Java, Bali, Lombok > hoeveel dagen?

12-03-2012 17:14 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan 23 dagen naar Indonesië.

We willen graag naar Yogyakarta, Bali en Lombok en/of gili eilanden. We hebben een retourtje Denpasar.

23 dagen - 3 reisdagen heen en terug = 20 dagen vakantie.

Ik twijfel hoe lang we overal heengaan omdat ik natuurlijk niet van te voren weet hoe leuk het is of hoe lang we denken nodig te hebben. Misschien hebben jullie daar wel een beter idee over. Ik snap wel dat dat persoonlijk is maar ik hoop toch op wat tips hoe lang jullie er zijn geweest.

Ik denk zelf nu aan:

- 7 dagen Bali

- 6 dagen Yogya

- 4 Lombok (vinden jullie Lombok echt de moeite of kan ik deze dagen beter verspreiden over de andere bestemmingen?)

- 3 Gili's om te chillen/niks doen (of is korter meer dan zat omdat het zo klein is?)

Het is ook lastig in te schatten hoeveel reistijd er nog tussendoor komt van eiland naar eiland. Optie zou kunnen zijn om te vliegen van Bali naar Yogya en vandaar uit naar Lombok en van Lombok zouden we weer kunnen vliegen terug naar Denpasar.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Bali is niet de moeite, daar ben je binnen 3 dagen uitgekeken.

Gili's van het zelfde. Dus:

Yogja: 10 dagen, Lombok 5 dagen, Flores: 3 dagen. Plak er dan nog een dag of 5 aan voor Sumatra of Borneo.
Bali vond ik persoonlijk niks aan. Veel maar dan ook veel te toeristisch en alles is er ontzettend duur. Wel is er vanalles te boeken zoals een dagtocht naar Lovina beach (o.a. boottocht met dolfijnen), paardrijden op het strand etc. Maar alles is zoals is dus echt stervensduur.

Je kan vanuit Bali ook een dag of 3-4 naar Flores toe en dan per boot naar Komodo eiland. Is iets van 150 dollar per persoon. Accomodatie is wel heel simpel. Je slaapt ook 2 dagen op de boot.

Lombok ben ik zelf nooit geweest, maar ik heb er wel veel goede verhalen over gehoord.

Mij lijkt 10 dagen op Yogja wat te veel van het goede, maar daarintegen is er wel veel te zien, veel hotels etc.

Ik zal persoonlijk wat langer op Java blijven, een dag op 5-6 in Yogja en dan nog een dag of 2 bali en evt. Lombok eraan plakken.

Jakarta is geen mooie stad, maar wel intressant genoeg om er een paar dagen te vertoeven. Ik heb zelf een jaar in Bandung gewoond, en dat is ook wel een paar dagen goed vertoeven. Als je nog tips wilt voor uitstapjes op Java dan kan ik hier wel een lijst plaatsen.
Wat leuk!! Wij gaan22 dagen naar java bali en lombok.

Rondreis op java 11 dagen, 7 dagen bali en 4 dagen lombok.

Tips voor jakarta?

Wanneer gaan jullie? Ga je malaria tabletten slikken voor lombok, wij zijn hier nog niet over uit....
Ik zou doen: 5 op Lombok, 5 op Bali (noorden en oosten, toeristische plekken vermijden) en de rest op Java, maar zeker niet alleen in Yogya, daar waren wij in een paar dagen uit gekeken. Bandung en omgeving is zeker ook de moeite waard! Gili eilanden hebben wij met een dagtrip vanuit Lombok gedaan en dat was genoeg! Wij vonden het erg toeristisch en op Lombok heb je veel hele mooie plekken, ik zou het zeker niet overslaan!
Smaken verschilen, ik heb met mijn familie afgelopen augustus ruim 3 weken op Bali doorgebracht maar ik vond het heerlijk en we hebben iedere dag iets anders ondernomen.
Ohh dat is dus ongeveer hetzelfde als ons maar dan iets andere verdeling. Jullie gaan niet naar de Gili eilanden? Ik wil daar eigenlijk vooral heen voor de mooie stranden enzo, toch een beetje dat bounty gevoel. Op Bali heb je dat minder hoorde ik.

Waar gaan jullie heen op Java? Jakarta gaan wij niet heen, de meningen verschillen daarover en bij ons past het niet meer in het schema.

Ik ben nog niet langs de GGD geweest dus ik weet eigenlijk ook nog niet of ik malaria tabletten ga slikken maar als ze het voorschrijven... Ik weet het niet zo goed, de meningen verschillen erover. Misschien dat ik het dan wel doe, dan weet ik zelf hoe het is. En die muggen hou ik niet zo van, die steken je (ook overdag) zonder dat je het doorhebt.
@ Dorine: heb je op Lombok ook mooie stranden? En Bandung dat ligt toch wel behoorlijk wat verder naar het westen. Ben je daar met de trein gekomen? Hoe is dat?

Hoeveel dagen raad jij Yogya aan?
Oh nog een tip wat betreft Malaria tabletten, koop het daar ter plekke bij een apotheek. In Nederland betaal je daar een enorm hoog bedrag voor. Daar hooguit een paar euro. Vraag om obat Kina.
Wij hebben ongeveer een week op Java (Jakarta + Yogya en omgeving), een week op Bali (Ubud en Lovina) en dan nog een viertal dagen in Bangkok.

Hoe vreemd het ook klinkt, maar paradijselijke eilanden zijn niet zo ons ding. We zaten twee jaar geleden op de Perhentians en na drie dagen waren we echt blij dat de boot kwam Ik zou dus gek worden na vijf dagen op de Gili's, maar een ander vindt het misschien fantastisch.
Wij gaan op java naar Jakarta, Bogor, Bandung, daar ook vulkaan op,Yogja, prambanan, borobudur! Malang, kalibaru en de bromo.

Dan naar bali in sanur, dan naar lombok in senggigi, vanuit daar willen we dag excursie naar gili, dan terug naar sanur voor terug vlucht.

Dorine, is een dagtrip goed te doen vanuit lombok? Je bent zo op gili toch?!
Op Lombok heb je juist de bountystranden ( en prachtige watervallen in het noorden), terwijl de Gili's vol zitten met zuipende aussies.

Bandung is erg auntenthiek. Eigenlijk niet toeristisch, alleen bij mensen die er hun roots hebben liggen.

Jakarta is een vieze arme metropool.

In Yogja heb je de leuke Malioborostreet, en de Borobudur, de Pranbanan en vanuit Yogja kun je ook goed de vulkanen bezoeken ( Merapi en Bromo).
Is het goed te combineren? Yogyakarta en bijv. Bandung in 1 week?

Dat we bijv. vanaf Bali naar Yogyakarta vliegen en dan met de trein naar Bandung? Alleen dan moet je ook weer terug met de trein natuurlijk, dat duurt denk ik wel lang of valt dat mee?

Hoe snel (of juist langzaam) is het reizen daar?

Waar zijn de mooie stranden op Lombok? In noord (bij de gili's) of west?

Ik denk ook niet dat ik naar het drukste gili eiland wil maar naar de kleinere..
Op lombok heb je hele mooie stranden in kuta, niet te verwarren met het kuta op bali!
Van waaruit vlieg je weer terug naar NL, Hoelahoepie? Dat speelt ook een rol als je je route bepaalt.

(Op Lombok: stranden in het zuiden. )
We hebben een retourtje Denpasar...
Juist als je een rondreis gaat maken ( of eilandhoppen) is het vaak handiger, om vanuit een andere plaats terug te vliegen, bijv heen op Bali en terug vanuit Jakarta. Of andersom. Dan kun je namelijk makkelijker van oost naar west reizen.( of andersom).

De trein is spotgoedkoop en doet er 6 uur over.
quote:hoelahoepie schreef op 12 maart 2012 @ 20:53:

Is het goed te combineren? Yogyakarta en bijv. Bandung in 1 week?

Dat we bijv. vanaf Bali naar Yogyakarta vliegen en dan met de trein naar Bandung? Alleen dan moet je ook weer terug met de trein natuurlijk, dat duurt denk ik wel lang of valt dat mee?

Hoe snel (of juist langzaam) is het reizen daar?

Ik heb een half jaar stage gelopen in Bandung. In de zomer kwam mijn moeder en een van mijn broertjes over voor vakantie en bezoek. Een deel van hun reisschema was (staat nog in mn google docs;)):

26 juni: aankomst Jakarta, 17.15 uur, vertrek naar Bogor.

28 juni: busreis Bogor-Bandung

29 juni: Bandung

30 juni: treinreis Bandung –Yogyakarta

1-3 juli: Yogjakarta

4 juli: treinreis van Yogja naar Surabaya vertrek 15.00 uur (executive class) Aankomst Surabaya 20.00 uur. Vertrek om 22.00 uur naar Kalibaru (eindpunt; Banyuwangi/ Ketapang) Aankomst Kalibaru 04.45 uur .

Donderdag 8 juli: vertrek naar Bali Van Gilimanuk naar Singaraja

En dan nog een stuk, uiteindelijk weer binnenlandse vlucht van Denpasar naar Jakarta voor terugreis

Anyway, zij hebben het dus precies andersom gedaan, maar met de trein van Yogja naar Bandung is dus prima te doen. Volgens mij was dat ongeveer 7 uur. Het is een erg mooie reis als je zorgt dat je overdag reist. Anders valt er weinig te zien ;)
Van Denpasar naar Jakarta vliegen en dan direct doorreizen naar Bandung is ook een optie. Daar 2 dagen verblijven, dan met de trein naar Yogja - mooie reis, niet duur, wel overdag. Ik vond Yogja super en zou minimaal 4 dagen daar blijven, doorreizen via de Bromo naar Kalibaru en daar 4 dagen verblijven. Bezoek daar ook de Kawa Ijen vulkaan, vond ik mooier dan de Bromo maar mss komt dat omdat wij niet naar de krater konden omdat deze te 'actief' was. Daarna Bali/Lombok.

Mocht je tips willen voor hotels, in Yogja en Kalibaru weet ik wel leuke adressen.
@ Jola, dat is ook nog een goede optie!

Dat we vanaf Denpasar naar Jakarta vliegen en dan direct naar Bandung. (is dat haalbaar in 1 dag of kost dat meer tijd?) Hoe lang is de trein/busreis? 2 dagen Bandung is dus wel genoeg?

En van daaruit toch een treinreis (lijkt me ook erg leuk/mooi) naar Yogja. (Anders wordt het een heen-en-weer reis van het zelfde, dan is deze optie wel leuk.)

En dan kunnen we vanaf yogja misschien wel direct vliegen naar Lombok.

Als je tips hebt voor hotels enz dan ben ik benieuwd!
@ Sunnysunshine

Jullie gaan 11 dagen naar Java, en bij de laatste 'stop' Kalibaru (helemaal oost), hoe gaan jullie vanaf daar weer naar Bali? Terug naar Yogja en vliegen jullie dan vanaf Yogja naar Denpasar?
Als je in de ochtend naar Jakarta vliegt is het volgens mij nog prima te doen om in Bandung te komen met de bus (was ons eerste plan ook maar wij hadden besloten in Jakarta te blijven en Bandung over te slaan). Treinreis van Jakarta naar Yogja duurde ongeveer 9 uur, van Bandung dus ongeveer 6/7 uur.

Tips voor hotels - Tulips Hotel in Yogja

in Kalibaru - Rumah Senang

Vanuit het laatste hotel hebben we dus ook een trip geboekt naar de Kawa Ijen vulkaan en zijn we daarna bij de boot afgezet om daarmee naar Bali te reizen (overtocht duurt ongeveer een uurtje - kosten zijn minimaal). Aan de overkomt op brommertjes naar het busstation gebracht en met de bus door gereisd
In zo'n korte tijd zoveel. Ik heb dan altijd het idee dat je van alles net niets ziet. Ik zou wat dingen schrappen.

Persoonlijk vond ik noord-west bali wel tof, lombok aanrader en gili eilanden voor een paar dagen (en dat is 12 jaar geleden, dus kan me goed voorstellen dat dat behoorlijk platgelopen is tegewoordig). Java, niet geweest dus geen mening.

Boot bali-lombok is prima te doen, reizen is ook gewoon leuk toch, vliegen niet!
@ hoelahoepie, wij gaan vanuit java met ee boot naar bali, is maar heel kort en niet duur. Vervolgens met de boot ( snelle) naar lombok en dan ook weer terug naar bali. Wij vliegen op jakarta heen en vanuit denpasar terug.

Wanneer gaan jullie? Wij 29 juni, dan zitten we nog voor de ramadan
Ja ik moet ook nog maar eens goed kijken wat ik echt wil zien en wat ik ga schrappen.

Wij vliegen 9 juni. Achteraf hadden wij dat misschien ook beter kunnen doen, 2 enkeltjes maar tis nu al geboekt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven