Negatieve reacties op reizen

12-08-2017 22:09 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Mijn man en ik gaan graag ver op reis. Azie, Oceanië etc.

Nu gaan we voor het tweede jaar op een rij richting Azië. Ivm werk kunnen we vaak maar 2 of 3 weken weg en proberen hier zoveel mogelijk in te stoppen. De vakanties zijn geweldig.

Wat ik steeds vervelender begin te vinden zijn de negatieve reacties van mensen. Van ouders die het teveel geld vinden of een te gevaarlijk land (ze gaan zelf niet verder dan Terschelling), tot mensen die het gek vinden dat je zover gaat voor een "korte" vakantie.
Soms zullen ze jaloers of bezorgd zijn. Maar het is gewoon vervelend om elk jaar dit soort reacties te krijgen.

Is dit jullie bekend? En hoe gaan jullie ermee om?
Alle reacties Link kopieren
Vraag je ouders anders eens mee...?
Alle reacties Link kopieren
Heeft over het algemeen weinig met jaloezie te maken, meer met het feit dat sommige mensen niet snappen dat iemand anders andere voorkeuren kan hebben.

Mijn vriendinnen vinden hele andere vakanties leuk dan ik. Maar daar kunnen we gewoon gezellig over praten. Daar zit geen oordeel in. Zij zouden nooit in een stacaravan gaan zitten en ik zou weer nooit met drie kleine kinderen 8 uur in het vliegtuig gaan zitten. We keuren elkaars vakantie dan niet af, maar hebben gewoon wat smalltalk. En dan zeggen we heus wel eens: ik zou nooit...

Als jij het gevoel hebt dat mensen jouw vakanties afkeuren, zou ik er vooral niet mee in gesprek gaan. Je gaat toch zeker lekker op vakantie hoe jij wil?! Lekker boeiend wat andere mensen daarvan vinden!
Alle reacties Link kopieren
nochoice schreef:
12-08-2017 22:52
Ja op werk ook inderdaad. Iedereen heeft hetzelfde aantal vakantiedagen maar wanneer je deze verdeeld over het jaar en een aantal keer op reis gaat terwijl anderen thuis blijven krijg je dit soort opmerkingen. Ga je alweer op vakantie. Zo en dan ga je maar even naar Thailand etc..
Ja, dus? Dat is toch niet per se negatief?
Vat je het niet (een beetje) anders op dan het bedoeld is?

Als ik bijvoorbeeld mensen al vervelend vind, vind ik zo ongeveer álles stom wat ze zeggen :-D
Bij wijze van.
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
12-08-2017 23:33
Ja, dus? Dat is toch niet per se negatief?
Vat je het niet (een beetje) anders op dan het bedoeld is?

Als ik bijvoorbeeld mensen al vervelend vind, vind ik zo ongeveer álles stom wat ze zeggen :-D
Bij wijze van.
Nee misschien heb je daar wel gelijk in en zie ik alles op werk negatief omdat er rond mij persoonlijk wel vaak negatief gereageerd wordt :-)
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
12-08-2017 22:22
Soms wel, ik reis ook veel. Het liefste ga ik alleen op reis, als ik dat vertel komen er gelijk een aantal redenen waarom die ander daar nooit voor zou kiezen. Vind dat altijd zo typisch.
Volgend jaar wil ik graag naar Iran, en wil ik weer terug naar Honduras (mooi duiken daar), Guatemala en dan El Salvador. Maar als ik dat vertel zoek ik het allemaal op enzo.
Dat van TO herken ik niet, maar ik heb wel wat neven/nichten/ooms die inderdaad zo reageren op mijn solo reizen, en/of reizen naar verre landen. Vooral willen ze dan heel erg laten weten dat zij zich heel zielig en eenzaam zouden voelen in hun eentje en zich zouden vervelen, of gaan ze inderdaad vertellen hoe gevaarlijk het daar is terwijl ze er nooit geweest zijn, gebaseerd op vage geruchten, eigen angsten, of een nieuwsbericht van 10 jaar geleden. Dat vind ik alleen maar lachwekkend.

En dat zijn ook net de familieleden met wie ik het minst heb, dus moeten ze lekker zelf weten. Soms leg ik uit dat ik het juist heerlijk vind om alles te doen waar ik zin in heb en dat je ook heus wel mensen kunt ontmoeten als je dat wilt. Of soms (als zij ook nogal lullig doen) vraag ik of ze dan bang zijn voor hun eigen gezelschap. ;-D

Maar als zij het raar blijven vinden, is niet mijn probleem. Als ik maar een fijne vakantie heb toch?

Maar de meeste mensen vinden het gewoon leuk, of gewoon niet zo boeiend waar en hoe ik vakantie vier, ook als dat ver of lang is.

Misschien moet je je afvragen waarom jij het belangrijk vindt wat andere mensen van jou lijken te vinden.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik vind dat ook altijd zo typisch: Dan vinden mensen het raar/zielig/zo ongezellig om alleen op vakantie te gaan maar als je dan vraagt of ze mee gaan dan is het nee. Een vriendin vroeg een keer of ik dan geen vriendin mee kon vragen dus toen vroeg ik haar en toen was het ook van nee ik kan niet want men is van plan met vriend op vakantie te gaan of wat dan ook.

Soms vraag ik ook wel eens of ik dan thuis moet blijven als er niemand met mij mee wil/kan. Dan is het antwoord standaard dat ik vooral moet gaan.
Herkenbaar. Na de aanslagen in Parijs (wij waren daar op dat moment) kregen we ook veel reacties. Het weekend daarna gingen we namelijk weer. Ik begrijp de bezorgdheid. Ook deze zomer, toen we een verre reis gingen maken, hadden we te maken met dat soort reacties. Prima, ik zie het als bezorgdheid, heel lief maar ik kan er niets mee. Ik stoor me er niet aan.
nochoice schreef:
13-08-2017 00:02
Nee misschien heb je daar wel gelijk in en zie ik alles op werk negatief omdat er rond mij persoonlijk wel vaak negatief gereageerd wordt :-)
Huh? Wat bedoel je hiermee?

Ik herken het overigens totaal niet. Kan me er ook niet veel bij voorstellen dat je heel veel negatieve reacties zou krijgen. Een enkeling ok, maar zo veel? Apart.
Mensen zijn jaloers?! Welnee, dat geloof ik niet.

Ik haak zelf altijd af bij reistypes als ze opschepperig en/of te lang over hun plannen/belevenissen doorzagen. En die 2 gaan vaak hand in hand.

Het is natúúrlijk vele malen interessanter dan een vakantie naar de Franse kust :wtf: dat snap ik, maar als ik het zo fantastisch vind allemaal, dan zou ik zelf wel gaan.

Niet iedereen houdt van reizen, en dan is het onderwerp enorm boring, vergelijkbaar met de (klein)kinder/hond verhalen van een ander.
nochoice schreef:
13-08-2017 00:02
Nee misschien heb je daar wel gelijk in en zie ik alles op werk negatief omdat er rond mij persoonlijk wel vaak negatief gereageerd wordt :-)

En dit is natuurlijk ook een aandachtspunt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het tegenovergestelde, ik krijg vaak commentaar omdat ik volgens anderen te weinig op vakantie ga.
Je moet je er niks van aan trekken, maar ik vind het wel irritant.
Het is niet aan een ander om te bepalen wat ik wel of niet moet doen.
Ik denk andersom ook wel eens, 'daar zou ik nou echt geen trek in hebben', (maar zeg ik niet) en als die ander dat wel heeft, nou prima toch. Zit ik niet mee.
Jufjoke schreef:
12-08-2017 22:48
Ach, mensen reageren vaak gewoon vanuit hun eigen referentiekader. Vaak is dat helemaal geen jaloezie, maar meer het zich niet goed kunnen verplaatsen in iemand die iets heel anders wil dan zij zelf. Meer moet je er denk ik niet achter zoeken.

Ik heb zelf wel die ervaring, maar dan andersom. Ik ben geen groot liefhebber van reizen, maar toen ik nog jong was ben ik wel een keer gaan backpacken in Australië. Veel van de mensen die ik daar sprak, lieten zich op een wat denigrerende wijze uit over mensen die niet graag reizen, in de zin van dat dit veelal bekrompen en bange mensen zijn . Irritant vond ik dat. Het is toch prima, of je nou wel of niet van reizen houdt?
Datzelfde dacht ik ook een beetje te lezen in jouw Terschelling opmerking.
Dit is het denk ik ook. Ik ben mijzelf er ook wel eens bewust van geworden dat ik wel eens dit soort opmerkingen maakte. :$ Het heeft voornamelijk te maken met de mate waarin je je kunt voorstellen zoiets zelf te doen. De redenen die je tegenhouden verschillen per persoon.
Alle reacties Link kopieren
Niks van aantrekken. Als je merkt dat je negatieve reacties krijgt of mensen afhaken zal dat wel komen omdat ze niet zo geïnteresseerd zijn in jouw reis. Wat voor jou belangrijk en mooi is, hoeft dat voor een ander natuurlijk niet te zijn. Wel onbeschoft als ze zo negatief doen (of voor jou een punt om te bekijken of het echt zo negatief is of dat je het alleen zo ervaart?). Deel je ervaringen en plannen met mensen met dezelfde interesses. Ik zou ook niet geïnteresseerd zijn om naar verhalen van tante Riet te luisteren over haar kantklosclubje, bij wijze van spreken.
En nog een confronterende vraag: luister je zelf ook oprecht als mensen naar de camping in Hutjebroek gaan? Het valt mij wel op, en zeg niet dat dat ook betrekking op jou heeft, dat mensen die verre reizen maken dat zo interessant vinden en dat daar alle aandacht naartoe moet, maar dat verhalen over de camping zijn voor ingekakte mensen die bang voor de wereld zijn en niks anders willen eten dan aardappels met worst. Er ligt natuurlijk een hoop tussen, zoek daarom mensen uit die dezelfde interesses delen (kan ook door luisteren naar elkaar bij totaal ander leven, juist omdat je elkaars leven wilt leren kennen). Maar delen van plannen en ervaringen met mensen die er niks mee hebben, vraagt om irritatie bij beide personen.
Klein beetje herkenbaar. Ik ga voor 6 dagen naar Las Vegas en daarop krijg ik ook wel reacties in de trant van, zo ver voor zo'n korte tijd?! Vooral mijn broer, die zei gewoon echt dat hij het stom vond van me :-[ hij zou dat nooit doen, want hij zou dan daar nog veel meer willen zien (we hebben beide een reis langs de westkust en toen ook maar Vegas gedaan) en snapt niet dat ik alleen naar Vegas ga en verder niks. Nu is mijn broer wel een type die alles wil doen en zien en overal bij wil zijn enz. Maar ik heb dat niet zo en vind dit juist gewoon tof om te doen! Even op en neer (we gaan speciaal voor een concert, plakken er wat dagen bij), een gekke uitspatting :mrgreen: maar niet iedereen snapt dat en dan krijg je dus negatieve reacties. Wel een beetje een domper op de voorpret die ik erom heb, maar ik blijf het gewoon tof vinden en heb het idee dat mijn broer toch ook wel een tikje jaloers is ;)
Niet teveel van aantrekken dus maar en gewoon lekker doen waar je zelf gelukkig van wordt!
Doen waar je gelukkig van wordt! Je leeft je eigen leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik trek me weinig aan van mensen vinden. Ik hou van ver weg maar ook van tent kamperen in Frankrijk.

Ik zit as we speak aan het zwembad in een ver oord Onze geplande vakantie werd geannuleerd omdat mijn partner moest werken dus mocht gezin over komen als pleister op de wonde. We zitten op 12 uur vliegen.

Het commentaar wat ik kreeg. Echt.. dat ik mijn kinderen meesleep naar zo’n oord
Ik kan mee eerlijk gezegd ook wel voorstellen dat ik een vraag zou stellen 'zo ver voor zo'n korte tijd?' (misschien zou ik het anders verwoorden) als iemand, bijvoorbeeld, 2 weken naar Australië gaat ofzo. Maar dat zou niet negatief bedoeld zijn, maar meer nieuwsgierig. Het is heel ver, duur om zo ver te reizen en je hebt te maken met jetlag. Dan is 2 weken veel geld voor korte tijd (-veel reis- en jetlagtijd), dus ik zou benieuwd zijn hoe diegene dat ervaart en of dat blijkbaar heel anders is dan ikzelf.
Whomi schreef:
13-08-2017 08:18
Klein beetje herkenbaar. Ik ga voor 6 dagen naar Las Vegas en daarop krijg ik ook wel reacties in de trant van, zo ver voor zo'n korte tijd?! Vooral mijn broer, die zei gewoon echt dat hij het stom vond van me :-[ hij zou dat nooit doen, want hij zou dan daar nog veel meer willen zien (we hebben beide een reis langs de westkust en toen ook maar Vegas gedaan) en snapt niet dat ik alleen naar Vegas ga en verder niks. Nu is mijn broer wel een type die alles wil doen en zien en overal bij wil zijn enz. Maar ik heb dat niet zo en vind dit juist gewoon tof om te doen! Even op en neer (we gaan speciaal voor een concert, plakken er wat dagen bij), een gekke uitspatting :mrgreen: maar niet iedereen snapt dat en dan krijg je dus negatieve reacties. Wel een beetje een domper op de voorpret die ik erom heb, maar ik blijf het gewoon tof vinden en heb het idee dat mijn broer toch ook wel een tikje jaloers is ;)
Niet teveel van aantrekken dus maar en gewoon lekker doen waar je zelf gelukkig van wordt!
Laat jij je daar echt door beinvloeden? Zou bij mij echt mijn ene oor in en andere oor uit gaan. Maar ja, het intereseert mij ook niks hoe een ander zijn vakantie invult, als ik mijn ding maar kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Veel ouders zijn nog van de generatie "hard werken en niet zeuren". Hoewel niet hardop genoemd maar wel inbegrepen is dat je niet te veel geld uit mag geven en zuinig moet zijn en aan je toekomst moet bouwen.

In jouw geval is het reizen waar op je commentaar krijgt. In mijn geval was het vroeger de aankoop van een eigen paard. Daar was mijn moeder het niet mee eens. Kostte te veel geld, volgens haar. Ik moest sparen, en eerst trouwen en als later de kinderen het huis uit waren, dan was een eigen paard misschien een optie. O_o
terwijl ze verdomd goed wist dat ik niet eens kinderen wou!
Nog veel discussies met haar erover gehad, tot op een dag ik zei "en wat beoog je eigenlijk hier iedere keer mee, met dat gezeur????? Denk je nu echt dat ik zeg "ma je hebt gelijk, ik zal mijn paard maar verkopen, denk je dat nu WERKELIJK?????"
Vanaf dat moment is ze er over op gehouden.
Je ouders zijn niet afgunstig, maar ze zijn gewoon ouderwets en verre reizen is flauwe kul en nergens voor nodig, weet je wel.

Maar ándere mensen zijn wel degelijk afgunstig! Die zien de mogelijkheden niet voor zichzelf. En als zij niet kunnen, dan een ander ook niet.
Alle reacties Link kopieren
De mensen die vroeger over dit soort dingen zeurden zijn daar nu mee gestopt. Ik luister toch niet naar ze.

En vaak geven diezelfde mensen veels te veel geld uit aan het verbouwen van hun keuken of zoiets saais.
Opinions are like assholes. Everybody has one.

Zegt genoeg lijkt me.
Meestal jaloezie omdat ze 't zelf niet kunnen betalen omdat ze dure kinderen te onderhouden hebben bijv en aan het dure hoogseizoen vast zitten. Schouders over ophalen en aangeven dat jullie voor 'n andere besteding van je geld gekozen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar.
Wij gaan naar Turkije en bijna iedereen vraagt : zou je dat nou wel doen? Durven jullie dat aan?

Blijkbaar wel hé. Ieder zijn ding, maar ik word er echt moe van.
Turkije vind ik ook 'n rare keus terwijl er zo dichtbij huis genoeg andere strandbestemmingen zijn zonder dat gedonder. Griekenland, Portugal bijv.
Whomi schreef:
13-08-2017 08:18
Klein beetje herkenbaar. Ik ga voor 6 dagen naar Las Vegas en daarop krijg ik ook wel reacties in de trant van, zo ver voor zo'n korte tijd?! Vooral mijn broer, die zei gewoon echt dat hij het stom vond van me :-[ hij zou dat nooit doen, want hij zou dan daar nog veel meer willen zien (we hebben beide een reis langs de westkust en toen ook maar Vegas gedaan) en snapt niet dat ik alleen naar Vegas ga en verder niks. Nu is mijn broer wel een type die alles wil doen en zien en overal bij wil zijn enz. Maar ik heb dat niet zo en vind dit juist gewoon tof om te doen! Even op en neer (we gaan speciaal voor een concert, plakken er wat dagen bij), een gekke uitspatting :mrgreen: maar niet iedereen snapt dat en dan krijg je dus negatieve reacties. Wel een beetje een domper op de voorpret die ik erom heb, maar ik blijf het gewoon tof vinden en heb het idee dat mijn broer toch ook wel een tikje jaloers is ;)
Niet teveel van aantrekken dus maar en gewoon lekker doen waar je zelf gelukkig van wordt!
Vind 't vooral knap dat je je in kunt houden 't maar bij 6 dagen te houden!! Ik kreeg een paar maanden terug 'n aanbod om in Tennessee te komen logeren, maar uiteindelijk is dat 'n roadtrip van 23 dagen door 5 staten geworden waarvan ik 2 lange weekends bij mijn kennissen zal logeren. :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven