daardoor de omgeving ook niet (of omgekeerd, kan net zo goed dus) dan haal ik kind op. Helemaal als de begeleiding daarom vraagt.
En hoe gelukkig voelt een kind zich in zo'n situatie?
Weglopen is een enorm veiligheidsrisico. Ik kan niet op reis met een groep kinderen als een kind steeds wegloopt. Als ik achter dat kind aan ren, dan zijn de andere kinderen alleen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Stacey86 schreef:
17-04-2025 14:55
Dat is een beetje te vlug gezegd ik zou hem wel ophalen indien nodig wij zitten op max een uur rijden daar vandaan. Maar ik ken de leiding en ik ken mijn kind. Ik zou in eerste instantie het gesprek aan gaan wat is er aan de hand hoe lossen we dit op dus vanuit die mening nee ik haal mijn kind niet gelijk op omdat de leiding het lastig heeft. Mijn kind gaat al 4 jaar met hun op kamp.
Die moeten dan ‘voor straf’ maar zien hoe het op te lossen? Kind ook ‘voor straf’ daar laten? Andere kinderen maar ‘voor straf’ de dagactiviteit ontzeggen?

Als begeleiding mij belt over mijn kind dan ga ik er direct van uit dat ze dit doen omdat het nodig is. En ik haal mijn kind direct op. Omdat het dus voor één of meerdere partijen niet meer werkt. En dan boeit het mij persoonlijk ook helemaal niets op dat moment waarom het niet werkt. Of dat nu ‘falende’ begeleiding is of niet. Je laat je kind toch niet in zo’n situatie zitten?
LemoosGaatDoor schreef:
17-04-2025 15:13
Die moeten dan ‘voor straf’ maar zien hoe het op te lossen? Kind ook ‘voor straf’ daar laten? Andere kinderen maar ‘voor straf’ de dagactiviteit ontzeggen?

Als begeleiding mij belt over mijn kind dan ga ik er direct van uit dat ze dit doen omdat het nodig is. En ik haal mijn kind direct op. Omdat het dus voor één of meerdere partijen niet meer werkt. En dan boeit het mij persoonlijk ook helemaal niets op dat moment waarom het niet werkt. Of dat nu ‘falende’ begeleiding is of niet. Je laat je kind toch niet in zo’n situatie zitten?
ik denk dat dit ook een beetje de kern van bovenstaande discussie is, iedereen is het er denk ik wel over eens dat we ons met z'n allen best een beetje kunnen aanpassen aan iemand met gebruiksaanwijzing, en dat kinderen best kunnen leren dat ze soms moeten wachten op iemand etc. Maar dat het heel erg naar wordt (ook voor het kind in kwestie) als ouders maar vinden dat de hele wereld zich in de meest gekke bochten moet gaan wringen ten koste van henzelf en anderen omdat hun kind een gebruiksaanwijzing heeft. Het gaat gewoon om balans
Stacey86 schreef:
17-04-2025 14:58
Ik was de te snel ik bedoelde te zeggen dat. Als mijn kind zodanig overprikkeld is dat het niet meer te doen is haal ik hem zeker op. Maar ik ga hem niet halen omdat de leiding er niet de beloofde begeleiding in steekt. Ik ben wel altijd bereikbaar als er wat is.
De begeleiding kan van tevoren wat beloven, maar ook overdonderd raken natuurlijk. Want er zijn nog 28 andere kinderen die misschien minder in het gareel lopen dan gehoopt. Heel sneu, maar de begeleiding kan het onderschat hebben, en dat gebeurt en mag gewoon vind ik. En dan is het natuurlijk wel de toon ("sorry het gaat echt niet" vs " we bellen jeugdzorg en de politie") maar ook die toon kan een indicatie zijn van de puinhoop/machteloosheid van de begeleiding op dat moment.
Ik ben niet van de bedrijfsuitjes, want ik heb er een hekel aan als mensen dronken worden. Die kan ik dan vaak gewoon niet meer serieus nemen. Naast dat er ook uitjes waren, waarbij men wilde splitten en ik met mijn inkomen uit een bijbaantje dus niet wilde betalen voor de breezers van de anderen.
In ieedus de meeste skip is als ik het kan. Maar als het een leuke activiteit is, dan prima. Bij eentje was het een verrassing en het bleek kleiduifschieten te zijn. Dat had ik graag van te voren geweten, want ik vind dat vreselijk. Dat je moet schieten, dat het zoveel herrie maakt, niet mijn ding. Ik heb aangegeven dat ik niet ging schieten en heb even staan kijken, maar ben op een gegeven moment naar het restaurant gelopen. Ik kreeg gewoon hoofdpijn van dat geknal.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Misschien goed om aan te geven dat die jongen al eerder weg was gelopen. En dat het toen echt tijd heeft gekost hem te vinden (schemer, bosrijk gebied). Daarnaast dus tal van andere incidenten die invloed hadden op de groep. Ook waren er op dat moment te weinig begeleiders voor de andere kinderen beschikbaar. De groep die die jongen bij zich had met de puzzeltocht moest niet even wachten maar continu waardoor ze uiteindelijk veel te laat waren (moe, hongerig en geïrriteerd). Je kunt gewone kinderen niet vragen zich continu te moeten aanpassen aan 1 persoon. Daar hebben ze de kennis niet voor en de vaardigheden ook niet.

Ouders wilden niet komen na het eerste gesprek. Toen was hij daarna nog een 2e keer zoek geraakt. En weer gaven ouders niet thuis. Dan is de maat gewoon vol. Dit was een reguliere vereniging. Geen opgeleide begeleiders of speciaal onderwijs maar goedwillende vrijwilligers. Ik begrijp heel goed goed dat je niet nogmaals in de schemering door een bos gaat lopen zoeken. Terwijl in de accomodatie er begeleiders te kort zijn. Die kinderen hebben ook tijd en aandacht nodig en daar ben je ook verantwoordelijk voor. Wat als er daar iets aan de hand is terwijl alle begeleiders buiten lopen te zoeken? Dan mogen ouders dus zelf mee komen zoeken. Uiteindelijk is het hun kind. En we hadden inderdaad anders de politie gebeld waar bij minderjarigen een zorgmelding kan worden gemaakt.
Kind is overigens gewoon lid gebleven van de vereniging maar de kampen waren daarna geen optie meer. En het schoolkamp hebben ze uiteindelijk ook overgeslagen (school heeft min of meer als eis gesteld dat er een ouder mee zou gaan als begeleider en dat wilden ze niet). Hij is toen overdag een dagje langsgekomen met zijn moeder.
Mijn God, voor alle leraren hier, jullie krijgen hier toch wel een dubbele bonus voor? Wat een ellende lees ik. Dat er nog leraren mee willen! Of moet dit?
Koffieleut123 schreef:
17-04-2025 13:51
Over mensen met ass mee op reis: wij hadden ooit een leerling die wel mee kon en ook wilde maar niet op een slaapzaal met andere leerlingen wegens prikkel overload (snap ik helemaal trouwens) . Die sliep dus bij een collega en we hebben de hele reis heel veel plezier met hem gehad en hij had het ook super naar zijn zin. Superfijn dat die collega het geen probleem vond en vice versa.
Dat mag dus absoluut niet!
1 leerling bij 1 collega????
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
17-04-2025 16:25
Dat mag dus absoluut niet!
1 leerling bij 1 collega????
Ach misschien was het een vrouw van in de 60. Dat kan geen kwaad zo'n oma-type.
Fanta1996 schreef:
17-04-2025 16:50
Wat een domme opmerking.
OlleGrieze schreef:
17-04-2025 16:53
Wat een domme opmerking.
Als ik een dochter had zou ik haar daar liever naast laten slapen dan een 30 jarige man.
Een jaar of 25 geleden voor het eerst mee als mentor op schoolkamp 3vmbo.

Een dag later kon een collega met een leerling terug naar huis, omdat zijn oudere broer was doodgestoken.
De ouders wilden het hem uiteraard zelf vertellen, maar mijn collega heeft dus 2 uur met die jongen in zijn auto gezeten die er niets van begreep en maar bleef vragen waarom hij weer naar huis moest :cry:
Frankly my dear, I don"t give a damn
is kesbeke ook een horroruitje?
calvijn1 schreef:
17-04-2025 16:55
Een jaar of 25 geleden voor het eerst mee als mentor op schoolkamp 3vmbo.

Een dag later kon een collega met een leerling terug naar huis, omdat zijn oudere broer was doodgestoken.
De ouders wilden het hem uiteraard zelf vertellen, maar mijn collega heeft dus 2 uur met die jongen in zijn auto gezeten die er niets van begreep en maar bleef vragen waarom hij weer naar huis moest :cry:
Wat verschrikkelijk. Ook voor de collega.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Baudolino schreef:
17-04-2025 16:12
Mijn God, voor alle leraren hier, jullie krijgen hier toch wel een dubbele bonus voor? Wat een ellende lees ik. Dat er nog leraren mee willen! Of moet dit?
Nee, in tegendeel. Als docent heb je naast je lestaken ook nog ‘taakuren’ die je moet invullen met extra taken. Voor de Romereis mocht ik per weekenddag 8 taakuren schrijven. De overige dagen werden als reguliere lesdag gezien, dus daar kreeg je geen taakuren voor. Dat we van 6:00 tot 23:00 in touw waren en vaak er ‘s nachts ook nog uit moesten, telde niet mee.

Voor de voorbereiding kreeg ik ook geen uren, want dat werd als reguliere lesvoorbereiding gezien.

Het zal je niet verbazen dat ik vrij snel na die reis het onderwijs verlaten heb.
Fanta1996 schreef:
17-04-2025 16:50
Wauw. 🫣
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
yasmijn schreef:
17-04-2025 17:05
Wauw. 🫣
Ik snap niet wat er zo schokkend aan is.
Fanta1996 schreef:
17-04-2025 17:06
Ik snap niet wat er zo schokkend aan is.
Dat is nog wel schokkender dan die uitspraak.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven