Kebab, kebab, kebab
zaterdag 26 juni 2010 om 21:48
Ik ben nu 5 dagen in Turkije en heb nu al genoeg van wat we hier eten. Zijn er hier Turkije kenners die me de namen kunnen geven van andere lekkere Turkse gerechten? (we houden van alles, behalve pens, andere ingewanden en bokkenballen) We hebben wel een boekje waar o.a.gerechten in staan, maar dat biedt niet veel duidelijkheid want de Nederlandse vertaling klopt niet echt.We zijn hier nog wel een paar weken, dus suggesties zijn erg welkom.
En waarom doet Google Maps het niet hier?
En waarom doet Google Maps het niet hier?
zaterdag 26 juni 2010 om 21:51
De lekkerste zalm ooit heb ik in een visrestaurantje in Turkije gegeten. En runderstoofpotjes zijn ook heerlijk. Ik moet eerlijk zeggen dat de keren dat ik in Turkije was vrij weinig kebab gegeten heb hoor. Kip bereiden ze ook erg lekker en natuurlijk veel vis.
De Turkse namen weet ik niet, maar je kunt je toch ook laten verrassen door de ober?
De Turkse namen weet ik niet, maar je kunt je toch ook laten verrassen door de ober?
zaterdag 26 juni 2010 om 22:01
Oh en wat ook lekker is zijn opgerolde wijnbladeren met rijst. Die zijn er ook met vlees en rijst etc. Lijken beetje op rupsjes ofzo maar zijn echt heerlijk.
Ze heten Dolma op zijn turks, toegegeven het ziet er niet al te appetijtelijk uit.
Ook die gevulde paprika is heerlijk trouwens, gehakt, rijst met tomaten saus. Weet alleen niet hoe het heet :-S
Ze heten Dolma op zijn turks, toegegeven het ziet er niet al te appetijtelijk uit.
Ook die gevulde paprika is heerlijk trouwens, gehakt, rijst met tomaten saus. Weet alleen niet hoe het heet :-S
zaterdag 26 juni 2010 om 22:04
quote:AriMa schreef op 26 juni 2010 @ 22:01:
Oh en wat ook lekker is zijn opgerolde wijnbladeren met rijst. Die zijn er ook met vlees en rijst etc. Lijken beetje op rupsjes ofzo maar zijn echt heerlijk.
[afbeelding]
Gevulde wijnbladeren zijn sarma of dolma (afhankelijk van de streek volgens mij)
en gevulde paprika is biber dolmasi
[afbeelding]
Gevulde wijnbladeren zijn sarma of dolma (afhankelijk van de streek volgens mij)
en gevulde paprika is biber dolmasi
if we all light up, we can scare away the dark...
zaterdag 26 juni 2010 om 22:05
zaterdag 26 juni 2010 om 22:07
quote:mayou schreef op 26 juni 2010 @ 22:06:
Dank voor de reacties. De pide hebben we ook ontdekt en de Gozleme ook (pannenkoek gevuld met aardappel of kaas), maar we zitten in het hoogland (binnenland) en op de een of andere manier verdwijnen dan de meeste gerechten van de kaart, zoals de dolma's en de gevulde paprika's die inderdaad superlekker zijn.hmm de MacDrek is dus ook niet om de hoek in noodgevallen
Dank voor de reacties. De pide hebben we ook ontdekt en de Gozleme ook (pannenkoek gevuld met aardappel of kaas), maar we zitten in het hoogland (binnenland) en op de een of andere manier verdwijnen dan de meeste gerechten van de kaart, zoals de dolma's en de gevulde paprika's die inderdaad superlekker zijn.hmm de MacDrek is dus ook niet om de hoek in noodgevallen
zaterdag 26 juni 2010 om 22:08
quote:vivagirl schreef op 26 juni 2010 @ 22:01:
De Turkse Pizza heet pide. Heerlijk!
De turkse pizza heet lahmacun. Pide is ook gevuld brood maar dan langwerpig (sorry, maar toch anders)
Verder: ga eens in een lokanta eten en vraag om "sulu yemek" (= daghap) vaak staan er een aantal verschillende gerechten te pruttelen en kan je aanwijzen wat je wil hebben. Güvec of Türlü zijn heerlijke stoofpotten met veel groente, verder ispanak (spinazie), fasüliye (bonen) of wat dacht je van mücver (courgettekoekjes).
Ook meze (voorgerechten) kun je je een bult aan eten, denk aan humus, cacik, gebakken aubergines, allerlei soorten börek etc etc.
NB de ene kebap is de andere niet. Kebap betekent gewoon vleesgerecht en kan een spies zijn, gehakt op de houtskool gegrilld, maar ook een stoofpotje.
Afiyet olsun
De Turkse Pizza heet pide. Heerlijk!
De turkse pizza heet lahmacun. Pide is ook gevuld brood maar dan langwerpig (sorry, maar toch anders)
Verder: ga eens in een lokanta eten en vraag om "sulu yemek" (= daghap) vaak staan er een aantal verschillende gerechten te pruttelen en kan je aanwijzen wat je wil hebben. Güvec of Türlü zijn heerlijke stoofpotten met veel groente, verder ispanak (spinazie), fasüliye (bonen) of wat dacht je van mücver (courgettekoekjes).
Ook meze (voorgerechten) kun je je een bult aan eten, denk aan humus, cacik, gebakken aubergines, allerlei soorten börek etc etc.
NB de ene kebap is de andere niet. Kebap betekent gewoon vleesgerecht en kan een spies zijn, gehakt op de houtskool gegrilld, maar ook een stoofpotje.
Afiyet olsun
zaterdag 26 juni 2010 om 22:14
zaterdag 26 juni 2010 om 22:15
PIDE:
Pide is a staple Turkish food and you'll find it all over the country. In touristy areas it's advertised as Turkish Pizza but that doesn't really do it justice. Pide is a long thin banana shaped bread, rolled with some skill from a small ball of dough. The bread is then covered with the topping of your choice and slammed into a large, solid fuel burning oven for about 10 minutes. The resulting pide is sliced up and served piping hot. The most common toppings are listed below. A normal sized pide should cost about $2.
Lahmacun:
This pizza-like, thin, round dish, topped with herbs and minced meat (also known as Armenian Pizza, Turkish Pizza, Lahmajun and Lahmajoon) is very famous in Armenia and Turkey.
Niet dat ik je tegen wil spreken hoor......
Maar de pide wordt echt wel een Turkse pizza genoemd in Turkije zelf, door de Turken zelf.
Het belangrijkste is dat het lekker is. En dat is de Pide.
Pide is a staple Turkish food and you'll find it all over the country. In touristy areas it's advertised as Turkish Pizza but that doesn't really do it justice. Pide is a long thin banana shaped bread, rolled with some skill from a small ball of dough. The bread is then covered with the topping of your choice and slammed into a large, solid fuel burning oven for about 10 minutes. The resulting pide is sliced up and served piping hot. The most common toppings are listed below. A normal sized pide should cost about $2.
Lahmacun:
This pizza-like, thin, round dish, topped with herbs and minced meat (also known as Armenian Pizza, Turkish Pizza, Lahmajun and Lahmajoon) is very famous in Armenia and Turkey.
Niet dat ik je tegen wil spreken hoor......
Maar de pide wordt echt wel een Turkse pizza genoemd in Turkije zelf, door de Turken zelf.
Het belangrijkste is dat het lekker is. En dat is de Pide.
zaterdag 26 juni 2010 om 22:16
zaterdag 26 juni 2010 om 22:18
quote:vivagirl schreef op 26 juni 2010 @ 22:04:
En gehaktballetjes heten kofte. Maar dan met stipjes op de o, en je spreekt het uit als kufte.
Ook lekker voor erbij is Ayran. Niet iedereen houdt ervan!
Is een soort zoute melk. Zeker met snikheet weer is het een genot.
Zoute melk klinkt wel heel vies
Ik vind het vergelijkbaar met karnemelk. Lekker!
En gehaktballetjes heten kofte. Maar dan met stipjes op de o, en je spreekt het uit als kufte.
Ook lekker voor erbij is Ayran. Niet iedereen houdt ervan!
Is een soort zoute melk. Zeker met snikheet weer is het een genot.
zaterdag 26 juni 2010 om 22:21
quote:littlemissvixen schreef op 26 juni 2010 @ 22:18:
[...]
Ja, klinkt best vies he?
Ik lust geen karnemelk, dat vind ik wat zuurder.
Ayran moest ik wel aan wennen, maar vind het nu heerlijk.
Maar dan moet het wel echt warm zijn, het is een goeie dorst lesser.
[...]
Ja, klinkt best vies he?
Ik lust geen karnemelk, dat vind ik wat zuurder.
Ayran moest ik wel aan wennen, maar vind het nu heerlijk.
Maar dan moet het wel echt warm zijn, het is een goeie dorst lesser.