Liftervaringen van vrouwen

15-03-2013 15:47 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dan bedoel ik natuurlijk 'hitchhiken' en geen kantoorlift of een facelift!

Een tijdje geleden heb ik op de valreep 2 lifters bij mij thuis laten slapen. Het was in het begin wat onwennig, maar uiteindelijk was het gewoon gezellig en ik vond het fantastisch om hun liftervaringen te horen. (Ze hadden beiden al veel gelift.)

Maar goed, dit waren dus twee mannen.

Het kriebelt bij mij ook om te gaan liften, maar dan met een vriendin. Aan de ene kant lijkt het niet echt een goed idee om als vrouw van midden twintig alleen op stap te gaan. Maar er zijn ook natuurlijk veel voordelen: je ziet de andere kant van een land, leert de bevolking beter kennen en het is natuurlijk goedkoper!

Ik heb nou eenmaal geen man die open staat voor liften in mijn vriendengroep. Hebben jullie ervaringen met liften als vrouw alleen? Of als een groep vriendinnen?
Geen ervaring over liften,maar ik moest bij de titel denken aan facelifts.
Ik ben vooral benieuwd naar het verhaal dat jij zomaar twee vreemde (neem ik aan) mannen bij je thuis hebt laten slapen! Hoe kwam dat zo?
Persoonlijk zou ik het niet doen, lees : nooit, maar dat komt omdat ik een grote schijterd ben, wat dat betreft.

Helaas vaak ook naief, en mijzelf er dus altijd mee in de vingers heb gesneden..en vandaar dat ik dat niet durf..brrr..je weet nooit wie je tegen komt, en als vrouw zijnde..mmmh kweetnie..heb altijd het idee, dat je dan toch ' kwetsbaarder' bent..(of denk ik gewoon te negatief?)

Wel fijn dat je een goede ervaring ermee hebt gehad, maar inderdaad, wat er hiervoor ook is gevraagd, hoe kom je aan 2 lifters(nieuwschierig)..
Die lifters die ik bij mij had laten slapen waren kennissen van een vriendin van mij. Zij had ze mijn nummer gegeven als back-up omdat ze richting mijn woonplaats gingen. (Ik woonde toen nog in het buitenland.) Die vriendin was dat vergeten om aan mij door te geven, dus vandaar dat toen ze vroegen of ze langs konden komen het voor mij uit het niets kwam!

In eerste instantie zei ik dat ze niet konden blijven slapen, maar toen ze er eenmaal waren vertrouwde ik de zaak wel. (Uiteraard nog even contact gehad met die vriendin.)

Dus zodoende!
Ik heb altijd zo'n worst case scenario bij liften.. vooral als jonge vrouw zijnde. Ik durf het dus niet, better safe than sorry.

En ik snap deze zin niet:"Ik heb nou eenmaal geen man die open staat voor liftervaringen in mijn vriendengroep." Hoezo geen man die open staat voor liftervaringen?
Nou ik heb wel mannelijke vrienden, maar die willen niet liften!
Nee, ik heb alleen liftervaring als man-vrouw stelletje. Werkelijk heerlijke vakanties gehad op die manier! Zoveel leuke dingen gezien en meegemaakt die we anders gemist hadden. Echt super, kan het iedereen aanraden.

Maar ik denk niet dat ik snel als vrouw alleen of met een andere vrouw zou gaan liften. De meeste mensen die je oppikken zijn heel aardig en doen dat met de beste bedoelingen. Maar er zijn helaas ook mensen die lifters meenemen met minder goede intenties (beroving, verkrachting etc.)

En dan ben je als vrouw toch ineens behoorlijk kwetsbaar bij een vreemde in de auto!

Zelfs als stelletje namen we altijd bepaalde voorzorgsmaatregelen: nooit je bagage in de achterklep leggen als de bestuurder niet even uitstapt om die voor je open te doen (anders kunnen ze zomaar met jouw bagage achterin wegrijden).

Vriend stapte altijd als eerste in, zodat er ook niemand zomaar met mij alleen in de auto weg zou kunnen rijden. Simpele regels, maar het houdt de boel gewoon een stukje veiliger.

En verder op je intuïtie blijven vertrouwen. Voelt een rit voor één van de twee niet goed, dan stap je zo snel mogelijk weer uit. Met wat voor smoes dan ook En dat ook van tevoren met elkaar afspreken.
quote:laduree schreef op 15 maart 2013 @ 16:03:

Nou ik heb wel mannelijke vrienden, maar die willen niet liften!O zo... ja dat is balen. Dat zou mij ook een veiliger gevoel geven, een man erbij.
Anders zou ik met een man gaan, omdat dat uiteraard wel veiliger is.
Ja, ik denk ook niet dat het verstandig is om alleen te liften. Zie daar denk ik sowieso vanaf.

Maar heb er nog steeds wel zin in! Ergens een liftgrage man optrommelen dan maar..
Waar was je heengegaan Cellista?
Ik heb gelift in Duitsland, Frankrijk, Ierland en Engeland. Vooral Ierland is echt een aanrader!

Zo leuk als mensen speciaal voor je gaan omrijden om je naar een hele leuke camping te brengen die je anders nooit gevonden zou hebben, of je een complete tour door de stad geven omdat ze dat zelf zo leuk vinden. We hebben wel eens een weekend bij een boer mogen logeren op de hooizolder. Als we naar het dorp wilden mochten we zomaar de auto lenen
Ik heb buiten Europa (in een niet-westers land) wel eens gelift, puur uit noodzaak omdat de bus plotseling niet verder ging en er geen alternatief vervoer was tot mijn bestemming. Voor ik instapte heb ik voor de ogen van mijn chauffeur zijn kenteken opgeschreven, voor jeweetmaarnooit-situaties. Ik was alleen en ik heb er onderweg bij die man in de auto nog wel eens aan gedacht dat ik mijn eindbestemming op deze manier misschien wel nooit zou halen, maar ik besloot dat ik dan in elk geval moest genieten van de mooie route onderweg, dat zou niemand me meer afpakken.

Of het verstandig was? Nee, misschien niet. Had ik een andere keus? Nee, ook niet echt. Ik heb er achteraf geen spijt van en in zo'n vergelijkbare situatie zou ik het nog een keer doen. Maar liften in m'n eentje voor een paar weken zie ik niet zitten, gewoon omdat het risico dat je een verkeerd iemand treft toch best aanwezig is.
Ik dacht aan seks in een lift.
Jouw verhalen klinken superleuk Cellista!
quote:altijdonderweg schreef op 15 maart 2013 @ 16:20:

[...] Maar liften in m'n eentje voor een paar weken zie ik niet zitten, gewoon omdat het risico dat je een verkeerd iemand treft toch best aanwezig is.Hmja, ik heb hetzelfde gevoel. Maar misschien 2 vrouwen? Don't know..
quote:laduree schreef op 15 maart 2013 @ 16:31:

[...]

Hmja, ik heb hetzelfde gevoel. Maar misschien 2 vrouwen? Don't know..Ja, met twee vrouwen zou ik het wel doen. Hoewel dat wel afhankelijk is van het land en van mijn reispartner. Niet al mijn vriendinnen lenen zich voor avontuurlijke vakanties
Bij mij is het eigenlijk hetzelfde als de reactie voor mij: wel eens in Malawi, Peru, Bolivia gelift, maar niet in Europa. Meestal uit noodzaak doordat de bus niet meer verder ging (3x lekke band / benzineproblemen in heel het land). Het is gewoon goed gegaan maar was wellicht ook een risico. Maar ik was ook niet ingestapt als mijn intuïtie me had gezegd dat iemand echt niet pluis is.

Uiteindelijk heeft het me juist de mooiste herinneringen opgeleverd. Bijvoorbeeld in Malawi reed ik twee dagen mee met twee Duitse artsen, waarvan een al 7 jaar in Malawi had gewerkt en me dus enorm veel over het land kon vertellen. Ze namen me ook mee naar een tabakveiling, een mooi resort, en naar een vriend die een schip aan het bouwen was. Die dingen zou ik allemaal nooit gezien hebben als de bus het gewoon gedaan had.

In Peru kreeg ik een lift van twee jonge priesters, wat ook leuke gesprekken opleverde en we hebben nog samen in de auto zitten swingen op Songfestival-liedjes.

In Bolivia kreeg ik een keer met een vriendin samen een lift van een gezinnetje met dochter, ook gezellig.

Waarom denk je trouwens dat het veiliger is om met een man te liften? Dat is toch helemaal niet zo. Ook mannen worden overvallen of erger. (Denk maar aan de vrachtwagenchauffeurs die in hun slaap bij een tankstation worden overvallen of vermoord.)

Maarja, wat is veiligheid nou helemaal? Als je je de hele tijd laat tegenhouden door angst, mis je ook heel veel. Er kan ook een boeing op je huis neerstorten, denk maar aan de Bijlmerramp. Of je kunt op straat dood gereden worden (als je de cijfers erbij zoekt, zou je ook angstig kunnen worden), etc.

Volgens mij kom je een heel eind als je naar je intuïtie luistert en ook nee durft te zeggen als iemand jou een lift aanbiedt maar die jij niet vertrouwt.

Op deze website veel inspirerende tips van een stel dat voor 5 dollar per dag de hele wereld over is gelift:

http://www.autostopemwswiat.pl/

En hier de liftcentrale om lifts te vinden:

www.hitchhikers.org

Veel reisplezier en luister goed naar je intuïtie.

Cécile

http://cile.home.xs4all.nl (reisverhalen en -tips)
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Ik heb 1 x uit noodzaak met ex-vriend in Italie gelift,

In mijn eentje:

In Afrika en Nieuw Zeeland veelvuldig gelift. In een paar gevallen was er iemand anders bij (meestal ook een totaal onbekende mede-reiziger).

Die voorzorgsmaatregelen - ik heb ze niet altijd zo nauw genomen en dat kun je dus beter wel doen.

in mijn geval zijn de voorzorgsmaatregelen:

- kenteken opschrijven voor zijn/haar neus (desnoods door smsen naar vriend/familie)

- bagage idd bij je houden

- en de enige die ik altijd had - ik droeg altijd een mes bij me, haha.

Met zijn tweeen is zeker veiliger. Mijn ervaringen zijn overigens zeer positief - ontzettend leuke interessante mensen ontmoet en het meest negatieve was dat ik 1x sexuele toespelingen heb gehad (van een keurig getrouwde man met kinderen), maar ik heb het gespreksonderwerp veranderd en toen kletsten we over iets anders en heeft hij me netjes afgezet. Zou ik het weer doen? Ja hoor! Dat ga ik binnenkort ook in Europa doen met mijn vriend (die ook liftervaring heeft opgedaan op zijn reis)

Tips:

- Onthoud dat je een lift ALTIJD mag afslaan. (1 x gedaan bij een man met hele heftige parkinson, dat vond ik niet veilig)

- Begin op tijd met liften - dus bereken de afstand, denk na over de wegen en hoe hard ze mogen/kunnen rijden!!!
Wow, bedankt Cécile! ahhhhh nu wil ik echt gaan liften! Ik zou dan in Europa gaan liften vanwege mijn kleine budget. (Hoef dan dus geen vliegticket te kopen.) Wil eigenlijk het liefst liften tot aan St. Petersburg..

Je hebt gelijk, je kan natuurlijk ook overreden worden door een tram, je huis kan instorten etc.. Maar toch, sommige dingen moet je niet opzoeken!

Het idee om met een man te liften voelt veiliger omdat (andere) mannen zich inhouden als er een man erbij is. In mijn beleving reageren mannen anders op mij als ik naast een man loop, dan wanneer ik alleen loop of met een vriendin. (Aanspreken, opmerkingen, soms sexueel getint. Etc.)
ps. Als vrouw alleen krijg je trouwens wel SUPERSNEL een lift, 2 vrouwen nog steeds heel SNEL, koppel iets minder snel en mannen het minst.
Merci Singlequeen, je klinkt heel zeker van je zaak. Leuk om te lezen!

Als jullie straks in Europa gaan liften, waar gaan jullie dan slapen? Couchsurfen, hostels, hotels, camping? En hoeveel bagage neem je mee als je dat bij je houdt?
haha, dat weten we nog niet. Zal van allerlei factoren afhangen. Ik ga straks wel even op couchsurfing kijken (ook zeer goede ervaringen mee) - want dat moet je wel echt even van tevoren regelen. Last minute heb ik niet zulke goede ervaringen met couchsurfen (geen couch of niet echt eentje waar de klik mee is). Maar we gaan ook zeker niet de hele trip couchsurfen.

We doen twee trips en eentje is wat dichter bij de zomer, dus dan nemen we ook een tent mee.

Mijn vriend is een light traveller (zo min mogelijk, maar wel met tent enzo) en ik ben het tegenovergestelde: ik heb een (groooote) backpack helemaal volgestouwd incl make-up en hoge hakken (don't ask - ik heb er bijna 1,5 zo mee gereisd ). Maar iig geen fohn ofzo
Klinkt super, SQ! Hadden jullie nou al eerder samen gelift?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven