Krakau vraag?

19-06-2016 00:04 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan 5 dagen naar Krakau. Ik heb online kaarten besteld voor Auschwitz. Weet iemand of deze Entree kaart ook geldig is in

Auschwitz II (birkennau)?
Ja hoor is geldig. Tussen de locaties rijdt een pendelbus, die is ook in de prijs inbegrepen.
Wat bopine zegt!
Ja, je wordt na je bezoek aan Auschwitz in een bus geladen en naar Birkenau gereden. Aan de poort word razendsnel je in groepen verdeeld en het kamp rondgeleid. Gaskamer in en gelukkig weer uit. Ik was er een paar jaar geleden in het hoogseizoen, en het ging er eng industrieel aan toe. Het kwam op mij respectloos over. Het was zo... efficiënt. Hopelijk tref jij het rustiger en heb je een andere ervaring. Het is, ondanks dat, een must see als je in de omgeving bent.
Ah bedankt voor jullie berichtjes, de excursie is 3.5 uur zit Birkenau inbegrepen in die tijd of komt die tijd erbovenop?
Misschien nog meer tips voor Krakau?
De hele excursie duurt 3.5 uur. Dat is los van de reistijd.

Verder kun je in Krakau alle kaartjes voor musea en tentoonstellingen op een centrale plaats kopen. In een ruimte in de Lakenhal.

Als je van tevoren uitzoekt waar je heen wilt is het slim om alles in een keer te plannen. De stad is heel toeristisch, er is een grote kans dat er dingen uitverkocht zijn voor een bepaalde dag. Als je bijtijds bent heb je de meeste kans op tickets.
Entreekaarten voor Auschwitz? Toen ik er was, op eigen gelegenheid, kon je er gewoon in zonder "entree kaart". Zou nogal belachelijk zijn om daarvoor geld te gaan vragen trouwens...
quote:Dana-100 schreef op 19 juni 2016 @ 04:32:

Entreekaarten voor Auschwitz? Toen ik er was, op eigen gelegenheid, kon je er gewoon in zonder "entree kaart". Zou nogal belachelijk zijn om daarvoor geld te gaan vragen trouwens...Dat is nog steeds zo. Je betaalt alleen voor een rondleiding met gids.
Slik die kikker!
Ik vind het helemaal niet raar om er geld voor te vragen. Het moet toch ook onderhouden worden?

Krakau is prachtig. Ik vond de fabriek van Schindler ook zeer de moeite waard om heen te gaan. Is nu een museum. En de Joodse wijk natuurlijk. Wij hebben een tour in zo'n golfkarretje gedaan. Klinkt suf maar was heel leuk.

Veel plezier! (M.u.v. Auschwitz, zou een beetje misplaatst zijn om je daar plezier te wensen...)
quote:Tijdspaarder schreef op 19 juni 2016 @ 00:16:

Ja, je wordt na je bezoek aan Auschwitz in een bus geladen en naar Birkenau gereden. Aan de poort word razendsnel je in groepen verdeeld en het kamp rondgeleid. Gaskamer in en gelukkig weer uit. Ik was er een paar jaar geleden in het hoogseizoen, en het ging er eng industrieel aan toe. Het kwam op mij respectloos over. Het was zo... efficiënt. Hopelijk tref jij het rustiger en heb je een andere ervaring. Het is, ondanks dat, een must see als je in de omgeving bent.

Er is helemaal geen gaskamer meer in birkenau. Die zijn door de SS allemaal

Vernietigd vlak voor de kampen werden bevrijd. Er is er eentje na gemaakt in Kamp I van de resten die ze hebben gevonden. Maar dat even terzijde
Ik ben met een gewone bus gegaan, dus geen idee hoe de Tour werkt. Wij konden dus zelf rondlopen op eigen tempo. Het had gesneeuwd, dus stil en ijskoud. Bijzondere ervaring.

Maar ik hoor ook inderdaad dat mensen andere ervaringen hebben qua drukte en sfeer.

In Krakau zelf schijnen ondergrondse gewelven te zijn. Maar die hebben wij niet gezien.
Klopt, dat zijn zoutmijnen, ik ben er jaren geleden heengeweest. Zeker de moeite waard!
Bedankt voor de tips!! Kaartjes voor de zoutmijn en Auschwitz heb ik online gekocht.

Ik ga me nog verdiepen in de joodsewijk en de fabriek van schindlerslist. We zijn er 3 volle dagen, moet kunnen denk ik.

Kun je in Krakau ook een tocht doen met de fiets? We willen de fietsen meenemen. Ik bedoel een tour die langs de bezienswaardigheden fietst?
quote:Tijdspaarder schreef op 19 juni 2016 @ 00:16:

opmerkelijke interpretatie.

AW krijgt 1,5 mln bezoekers per jaar. Natuurlijk moet het goed georganiseerd zijn. geldt voor alle drukbezochte plekken
quote:S-Meds schreef op 19 juni 2016 @ 10:31:

[...]

opmerkelijke interpretatie.

AW krijgt 1,5 mln bezoekers per jaar. Natuurlijk moet het goed georganiseerd zijn. geldt voor alle drukbezochte plekken

Ja natuurlijk is het druk, en moeten ze iets met de toeloop, maar gezien de geschiedenis van de plek zou je toch denken dat ze dat enigszins anders aanpakken.

Anyway, zoutmijn is ook een topper! En breng ook een bezoekje aan Zakopane! Leuk bergdorpje. Ze verkopen er (schapen?)kaas die op broodjes lijkt. Dat was even schrikken toen ik een hap nam ;)
quote:Tijdspaarder schreef op 19 juni 2016 @ 11:24:

[...]

Ja natuurlijk is het druk, en moeten ze iets met de toeloop, maar gezien de geschiedenis van de plek zou je toch denken dat ze dat enigszins anders aanpakken.

Anyway, zoutmijn is ook een topper! En breng ook een bezoekje aan Zakopane! Leuk bergdorpje. Ze verkopen er (schapen?)kaas die op broodjes lijkt. Dat was even schrikken toen ik een hap nam ;)jij maakt in je hoofd een associatiet tussen een toeristenstroom met "hoe het er in het echt aan toeging". Flauwekul ten top.
Google even op freetours. Ze hebben (of haddrn) er twee. De Krakau tour en de joodse tour. Wandeling met gratis gids van ongeveer 3,5 uur. beiden zeer interessant
bedankt voor alle info......
quote:S-Meds schreef op 19 juni 2016 @ 11:26:

[...]

jij maakt in je hoofd een associatiet tussen een toeristenstroom met "hoe het er in het echt aan toeging". Flauwekul ten top.Meds, ben je ooit in Auschwitz geweest? Er hangt daar een bijzondere sfeer. Het is indrukwekkend, verdrietig, heftig. De pijn van al die mensen hangt daar nog steeds. Het is niet iets waar je ff doorheen wil rausen, het is een plek die je op je in moet laten werken. Mensen gaan vanzelf langzamer lopen en zachter praten. Veel dingen voelen ook al snel als respectloos. Lachende mensen, rennende kinderen, een superefficiente rondleiding, het 'past' daar gewoon niet.
Slik die kikker!
Ga hier ook even kijken als je tijd hebt. Lijkt gewoon de originele apotheek als je binnenkomt, maar maar in ieder hoekje en gaatje zit een stuk verhaal verstopt. Heel mooi gedaan op zo'n kleine oppervlakte.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Apteka_Pod_Or%C5%82em
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik lees mee want ik ga binnenkort met mijn vader.

Hij wil alleen met de trein ernaartoe ipv vliegen, is dat goed te doen?
Ja en?
quote:spaghettikop schreef op 19 juni 2016 @ 10:29:

Bedankt voor de tips!! Kaartjes voor de zoutmijn en Auschwitz heb ik online gekocht.

Ik ga me nog verdiepen in de joodsewijk en de fabriek van schindlerslist. We zijn er 3 volle dagen, moet kunnen denk ik.

Kun je in Krakau ook een tocht doen met de fiets? We willen de fietsen meenemen. Ik bedoel een tour die langs de bezienswaardigheden fietst?

Alles in de stad is op loopafstand (behalve de zoutmijn en Auschwitz dan natuurlijk), je kunt ook overal van die golfbuggies met chaffeur huren voor een rondleiding. Heel grappig om te doen en kost weinig.

De Joodse wijk is heel gaaf, vooral de Singer bar, daar staat iedereen 's nachts op de tafel te dansen. En vergeet ook niet op een wodka-bar binnen te gaan, waar je wodka in 100 verschillende smaken kunt krijgen (tot aan chocola/chili aan toe!). En op de grote markt kun je leuke hebbedingetjes kopen als cadeautjes voor thuis.

Krakau is zooo leuk!
Schindler's fabriek, wel of niet doen? Ben een beetje bang dat we overladen worden met ellende. Heb Entree kaarten voor de zoutmijn en Auschwitz Birkennau. We gaan een wandeling maken in de joodse wijk Kazimierz. En de oude stad bekijken misschien een markt bezoeken.

Is het dan niet teveel indrukken om ook nog de fabriek te doen? Of zouden we de fabriek niet mogen missen? We kunnen natuurlijk altijd nog kijken als we er zijn.
Ik ben in de Schindler fabriek geweest en kan het aanraden. Het zet alles in een beter perpectief. De tentoonstelling is interactief en niet statisch. Ik kwam er prima uit. Na Auschwitz/Birkenau kon je me opvegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven