India! aantal vragen....

09-04-2012 09:46 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

1 juni ga ik voor 28 dagen naar India. Alleen.

Hoewel ik het heel spannend vind krijg ik veel hulp met planning e.d. van een vriendin die uit Mumbai komt en daar woont. Tijdens mijn reis kom ik haar ook een paar keer tegen.

Nu had ik een paar vragen:

Het visum: deze ga ik binnenkort indienen bij de ambassade, maar moet ik er nu wel WEL of GEEN werkgeversverklaring bij doen dat ik puur als toerist ga en niet ga werken.

Omdat ik via mijn vriendin reis en zowel bij haar als familie en vrienden logeer (zonder kosten) wil ik graag iets terug doen. Maar om nu met een paar klompjes en stroopwafels aan te komen vind ik nou ook weer zo wat. Wat is gebruikelijk in India!?

Bedankt voor het meedenken!
Heb zelf visum geregeld in Den Haag. Dit ging redelijk snel (behalve dat je nog een keer terug moet komen om het visum op te halen). Maar als je in de buurt woont scheelt dit je wel in euro's. Ik ben samen met mijn vriend geweest en wij zijn lokaal een project voor scholen tegen gekomen waar wij laarzen voor de kinderen hebben gekocht. Als je goed rondkijkt vind je zeker ee project wat jouw aanspreekt.

Gr. Janneke
Udaipur is ook een aanrader.
Je kan je aanvraag volgen via internet. Kan de mijne alweer ophalen. Alleen er staat niet bij of de aanvraag is goedgekeurd. Dat vind ik dan wel weer flauw, weet ik eigenlijk nog niks.

Hoop er morgenochtend heen te kunnen gaan om hem op te halen.

Udaipur > wat is je ervaring met deze omgeving/stad?

Janneke, leuk om te horen dat jullie spontaan een project hebben ondersteund!
quote:MEFunny schreef op 22 april 2012 @ 12:46:

Je kan je aanvraag volgen via internet. Kan de mijne alweer ophalen. Alleen er staat niet bij of de aanvraag is goedgekeurd. Dat vind ik dan wel weer flauw, weet ik eigenlijk nog niks.

Hoop er morgenochtend heen te kunnen gaan om hem op te halen.

Udaipur > wat is je ervaring met deze omgeving/stad?

Janneke, leuk om te horen dat jullie spontaan een project hebben ondersteund!Udaipur is niet zo groot en ligt aan een meer. In het midden staat een chic hotel en er is nog eens een Bond film in opgenomen. Dichtbij , ca 100 km geloof ik, is een prachtige Jain tempel (in Ranakpur)
Ik heb vorige maand een groepsreis gedaan met Shoestring. "Noord-India in 2 weken". Het was echt een fantastische reis!!

In 2 weken ben ik geweest in: Delhi, Agra, Jaipur, Pushkar, Udaipur, Jodhpur, Bikaner en Shekhawati.

Mijn visum had ik geregeld via het visumburo. Het heeft uiteindelijk 3 weken geduurd voordat ik mijn paspoort terug kreeg. Dus begin echt optijd!!!!!
Udaipur is echt prachtig. Als je geluk hebt is het meer vol, ziet er echt prachtig uit. Net buiten de stad op de heuvel staat een tempel met een super uitzicht, ik kan even niet op de naam komen.

Jodhpur vond ik niet zo, maar dat kan aan mij gelegen hebben. Ik was toen (na 5 weken) zo bevangen door de hitte dat ik er een beetje klaar mee was. We hebben het inderdaad niet over 35 graden. Mijn heetste dag was 46 graden. (in de woestijn) Het Mehrangarh Fort is wel heel mooi.

Pushkar is ook prachtig, zit dat in je planning? Ontzettend leuk dorp rondom een meer waar tuktuks en motors verboden zijn in de bazaar.

Ik heb me ten alle tijden gekleed in een lange broek en tunieken met mouwen. Gewoon dunne linnen harembroeken en tunieken die je daar koopt. Die zijn zo dun en licht dat het niet warmer is dan spaghetti topjes. In Rajasthan is bedekking echt aan te raden, het lijkt wel om mensen (de mannen) redelijk gewend zijn aan toeristen en huid, maar schijn bedriegt. Het bespaart je in elk geval een hoop gestaar en vervelende situaties.

Wat betreft het vervoer; ik ben wel in mijn eentje in de nachttreinen en gewone bussen gegaan. Die laatste niet 's avonds en 's nachts doen. Ze zijn zwaar oncomfortabel, maar wel goedkoop.

Voor de treinen, vraag om een bunk bed bovenin. Dan lig je niet zo in het zicht. Als je je verder 'normaal' aankleed en je niet al te erg met de mannen bemoeit, komt het wel goed!
The greatest adventure in life is to follow your heart.
goede tips van nehal!

Als je dan in het bovenbed in de trein lig, is een slotje ( had zelf een fietsslot) om je tas vast te maken wel erg makkelijk.

Onderaan de bedden zitten ringen waar je je tas aan vast kan maken.
Bedankt weer voor de tips!

Dus, als beste tips, zo min mogelijk kleding zelf meenemen en daar direct wat kleding shoppen om de markt ( broeken/tunieken e.d.)

Mijn vriendin aldaar gaat deze week via haar travel-agent de reis die ik ga maken vastzetten en worden ook alle trein, bus en vliegtickets geboekt. Ik ben wel echt heel benieuwd en super spannend (op een positieve manier).

Mijn visum is nog niet opgehaald, morgen de nieuwe poging. Donderdag naar de travelclinic of ik nog spuiten/pillen nodig heb. Dan is het voor mij alleen nog maar een kwestie van inpakken!
Als je kleding gaat kopen daar: Fabindia!!! Ik ben verliefd op die winkels.

Kwalitatief hele goede kleding, netjes afgewerkt en ook hier in het westen heel draagbaar.
FabIndia! staat genoteerd..

Leuk zeg al deze tips en trics die ik meekrijg!

Is het een beetje te doen, slapen in de trein? ik kan me voorstellen dat ondanks het hebben van een bed van slapen weinig komt. Wel goed dat er mogelijkheden zijn om je tas vast te maken! Hadden jullie zelf een lakenzak/slaapzak bij je en een kussentje ben dit zelf namelijk wel van plan om mee te nemen.
Ik heb best lekker geslapen in de trein. Ik zou proberen te voorkomen dat je 1 van de 2 bedden aan het gang pad krijgt daar lig je meer te kijk en is het voor mensen makkelijker iets mee te grissen. Ik had een lakenzak mee en had daar een grote wollen sjaal gekregen, vond het best koud snachts
Oke, het kan dus toch nog aardig afkoelen! Kan ik misschien beter mijn fleeceslaapzak meenemen is toch wat warmer.

Zojuist mijn visum opgehaald, in 1x goed gekeurd en dat binnen een week

Donderdag naar de travelclinic voor de zekerheid een consult.

Mijn vriendin is helemaal druk bezig met het zoeken (en bijna boeken) van hostels en treinkaarten voor mij. Echt super lief. Maar krijg tot gister weinig erover te zien. Ze stuurde me een linkje van een hotel in het Zuiden. met de tekst *dit word hem* Helemaal mooi, dat hotel tot ik de prijzen zag. OEF! viel dat even tegen! Als dit zo gaat de hele reis dan gaat er een groot deel van mijn budget hieraan op! Heb haar toch vriendelijk terug gemaild dat het er geweldig uitzag maar het wel teduur vind. Een linkje gestuurd vanuit de LP om haar (opnieuw) een indruk te geven waar ik zelf opuit ben.. Ben benieuwd hoe ze hierop reageert....
IK had wel een slaapzak mee (en nadat de bergschoenen van een vriendin 's nachts gejat waren) sliep met schoenen aan (onderste eind slaapzak open gerits). Verder sliep ik met geldbuidel om en dan vond ik de slaapzak ook wel een prettig idee.
Ik ben 'n jaar of 5-6 geleden in India geweest, maar kan mij niets over 'n werkgeversverklaring herinneren. Is dat nieuw? Ik stuur mijn paspoort altijd naar het visumburo voor benodigde visa en da's altijd goedgekomen.
Ow, Germanwings, is het dan zo koud dat je een gewone slaapzak meehebt? En met schoenen aanslapen, je schetst (gelukkig) ook even een ander beeld. Dit is dan alleen in de trein neem ik aan

Elninjoo, de werkgeversverklaring was echt nodig! die werd tot 3x toe doorgenomen en bekeken of het wel klopte. Ben blij het zonder visumburo te hebben gedaan, scheelt toch al snel ruim 30 euro en zo ging het toch vrij vlot.
Volgens mij is het voor mij duurder als ik 'n dag moet opofferen om helemaal naar dat verschrikkelijke Den Haag te gaan, een tank half leeg te rijden en parkeerkosten te moeten betalen. Ik doe het dus liever lekker via aangetekende post.
Ik woon er iets dichter bij al kan je ook net als ik naar de depedance gaan in Amsterdam of Rotterdam....
Da's nog steeds ver weg en eveneens rotsteden en duur om te parkeren. Bovendien kost het dan nog steeds tijd. Ik ben wel van gemak dient de mens en per post kost het me gewoon het minste tijd en moeite.
hahaha.. ik snap je hhoor, als moet ik ook wel zeggen dat, na het zien van een aantal ambassades het ook een hele bijzondere ervaring is en een goede introductie van het land waar je naar toe gaat..
Klinkt goed! Maar waarom laat je alles van te voren door vriendin boeken (reizen en hotels), dat haalt toch het hele avontuurlijke idee uit je reis?
Misschien ook goed om te vragen welke treinen ze voor je boekt. Je hebt coupes voor 6 personen zonder airco, maar ook voor maar 2 met airco en die zijn meteen een heel stuk duurder
Hai hekje, Deels reis ik ook met haar en verblijf ik bij familie-leden/ vrienden van haar. Dan moet je wel wat dingen vast hebben staan natuurlijk.

Maar dan wel allemaal locaties die ik graag zou willen zien/ervaren. De plekken waar ik alleen naar toe ga zijn dus ook al bekend.

Zij kan via 1 contactpersoon alles in 1x boeken, dat is misschien minder avontuurlijk maar wel heel handig.

De treinen/bussen worden 2e klas AC.

De andere hostels e.d. zijn niet zo prijzig, en verblijf op een aantal plekken gratis.

Kom net terug van de travelclinic en heb maar 1 prikje erbij gehad.
quote:MEFunny schreef op 26 april 2012 @ 13:03:

Hai hekje, Deels reis ik ook met haar en verblijf ik bij familie-leden/ vrienden van haar. Dan moet je wel wat dingen vast hebben staan natuurlijk.

Maar dan wel allemaal locaties die ik graag zou willen zien/ervaren. De plekken waar ik alleen naar toe ga zijn dus ook al bekend.

Zij kan via 1 contactpersoon alles in 1x boeken, dat is misschien minder avontuurlijk maar wel heel handig.

De treinen/bussen worden 2e klas AC.

De andere hostels e.d. zijn niet zo prijzig, en verblijf op een aantal plekken gratis.

Kom net terug van de travelclinic en heb maar 1 prikje erbij gehad.

Ah, okay Hoop dat je genoeg ruimte en vrijheid hebt tussen de bedrijven door.

Ik hou er zelf wel van. Om eens een onbekende kant op te reizen omdat iemand een leuk idee heeft. Of om met een andere reiziger - die je leert kennen in de bus- een kamer te delen in een hostel dat er gezellig uitziet.

Maar ook fijn dat je je vriendin daar ziet. Voelt waarschijnlijk stuk fijner, dat je niet helemaal in je uppie in een vreemd land staat.

Ik wens je alvast heel veel plezier!
quote:MEFunny schreef op 26 april 2012 @ 09:42:

Ow, Germanwings, is het dan zo koud dat je een gewone slaapzak meehebt? En met schoenen aanslapen, je schetst (gelukkig) ook even een ander beeld. Dit is dan alleen in de trein neem ik aan

.Ik vond het 's nacht in de nachttreinen wel vrij fris (niet altijd, ook afh van waar je was). En schoenen aan was idd alleen in de trein . (en het is wel meer dan 10 jaar geleden dat ik in India was, dus mijn info is niet meer helemaal uptodate mss)
haha nou elke info is goed!

En bedankt hekje, heb er veel zin in!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven