Leerplicht en reizen

23-05-2016 19:42 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man gaat soliciteren in het buitenland op een vaste plek, we hebben verschillende gesprekken en zou ongeveer een maand duren. Wij willen graag onze kinderen meenemen omdat we allebei het niet zien zitten om een maand van de kinderen weg te zijn en het de bedoeling is dat ik bij sommige gesprekken ben.(ik weet dat het raar klinkt maar het is daar normaal) Onze zoon is nu 5 en dus leerplichtig. School zegt dat we bij de leerplichtambtenaar moeten zijn dus we gaan morgen even bellen. Onze vraag, hebben jullie ervaring en wat moeten we wel en niet vragen/vertellen?
Omdat Italy een gerenommeerd land is
Whut? 4 wekenlang solliciteren om te mogen werken met drugsverslaafden?

Bijzonder wel.
quote:Marover2801 schreef op 23 mei 2016 @ 22:05:

[...]

Neem aan dat je gereformeerd bedoeld. Voor als je het niet wist maar gerenommeerd betekent dat je goed bekend staat, en nu zeg je dus eigenlijk dat je slecht bekend staat.

Spreek je eigenlijk de taal al, mij lijkt dat wel belangrijk, want ik vermoed dat die drugs verslaafden namelijk niet/matig engels spreken. Ga dat eerst eens leren, anders kan je ik vertrek wel alvast inschakelen (en heel Nederland laten smullen van jullie avonturen).

Waarom is de keuze eigenlijk gevallen op Italie? Want echt zendigswerk is eigenlijk altijd midden in de bush, en niet in Italie. Is het niet meer 'vrijwilligerswerk' wat jullie daar gaan doen.

Bedankt, ik bedoelde inderdaad gereformeerd. Autocorrectie.

Het is geen vrijwilligerswerk mijn man heeft een baan hier in Nederland waar hij zoiets ook doet. Maar ga daar niet teveel op in ivm privacy. En echt zendingswerk is absoluut niet altijd in de "bush". Mensen evangeliseren in Amsterdam op de dam... je kan er vinden wat je vindt maar ook dat is evangeliseren.

En ja wij spreken allemaal Italiaans.
En wat doe jij zelf?
quote:Aarbei85 schreef op 23 mei 2016 @ 22:26:

[...]

Bedankt, ik bedoelde inderdaad gereformeerd. Autocorrectie.

Het is geen vrijwilligerswerk mijn man heeft een baan hier in Nederland waar hij zoiets ook doet. Maar ga daar niet teveel op in ivm privacy. En echt zendingswerk is absoluut niet altijd in de "bush". Mensen evangeliseren in Amsterdam op de dam... je kan er vinden wat je vindt maar ook dat is evangeliseren.

En ja wij spreken allemaal Italiaans.Oke, dat zegt wel weer dat ik wel eens een vertekend beeld heb van dingen. Heel veel succes en ik hoop dat het een mooi avontuur voor jullie allemaal mag worden!
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Ik denk niet dat het viva forum je hier bij kan helpen, zijn bijna allemaal atheïsten die al snel mensen die in God geloven niet serieus nemen.

Misschien kan je hier op het forum zendingswerk verichten met al die ongelovige hihi!

Iedergeval veel succes in Italië!
quote:Pikkie22 schreef op 23 mei 2016 @ 21:33:

Nu zijn er zat geloofsfanatici die hun kinderen school ontzeggen, maar zij moeten hun kinderen zelf lesgeven volgens strikte regels.

Hoe kom je erbij. In Nederland betekent momenteel vrijstelling van de leerplicht ook echt vrijstelling. Ouders zijn niet verplicht om thuisonderwijs te verzorgen voor hun kinderen (helaas).

(dat er plannen zijn om de wet te veranderen klopt, maar zover is het nog (lang) niet)
Ik vind de reacties een beetje flauw. Bij functies in het buitenland gebeurt het wel vaker dat ze de partner minimaal een interview afnemen. Meestal zorgt een werkgever voor onderdak etc en hebben ze een bepaalde verantwoordelijkheid.

Zij willen een bepaalde zekerheid dat de persoon die ze aannemen niet na twee maanden weer terug gaat omdat de partner het niet naar zijn zin heeft.

In Nederland ben je bij veel functies ook minimaal drie gesprekken en een paar weken verder.
Gaat het om Italie? Maar waarom zou je dan een maand je kind van school houden? In dat geval zou ik heen en weer reizen...dat is het handigste toch? Ik zie eigenlijk geen reden om samen een maand te gaan. En echt...ik ben erg van het reizen en zoeken naar alternatieven

Laat je man naar de gesprekken gaan en als hij aangenomen wordt ga je gewoon samen in de zomer op zoek naar een wijk waar je wilt wonen of een huis. Echt, het gedoe met een leerplichtambtenaar is voor een paar gesprekken in Italie de moeite NIET waard.
Je hebt in oktober toch ook herfstvakantie? Kun je niet vragen of ze de gesprekken waar jij bij moet zijn in die week plannen. dan ga je samen met zoon een week daar heen, kan hij verder gewoon naar school.
Afhankelijk van hoe zeker je er al van bent, zou je kunnen overwegen om je kind hier uit te schrijven en te melden dat hij in Italie naar school zal gaan. Daar is de leerplicht vanaf zes jaar.

Een leerplichtambtenaar geeft eigenlijk nooit vrij, maar goed, als je erbij zegt dat je kind hier waarschijnlijk niet blijft is de kans misschien wel groter.

En anders toch op en neer vliegen (en de rekening bij de ambtenaar indienen ).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik denk dat naar Italië vliegen inderdaad een goede optie is.

Succes, TO !!
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Afschuwelijk, die rücksichtlose schoolplicht in Nederland.

Vijfjarigen doen de laatste weken voor de vakantie echt niet zo veel bijzonders op school, in de kleuterklas. Kind leert vermoedelijk meer van de ervaring van tijdelijk wonen in Italië.

Verschrikkelijk ook dat ouders zo beperkt worden door de schoolplicht in NL.

Overigens:

1) In Nederland is er geen leerrecht voor kinderen (vandaar dat er veel kinderen langdurig thuis zitten en niets leren, omdat geen school ze wil hebben).

2) Er is vrijwel geen ander land dat een dergelijke schoolplicht heeft. In de meeste landen is een leerplicht, d.w.z. dat thuisonderwijs mogelijk is en dat het criterium is dat de kinderen leren, niet de aanwezigheid op school.

1) is het werkelijke probleem in NL, waar alle aandacht van de leerplichtambtenaren naar toe zou moeten gaan. Maar in plaats daarvan richten ze zich op "luxeverzuim" van kleuters...

TO, ik denk dat de beste aanpak is om met school te gaan praten.

School mag naar eigen inzicht tien dagen vrij geven. Bovendien geldt voor voor vijfjarigen nog geen volledige schoolplicht, ze mogen structureel per week 5-10 uur wegblijven (in overleg).

Hier op school zijn deze week de laatste LVS-citotoetsen. Een vijfjarige kan best een paar weekjes missen.

Steeds op en neer vliegen met een kind lijkt me niet fijn voor dat kind. Het is bovendien erg milieuvervuilend.

Hier een school met veel kinderen van expats, die af en toe buiten de vakanties voor korte of lange tijd weg gaan voor familiezaken, werk etc. Gaat allemaal prima, als de school daar begrip voor heeft. Dit gaat zeker niet ten koste van de kinderen!
quote:Wikka schreef op 24 mei 2016 @ 02:34:

Steeds op en neer vliegen met een kind lijkt me niet fijn voor dat kind. Het is bovendien erg milieuvervuilend.Ik denk dat het voor de milieuvervuiling niets zal uitmaken of Aarbei met haar kind in het vliegtuig naar Italië zit of niet.
World of Warcraft: Legion
Ik ga zo even bellen. Ik ben benieuwd.

Oktober heeft inderdaad een vakantie. Mijn man en ik hebben bedacht 1 week extra vrij te vragen en de rest dat hij alleen in Italië is. Dus 2 weken met ons en twee weken alleen. Waarvan de eerste en de laatste week alleen. Hoop dat het mag.
Succes Aarbei!

Misschien valt het onder bijzonder verlof? Daar heb ik in mijn omgeving een.paar voorbeelden van gezien die werden goedgekeurd door de LPA.
quote:Marels schreef op 23 mei 2016 @ 21:14:

Ik heb zo'n voorgevoel dat we TO niet meer terug gaan zien.

Met zoveel onaardigheid hier kan ik me dat voorstellen. Ongelooflijk de reacties hier.

Ze gaan niet het criminele circuit in he. Maar de hulpverlening. Sinds wanneer is dat fout?
quote:yasmijn schreef op 23 mei 2016 @ 21:57:

[...]

Zijn we geen christelijke Italianen die drugsverslaafde jongeren helpen?

Dat lijkt me nogal logisch namelijk, dat land is geen derde wereldland, of ik moet wat gemist hebben Nou beetje wel Kijk 1 aflevering van Gomorra op Netflix en je weet genoeg. Speelt zich af in Napels.
Kunnen ze geen skype/facetime gesprekken doen en dan 1 week dat je man (en jij en zoon?) er echt zelf is? Waarom moeten alle gesprekken face to face en dan ook nog uitgesmeerd over 4 weken?
Waarom moet je zoon mee als jij in een dagje (of 2) op en neer kunt? Dan kun je toch ook gewoon opvang/een logeeradresje in Nederland regelen voor hem?

Het klinkt nu vooral als een smoes om toch een maand extra vakantie te hebben. Ook prima natuurlijk als je dat wil, maar zeg dat dan gewoon.

Ik zie echt niet in waarom je kind een maand niet naar school kan omdat jij een paar zakelijke afspraken hebt in Italië.
Los van het leerplichtvraagstuk, lijken me er een aantal andere punten die je moet overwegen, TO....

* Hoe krijgen je man en jij een maand vakantie om te gaan solliciteren? Of zijn jullie al werkeloos?

* Waarom hebben ze mensen uit NL nodig voor dit werk? Willen/kunnen Italianen dit niet doen? Waarom dan niet, wat is er mis mee?

* Wil je wel werken bij een organisatie die zo inefficiënt is dat je met je hele gezin een maand daar rond moet hangen voor een sollicitatieprocedure, als er ook skype bestaat?

* Is het echt 'werk', wat je daar gaat doen, dus met een serieus salaris, of is het veredeld vrijwilligerswerk? Als het het laatste is, waar ga je dan van leven?

* Als ze jou ook willen spreken, gaan ze jou dan ook salaris betalen? Zo niet, waarom willen ze jou dan spreken? Verwachten ze van jou dat je gratis en voor niks meewerkt achter de schermen?

* Realiseer je dat emigreren een hele stap is, met name ook voor je kind. Emigreren omdat je hier ongelukkig bent, is een recept voor verdere ellende, want je neemt altijd jezelf mee.

Een paar weken geleden schreef je over je onvrede, en nu hebben jullie het helemaal gevonden, zeg je. Ik zou je aanraden om er echt nog eens goed over na te denken en je man in eerste instantie alleen naar Italie te laten gaan voor een gesprekje en wat sfeer proeven. Mocht dat bevallen, en zijn alle eerste vragen naar tevredenheid beantwoord, dan kun je altijd nog met de hele familie gaan kijken in de herfstvakantie.
Ook in nederland worden zo af en toe echtparen gezocht die in een opvanghuis voor jongeren of kinderen werken. Een van de partners doet dan fulltime het werk en moet daar ook de juiste diploma's en registraties voor hebben, maar omdat men 24-7 woont in dat tehuis wordt de partner ook gescreend. Deze partner kan dan wel een ban buitenshuis hebben, maar wordt wel geacht om mee te helpen en te werken. er wordt een gewoon salaris betaald, en je woont dus in dat huis. naeel is wel dat als je met dit werk stopt je dus ook meteen moet verhuizen.

In Italië zal iets dergelijks er vast ook wel zijn, al zou ik verwachten dat ze daar idd in eerste instantie liever italianen zo'n huis laten runnen dan Nederlanders. persoonlijk zou ik dan idd proberen om een aantal gesprekken via skype te regelen en de rest zo veel mogelijk in een kortere periode. Ik verwacht dat een leerplichtambtenaar minder moeilijk doet over een paar dagen dan over een hele maand. Overigens doen ze vaak dan wel weer moeilijk over extra dagen aansluitend aan een vakantie, omdat anders de halve school wel een dagje eerder weg of later terugwil.
Zolang het gaat om minder dan tien dagen vrij gaat de leerplichtambtenaar er niet over. Je moet dan bij het schoolhoofd zijn. Doet je kleuter volgend jaar groep 2 of groep 3? Ik kan me voorstellen dat bij groep 3 een periode missen in het begin van het schooljaar bezwaarlijk kan zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven