Naar China ! Yeah, maare hoe zit het met hygiëne ????

07-05-2007 14:37 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, de titel zegt al genoeg.

Wij, mijn Chinese man en ik, gaan in oktober  met Shoestring naar China.

22 dagen en alles is al geboekt voor vervoer en hotels enz..

Maar wat ik me afvraag. Wat zijn jullie ervaringen in China. Hoe schoon is het? Hoe zijn de slaaptreinen? Ik heb positieve verhalen gelezen, maar ook zeer negatieve.. :o

Hoe zijn de toiletten in hotels en daarbuiten. Zit erover na te denken een giga hoeveelheid plastuitjes en toiletbrilhoezen te kopen. Is dit nodig of niet?:$

Geen idee dus en mijn man weet het ook niet. Hij is ongeveer 17 jaar geleden naar Nederland gekomen als 11-jarige. Dus vandaar.

En voor de rest zijn alle handige reistips natuurlijk welkom !!
Alle reacties Link kopieren
Toilethoezen? Bestáán die dingen??? Je kunt er toch gewoon boven hangen of toiletpapier op de bril leggen. Of gewoon er niet om malen. Neem gewoon een rol wc-papier mee. Ik ben nog nooit in China geweest maar in zat smerige accommodaties en echt, ik geef er niet meer om. Vind het een beetje erbij horen, al heb ik dat gevoel vaak pas ná de smerige ervaring ;)
Alle reacties Link kopieren
Je kunt idd toiletpapier of papieren zakdoekjes (doe ik altijd)

meenemen en die kun je dan op de bril leggen. En neem direct desinfect

mee, dat spul waar je je handen mee kunt wassen zonder water, dat is

altijd handig.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Mm...aangezien er per inch veel meer bacteriën zitten aan je mobiele telefoon, dan aan een wcbril...kan je die wchoezen wel thuislaten. Het hangt er bovendien vanaf waar je naar toegaat. In Hong Kong kan je van de straat eten en de wc's zijn er zoooo schoon....zo schoon is je eigen wc zelfs niet!

Verder in China is het niet overal zo schoon, maar ik zou zeggen, neem wat flesjes desinfect mee van het Kruidvat en meer heb je niet nodig. Je moet er niet naar toe gaat als je lichtelijk smetvrees hebt....dan irriteer je je alleen maar....
Alle reacties Link kopieren
wij gaan in juli ook naar Cina,

ik verwacht het ergste, kan het alleen maar meevallen, inderdaad zo'n flesje met van die desinfecterende zeep is een uitkomst en altijd zelf wc papier meenemen.

was vorig jaar in Vietnam en in de slaaptrein is de wc ok gewoon een gat in de vloer en een paar hengsels om je vast te houden anders val je om :P

ben er benieuwd! hihi
Alle reacties Link kopieren
Haha ja wc brillen en zakdoekjes zouden praktisch zijn als er westerse wc's zijn, laat het nou zo zijn dat op hostels, hotels en een paar toeristische attractisch na je toch vaakt echt boven een gat in de grond hangt. En wc papier hoef je er ook zeker niet te verwachten. Altijd een rol bij je hebben en idd desinfecterend spul, erg praktisch.



Aangezien vliegen erg cheap is in China heb ik alleen van Shanghai naar Beijing in de slaaptrein gezeten en dit was destijds echt één van de nieuwste hogesnelheidstreinen ter wereld dus die zag er prima uit. Heb echter ook wel andere treinen op kortere stukken van binnen gezien...daarnaast maakt het ook echt wel uit in welke klasse je zit.
Alle reacties Link kopieren
Hygiene?

Ik heb er meegemaakt in het hotel dat een man constant met een vloerwisser in de hal heen en weer liep, maar even om het hoekje de wc... nee was waarschijnlijk niet verteld dat dat ook moest, dus dat gebeurt niet

en brilhoesjes heb je niets aan, in hotelkamers is het wel ok, , maar openbare toiletten is dus gewoon hurken , vaak zit er ook geen deurin de wc of geen slot. Toiletteren is daar toch nog een sociale bezigheid.

Treinen hebben vaak een hurkwc en een "westerse",

Ben in een klein eethuisje eens naar de wc geweest wat zo'n beetje afgeschot hoekje in de keuken was.

Rochelen en spugen moet je ook voor lief nemen, en als de eters van tafel opstaan denk je dat er een slag gewoedt heeft ofzo, een grote puinhoop met afgekloven botjes , graten en weet ik wat, ligt op of naast tafel

Maar ik heb er een heerlijke vakantie gehad, gewoon af en toe je verstand op nul en doorgaan. Trouwens neus snuiten zolas wij doen, is voor de chinees daar enorm vies, dus het is maar waar je mee opgevoedt bent
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Hey, bedankt voor alle reacties.

Is inderdaad al zo'n beetje wat ik verwachtte.

Maar die toiletten baarde me wel zorgen.

Maar als het in de hotels verder vrij normaal is, dan maak ik me niet zo'n zorgen. Die flesjes desinfect heb ik al maanden in huis, dus dat

zit wel goed ;).

En de overige gewoontes ben ik toch aardig gewend als ik dat zo lees is het net als bij mijn Chinese schoonfamilie. Inderdaad een hoop gekluif aan tafel en een bende dat het is. En dat rochelen is inderdaad heel normaal.

Manlief doet het zelf ook. Iets minder erg en met de deur dicht, want ik vind dat zo vies!! Dat hoef ik niet te horen. Maar ben het gewend dus.

We gaan wel het binnenland in, dus ben benieuwd. Geloof dat we 2 of 3 keer een slaaptrein nemen en 1 x het vliegtuig.

Verder nog tips? Op de website van de touroperator staat dat je

lange pyama's mee moet nemen tegen de muggen enzo.

Maar wij gaan in oktober. Moet dit echt? Is iemand al eens in die periode geweest en hebben jullie verder nog tips wat ik absoluut niet mag vergeten??
Alle reacties Link kopieren
Lange pyama, geen idee of dat nodig is, ik had t niet iig

Voor in de trein een beker, altijd handig als je drinken meeneemt en een lakenzak maar die zal al wel vermeld staan in de brochure.

 en verder als je een chinese schoonfamilie hebt weet je waarschijnlijk dat je niet moet vragen :is dat de weg naar...., want ze zeggen altijd ja, want nee zeggen schijnt niet netjes te zijn. Dus je hebt meer kans dat ze de goede weg wijzen als je vraagt:hoe kom ik daar.

Verder vraag als je in n hotel aankomt gelijk het visitekaartje van het hotel dan weet je altijd hoe je terug kunt als je de weg kwijt bent . weet niet of je man nog chinees spreekt, maar als dat niet het goede dialect of taal is dan wordt hij ook niet verstaan
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Nee, hij spreekt alleen het dialect van zijn geboortestreek.

Vandaar dat wij een reis hebben geboekt bij Shoestring.

Wel georganiseerd, maar wel veel jongeren. Hij wil niet

zelf gaan rondreizen omdat hij de taal (mandarijns) slecht

spreekt en hij zich schaamt. :$

Maar ik zal hem voorzichtig voorbereiden op de toilettensituatie.

Wel grappig, maar hij heeft giga smetvrees. Dus dat wordt wat.

Maar misschien is de reis zo indrukwekkend dat hij zich er niet

zo aan stoort. Hoop ik dan maar. ;)
Alle reacties Link kopieren


Nee, hij spreekt alleen het dialect van zijn geboortestreek.

Vandaar dat wij een reis hebben geboekt bij Shoestring.

Wel georganiseerd, maar wel veel jongeren. Hij wil niet

zelf gaan rondreizen omdat hij de taal (mandarijns) slecht

spreekt en hij zich schaamt. :$





Ik weet van de taalmoeilijkheden in China zelf al door wat ik daar meemaakte:

Ik vroeg aan iemand iets in mn beste Engels, natuurlijk begrijp ik niet wat zij in het Chinees antwoordde, Geen punt, ze zocht een papiertje en schreef het op. Begreep ik ook niet natuurlijk. Bleek later dat ze waarschijnlijk gedacht had dat ik een of andere vage chinees taal sprak.En dat Chinezen wel allemaal hetzelfde schrift maar niet dezelfde uitspraak hebben.Als ik ooit nog eens chinees zou gaan leren zou ik het dus bij schrijven houden ;)

Dus als jouw vriend t wel kan schrijven, notitieboekje mee
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
vorig jaar september hebben wij rondgerezen met Djoser ook door China.



De toiletbrilhoezen kan je thuis laten want wc brillen die kennen ze niet, behalve dan in de hotels:D

Je hebt daar gewoon een gat in de grond en daar hang je gewoon wat boven te bungelen;

Plasbuizen vind ik persoonlijk onhandig gewoon hurken en niks aan de hand;



Het geroggel vond ik 100% meevallen, in Peking roggelde ze het meest, maar dan ook alleen maar als ze een westerling zagen; er staat namelijk een boete op van wel van 10Yuan.



Nem inderdaad wel desinfecterned spul mee van Herome of van kruidvat eigen merk is wel zo hygienisch.



Ik vond het qua smerigheid echt 100% meevallen, ik had zulke verhalen gehoord en gelezen dat ik dacht nou dat wordt daar wat.



Paar jaar terug zijn we in de binnelanden geweest van Egypte dat was pas goor. Maar ja het is maar hoe je je zelf er op instelt; als je smetvrees o.i.d. hebt kan je beter nergens komen.



Alvast heel veel plezier in China.
Alle reacties Link kopieren
De hele discussie heb ik niet gelezen, maar het is voor mij inmiddels 13 jaar geleden dat ik in China ben geweest. Het is natuurlijk qua hygienne anders dan hier in Nederland. Overigens moet je weten dat je ziek wordt doordat er viezigheid aan je handen zit. De keren dat je ziek wordt door eten is vele malen minder.



Ja, wc's zijn vies, maar hier zijn ze ook extreem schoon. Overigens heb ik de meest smerige toilet in China gezien en de details zal ik je besparen. Maar je kan daar ook rustig achter een bosje gaan zitten! Niemand kent je kont ik keulen, laat staan in china!



Dat spugen was vroeger heel extreem in china, dit is al minder geworden (toevallig vorig jaar weer naar china geweest). Geniet gewoon van je trip en een keer ziek worden kan gebeuren en is niet per definitie slecht!



Veel plezier op je trip!!
Alle reacties Link kopieren
Mss dat het hier al is gepost, maarre... neem zo'n pakje plastuiten mee. Ik vind (grote delen van) China erg vies.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 2 jaar geleden in China geweest, had me op het ergste voorbereid, maar het viel me erg mee. Inderdaad pakje papieren zakdoekjes meenemen voor als er geen toiletpapier is en een flesje desinfecteerspul, maar dat heb je al las ik.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
ik heb China overleefd, zonder plastuitjes, desinfecteerspul en andere moeilijke zaken, Genoten van de reis en ook van het eten en drinken daar.

heeft me weer thuis wel tijd gekost om weer even lekker chinees te eten als ik daar deed, maar gelukkig wel gevonden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven