Israël, wat te doen?

08-07-2014 12:21 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Aanstaande zaterdag zouden m'n vriend en ik op vakantie gaan naar Israël, twaalf dagen. Het plan was om door het land te rijden (Jeruzalem, Negev, Arad, Tiberias, Haifa en Tiberias zijn de plekken waar we een hotel hebben geboekt, we hebben een huurauto om van plek naar plek te gaan en de omgeving te verkennen). Nu is het op het moment erg onrustig, met oorlogsdreiging. Natuurlijk hadden we dit van te voren kunnen verwachten en hebben we deze gok zelf genomen, maar ik vroeg me af of er iemand was die ons van advies kan voorzien omdat je er woont, iemand kent, er nu bent of net bent geweest. Is het verstandig om nog te gaan, moeten we ons reisschema aanpassen of echt niet gaan? We hebben alles zelf geboekt, en niet via een organisatie. Annuleren gaat ons dus veel geld kosten, maar ons leven is ons meer waard natuurlijk.

De vraag waarom we voor Israël hebben gekozen, zal ook wel komen. Mijn neef heeft er vorig jaar twee maanden rondgereisd, en door z'n foto's en verhalen zijn we ontzettend enthousiast geworden. Voor ons gevoel was de situatie redelijk stabiel, en hij had ook geen incidenteneegemaakr, vandaar.

Hopelijk kan iemand ons verder helpen!
Gewoon gaan, ik ben er vorig jaar nog geweest en ben er al vaak geweest. Het is er heerlijk, sla Gaza lekker over. Heb ik in ieder geval gedaan. Het is er mooi, de mensen zijn er geweldig en je kunt er heerlijk eten.

Sla vooral ook Tel Aviv niet over, probeer dan een plekje in Florentine te vinden (Airbnb is erg goed te doen). Leuke studentenwijk.

Zou zo met je mee willen, heerlijk. Veel plezier!
Nucky, Ik heb kritiek op veel zaken in de wereld. Zeker op de dingen die jij noemt. Ook op zaken in ons land (bio-industrie, uitbuiting illegale werknemers, milieuvervuiling, etc.).

Maar het een praat het ander niet goed en je moet bij het onderwerp blijven.

Andersom: Wanneer we het een keer hebben over kleding uit Bangladesh, moeten we dat onderwerp niet vertroebelen met het beleid van Israël.

Of je wel of geen producten uit Israël koopt, je moet ervan uit kunnen gaan dat wat op het etiket staat, klopt.
Power to the people
Misschien moeten ze er dan opzetten 'Gemaakt door Israeli's'

En mag er op je kleding, speelgoed, electronica staan 'Gemaakt door kinderhandjes'
Tja, als je Israel boycot moet je ook zo fair zijn al die andere landen te boycotten die mensonvriendelijk bezig zijn (en dan druk ik me nog zachtjes uit).

Stop in ieder geval met tanken want Iran is de vijfde leverancier (7,5 %) van onze benzine, in Iran worden mensen opgehangen, gemarteld en heeft het hoogste aantal executies, de voormalige Sovjet-Unie, dat nu voor bijna 35 % van onze bevoorrading zorgt laat wel eens een moslim verdwijnen en sluit politici op.

Dus alleen brandstof tanken waar UK of Noorwegen op staat.
quote:tekenis schreef op 08 juli 2014 @ 15:09:

Misschien moeten ze er dan opzetten 'Gemaakt door Israeli's'

En mag er op je kleding, speelgoed, electronica staan 'Gemaakt door kinderhandjes'

Ja of: gemaakt terwijl er giftige dampen werden ingeademd en gebruik moest worden gemaakt van gevaarlijke chemicaliën.

Of: gemaakt in een land dat stelselmatig internationale verdragen aan de laars lapt.

Galileo, het gaat mij er om dat (veel) mensen die heel erg anti-Israel (of anti-iets anders voor mijn part) zijn vaak geen idee hebben van de wereld erachter en op basis van het halve verhaal (huilende kindjes op het journaal) gaan boycotten of andere compleet nutteloze acties beginnen.
Er is nu een negatief reisadvies voor alles in 40km afstand van de Gazastrook, dit ivm de beschietingen en de waarschijnlijke grond invasie van het Israelische leger.
Allemaal bedankt voor jullie reacties. De meeste van jullie zijn nog redelijk positief over wel gaan, de situatie zoals beschreven door de media lijkt in mijn ogen echter steeds dreigender te worden. Ik vind het een erg lastige beslissing
TO, de laatste keer dat ik ging begon net de ellende in Syrie. Je kon de bombardementen horen als je in het noorden was. Ben ik dus niet heen gegaan.

Begrijp je angst goed, zat toen voor hetzelfde dilemma.
quote:kevers schreef op dinsdag 08 juli 2014 19:15 Allemaal bedankt voor jullie reacties. De meeste van jullie zijn nog redelijk positief over wel gaan, de situatie zoals beschreven door de media lijkt in mijn ogen echter steeds dreigender te worden. Ik vind het een erg lastige beslissingKan ik mij voorstellen. Succes met de beslissing en als je gaat: een fijne (en veilige!) vakantie toegewenst!
quote:Justmaartje123 schreef op 08 juli 2014 @ 19:17:

TO, de laatste keer dat ik ging begon net de ellende in Syrie. Je kon de bombardementen horen als je in het noorden was. Ben ik dus niet heen gegaan.

Begrijp je angst goed, zat toen voor hetzelfde dilemma.Stond je uiteindelijk achter je beslissing, of was je liever niet gegaan?
Hoi Kevers,

Ik ben nu in Israel (ik woon hier) en ik zou het gewoon even afwachten. Er kan hier zoveel gebeuren in een paar dagen tijd, dus als het qua geld niet uitmaakt wanneer je eventueel cancelled, zou ik even wachten tot vrijdag.

Verder moet je dan je reisschema aanpassen denk ik, in het noorden is het bijvoorbeeld rustig nu maar het zuiden is echt geen pretje. In het noorden is ook echt heel veel moois te zien dus het hoeft absoluut niet af te doen aan je vakantie pret. Overigens klopt het echt wat mensen hier al eerder zeiden, de beveiliging is hier heel uitgebreid en de kans dat net jou wat overkomt is vooralsnog (als je verstandig bent en uit de juiste gebieden wegblijft) erg klein.

Dat gezegd kan het heel onprettig zijn om stress te hebben van de situatie en dat kan je vakantie ook beinvloeden, dus als je daar nu al tegen opziet kun je misschien toch het best cancellen.

Succes met je beslissing, is lastig!
Ben er meerdere keren geweest, ook als het als 'onrustig' bestempeld werd, en heb me er nooit onveilig gevoeld. Ben ook door Gaza gereisd. De controles waren zeer streng, maar dat droeg eerlijk gezegd alleen maar bij aan m'n gevoel van veiligheid.

Ik zou me er niet door tegen laten houden en gewoon gaan. Van je reisplan afwijken kan altijd nog.
quote:sophiax schreef op 08 juli 2014 @ 13:26:

Eens met Nbk. Als ik zou gaan zou ik naar Palestina willen. Juist om met eigen ogen te zien wat er gebeurt. Misschien ben ik gewoon wat overdreven principieel hoor, ik koop uit principe ook geen producten uit Israël.Ja zo probeer ik ook een beetje te boycotten maar als je gaat opzoeken welke bedrijven allemaal de Israelische regering steunen met geld, schrik je je kapot. Sowieso Starbucks, maar ook Coca-Cola en zelfs de HEMA en nog veel meer 'gewone' bedrijven. Dan kan je bijna niks meer kopen.

http://www.inminds.com/boycott-brands.html

Onze eigen regering heeft ook boter op het hoofd en blijft Israel ook maar steunen ondanks alle schendingen van mensenrechten.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
quote:nbk schreef op 08 juli 2014 @ 12:52:

Er zijn zoveel mooie plaatsen op de wereld, waarom zou je dan naar een land willen gaan waar men voortdurend op voet van oorlog leeft, waar Palestijnen als tweederangs burgers behandeld worden, waar tegen alle verdragen in iedere keer weer nieuwe nederzettingen uit de grond gestampt worden?

Ja dat vind ik toch ook wel. Ik ben in diverse landen geweest waar de mensenrechten anders worden gezien dan hoe Nederland die ziet, waar bijvoorbeeld homoseksualiteit bij wet verboden is.

Maar met (de regering van) Israël heb ik echt zoveel moeite dat ik zelfs nee heb gezegd toen ik werd meegevraagd op een korte vakantie naar Tel Aviv. Hoe leuk die stad me ook lijkt.

Ik zie hun politiek als Apartheid. Die muren die ze bouwen doen zelfs denken aan de concentratiekampen waar hun eigen voorouders in hebben gezeten. Het trieste cliché van: het geslagen kind wordt later een mishandelende ouder.

Dat ze Palestijnen behandelen als 'tweederangs burgers' vind ik nog mild uitgedrukt. Ik heb erg veel documentaires gezien (ook van pro-Israelische en pro-nederzettingen-filmmakers) en hoe ze met Palestijnen omgaan is eerder te vergelijken met hoe ontwikkelingslanden omgaan met dieren / vee. Opsluiten achter muren, zonder proces opsluiten in gevangenissen, ook minderjarigen, slaan, vernederen, opjagen, inperken, vermoorden. En de wereld vindt het nog goed ook.

Wie er wel heen wil op vakantie moet dat zelf weten en veroordeel ik niet. Immers ik maak zelf ook mijn keuzes en reis af naar landen die nog walvissen vangen (IJsland) en homo's vervolgen en andere twijfelachtige regimes hebben. Maar voor mij persoonlijk ligt hier de grens.

Wat ook niet meehelpt is dat ik vele tientallen erg asociale, arrogante, luidruchtige, lompe Israëli's ben tegengekomen op al mijn reizen. Met als ultieme voorbeeld de jongen die zich met scheerschuim (!!) ging zitten scheren midden in een unieke, schone hot spring midden in een woestijn, waar hij en zijn groep ook hun ghettoblaster op 10 hadden aangezet met Israelische muziek... terwijl wij er al eerder waren en zaten te genieten van het unieke natuurschoon en de stilte.
Ik ben heel blij dat we gegaan zijn Kevers, ik heb juist enorm goede ervaringen met Israeli en vind het fijne mensen. Met extremisten heb ik van alle afkomsten niets, dus dat is voor mij geen beperking.

Ik denk dat je het meest hebt aan mailtoholland trouwens, zij is er nu.
Als je daar angstig bent kun je altijd nog een uitstapje naar Jordanië maken, ook heel mooi.

Wat wil je daar gaan doen? Heb je plannen?
Negev zou ik niet te lang doen btw. Fucking heet nu daar.
Bedankt voor je uitgebreide reactie Justmaartje! Ik had de reactie van mailtoholland even over het hoofd gezien, zal ik zo op reageren.

Wij komen zaterdag aan op Ben Gurion, dan reizen we meteen door naar Jeruzalem waar we zaterdag, zondag en maandag zullen doorbrengen. 's Avonds reizen we door naar Negev, waar we inderdaad niet te lang zullen blijven. We slapen wel daar en maken 's ochtends nog een tocht door de woestijn. Tegen het middaguur rijden we door naar Arad, waar we 2 dagen zullen blijven en En Gedi, Masada en de dode zee zullen bezoeken. Volgorde waarin kijken we daar even. Hierna rijden we door naar Tiberias, waar we ook 2-3 dagen blijven en Gamla, Golan Heights en Meer van Galilea willen zien. We willen ook graag raften, maar het bedrijf heeft tot nu toe nog niet gereageerd. Daarna rijden we door voor een dagje Nazareth (zag net dat ik dit verkeerd heb getypt in mijn openingspost), Haifa en de laatste paar dagen wilden we afsluiten in Tel Aviv. Woensdag vliegen we weer terug.

We zijn wel redelijk flexibel, dus als ons een bepaalde plek niet veilig lijkt, kunnen we er wel voor kiezen niet te gaan!
quote:Justmaartje123 schreef op 08 juli 2014 @ 21:00:

Als je daar angstig bent kun je altijd nog een uitstapje naar Jordanië maken, ook heel mooi.

Aan die oplossing zat ik ook al te denken. Ik weet niet hoe makkelijk je van Israël door kunt reizen naar Jordanië. (Hoe zit dat ook alweer met stempels in je paspoort.. heb wel eens gehoord dat Israël moeilijk kan doen als je arabische stempels in je paspoort hebt)

Los van wel of niet boycotten, zou ik zelf geen relaxte vakantie hebben in een land waar echt oorlogsdreiging heerst en nu al sprake is van raketaanvallen en hoog oplopende spanningen. Bij elk hard geluid zou ik schrikken en ik zou niet lekker slapen.

(Althans dat denk ik omdat ik soms ook wel woelige nachten heb met nachtmerries als ik net voor het eerst slaap in een land / stad dat ik een beetje spannend vind, zoals Nairobi of Bogotá... oorlogsdreiging zou ik nog veel enger vinden).

Dus persoonlijk zou ik of annuleren, of direct doorreizen naar een rustiger gebied / land.
quote:mailtoholland schreef op 08 juli 2014 @ 19:55:

Hoi Kevers,

Ik ben nu in Israel (ik woon hier) en ik zou het gewoon even afwachten. Er kan hier zoveel gebeuren in een paar dagen tijd, dus als het qua geld niet uitmaakt wanneer je eventueel cancelled, zou ik even wachten tot vrijdag.

Hoi mailtoholland,

Bedankt voor je reactie vanuit Israël! Je hebt wel een punt, ik denk dat het verstandigste voor ons nu is inderdaad vrijdag af te wachten en ondertussen berichten op verschillende blogs, fora en media af te wachten, maar wel alles voor te bereiden. Ik zag net dat op Tripadvisor ook verschillende discussies hierover zijn. Waar woon je in Israël?

Mag ik je misschien een andere vraag stellen, ook aan de andere bekenden daar. Stel dat we gaan, is het verstandig om Route 60 te nemen van Jeruzalem naar Negev? Een andere optie is via route 6, maar ik las dat dit veel langer duurt en omslachtig is. Daarnaast bestaat de kans dat je verhuurmaatschappij allerlei kosten doorberekend, omdat het een tolweg is.

En zondag zijn we dus in Jeruzalem. Mocht Nederland morgen doorgaan, zouden we graag voetbal willen kijken. Is er een kroeg of iets dergelijks, die aan te raden is? Waar misschien meer Nederlanders of liefhebbers komen?

Alvast bedankt!
Raket raakt Jeruzalem... http://www.nu.nl/buitenla ... kt-huis-in-jeruzalem.html
Ik zou nu gaan cancelen. Het is daar niet leuk nu en de verwachting is dat het veel erger gaat worden.
Hi Kevers,

Even snel, je kunt ook naar de tolweg mensen bellen en dan betaal je met je creditcard (en wordt er niks doorberekend), maar route 60 is ook prima hoor. Ik woon vlakbij Tel Aviv. Je kunt hier overal voetbal kijken en veel mensen zijn voor Nederland, maar ik zou zo geen plaats weten in Jerusalem, maar dat komt helemaal goed hoor!

Dat gezegd, wacht vrijdag even af, want er staat een hoop te gebeuren denk ik zo. Mocht je wel komen, ga je dan ook naar mitspe ramon & ein ovdat? Dat is echt echt echt DE aanrader!

Bedankt voor je reactie! We hebben nu besloten om vrijdag af te wachten, dat zijn immers nog drie dagen. Mocht het dan nog steeds onrustig zijn, of nog verder geëscaleerd dan ga ik kijken of het mogelijk is door te rijden naar Jordanië.
Spannend hoor Kevers, kan me voorstellen dat je erg angstig bent. Jordanie is ook prachtig, in geval van nood.

Hou je ons op de hoogte?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven