Negatieve reacties op reizen

12-08-2017 22:09 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Mijn man en ik gaan graag ver op reis. Azie, Oceanië etc.

Nu gaan we voor het tweede jaar op een rij richting Azië. Ivm werk kunnen we vaak maar 2 of 3 weken weg en proberen hier zoveel mogelijk in te stoppen. De vakanties zijn geweldig.

Wat ik steeds vervelender begin te vinden zijn de negatieve reacties van mensen. Van ouders die het teveel geld vinden of een te gevaarlijk land (ze gaan zelf niet verder dan Terschelling), tot mensen die het gek vinden dat je zover gaat voor een "korte" vakantie.
Soms zullen ze jaloers of bezorgd zijn. Maar het is gewoon vervelend om elk jaar dit soort reacties te krijgen.

Is dit jullie bekend? En hoe gaan jullie ermee om?
Mystery schreef:
14-08-2017 18:41
Ik heb ontslag genomen, en ben ook in Saoudi gaan wonen.

De cultuur went, maar er is weinig te doen. Plan is om het najaar weer wat lokale uitstapjes te maken oa naar festivals. En anders kunnen we naar Bahrein (op een paar uurtjes rijden), waar wel 'alles' mag. Maar we gaan weinig, ik vind het duur en de meeste expats gaan voor de drank. Ik mis dat niet.
Wat trok jou aan om daarheen te verhuizen en wat maakt dat je het een prettig land vindt om te wonen?
Je geefr aan dat er weinig te doen is en dat je hebt moeten wennen aan de cultuur, dat maakt wel nieuwsgierig wat jou deed besluiten juist in dat land te gaan wonen en niet in bijvoorbeeld China, Botswana, Israël of welk ander land dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
14-08-2017 18:46
Jee wat naar voor je, mensen die Ergens Iets van Vinden. Hoop dat je het (misschien met therapie?) een plekje kunt geven. :redrose:
Therapie lijkt me dan weer het andere uiterste. Zo erg is het volgens mij nou ook weer niet. Of maak je een geintje?
Alle reacties Link kopieren
Misschien ben je er heel irritant over en reageren mensen daarom zo. Ik ken heeeeel veel mensen die echt onuitstaanbaar zijn als ze over reizen praten.
Dan gaan ze "Ja ik was in Zuid-Oost-Azië en het is daar zooooo fantastisch. Echt veel beter dan in Nederland, ik heb nu al heimwee. Was ook echt weer moeilijk wennen hier, hier moet alles zo gehaast. Mensen daar weten nog wat léven is, weet je wel. Ik heb echt mezelf leren kennen en sta nu veel meer open, zo inspirerend."

Dan verdien je echt een nekschot.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
LaFolie schreef:
14-08-2017 20:19
Misschien ben je er heel irritant over en reageren mensen daarom zo. Ik ken heeeeel veel mensen die echt onuitstaanbaar zijn als ze over reizen praten.
Dan gaan ze "Ja ik was in Zuid-Oost-Azië en het is daar zooooo fantastisch. Echt veel beter dan in Nederland, ik heb nu al heimwee. Was ook echt weer moeilijk wennen hier, hier moet alles zo gehaast. Mensen daar weten nog wat léven is, weet je wel. Ik heb echt mezelf leren kennen en sta nu veel meer open, zo inspirerend."

Dan verdien je echt een nekschot.
;-D
anoniem_21833 wijzigde dit bericht op 14-08-2017 22:30
0.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerder verwachten dat mensen tegen jullie gaan zeuren over die milieuverwoestende vliegreizen.
Dat is tegenwoordig de nieuwste klaag-en zeurrage.
Ik heb me eens enorm moeten verdedigen omdat ik als hobby motor rij.
Hoe ik het in mijn hoofd haalde zomaar voor de lol benzine te verstoken en het milieu te belasten.
When in doubt, the auditor is always right!
Als iemand tegen mij zeurt over milieuonvriendelijke vliegreizen dan maak ik wel 'n opmerking over de milieuonvriendelijke kinderen die ze op de wereld hebben gezet :P
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-08-2017 21:28
Als iemand tegen mij zeurt over milieuonvriendelijke vliegreizen dan maak ik wel 'n opmerking over de milieuonvriendelijke kinderen die ze op de wereld hebben gezet :P
:high5:
When in doubt, the auditor is always right!
LaFolie schreef:
14-08-2017 20:19
Misschien ben je er heel irritant over en reageren mensen daarom zo. Ik ken heeeeel veel mensen die echt onuitstaanbaar zijn als ze over reizen praten.
+11 Of mensen die zo heel blasé gaan doen, zo van 'Oh was je daar? Dat ene eilandje net linksaf de hoek om is véél mooier, veel minder toeristisch. Niet geweest zeker. Jammer hoor.'
runningmonster schreef:
14-08-2017 19:48
Therapie lijkt me dan weer het andere uiterste. Zo erg is het volgens mij nou ook weer niet. Of maak je een geintje?
Ik gooi er een 'wat denk je zelf?' in.
Alle reacties Link kopieren
Auditor schreef:
14-08-2017 21:24
Ik zou eerder verwachten dat mensen tegen jullie gaan zeuren over die milieuverwoestende vliegreizen.
Dat is tegenwoordig de nieuwste klaag-en zeurrage.
Ik heb me eens enorm moeten verdedigen omdat ik als hobby motor rij.
Hoe ik het in mijn hoofd haalde zomaar voor de lol benzine te verstoken en het milieu te belasten.

Is toch ook niet gek? Waarom het milieu onnodig belasten... Daar mag je best wel eens over nadenken hoor, al betekent dat dan dat je kritisch moet zijn naar jezelf.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
14-08-2017 18:58
Wat trok jou aan om daarheen te verhuizen en wat maakt dat je het een prettig land vindt om te wonen?
Je geefr aan dat er weinig te doen is en dat je hebt moeten wennen aan de cultuur, dat maakt wel nieuwsgierig wat jou deed besluiten juist in dat land te gaan wonen en niet in bijvoorbeeld China, Botswana, Israël of welk ander land dan ook.

Er was een goede unieke baan voor
mijn man, iets wat we in geen ander land konden vinden. Heel
toevallig had ik op het Viva forum het emigratie topic van Liubi gevolgd. Ik wist er zo al het 1 en ander vanaf, en zei meteen 'ja, doen!'. Als Liubi het er - met jonge kinderen - beviel, dan zou mij dat ook wel lukken ;-)

We zijn er zelfs speciaal voor - na jarenlang samenwonen - getrouwd omdat ik anders niet langs kon komen.
Het was nog inderdaad de 'mooiste dag van mijn leven' :flirting:

We hebben eerst een jaar 'gelat', ik ben er toen een paar keer heen geweest. Daarna besproken dat we niet meer gescheiden wilden leven (dat hadden we ervoor ook al een jaar gedaan, hij werkte toen in Zuid Amerika), en we hebben toen besloten ons huis in Nl te verkopen en mijn baan op te zeggen.

Ik ben erg geinteresseerd in andere culturen, en dat maakt Saudi erg fascinerend. Ons huis en de compound zijn fijn, ik heb meer bewegingsvrijheid dan ik me eerst voorstelde, en we gaan er samen op uit. De mensen zijn aardig, goede restaurants en supermarkten met een groot assortiment. Winkelcentra van Amerikaans formaat. En vanuit Saudi kunnen we gemakkelijk naar landen in de regio zoals Qatar, Bahrein, Oman en Jordanie. Reizen naar Azie zijn dichterbij en voordeliger.

Ik heb eindelijk tijd voor allerlei hobbies. Maak er bv sieraden en verkoop deze op markten en evenementen (aan expats), doe een taalcursus etc.

We blijven nog een aantal jaar, dus dat is overzichtelijk. En mis ik Nederland of mijn familie, dan ga ik er naar toe en logeer gezellig bij ze :)
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
14-08-2017 21:47
Ik gooi er een 'wat denk je zelf?' in.
:$
Mystery, bedankt voor je reactie. Ik heb het idee dat Liubi mijn vraag als kritiek opvatte, wat het niet was overigens.
@mystery,

Mooi dat je het zo naar je zin hebt. Ik lees ook wel eens wat van Liubi.

Viva zou meer forummers moeten uitzenden, dan hoor je eens wat andere verhalen hier dan de standaard angstige waarschuwingen voor het onbekende :proud:

En eigenlijk een heel mooie gelegenheid voor jou om je tijd te kunnen besteden aan iets heel anders dan het werk wat je in Nederland zou hebben gedaan. Hoef je helemaal niet ontevreden te zijn met je werk, maar je zit toch vaak in een bepaald stramien, blijft sneller in iets (een baan, sector) hangen.
LaFolie schreef:
14-08-2017 21:50
Is toch ook niet gek? Waarom het milieu onnodig belasten... Daar mag je best wel eens over nadenken hoor, al betekent dat dan dat je kritisch moet zijn naar jezelf.
Zou je dat ook zeggen tegen mensen die één of meerdere nieuwe milieuvervuilertjes op de wereld wil zetten?
LaFolie schreef:
14-08-2017 21:50
Is toch ook niet gek? Waarom het milieu onnodig belasten... Daar mag je best wel eens over nadenken hoor, al betekent dat dan dat je kritisch moet zijn naar jezelf.
Hoezo onnodig? Ik vind op vakantie gaan met het vliegtuig nooit onnodig. En in mijn geval, ik ga met een lijnvlucht. Kan ik maar beter zorgen dat die vol zit, want half leeg die kant op vliegen zou pas zonde zijn :mrgreen:
MinkeDeWit schreef:
14-08-2017 22:34
Mystery, bedankt voor je reactie. Ik heb het idee dat Liubi mijn vraag als kritiek opvatte, wat het niet was overigens.
Ik snap het wel hoor. Overigens woon ik in Jeddah. Aan de andere kant van Saudi en die stad is opener dan andere steden. Je vindt hier zelfs wel eens vrouwen zonder abaya (dan moet je wel heel goed kijken trouwens) en ze lopen er meestal ook niet helemaal bedekt bij. Ga je een aantal km richting Mekka naar het zuiden, naar Taif, dan zijn inderdaad meestal alleen de ogen te zien. Ik woon op een heel speciaal gedeelte in Saoedie Arabie want ik woon op een campus van de eerste co-educationele universiteit van het land. Mannen en vrouwen krijgen hier dus samen les. Vandaar dat de bewaking nogal fors is want vanuit het land zelf is toch heel wat kritiek gekomen en men heeft de indruk dat het er hier nogal losbandig aan toe gaat terwijl dat niet zo is.
In september begint ons 5e jaar en laatste jaar hier en heel eerlijk gezegd ben ik het inderdaad wel zat. Ik werk 35 uur per week, de kinderen gaan naar school en dat is het wel. Ik moet zeggen dat het nu zodanig begint te vervelen dat ik er wel genoeg van heb.
Maar ik ben deze zomer ook niet naar Nederland op vakantie geweest dus misschien heb ik wel een beginnende heimwee.
Alle reacties Link kopieren
heb zelf ook behoorlijk wat gereisd, nu mama van zoontje van 5 maanden.
Over 2 weken ga ik met hem naar Curacao, daar ook reacties op gehad van 'wat ga je daar toch zoeken?'

Maar ja, ik denk dan, het maakt mijn kleine toch niet uit waar we heen gaan, als ik er maar bij ben. Dus waarom zou ik op een NL camping gaan zitten als het hem toch niks uitmaakt? Zolang hij er nog niks van snapt, mag ik mezelf ook kietelen ;-)
Alle reacties Link kopieren
@Liubi - jii werkt, dus dat biedt wel de nodige afleiding. Ik niet, en moet het hebben van hobbies, contacten met anderen en uitjes.

Elke dag gaat de compound bus naar een locatie. Dan ga ik mee, en in plaats van naar het winkelcentrum ga ik er dan in de buurt wandelen. Ook alleen, ik word nooit lastig gevallen.

Aan de andere kant ben ik niet gebonden door kinderen, en kan naar Nederland wanneer ik wil.

Het interessante is dat ik Saudi echt moderner zie worden. In sommige restaurants is muziek, ik zie meer andere kleuren abaya's, er komt binnenkort toerisme (via georganiseerde reizen), er worden pretparken gebouwd. De religieuze politie is afgeschaft, heb ik nog nooit gezien. En er is nu een speciale website voor festivals, dus nu weet ik het eindelijk als er ergens wat te doen is. Jammer genoeg zijn evenementen met auto's nog alleen voor mannen en kinderen, maar ik sprak iemand van de organisatie en ze doen hun best dit te veranderen. Ik ben benieuwd wat er nog gebeurt de komende 2 jaar dat ik er nog ben.
Whomi schreef:
15-08-2017 06:48
Hoezo onnodig? Ik vind op vakantie gaan met het vliegtuig nooit onnodig. En in mijn geval, ik ga met een lijnvlucht. Kan ik maar beter zorgen dat die vol zit, want half leeg die kant op vliegen zou pas zonde zijn :mrgreen:
Helemaal mee eens!! :high5:
Alle reacties Link kopieren
Wij gingen ook twee jaar achter elkaar naar Azie, maar geen commentaar gehad. 2/3 weken naar Azie is trouwens niet veel duurder dan 2/3 weken naar Griekenland ofzo. De vliegreis is vaak duurder, maar dat ligt er ook aan hoe vroeg je boekt, maar de hotels zijn stukken goedkoper. De het kostenargument valt al bijna weg. Ik denk dat jullie een stuk jonger zijn (wij zijn tegen de 50) en misschien nog niet zo lang op jezelf. Het duurt altijd wel enige jaren totdat ouders zich niet meer met je keuzes bemoeien en ervan overtuigd zijn dat je in staat bent zelf verstandige keuzes te maken. Als ze dan zelf nogal voorzichtig van aard zijn, dan speelt dat ook mee. In ons geval houden beide ouderstellen ook van verre reizen, dat scheelt ook. Bij ons is het eerder andersom, dat wij ons afvragen of hun reizen nog wel verstandig zijn, zeker bij schoonouders die in de 80 zijn. Wij niet alleen trouwens, ze zijn na een boeking wel eens gebeld door de touroperator of ze het echt wel aan konden.
Ach het zal vast lief bedoeld zijn van je ouders en het is toch fijn dat ook al ben je volwassen er mensen zijn die zich zorgen om je maken. Ik was al ver in de dertig met kinderen enzo en ik moest een keer geopereerd worden, dat ging niet helemaal goed. Mijn oma had daar zoveel slapeloze nachten om gehad, dat vond ik eigenlijk zo ontroerend, dat ik nog zo'n oma had op mijn 35e. Daar denk ik nog wel eens aan terug. Ooit komt de tijd dat jij de oudste generatie bent en dat er geen ouders en grootouders meer zijn die slapelozen nachten om jou hebben.
Dus gewoon schouders ophalen en genieten.
Weet je wat ook zo is? Als ik zoals dit jaar zeg dat we een week naar Drenthe gaan, reageren mensen zo : oh dus jullie gaan niet echt met vakantie?
Of : alles in Nederland is zo dichtbij om dat te zien hoef je niet op vakantie, dat kan wel met een dagje weg.
LaFolie schreef:
14-08-2017 20:19
Misschien ben je er heel irritant over en reageren mensen daarom zo. Ik ken heeeeel veel mensen die echt onuitstaanbaar zijn als ze over reizen praten.
Dan gaan ze "Ja ik was in Zuid-Oost-Azië en het is daar zooooo fantastisch. Echt veel beter dan in Nederland, ik heb nu al heimwee. Was ook echt weer moeilijk wennen hier, hier moet alles zo gehaast. Mensen daar weten nog wat léven is, weet je wel. Ik heb echt mezelf leren kennen en sta nu veel meer open, zo inspirerend."

Dan verdien je echt een nekschot.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan zelf nooit verder dan Terschelling. Heerlijk eiland, we hebben er elk jaar een fantastische vakantie. Ik zou het nooit in mijn hoofd halen om andermans gekozen vakantie bestemming te bekritiseren. Dit in tegenstelling tot heel veel mensen die ons elk jaar weer vragen wat we toch leuk vinden aan/op Terschelling. Echt irritant. Wat boeit het dat het er maar 21 graden is? Ga vooral lekker daar naartoe wat en waar je leuk vindt. Maar laat ons nou gewoon genieten van Terschelling...
tanteslankie wijzigde dit bericht op 15-08-2017 19:52
5.33% gewijzigd
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
pipootje schreef:
15-08-2017 14:36
Weet je wat ook zo is? Als ik zoals dit jaar zeg dat we een week naar Drenthe gaan, reageren mensen zo : oh dus jullie gaan niet echt met vakantie?
Of : alles in Nederland is zo dichtbij om dat te zien hoef je niet op vakantie, dat kan wel met een dagje weg.
Zo zie ik dat zelf eerlijk gezegd ook. En ik kan prima genieten van 'n paar daagjes weg in eigen of buur land, maar dan noem ik dat idd 'een paar daagjes weg' en geen vakantie zoals echt op reis gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven