Liftervaringen van vrouwen

15-03-2013 15:47 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dan bedoel ik natuurlijk 'hitchhiken' en geen kantoorlift of een facelift!

Een tijdje geleden heb ik op de valreep 2 lifters bij mij thuis laten slapen. Het was in het begin wat onwennig, maar uiteindelijk was het gewoon gezellig en ik vond het fantastisch om hun liftervaringen te horen. (Ze hadden beiden al veel gelift.)

Maar goed, dit waren dus twee mannen.

Het kriebelt bij mij ook om te gaan liften, maar dan met een vriendin. Aan de ene kant lijkt het niet echt een goed idee om als vrouw van midden twintig alleen op stap te gaan. Maar er zijn ook natuurlijk veel voordelen: je ziet de andere kant van een land, leert de bevolking beter kennen en het is natuurlijk goedkoper!

Ik heb nou eenmaal geen man die open staat voor liften in mijn vriendengroep. Hebben jullie ervaringen met liften als vrouw alleen? Of als een groep vriendinnen?
ps. heb ook dezelfde ervaringen als cecile overigens: Heb superinteressante verhalen door het liften :-).

En volg je gevoel en instinct!!!!!

- nee met huidige vriend heb ik nog nooit gelift, maar hij heeft ook vrij vaak gelift in het verleden (ook buiten Europa)
In NL zie je vrijwel nooit lifters. De "lifters" van nu, gaan met het OV.
Je wilt liften tot aan St. Petersburg, dat klinkt heel cool. Ik weet dat ze in Rusland vaak lifters meenemen, daar heb ik namelijk zelf ook verscheidene keren gelift.
Hey Danyusha, wat leuk! Kun je daar meer over vertellen? Liften in Rusland? Ben er nog nooit geweest maar de Russen hebben de reputatie echte wegpiraten te zijn..
quote:laduree schreef op 15 maart 2013 @ 17:35:

Hey Danyusha, wat leuk! Kun je daar meer over vertellen? Liften in Rusland? Ben er nog nooit geweest maar de Russen hebben de reputatie echte wegpiraten te zijn..

Russen zijn inderdaad wegpiraten, maar ik ben niet zo bang aangelegd. Het probleem is wel, dat de meeste Russen geen woord Engels of wat dan ook spreken, dat maakt het moeilijk. Ik spreek Russisch, dus had dat probleem niet.

Het liften was overigens gewoon aangenaam en alleen in het centrum van Moskou. Alle keren was het omdat ik snel ergens moest zijn, niet omdat ik op reis was.
Ik ging vroeger vaak liften, samen met een vriendin. Geweldige verhalen over, doen dus! Er is ook een nederlandse site: backseatsurfing.com. Even als tegenhanger van hitchhikers.

Daarbuiten; als je dat logeren leuk vond: couchsurfing.org.

Veel plezier!
vroeger veel gelift en veel maniakken tegengekomen. Het is niet veilig en doe het ajb niet in je eentje
Ik heb een vakantie gelift. Van ergens in Frankrijk naar Spanje. Was echt een fantastische vakantie. We hebben in totaal 5 echte dagen gelift, we waren denk ik iets van 10 dagen op vakantie.

We waren met een vriendengroep van 8, natuurlijk hebben we niet als een groep gelift. Ik heb 1 keer met een meisje en een jongen gelift, de andere dagen met 1 meisje gelift.

Ik heb me niet 1 keer onveilig gevoeld. We hebben 1 keer een lift afgeslagen, een man in een bestelbusje die alleen Spaans sprak en maar 1 stoel had, dus de ander zou gewoon achterin het busje zitten. Dat voelde niet goed

We kregen trouwens niet echt sneller een lift dan de 2 jongens die samen reisde. We hadden al op dag 1 een Peking Express gevoel haha.

Vergis je trouwens niet in de afstanden. Wij hebben het op de terugreis enorm onderschat en kwamen dus niet in 1 dag thuis. Voornamelijk omdat we in een bepaalde stad z'n 3 of 4 uur vast kwamen te zitten en de liften die we vonden reden niet zo ver.
Toen ik een jaar of 18 was, samen met een vriendje door Frankrijk gelift. De tip die we toen kregen was; ga bij een tankstation staan en spreek zelf mensen aan. Dan kan je zelf een beetje bekijken wie je wel vertrouwd uit vind zien.
Leuk om jullie verhalen te lezen!
Wat een leuke en positieve verhalen! Krijg er zelf ook weer zin in. Ik heb vaker gelift in Australie en Nieuw Zeeland. Meestal was er wel een andere vrouwelijke medereiziger bij die toevallig dezelfde kant op moest. Goede ervaringen mee gehad! Heb ook wel eens na een lift een slaapplek aangeboden gekregen bij een bejaard echtpaar en bij een politie agent. Super tijd gehad!
In het buitenland heb ik vrijwel alleen gelift als man-vrouw stel, binnen Nederland ook wel met vriendinnen. Maar... oef, da's lang geleden! pre-OVkaart-tijdperk...Was meestal erg leuk.

We hebben gelukkig nooit iets echts vervelends meegemaakt, maar wat me wel opviel als je met 2 meiden was, dat sommige mannen dan 'stoere dingen' gingen doen. Bijvoorbeeld inhalen over de vluchtstrook, blowen in de auto of heel hard rijden. Of vragen of je wat met ze ging drinken. Was wat minder.

De allerleukste lift was met 4 meisjes (we waren 16, denk ik) in een Renault 5. De chauffeur was een grote Surinamer, hij reed met zijn lijf gebogen over het stuur. Met accent zei hij: "Dit doewt mij denken aan een heel ouwd lied..." (wij dachten nu komt er een mooi oud Surinaams lied of zoiets)

"Ik heb mijn wagen volgeladen.... vol met jonge maisjes!"

Het ritje duurde maar een minuut of 10. We zijn niet meer gestopt met lachen.
Beste Laduree,

Ik ben een jonge dame van 23 en samen met een vriendin van 21 ben ik vorig jaar van Utrecht naar Boedapest gelift. Een enorm groot succes, en ik zou je zeker aanraden het in europa te doen. Zeker als je richting oost-europa wilt. Let er wel op dat het in sommige landen echt niet is toegestaan of de cultuur er niet naar is zoals in Spanje. Maar wij waren in 10 uur in Wenen, hebben daar bij een weens lief gezin mogen slapen en de volgende dag nog 3 uur liften en we waren in Boedapest.

over twee weken liften we naar Pula in kroatie en dit is al een stuk minder spannend omdat het z'n succes was.

Belangrijk is inderdaad je intuitie. Als een van de twee twijfelt, nooit instappen.

gebruik je neus: ruik je alcohol of wiet dan ook niet doen

en verder vermeden wij vrachtwagens omdat die te langzaam gaan. ( vaak wel lange afstanden.

Andere tips: wij reisden altijd van tankstation naar tankstation en stonden nooit met een bordje aan de kant van de weg. Zo kies je zelf wie je vraagt om te mogen meerijden en dat is wel zo prettig. Verder is het belangrijk om altijd goed mee te lezen op de kaart en duidelijk aan te geven bij welk tankstation je er weer uitwilt.

Ga nooit mee een stad in als je nog niet op je eindbestemming bent, want die zijn erg moeilijk uit te komen. Blijf dus op de snelweg. Verder zeggen de automobilisten vaak dat ze nog een andere route weten of een ander tankstation maar dan kom je snel op een plek waar je moeilijk wegkomt. Dus houd je aan je eigen route.

In geval van nood kan je altijd doen alsof je misselijk bent dan stoppen ze snel genoeg!

Verder nemen ze je mee ter gezelschap dus wees ook gezellig! Ga niet asociaal met zijn tweeën achterin liggen slapen dus. (sowieso niet zo verstandig).

Verder wees vriendelijk en lach veel! Dan kunnen ze je haast niet wijgeren;)

veel succes! Het is ontzettend leuk!

Je kan eventueel ook een contactpersoon in Nederland laten weten waar je rijdt in wat voor auto mocht je het niet vertrouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven