Inchecktijd Schiphol

03-05-2017 10:52 198 berichten
Wij vliegen binnenkort, buiten de schoolvakantie, op een dinsdagochtend 10.15 uur naar Londen. Nu had ik bedacht die ochtend zelf het huis af te kunnen sluiten (nadat mijn jongste dochter naar school is, gaat niet mee). Ik kan dan rond 09.00 op Schiphol zijn, en in normale tijden is dat vroeg genoeg om te kunnen inchecken.

Nu met alle nieuwsberichten over lange rijen durf ik daar niet op te vertrouwen. Iemand al ervaring op normale doordeweekse dagen, buiten de 'spits'?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het er niet op gokken, de laatste tijd is het soms flink druk en er hoeft maar iets tegen te zitten en je hebt een probleem. Ik zou je dochter gewoon laten afsluiten, draai alles behalve de voordeur (of achterdeur als jullie altijd achterom gaan) vast dicht zodat ze alleen die nog op slot hoeft te draaien. Hang desnoods een briefje op de deur om haar te herinneren, dat werkt bij die van mij meestal.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
quote:vrouwjagersma schreef op 03 mei 2017 @ 11:09:

Is echt te kort. Ga uit van rijen voor security en het doorzoeken van je handbagage. Als je geluk hebt, komt er ook nog fouilleren bij (klinkt overdreven, maar is mij allemaal onlangs gebeurd). Dan nog de paspoortcontrole. Vroeger had ik het ook wel aangedurfd, maar ik zou het nu gewoon niet doen. Dan maar het risico op lummelen bij de gate.

Edit: je wilt om 8.45 op Schiphol zijn voor een vlucht om 10.10 uur? Boarden is dan al om 9.40, denk ik. Dat is echt te krap.helemaal mee eens. Ik vlieg regelmatig en tegenwoordig is de security voor handbagage en daarna paspoortcontrole echt een ramp. Nu hou ik wat dat betreft ook echt niet van stress voor evt te laat komen dus ik zou als ik om 10.10 zou vliegen rond 7.45-8.00 op schiphol willen zijn, dan doe je daar gewoon even koffie en/of ontbijt.
quote:ClumsyNinja schreef op 03 mei 2017 @ 11:08:

Als je bagage moet inchecken heb je helemaal geen tijdwinst meer met thuis inchecken. Je hebt dan wel al je stoel gekozen dus dat is een voordeel, maar je moet nog steeds in dezelfde rij.

Niet altijd, de grotere maatschappijen hebben losse rijen voor inchecken en bagage-drop.

Maar in het algemeen durf ik op schiphol niet meer kort vantevoren aan te komen. Sinds ze die centrale security hebben sta je regelmatig lang in de rij, eerst bij security en daarna bij de paspoorcontrole. Die poortjes hebben regelmatig storing, en dan moet ineens iedereen langs de handmatige controle, waar altijd te weinig mensen zijn.

Dan ga ik liever een uurtje eerder en drink rustig mijn koffie en lees wat. Veel relaxter.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik ben laatst op een gewone dinsdag gevlogen.

Een ramp!

Dat wat je in je hoofd hebt is niet aan te raden.

8:15 uur moet je er wel zijn, ook al heb je alleen handbagage.
Vanaf april/mei is het gewoon hartstikke druk op Schiphol, ook buiten de vakanties. Zeker 'sochtends. Eerder weggaan dus.
Naast het advies dat het op Schiphol zelf heel druk is, is het ook met de wegen en treinen daar naartoe regelmatig ellende. Extra controles op de weg, treinen die niet rijden, enz. En als het ergens spaak loopt, dan gaat het overal mis, want als de trein niet rijdt stapt men in de auto en als de snelweg vast staat zijn de treinen overvol. Als je om 10 uur moet vliegen, zorg dan gewoon dat je er om 7 uur bent, dat geeft je wat lucht voor vertraging zowel onderweg en op het vliegveld.
Ga lekker ruim op tijd, minimaal drie uur van tevoren. Dan ben je zeker op tijd en maak je er ook een leuk uitje van zonder stress. Op Schiphol is ook genoeg te doen (winkelen, eten, drinken, lekker rondkijken). Fijne reis alvast!
Ik ben afgelopen zondag nog naar Londen gevlogen en liep serieus in 15 min door de security en paspoort controle. Had online al ingecheckt, maar was voor de zekerheid 2.5 uur van de voren op Schiphol vanwege de verwachte drukte. Die was er dus niet.

Het was wel wat drukker bij de incheckbalies, maar je kunt gewoon online inchecken.
Hier vliegen we elke week wel een keer naar London en in vakantie tijd kan het een ramp zijn maar met alleen handbagage moet het lukken. Mijn grootste zorg zou het OV zijn want die k*ttrein staat vaak in de tunnel stil. Ik zou de bus nemen. Beter nog, ik zou je dochter vragen om het huis af te sluiten en ruim de tijd nemen. Je wil helemaal de stress niet van knarsetandend in de rij staan en de minuten aftellen.
quote:Frizz schreef op 03 mei 2017 @ 10:57:

Je kan vooraf online inchecken. Dan is het nog een kwestie van daar aankomen, eventueel bagage afgeven, paspoortcontrole en dan voordat het boarden ophoudt aan de gate verschijnen.

Ik zou echt minstens anderhalf uur rekenen.Juist die controles duren heel erg lang. Ik vloog laatst, thuis online ingecheckt, maar van punt koffers afgeven tot bij gate zijn (dus door de controles etc) duurde bij mij serieus 2 uur. Erg lange rijen. Gewone Europese vlucht.
Met alle berichtgevingen over de drukte en het missen van aansluitingen en zelfs vliegtuigen de laatste tijd zou ik het zelf te krap qua tijd vinden. Overigens zijn wij hoe dan ook altijd van het tijdig, lees veeeeeeel te vroeg, aanwezig zijn.

Ik begrijp wel dat je dit nu niet prettig vind, gezien je wens om huis en haard zelf veilig achter te laten en af te sluiten. Is het mogelijk dat een buurvrouw een check doet nadat je jongste kind is vertrokken? Zodat jij eerder kunt vertrekken en toch de wetenschap hebt dat huis goed is afgesloten?
Hier toch een positiever verhaal. Wij zijn op vrijdag 14 april naar Londen gevlogen. vlucht om 8.45, we waren 7.00 op schiphol. We hadden alleen handbagage en bij de security ging alles vlotjes, dus wij hadden nog tijd genoeg voor een bakje koffie. Maar uit bovenstaande verhalen begrijp ik dat dat dus redelijk uitzonderlijk is. Ik zou de gok dus niet willen wagen en netjes 2 uur van te voren op schiphol willen zijn.
quote:maaike_92 schreef op 03 mei 2017 @ 13:21:

Hier toch een positiever verhaal. Wij zijn op vrijdag 14 april naar Londen gevlogen. vlucht om 8.45, we waren 7.00 op schiphol. We hadden alleen handbagage en bij de security ging alles vlotjes, dus wij hadden nog tijd genoeg voor een bakje koffie. Maar uit bovenstaande verhalen begrijp ik dat dat dus redelijk uitzonderlijk is. Ik zou de gok dus niet willen wagen en netjes 2 uur van te voren op schiphol willen zijn.

Nee, je verhaal is niet uitzonderlijk. Schiphol is nog steeds best een fijne vlotte luchthaven, in vergelijking tot veel anderen. Meestal ben je binnen een halfuur van trein bij gate. Maar Soms niet. En die soms is in de zomer misschien wel 30% van de tijd, en dan kan het ineens in plaats van een halfuur maar zo anderhalf uur duren. En dan blijk je een gate te hebben die 20 minuten lopen is

Als je dan ook nog eens op tijd bij de gate wil zijn (10:15 vertrekken is officieel waarschijnlijk voor 9:50 bij de gate zijn, ook al handhaven ze dat nauwelijks, zo lang je maar aankomt voordat de laatste board), dan moet je dus royaal de tijd nemen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Normaal heb ik nooit problemen op schiphol. Altijd binnen 20 minuten bagage gedropt en door security. Maar van de herfst was ik met een budget airline naar Londen. Ik moest ook boven door de security ipv beneden. Dat duurde veel langer dan normaal. Achter mij liep de rij op tot een uur (er stonden bordjes met tijdsindicatie bij de rij). Dus ik in de stress, vertrekt mijn vliegtuig uiteindelijk ook een uur later
De zee is groen
Ik vind Schiphol dus geen fijne luchthaven meer. Je kunt er namelijk geen peil op trekken. Meeste vliegvelden geven online een indicatie van de wachttijd bij security. Dat zou al schelen maar doen ze niet. Ik vlieg overmorgen binnen Europa, alleen handbagage en ga toch vrije uur vantevoren. Hiernaar ga ik vanaf Rotterdam en of Eindhoven vliegen. Maakt qua tijd niks meer uit.
Ik ga binnenkort ook van Schiphol naar Londen met alleen handbagage.

Ik wilde zeker niet meer dan 2 uur van tevoren aanwezig zijn, ik zat aan 1-1,5 uur te denken.

Nu ben ik ook aan het twijfelen...
quote:houdoe schreef op 03 mei 2017 @ 12:06:

Ik ben afgelopen zondag nog naar Londen gevlogen en liep serieus in 15 min door de security en paspoort controle. Had online al ingecheckt, maar was voor de zekerheid 2.5 uur van de voren op Schiphol vanwege de verwachte drukte. Die was er dus niet.

Het was wel wat drukker bij de incheckbalies, maar je kunt gewoon online inchecken.Misschien ligt het ook aan het tijdstip van je vlucht?
Iemand ervaring met een nachtvlucht (charter)? We vliegen buiten de vakantie om vier uur 's nachts. Normaal neem ik dan twee uur van te voren, maar ik weet niet of ik het dit keer aandurf.
Ervaring mee en ik zou het zeker niet doen. Wil je echt zo'n stress vlak voor je vakantie?

De rijen zijn soms erg lang, dus nee, echt niet doen.

Waarom kan je dochter niet alleen afsluiten? Is ze nog erg jong?
quote:boerinnetje-van-buuten schreef op 03 mei 2017 @ 13:48:

Iemand ervaring met een nachtvlucht (charter)? We vliegen buiten de vakantie om vier uur 's nachts. Normaal neem ik dan twee uur van te voren, maar ik weet niet of ik het dit keer aandurf.

's Nachts is het meestal betrekkelijk rustig daar, maar als het je een fijn gevoel geeft om wat eerder te komen, gewoon doen. Dat uurtje maakt weinig uit op je vakantie en slapen zul je toch weinig die nacht.

Liever wat eerder daar dan al die stress.

Laatste keer dat we vlogen stond de rij tot aan de buitendeur. Duurde meer dan een uur voor we konden inchecken of hoe dat maar heet. En dan komen de overige controles nog...
quote:blauwuiltje schreef op 03 mei 2017 @ 13:41:

Ik vind Schiphol dus geen fijne luchthaven meer. Je kunt er namelijk geen peil op trekken. Meeste vliegvelden geven online een indicatie van de wachttijd bij security. Dat zou al schelen maar doen ze niet.Vorige week om 19.00 op Schiphol in de rij aangesloten om de koffer af te geven ( geen Skyteam, dus geen self drop off). Toen de marechaussee: was automatische paspoortscan. Duurde 5 minuten. Op naar de Douane: daar stond een bord met: '15-20 min'. En zo lang duurde het ook ongeveer. Om 19.40 was ik klaar om naar de gate te gaan.
Sinds wanneer is het zo als jullie zeggen dan?

Afgelopen jaar ook 3 keer via Schiphol gevlogen en toen vond ik het heel goed te doen.

Één keer 30min moeten wachten bij de bagage drop-off maar dat was het staartje van de zomervakantie.
Geven ze gezin met jonge kind(eren) (onder 2 jr) voorrang bij security check? Heb het meegemaakt maar vraag me af of het standaard is?
Iedereen schrijft, en dat snap ik, wat maakt dat ene uurtje nou uit. Nou ja voor Minke dus zelf de deur kunnen afsluiten, voor mij een klein kind uit bed trekken en vervolgens proberen gezellig en wakker te houden tot in het vliegtuig.

Lastig hoor, dat uitkienen. Ik wil dus niet graag te laat maar ook niet te vroeg zijn.
quote:AnAppleADay schreef op 03 mei 2017 @ 15:00:

Sinds wanneer is het zo als jullie zeggen dan?

Afgelopen jaar ook 3 keer via Schiphol gevlogen en toen vond ik het heel goed te doen.

Één keer 30min moeten wachten bij de bagage drop-off maar dat was het staartje van de zomervakantie.mijn laatste vliegreis was februari 2017, DRAMA

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven