Kleding in KOUD land

29-01-2012 20:39 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een weekje vertrek ik voor mijn studie naar een koud land. Eerst viel het wel allemaal mee maar nu keldert daar, net als hier, ineens de temperatuur.

Nu twijfel ik over mijn kleding. Ik dacht eerst dat mijn gewone winterkleding wel zou voldoen, maar bij het zien van temperaturen van zo'n -10 tot -15 graden, ben ik geneigd om naar de ANWB te sprinten om van die outdoor-kleding aan te schaffen.

Ski-sokken heb ik, evenals wat warme truien. Zal ik thermo-ondergoed aanschaffen? En ik twijfel vooral over mijn jas, ik heb een wollen jas gevoerd met polyester, zou dat goed genoeg zijn?

Sorry voor de musterige post
Thermo ondergoed zou ik zeker halen. Of een thermische legging, kan ook onder je broek.

Ski-pullies en een lekker ski-jack. 't Is overal uitverkoop!
Thermo-legging en skibroek. Thermo-shirt (korte mouwen kan best) en ski-pulli oid.
Ik zou echt een goede warme jas nemen die bestand is tegen extreme temperaturen. Dat scheelt echt zo ontzettend veel! Thermo-ondergoed en sokken kan ook zeker geen kwaad. En denk je ook aan warme waterdichte schoenen met isolatie? Als je koude voeten hebt, dan trekt die kou alsnog door je hele lijf!
Ik weet niet of je het snel koud hebt, maar ik denk dat je echt wel een dik ski-jack en misschien ook wel een skibroek nodig hebt, een thermoshirt, lange thermobroek/legging eronder, muts, sjaal, handschoenen. Ik heb zelf ook een wollen jas, maar die is bij temperaturen onder het vriespunt echt te koud. Maar goed, ik ben een koukleum.
Waar ga je ongeveer heen? Richting scandinavie? Ik heb in Finalnd gestudeerd en heb daar plaatselijk wat aangeschaft maar miste wel bepaalde dingen die ik NL goedkoper kon krijgen, zoals thermoleggings (wibra). Maar de hkou kan ook daar vrij tijdelijk zijn en dan zit je daar met een compleet eskimo outfit. Warme jas, een overbroek (vond ik erg handig) en thermo ondergoed waren voor mij voldoende. Ja,goede muts en handschoenen.
en -15 is in koudere landen niet heel koud hoor, pas onder de -20 begint het onaangenaam te worden. Andere lucht.
Ok, goede jas halen dus!

Thermo-legging heb ik, daar koop ik dan nog een thermo-shirt bij. Of twee of drie

Goede waterdichte schoenen heb ik ook, evenals een muts, handschoenen en heerlijke sjaal.

Bedankt voor de reacties!
Eens met Evenwatanders. -10 vond ik in Finland niet erg koud, liepen we met jassen open
quote:Star schreef op 29 januari 2012 @ 20:48:

Eens met Evenwatanders. -10 vond ik in Finland niet erg koud, liepen we met jassen open Precies, valt erg mee. Daarom zou ik het afwachten en eventueel daar bij kopen.
-10 noemen ze 'frisjes' daar
Evenwatanders, het Koude Land ligt meer richting het oosten.

Dat is mijn bezwaar ook wel, dat ik zo'n flinke jas moet meeslepen. Laagjes, dat zal ook wel goed werken toch?
Zit je laag of hoog? Scheelt echt enorm. Maar oost is vaak wel iets kouder, maar wel landklimaat. Laagjes werkt uitstekend.
Flinke jas aan in vliegtuig en klaar
Ga voor wol (liefst 100%). En voor laagjes.
Landklimaat, vrij hoog
En dat ten oosten van Finland...BBRRR, ik zou die jas maar aantrekken inderdaad. Maar het is niet zo snijdend koud als je hier gewend bent.
En lekkere warme laarzen zou ik kopen!! Van die zgn stallaarzen, heerlijk.
TO heeft al een wollen jas, maar die is gevoerd met polyester. Polyester zorgt ervoor dat de jas niet goed meer 'ademt' en daardoor kun je het dan juist weer koud krijgen. Een wollen jas kan dus wel, maar let dan goed op dat de voering van geschikt materiaal gemaakt is.
En een tip: smeer je neusgaten in met vaseline als het erg droog koud is, dan springen je bloedvaatjes minder snel :D
Mijn stallaarzen hielden het niet warm bij -27. Sneeuwlaarzen waren veel beter.
Na al deze reacties voelt mijn vraag ineens veel minder mutserig
Vorig jaar was ik in Noorwegen met -34. De tip van flip is vooral laagjes en zorg dat je warme voeten hebt, dat is heel belangrijk. Dus echte wollen sokken aan en veel dunne laagjes. Als jas een dikke donsjas die je beste daar kunt kopen. Wol gevoerd met polyester is echt niet warm genoeg.
Vergeet niet om goede warme schoenen mee te nemen!
Ik begin erg nieuwsgierig te raken waar je heen gaat, oost van Finland, vrij noordelijk, studeren. Hhmmm, ben nieuwgierig aagje..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven