Japan!
zaterdag 11 oktober 2025 om 22:48
donderdag 6 november 2025 om 17:50
bijna alle restaurants werken met plaatjes of plastic voedsel borden in de etalage,Pluma schreef: ↑06-11-2025 15:25Kon je wel redelijk communiceren met de bediening? Je hebt wel van die kaartjes waar de uitleg op staat, maar dan nog vind ik het wel fijn als je in het Engels een beetje kunt overleggen.
Het verschilt heel erg per land hoe lastig het is om ergens te eten.
Heeft iemand toevallig ook in de supermarkten gelet op het allergenenvak? (Ik snap dat je daar meestal met een grote boog omheen loopt). Ik ben ook wel benieuwd wat daar te vinden is in Japan.
In de grote steden zie wel veel engels naast japans, maar met google translate en handen en voeten kom je een heel eind
nhja het concept supermarkt kennen ze niet echt, het is vooral de 7/11/lawson/family market waar je je ''boodschappen'' haalt, sommige grote warenhuizen hebben een soort van supermarkten maar verwacht geen albert heijn achtige taferelen
bartjes schreef: ↑06-11-2025 17:18In ons hotel kin je gewoon dineren, en in het engels communiceren.
Het eten in de stad is over het algemeen compleet anders dan bij ons.
Het is allemaal snel.
Vaak sta je buiten in een rij te wachten.
Wij waren met z'n 6-en en het is een paar keer voorgekomen dat we niet tegelijk konden eten, dan was er plek voor 4 en de andere 2 moesten dan nog wachten.
En soms bestel je bij een zuil, zoals hier bij macdonalds.
Ik ben wel in een supermarkt geweest, maar ik heb niet op gluten gelet.
Alles was in Japanse tekens, dus ik had geen idee waar ik naar keek. Ik was al blij als ik iets bekends zag.
Plus dat ik het gevoel had dat ik gruwelijk in de weg liep, smalle paden en kleine japanse mensen en grote touristen. Dus zo snel mogelijk weer naar buiten.
bij sommige restaurants is het : zitten, eten, pleite vooral kleine restaurants, tijdens de laatste reis waren in een noodle restaurant beland waar je allemaal op een rijtje zat in aparte hokjes, in het midden was de keuken en via een doorgeef luikje kreeg je je eten.
hadden toen ook bestelt via een zuil.
ik heb misschien maar 2x in de rij gestaan dat was toen rond etenstijd.
de allereerste keer hebben we veel gekeken naar wat is bekend qua voedsel, na 2 dagen hadden we het door en stapte we vooral out of the box.
vooral in de 7/11's, is het niet al te moeilijk.
persoonlijk vond ik het eten veel beter dan hier, en ja eten is idd vaak snel, als ik een ding heb geleerd qua eten in Japan is laat het over je heen komen, wees nieuwsgierig en laat je verassen.
ik heb een hoop gekke dingen gegeten, maar dingen die ik hier normaal nooit eet, zoals varkensvlees, laatste keer heb ik zelfs kwal gegeten
mwah dat gevoel heb ik nooit gehad, wel voel ik me echt een toerist en de laatste keer voelde ik me echt thuis
Relax we're all crazy, it's not a competition
donderdag 6 november 2025 om 18:05
Ik ben wel in een echte supermarkt geweest hoor, in Ginza (Tokyo).Rouge__ schreef: ↑06-11-2025 17:50bijna alle restaurants werken met plaatjes of plastic voedsel borden in de etalage,
In de grote steden zie wel veel engels naast japans, maar met google translate en handen en voeten kom je een heel eind
nhja het concept supermarkt kennen ze niet echt, het is vooral de 7/11/lawson/family market waar je je ''boodschappen'' haalt.
Dat was een beetje de grootte van een Vomar/Dirk vd Broek.
Met koelvitrines met groente e.d.
De 7/11, lawson, family mart zijn inderdaad meer een albert heijn to go.
Kopen en direct opeten.
En ja, die voorbeeldmenus.
Een plastic bord met alles in plastic er op. Precies zoals het er uit ziet als je het opgediend krijgt.
Misschien ben jij iets kleiner dan ik Rouge?
Ik ben 1,76 met maat 44/46. En dan met 6 man in een willekeurige winkel, dan was het best veel "wij".
Japanse mensen zijn bijna allemaal alleen, en daardoor stil.
Wij waren luid, praten , dingen overleggen dat soort.
Met z'n 2-en is het ook al weer anders dan met 6.
donderdag 6 november 2025 om 18:59
ik ben alleen in Nagano een soort supermarkt tegengekomen, op de begane grond van een warenhuis.
weet nog dat ze mega grote uien & appels hadden en alles best prijzig was haha.
ja haha ik ben 1.60 en bruin , maar mijn vriend is 1.94 dus wij trokken soms ook veel bekijks, weet nog dat we tijdens de spits in trein stonden en hij zei toen dat hij in de overige wagon's kon kijken
ohja wij ook, we hielden soms zelfs hele gesprekken , want ja niemand verstaat je dus dan ga je los
een kennis van me is nu in Japan en ik ga dood van jaloezie
ja haha ik ben 1.60 en bruin , maar mijn vriend is 1.94 dus wij trokken soms ook veel bekijks, weet nog dat we tijdens de spits in trein stonden en hij zei toen dat hij in de overige wagon's kon kijken
ohja wij ook, we hielden soms zelfs hele gesprekken , want ja niemand verstaat je dus dan ga je los
een kennis van me is nu in Japan en ik ga dood van jaloezie
donderdag 6 november 2025 om 20:00
Onze schoonzoon was er vorige week, wij gingen ook allemaal dood van jaloezie.Rouge__ schreef: ↑06-11-2025 18:59ik ben alleen in Nagano een soort supermarkt tegengekomen, op de begane grond van een warenhuis.
ja haha ik ben 1.60 en bruin , maar mijn vriend is 1.94 dus wij trokken soms ook veel bekijks, weet nog dat we tijdens de spits in trein stonden en hij zei toen dat hij in de overige wagon's kon kijken![]()
een kennis van me is nu in Japan en ik ga dood van jaloezie![]()
![]()
Gingen jullie ook gewoon op eigen gelegenheid? Of met een georganiseerde reis?
Ik vond het gestructureerde leven wel even wennen.
Ik ben zo gewend om naast de mensen waarmee ik ben, te gaan staan.
Maar dat was niet handig.
Allemaal netjes in de rij, wachten bij de metrodeuren.
En ik bedacht me later dat ik me ook niet aan de regel bij de tempels heb gehouden. Ik liep niet altijd aan de zijkant van de trappen omhoog,maar ook wel door het midden, ai.
Ja, door het lengte verschil zullen jullie wel bekijks hebben gehad. Sowieso omdat je vriend al zo lang is haha.
donderdag 6 november 2025 om 20:05
Wat vond je duur Baggal?
Ik vond het op zich wel meevallen.
Maar dat komt misschien ook doordat we vanaf janauri al hotels en tickets in etappes betaalden.
We gingen in mei, toen hoefden we eigenlijk alleen nog het ov, eten en persoonlijke uitgaven te betalen.
De rest wat al betaald was, was ik al vergeten.
donderdag 6 november 2025 om 20:24
Wat een heerlijk vooruitzicht!
Vlieg je rechtstreeks? En met welke maatschappij?
Bij ons viel de vlucht ook reuze mee, schoonzoon had het goed uitgezocht.
Is het de eerste keer?
donderdag 6 november 2025 om 20:41
erg he haha,bartjes schreef: ↑06-11-2025 20:00Onze schoonzoon was er vorige week, wij gingen ook allemaal dood van jaloezie.
Gingen jullie ook gewoon op eigen gelegenheid? Of met een georganiseerde reis?
Ik vond het gestructureerde leven wel even wennen.
Ik ben zo gewend om naast de mensen waarmee ik ben, te gaan staan.
Maar dat was niet handig.
Allemaal netjes in de rij, wachten bij de metrodeuren.
En ik bedacht me later dat ik me ook niet aan de regel bij de tempels heb gehouden. Ik liep niet altijd aan de zijkant van de trappen omhoog,maar ook wel door het midden, ai.
Ja, door het lengte verschil zullen jullie wel bekijks hebben gehad. Sowieso omdat je vriend al zo lang is haha.
eigen gelegenheid, vriend houdt absoluut niet van georganiseerde reizen, we trekken het liefst ons eigen plan.
had ook takkeveel research gedaan, en 2 boeken gekocht ter voorbereiding
de eerste keer had ik mini cultuurshock, werd er naar van, pas in Osaka kon ik ademen. maar uiteindelijk raakte ik er gewend aan.
vond het stiekem wel fijn in de rij wachten, moet ook wel in een miljoenen stad als Tokio.
en ook nog blond
donderdag 6 november 2025 om 20:54
Ik twijfel voor een volgende keer georganiseerd of niet.Rouge__ schreef: ↑06-11-2025 20:41erg he haha,
eigen gelegenheid, vriend houdt absoluut niet van georganiseerde reizen, we trekken het liefst ons eigen plan.
had ook takkeveel research gedaan, en 2 boeken gekocht ter voorbereiding
de eerste keer had ik mini cultuurshock, werd er naar van, pas in Osaka kon ik ademen. maar uiteindelijk raakte ik er gewend aan.
vond het stiekem wel fijn in de rij wachten, moet ook wel in een miljoenen stad als Tokio.
en ook nog blond![]()
Ik denk dat man en ik samen "moeten" gaan een volgende keer.
En ik ben heel bang dat we snel een beetje lui worden. En denken: oh, dat skippen we, we blijven rondom het hotel enzo.
Maar een organiseerde reis trekt me ook weer niet echt.
Daar zitten vast uitstapjes bij die ik niks vind, of dat ik ergens langer wil rondlopen maar dat kan dan weer niet.
donderdag 6 november 2025 om 21:09
Eerste keer Japan inderdaad.
We vliegen met Lufthansa, via München.
Alles zelf uitgezocht en geregeld.
donderdag 6 november 2025 om 21:19
Wat goed!
Heb je al voorpret?
Ik vond het vooral heel spannend. Zo lang vliegen, een totaal onbekend land.
Mei vond ik een hele mooie tijd om te reizen.
Wil je vertellen wat jullie reisplannen zijn?
Kunnen we hier meegenieten
Ik zit op instagram in zo'n algoritme. En ik volg van alles en iedereen.
Dus telkens zie ik herkenbare dingen uit Japan.
En nu allemaal steden in kerstsfeer. Lijkt me ook heel speciaal.
Oh een tip: hou polarsteps bij!
Zo leuk om je reis telkens opnieuw te herbeleven.
donderdag 6 november 2025 om 21:34
persoonlijk vind ik georganiseerde reizen meer voor ; alleen reizende of als je het spannend vind. ikzelf vind het 10x niks ik heb social axcienty en ik kan me snel aan mensen irriteren, heb genoeg aan vriend op vakantie.
mijn opa&oma deden alleen maar georganiseerde reizen en die letterlijk hebben de halve wereld gezien, maar zij vonden het echt leuk gingen ook naar plekken waarvan je denkt..; maar wat ga je daar doen?
ik ben juist overactieve op vakantie, ik slaap alleen maar in mijn hotelkamer , wij zijn letterlijk de hele dag op stap.
kom makkelijk aan mijn 10.000 stappe
mijn opa&oma deden alleen maar georganiseerde reizen en die letterlijk hebben de halve wereld gezien, maar zij vonden het echt leuk gingen ook naar plekken waarvan je denkt..; maar wat ga je daar doen?
ik ben juist overactieve op vakantie, ik slaap alleen maar in mijn hotelkamer , wij zijn letterlijk de hele dag op stap.
kom makkelijk aan mijn 10.000 stappe
donderdag 6 november 2025 om 22:04
Nou, dat is ook een punt natuurlijk.
Mijn man irriteert zich sowieso snel aan mensen. Ik een stuk minder.
Ik vond Japan best vermoeiend. Alles is ontzettend mooi, maar het is ook heel veel. Veel indrukken, in dat opzicht vermoeiend.
Nu wilden we ons niet laten kennen tov de kinderen, maar als we samen zijn zullen we vast sneller iets rustiger opstarten haha.
Ik vond Japan best vermoeiend. Alles is ontzettend mooi, maar het is ook heel veel. Veel indrukken, in dat opzicht vermoeiend.
Nu wilden we ons niet laten kennen tov de kinderen, maar als we samen zijn zullen we vast sneller iets rustiger opstarten haha.
donderdag 6 november 2025 om 22:08
We hebben al heel veel verre reizen gemaakt, recent terug uit Zuid Afrika, dus nee spannend vind ik het niet.bartjes schreef: ↑06-11-2025 21:19Wat goed!
Heb je al voorpret?
Ik vond het vooral heel spannend. Zo lang vliegen, een totaal onbekend land.
Mei vond ik een hele mooie tijd om te reizen.
Wil je vertellen wat jullie reisplannen zijn?
Kunnen we hier meegenieten
Ik zit op instagram in zo'n algoritme. En ik volg van alles en iedereen.
Dus telkens zie ik herkenbare dingen uit Japan.
En nu allemaal steden in kerstsfeer. Lijkt me ook heel speciaal.
Oh een tip: hou polarsteps bij!
Zo leuk om je reis telkens opnieuw te herbeleven.
En mijn Polarstep collectie omvat inmiddels 33 landen
De voorpret was er natuurlijk al bij het boeken, maar nu vooral druk met andere dingen.
Ik zal dit weekend even het reisplan erbij pakken. De grote lijnen liggen vast, maar we hebben verder nog genoeg flexibiliteit.
Leuk in elk geval om hier enthousiaste verhalen en ervaringen te lezen.
donderdag 6 november 2025 om 22:23
vrijdag 7 november 2025 om 08:45
mijn vriend ook, hij is een rare introvertbartjes schreef: ↑06-11-2025 22:04Nou, dat is ook een punt natuurlijk.
het kan inderdaad erg overwelmend zijn, ik wilde nadat ik uit het vliegtuig kwam, het liefst weer gillend terug
was blij dat we maar 2 dagen bleven en toen doorgingen naar Osaka,
vrijdag 7 november 2025 om 09:50
Wij begonnen met ruim een week Tokyo. Ik hou wel van mensen, die drukte vond ik niet erg.
Ik ben niet zo van rustige bospaadjes enzo.
In Kyoto gingen we 's avonds, in het donker naar Fushimi Inari Taisha, die rode Torii poorten.
Nou, dan ga ik niet helemaal naar boven hoor. Te donker, te weinig mensen, en dan kunnen er ook nog beren zijn.
Nou mij niet gezien.
Dan loop ik liever tussen de mensen in Tokyo.
Ik ben niet zo van rustige bospaadjes enzo.
In Kyoto gingen we 's avonds, in het donker naar Fushimi Inari Taisha, die rode Torii poorten.
Nou, dan ga ik niet helemaal naar boven hoor. Te donker, te weinig mensen, en dan kunnen er ook nog beren zijn.
Nou mij niet gezien.
Dan loop ik liever tussen de mensen in Tokyo.
vrijdag 7 november 2025 om 10:05
nah ik ben drukte gewend woon in Amsterdam maar daar is drukte 2.0
oooh wat spannend, wij waren overdag rond 0700 gegaan, super rustig hele goeie foto's kunnen maken en idd naar de top.
had gehoord dat er wilde zwijnen zaten maar geen beren. maar goed dat vriend dat niet wist anders had die ook avonds gewild
toen we rond 10:00 terug kwamen was het takkedruk,
oooh wat spannend, wij waren overdag rond 0700 gegaan, super rustig hele goeie foto's kunnen maken en idd naar de top.
had gehoord dat er wilde zwijnen zaten maar geen beren. maar goed dat vriend dat niet wist anders had die ook avonds gewild
toen we rond 10:00 terug kwamen was het takkedruk,
vrijdag 7 november 2025 om 10:17
nee helaas, wel Nara een dagje hertjes geknuffeld haha
en ik ben op konijnen eiland geweest ook leuk raakte op de pont aan de praat met een groep gepensioneerde Japanners en hun Canadese leraar.
hij was getrouwd met een Japanse en na hun pension waren ze naar Hiroshima geëmigreerd en sindsdien gaf hij Engelse les.
kreeg zelfs van een van de dames een zak met groente voor de konijntjes, had wel voer gekocht bij de pont.
en ik ben op konijnen eiland geweest ook leuk raakte op de pont aan de praat met een groep gepensioneerde Japanners en hun Canadese leraar.
hij was getrouwd met een Japanse en na hun pension waren ze naar Hiroshima geëmigreerd en sindsdien gaf hij Engelse les.
kreeg zelfs van een van de dames een zak met groente voor de konijntjes, had wel voer gekocht bij de pont.
zaterdag 8 november 2025 om 09:54
Japan is inderdaad anders dan al het andere. Maar wat mij het meest is bijgebleven: na Japan hoef ik geen Japans eten elders meer. Het is daar zoveel beter. Zelfs iets simpels als sushi is onvergelijkbaar met hoe het elders in de wereld is. Supermarktsushi is daar al beter dan hier in een behoorlijk goed restaurant.bartjes schreef: ↑06-11-2025 22:23Wow 33 landen!
Dat red ik niet hoor.
Ik ben heel benieuwd of jij het zo gaat ervaren als dat ik op instagram lees: na Japan voelt geen enkel land meer hetzelfde.
Voor mijzelf is dat wel zo, maar ik heb geen echte vergelijkings reizen.
Dat vind ik leuk Girasole, ik ben benieuwd!
zaterdag 8 november 2025 om 10:02
Dit!Appletje schreef: ↑08-11-2025 09:54Japan is inderdaad anders dan al het andere. Maar wat mij het meest is bijgebleven: na Japan hoef ik geen Japans eten elders meer. Het is daar zoveel beter. Zelfs iets simpels als sushi is onvergelijkbaar met hoe het elders in de wereld is. Supermarktsushi is daar al beter dan hier in een behoorlijk goed restaurant.
zaterdag 8 november 2025 om 10:22
Konijnen zijn leuk!
Er is ook een katteneiland toch?
Nara hebben we ook bezocht, naar het knuffelen heb ik aan anderen overgelaten. Ik heb vanaf een bankje toegekeken.
Nikko is echt de moeite waard. Heel mooi!
Even buiten het gebied is een wandelpad.
Langs dat pad staan allemaal beeldjes van een monnik. Met allemaal een roid mutsje op.
Heel lieflijk.
Minder lieflijk was het bord bij het begin van het pad.
Je werd gewaarschuwd voor beren. Veel lawaai maken scheen te helpen.
Ik was direct een stuk minder enthousiast hahaha.
Gelukkig geen beer gezien.
Ik zag gister op internet dat er in Japan geoefend wordt met mensen verkleed als beer, om te oefenen wat je moet doen als je een beer tegenkomt.
Nu stop ik over de beren te praten, want Japan is meer dan dat.
De sushi inderdaad, overal is het zo lekker.
En de ramen, overal weer verschillend van smaak.
En de fluffy pancakes, die vond ik ook zoo lekker.
Waar hebben jullie je echt over verwonderd?
Of wat vonden jullie echt bijzonder, wat we hier niet hebben?
Gezellig Appletje, kom je mee schrijven?
(Zal ik de mods vragen om het uitroepteken in de titel weg te halen?, misschien is het een beetje té?)
Er is ook een katteneiland toch?
Nara hebben we ook bezocht, naar het knuffelen heb ik aan anderen overgelaten. Ik heb vanaf een bankje toegekeken.
Nikko is echt de moeite waard. Heel mooi!
Even buiten het gebied is een wandelpad.
Langs dat pad staan allemaal beeldjes van een monnik. Met allemaal een roid mutsje op.
Heel lieflijk.
Minder lieflijk was het bord bij het begin van het pad.
Je werd gewaarschuwd voor beren. Veel lawaai maken scheen te helpen.
Ik was direct een stuk minder enthousiast hahaha.
Gelukkig geen beer gezien.
Ik zag gister op internet dat er in Japan geoefend wordt met mensen verkleed als beer, om te oefenen wat je moet doen als je een beer tegenkomt.
Nu stop ik over de beren te praten, want Japan is meer dan dat.
De sushi inderdaad, overal is het zo lekker.
En de ramen, overal weer verschillend van smaak.
En de fluffy pancakes, die vond ik ook zoo lekker.
Waar hebben jullie je echt over verwonderd?
Of wat vonden jullie echt bijzonder, wat we hier niet hebben?
Gezellig Appletje, kom je mee schrijven?
(Zal ik de mods vragen om het uitroepteken in de titel weg te halen?, misschien is het een beetje té?)
zaterdag 8 november 2025 om 10:39
Ik had in de trein een gesprek met een Japanse meneer.Rouge__ schreef: ↑07-11-2025 10:17nee helaas, wel Nara een dagje hertjes geknuffeld haha
Hij had heel lang in België gewoond, en kwam regelmatig in Nederland, hij deed iets met diamanten.
Ik had niet verwacht dat een Japans iemand het gesprek zou beginnen.
Ikzelf maak snel contact, maar in Japan dorst ik niet zelf het iniatief te nemen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in