Japan!

11-10-2025 22:48 102 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie wil er mee praten over Japan als vakantiebestemming.

Ik ben afgelopen mei samen met mijn volwassen gezin naar Japan geweest, en ik ben verliefd geworden op het land.

Het is dat het zo ver weg is, en dat je er heen moet vliegen, maar anders zou ik ieder jaar wel willen gaan.
Ik vraag mij iets stoms af. Ik ben best lang en plussize. Is alles daar dan te doen? Zoals die shinkazen, maar ook de restaurants en hotels?
Dat is een goede vraag Flashy.

Ons gezelschap bestond ook uit langere mensen, en 2 plussize (man en ik)
De bedden in de hotels waren lang genoeg.
En ja, in de metro zat ik al snel tegen iemand anders aan.
Maar ja, als het druk was stond/zat er sowieso altijd wel iemand tegen je aan.

Ik heb er van te voren eigenlijk niet over nagedacht.
En achteraf ook niet.
Ik zit er nu over na te denken vanwege je vraag.

Mijn conclusie: ik heb niet het idee dat het allemaal wezenlijk verschilt van hier. Dus prima te doen.
Het was voor mij in ieder geval niet anders dan hier.
Dankjewel 🙏
Heb je al wat concretere plannen Flashy?
bartjes schreef:
06-11-2025 18:05

Japanse mensen zijn bijna allemaal alleen, en daardoor stil.
Wij waren luid, praten , dingen overleggen dat soort.
Met z'n 2-en is het ook al weer anders dan met 6.
Ai, dat klinkt vrij respectloos. Japanners zijn stil of praten zachtjes uit respect voor anderen.
daffy schreef:
08-11-2025 11:40
Ai, dat klinkt vrij respectloos. Japanners zijn stil of praten zachtjes uit respect voor anderen.
Ja, dat was het ook. Maar het was uiteraard geen bewuste actie oid van ons.

En zo als ik het schrijf, zo bedoel ik het niet.
We waren geen luidruchtige asociale toersten ofzo.
Maar in de ogen van Japanners waren we luider dan zij.
En op het moment zelf, werden we ons er altijd weer van bewust, en pastten we ons weer aan.

Maar dan soms in enthousiasme, werden we dan toch weer iets luider.
bartjes schreef:
08-11-2025 11:37
Heb je al wat concretere plannen Flashy?
Nee, eigenlijk nog niet.
Flashy schreef:
08-11-2025 12:33
Nee, eigenlijk nog niet.
Ik vond het ook een lange reis. We gingen wel via de kortste route, over Rusland. Maar met een overstap in China. Op de terugweg ook een lange overstap van 6 uur.
Ik snap wel dat je liever een kortere reistijd wilt
bartjes schreef:
08-11-2025 14:00
Ik vond het ook een lange reis. We gingen wel via de kortste route, over Rusland. Maar met een overstap in China. Op de terugweg ook een lange overstap van 6 uur.
Ik snap wel dat je liever een kortere reistijd wilt
Ja, dat houdt mij nu inderdaad nog tegen.
Wij hebben wel geboekt. 5 weken in de zomervakantie :cheer: met directe vlucht vanaf Frankfurt. Nu nog bedenken wat we precies gaan doen.
Socie schreef:
09-11-2025 18:52
Wij hebben wel geboekt. 5 weken in de zomervakantie :cheer: met directe vlucht vanaf Frankfurt. Nu nog bedenken wat we precies gaan doen.
Whoop whoop!
Zo gaaf. 5 weken, wat een heerlijke lange tijd.

Er is zoveel keus. En zoveel te doen.

Willen jullie ook naar pretparken?
Japan is geweldig! Ik zou ook zo weer terug willen maar het is inderdaad niet naast de deur. Ik mis de onsen nog steeds een beetje terwijl ik daar juist zo tegenop zag voordat ik op reis ging omdat ik opzag tegen naakt zijn in het algemeen en je bent toch anders in Japan. Maar toen het eenmaal zo ver was, ik overal pijntjes had na een lange dag aan de wandel dacht ik screw it niemand kent mij en mijn reisgenoten zie ik na deze reis toch niet meer. Toen was ik om :P Onsen zijn gescheiden tenzij je een prive onsen boekt, het is ook niet de bedoeling dat je daar gaan zwemmen/baantjes trekken, je moet van te voren douchen/wassen, badkleding is een no go, heb je lang haar dan moet het in een knot. Mensen komen daar voor de rust dus ook niet geschikt om hele gesprekken te voeren maar het kan wel als je zorgt dat je niet te hard praat. Zichtbare tattoo's is ook een no go al zijn er onsen waar het geen probleem is.

Ik zou er echt niet in de zomer heen gaan tenzij je er heen wilt voor een speciaal festival wat alleen in de zomer gehouden wordt zoals A-Nation ofzo wat iedere zomer plaatsvind. Anders is het veel te warm om heel de dag aan de wandel te zijn naar bezienswaardigheden.

Heb ook maar 1 hotel/resort gehad waar een zwembad bij zat waar je apart voor moest betalen, niet gedaan want de onsen was wel gewoon inbegrepen. Dat was het Kamenoi Hotel Aso Park Resort maar daar in de buurt heb je niet veel behalve dan de Aso vulkaan bezoeken als die niet te actief was, helaas was die toen ik er was te actief en kon je er niet naartoe. Dat resort had wel de mooiste kamer en je kon er gratis iedere dag een yukata pakken om aan te trekken als extra service wat ik dus ook deed want ik miste zoals iedere vakantie m'n badjas. En het ontbijt en avondeten, nog nooit zo uitgebreid gezien. Wist nooit wat ik moest kiezen.
bartjes schreef:
08-11-2025 10:39
Ik had in de trein een gesprek met een Japanse meneer.
Hij had heel lang in België gewoond, en kwam regelmatig in Nederland, hij deed iets met diamanten.

Ik had niet verwacht dat een Japans iemand het gesprek zou beginnen.
Ikzelf maak snel contact, maar in Japan dorst ik niet zelf het iniatief te nemen.
In Matsumoto bij Crow castle was er een oudere Japanse gids en die sprak een beetje Nederlands, en nog goed ook.

Ik was opzoek naar een kimono en vriend had via google een adresje vonden, maar winkeltjes in japan zijn nogal onopvallend dus we liepen er 2x straal voorbij.
de eigenaar sprak amper engels en wij geen japans dus het werd met handen en voeten en google translate, maar hij was zoo aardig kregen ook nog een spoedcursus: hoe-draag-je-een-kimono en kreeg de obi(riem)gratis erbij.
vaak werd ons gevraagd waar we vandaan kwamen en als we The Netherlands/ Oranda zeiden keken ze heel verbaasd, dachten natuurlijk dat we Amerikanen waren :hihi:

Kanazwa droegen de boehda beelden roze mustjes :hihi:

wij zijn beide keren rechtstreeks gevlogen, eigenlijk wilde de 2de keer via Osaka maar dan moesten we overstappen en daar hadden we geen zin.

Waar hebben jullie je echt over verwonderd?
hoe schoon de straten zijn ondanks het gebrek aan vuilnisbakken, het ov is echt enorm strak/goed geregeld
Of wat vonden jullie echt bijzonder, wat we hier niet hebben?
de bankjes in de metro zijn bekleed met stof en niet van kunstof, alle snacks bij 7/11/family market & lawson kunnen alle supermarken hier nog een puntje aan zuigen.
zelfs de verpakte snacks zijn nog beter dan de losse croissantjes, gekke snacks (brood met slagroom en aarbeien of mango)
donki!!!!
vooral in tokio en osaka winkels van 14 verdiepingen en op elke verdieping is er weer een andere andere winkel, je hebt geen idee welke je weet het pas als je naar binnen loopt.
Vending machines!!!!!!!
*gaat nog even verder denken*

ooh ik wilde zo graag in de onsen maar durfde niet ik heb 2 (kleine) tatoeages

elke tattoo is toch zichtbaar? :nut:
rouge__ wijzigde dit bericht op 10-11-2025 07:37
0.97% gewijzigd
Relax we're all crazy, it's not a competition
Rouge__ schreef:
09-11-2025 20:19
In Matsumoto bij Crow castle was er een oudere Japanse gids en die sprak een beetje Nederlands, en nog goed ook.

Ik was opzoek naar een kimono en vriend had via google een adresje vonden, maar winkeltjes in japan zijn nogal onopvallend dus we liepen er 2x straal voorbij.
de eigenaar sprak amper engels en wij geen japans dus het werd met handen en voeten en google translate, maar hij was zoo aardig kregen ook nog een spoedcursus: hoe-draag-je-een-kimono en kreeg de obi(riem)gratis erbij.
vaak werd ons gevraagd waar we vandaan kwamen en als we The Netherlands/ Oranda zeiden keken ze heel verbaasd, dachten natuurlijk dat we Amerikanen waren :hihi:

Kanazwa droegen de boehda beelden roze mustjes :hihi:

wij zijn beide keren rechtstreeks gevlogen, eigenlijk wilde de 2de keer via Osaka maar dan moesten we overstappen en daar hadden we geen zin.

Waar hebben jullie je echt over verwonderd?
hoe schoon de straten zijn ondanks het gebrek aan vuilnisbakken, het ov is echt enorm strak/goed geregeld
Of wat vonden jullie echt bijzonder, wat we hier niet hebben?
de bankjes in de metro zijn bekleed met stof en niet van kunstof, alle snacks bij 7/11/family market & lawson kunnen alle supermarken hier nog een puntje aan zuigen.
zelfs de verpakte snacks zijn nog beter dan de losse croissantjes, gekke snacks (brood met slagroom en aarbeien of mango)
donki!!!!
vooral in tokio en osaka winkels van 14 verdiepingen en op elke verdieping is er weer een andere andere winkel, je hebt geen idee welke je weet het pas als je naar binnen loopt.
*gaat nog even verder denken*

ooh ik wilde zo graag in de onsen maar durfde niet ik heb 2 (kleine) tatoeages

elke tattoo is toch zichtbaar? :nut:
Volgens mij verkopen ze wel van die pleisters die je erover kan plakken.
klopt maar heb ze niet gevonden, ag volgende keer :thumbsup:
Relax we're all crazy, it's not a competition
Gewoon bij de onsen vragen of tattoos en probleem zijn.
Ben in 2 onsen geweest met mijn tattoo (netjes van te voren gevraagd), het was geen probleem en ik voelde me ook absoluut niet bekeken ofzo.
Op cynthia.nl is nu een Japan Magazine te koop van Cynthia Schultz.
Die gaat op mijn verlanglijst.

https://cynthia.nl/reizen/het-cynthia-n ... -adressen/
Zoek eens een andere hobby
Explorista schreef:
10-11-2025 17:30
Op cynthia.nl is nu een Japan Magazine te koop van Cynthia Schultz.
Die gaat op mijn verlanglijst.

https://cynthia.nl/reizen/het-cynthia-n ... -adressen/
Jammer dat het alleen een pdf is.
Als het een papieren versie was, dan had ik het zeker gekocht.

En ik lees dat deze versie blijft, dus voor mij geen noodzaak om hem nu direct te kopen
Rouge__ schreef:
06-11-2025 17:50
bijna alle restaurants werken met plaatjes of plastic voedsel borden in de etalage,
In de grote steden zie wel veel engels naast japans, maar met google translate en handen en voeten kom je een heel eind

nhja het concept supermarkt kennen ze niet echt, het is vooral de 7/11/lawson/family market waar je je ''boodschappen'' haalt, sommige grote warenhuizen hebben een soort van supermarkten maar verwacht geen albert heijn achtige taferelen

bij sommige restaurants is het : zitten, eten, pleite vooral kleine restaurants, tijdens de laatste reis waren in een noodle restaurant beland waar je allemaal op een rijtje zat in aparte hokjes, in het midden was de keuken en via een doorgeef luikje kreeg je je eten.
hadden toen ook bestelt via een zuil.
ik heb misschien maar 2x in de rij gestaan dat was toen rond etenstijd.

de allereerste keer hebben we veel gekeken naar wat is bekend qua voedsel, na 2 dagen hadden we het door en stapte we vooral out of the box.
vooral in de 7/11's, is het niet al te moeilijk.
persoonlijk vond ik het eten veel beter dan hier, en ja eten is idd vaak snel, als ik een ding heb geleerd qua eten in Japan is laat het over je heen komen, wees nieuwsgierig en laat je verassen.
ik heb een hoop gekke dingen gegeten, maar dingen die ik hier normaal nooit eet, zoals varkensvlees, laatste keer heb ik zelfs kwal gegeten :hihi:

mwah dat gevoel heb ik nooit gehad, wel voel ik me echt een toerist en de laatste keer voelde ik me echt thuis
Tuurlijk kennen ze het concept supermarkt wel in Japan (nog nooit een land gezien waar ze dat niet hebben trouwens). zou vreemd zijn als ze dat niet zouden hebben toch :) Bij de Kombini's halen mensen geen normale boodschappen maar meer lunch en snelle andere kleine dingen, voor de andere boodschappen gaan ze gewoon naar een supermarkt.
bartjes schreef:
06-11-2025 20:54
Ik twijfel voor een volgende keer georganiseerd of niet.
Ik denk dat man en ik samen "moeten" gaan een volgende keer.
En ik ben heel bang dat we snel een beetje lui worden. En denken: oh, dat skippen we, we blijven rondom het hotel enzo.
Maar een organiseerde reis trekt me ook weer niet echt.
Daar zitten vast uitstapjes bij die ik niks vind, of dat ik ergens langer wil rondlopen maar dat kan dan weer niet.
Dat ligt er ook wel aan wat voor groepsreis je kiest. Ik ben zowel op eigen gelegenheid als met een groep geweest. Gemiddeld gezien ga je bij een groepsreis ga je toch meer naar de hoogtepunten qua locaties en als je zelf gaat kun je makkelijker van de gebaande paden afwijken. Aan de andere kant is het ook zo afhankelijk van de reisleider en de organisatie.

Bij mijn groep was de enige regel, zorg dat je op tijd klaar staat als we naar de volgende locatie gaan. Op locatie mocht je doen en laten wat je wilde. De reisbegeleider stuurde een dag of 2-3 van te voren de planning door mbt excursies/uitstapjes en je moest zelf beslissen of je mee wilde of niet. Je hoefde ook niet bij het boeken al te beslissen welke excursies je wilde doen. Ze deed ook voor elke locatie suggesties waar je kunt eten en wat de lokale specialiteit was. Het vervoer was ook altijd met het ov.

Reisgenoot en ik zijn ook wel samen op pad gegaan of eerder ergens heen gegaan (of later weggingen) omdat we meer tijd wilden. Alles was vrij en het scheelt dat we makkelijk zelf met het ov op pad konden. Dat voordeel heb je niet in elk land/stad.

Terwijl bij een andere reis(organisatie) het best mogelijk is dat je bij het boeken moet aangeven welke excursies. Of dat als je niet meegaat bij een excursie, dat je bijvoorbeeld bij de bus moet blijven. Of dat hotels op dusdanige plekken zitten dat je niet zelf op pad kunt of alleen in het hotel kunt eten. Of dat je een reisleider hebt die je probeert te ontmoedigen om zelf op pad te gaan en zo. Dat soort zaken hebben best veel invloed op hoe je een reis ervaart.

De eerste keer zijn we begonnen in Fukuoka. Dat is een rustige stad om te beginnen. De tweede keer was Sapporo, dat was ook prima te doen qua drukte. Dan is de cultuurshock wel minder.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
11-11-2025 11:57
Dat ligt er ook wel aan wat voor groepsreis je kiest. Ik ben zowel op eigen gelegenheid als met een groep geweest. Gemiddeld gezien ga je bij een groepsreis ga je toch meer naar de hoogtepunten qua locaties en als je zelf gaat kun je makkelijker van de gebaande paden afwijken. Aan de andere kant is het ook zo afhankelijk van de reisleider en de organisatie.

Bij mijn groep was de enige regel, zorg dat je op tijd klaar staat als we naar de volgende locatie gaan. Op locatie mocht je doen en laten wat je wilde. De reisbegeleider stuurde een dag of 2-3 van te voren de planning door mbt excursies/uitstapjes en je moest zelf beslissen of je mee wilde of niet. Je hoefde ook niet bij het boeken al te beslissen welke excursies je wilde doen. Ze deed ook voor elke locatie suggesties waar je kunt eten en wat de lokale specialiteit was. Het vervoer was ook altijd met het ov.

Reisgenoot en ik zijn ook wel samen op pad gegaan of eerder ergens heen gegaan (of later weggingen) omdat we meer tijd wilden. Alles was vrij en het scheelt dat we makkelijk zelf met het ov op pad konden. Dat voordeel heb je niet in elk land/stad.

Terwijl bij een andere reis(organisatie) het best mogelijk is dat je bij het boeken moet aangeven welke excursies. Of dat als je niet meegaat bij een excursie, dat je bijvoorbeeld bij de bus moet blijven. Of dat hotels op dusdanige plekken zitten dat je niet zelf op pad kunt of alleen in het hotel kunt eten. Of dat je een reisleider hebt die je probeert te ontmoedigen om zelf op pad te gaan en zo. Dat soort zaken hebben best veel invloed op hoe je een reis ervaart.

De eerste keer zijn we begonnen in Fukuoka. Dat is een rustige stad om te beginnen. De tweede keer was Sapporo, dat was ook prima te doen qua drukte. Dan is de cultuurshock wel minder.
Ja dat is ook mijn ervaring toen ik alleen met een groep mee ging. Ik vond het zo ver weg wel fijn om een aanspreekpunt te hebben en dat ik kon kiezen of ik dingen met de groep wilde doen, of gewoon een paar mensen, of juist alleen. En voor sommige bezienswaardigheden was het wel handig en zou ik zelf wellicht nooit opgekomen zijn. Had ook een keer een hele dagplanning en toen ik advies vroeg zei de reisbegeleider meteen dat ik voor een ding eigenlijk heel vroeg op zou moeten staan omdat het anders gewoon niet te doen is qua drukte. En ze had korting geregeld voor me bij een ding want ook handig was. Er was ook een stel in de groep die je eigenlijk alleen op reisdagen zag en soms op reisdagen ook ergens eerder uitstapten omdat ze daar ter plaatse dan iets wilde zien en dan later weer op de trein stapten en je dus later weer tegen kwam in een hotel.

Maar het ligt echt aan de organisatie waar je mee gaat. Een Sawadee of Koningaap is heel anders dan bijvoorbeeld Fox en Tui.
Hadalabo schreef:
11-11-2025 13:37
Ja dat is ook mijn ervaring toen ik alleen met een groep mee ging. Ik vond het zo ver weg wel fijn om een aanspreekpunt te hebben en dat ik kon kiezen of ik dingen met de groep wilde doen, of gewoon een paar mensen, of juist alleen. En voor sommige bezienswaardigheden was het wel handig en zou ik zelf wellicht nooit opgekomen zijn. Had ook een keer een hele dagplanning en toen ik advies vroeg zei de reisbegeleider meteen dat ik voor een ding eigenlijk heel vroeg op zou moeten staan omdat het anders gewoon niet te doen is qua drukte. En ze had korting geregeld voor me bij een ding want ook handig was. Er was ook een stel in de groep die je eigenlijk alleen op reisdagen zag en soms op reisdagen ook ergens eerder uitstapten omdat ze daar ter plaatse dan iets wilde zien en dan later weer op de trein stapten en je dus later weer tegen kwam in een hotel.

Maar het ligt echt aan de organisatie waar je mee gaat. Een Sawadee of Koningaap is heel anders dan bijvoorbeeld Fox en Tui.
Klopt. En ook... wat is de samenstelling van de groep. Een alternatief is, als je niet van plannen houdt, is dat je een individuele reis boekt. Dan is wel veel voor je uitgestippeld, maar er is meer mogelijk naar eigen smaak.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
bartjes, je hebt een PB.
Zoek eens een andere hobby
Explorista schreef:
11-11-2025 19:51
bartjes, je hebt een PB.
Pb terug!
Bedankt 😊
@dianaf
@hadalabo

Bedankt voor jullie tips.
Misschien moet ik dat toch eens onderzoeken.

Man en ik moeten een beetje een stok achter de deur hebben, laat ik maar zo zeggen.

Het was best vermoeiend, heel veel lopen en heel heel veel trappen op en af.
En dan is het de volgende ochtend best verleidelijk om het een beetje kalm aan te doen. En dat is jammer van zo'n reis.
Afgelopen vakantie wilden we ons niet laten kennen, en gingen we overal in mee. Maar met z'n 2-en is het een ander verhaal.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven