Noorwegen.... waarheen?

06-04-2017 09:53 28 berichten
Ok, help!

Al jaren nemen wij ons voor om naar Noorwegen op vakantie te gaan, maar elke keer zien we er toch op het laatste moment vanaf. Echter, deze mei-vakantie gaat het dan toch echt door!

Wij zijn een gezin met 3 kinderen tussen de 5 en de 10 jaar.

We hebben een vakantie-kampeerbus en willen daarmee 2 weken op pad. Maar nu, al een paar weken struinend door sites en vakantieboekjes weet ik gewoon niet waar te beginnen...

Wie oh wie is een Noorwegen-ganger en kan ons op weg helpen?

Ten eerste, wat is de beste/leukste route er naartoe? Bruggen of juist boot?

En wat zouden jullie aanraden als route/rondreis?

Is het qua weer te doen om te kamperen? Natuurlijk nemen we lekkere warme kleren ed mee....

Wat is leuk om met de kinderen te bezoeken?

Kan je makkelijk "op de bonnefooi" van camping naar camping trekken?

Wij zijn dol op natuur en wandelen, dus dat moet goed komen. Ook wil ik graag een vriendin opzoeken die in Oslo woont, dus die stad moeten we in elk geval aandoen...

Ik ben heel benieuwd naar tips!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de bovenkant van Noorwegen schitterend, richting Noordkaap. Maar dat is wel een klere eind rijden in 2 weken..vond reizen met de boot erg leuk, spreekt kinderen denk ik ook meer aan dan bruggen.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Ik zou een rondje in het zuiden doen. Je rijdt langer over de afstanden dan je in Nederland zou doen.

De bruggen zijn praktisch en in Zweden is het prettig rijden. Maar een nachtboot vind ik ook erg fijn.

Het midden ken ik vrij redelijk, daar kan ik je het gebied rond Stryn van harte aanbevelen. Noorwegen is wat mij betreft vooral geschikt om te reizen, ik zou niet snel één week op een vaste plek blijven. De Turistveger zijn gaaf (http://www.nasjonaleturistveger.no/). Mijn kinderen (in jouw leeftijdscategorie) vonden de gletsjers erg leuk en vooral onderweg, op hoogvlaktes op stenen klimmen. Er is niet zo'n uitgebreide toeristische infrastructuur als in Oostenrijk. Aangezien ik wel van Erlebnisbergwanderweltkermissen houd, heb ik dat gemist. Je moet de dingen echt zelf opzoeken.

Voorts kan het er erg warm zijn in de zomer, of erg koud, dat kun je niet echt voorspellen. En neem veel eten mee, het is daar echt onbetaalbaar en uiteten gaan is ook niet eens lekker (behalve bij buitenlandse restaurants in grotere steden, is mijn ervaring)
Je kunt met de boot direct naar Noorwegen of inderdaad via Zweden. Dan kun je zelfs nog via Malmö, Helsingborg of Gotenburg gaan. Als je via Malmö gaat is de boot een stuk goedkoper omdat Finnlines van origine alleen voor Truckers was. Die boot is dus wat minder uitdagend voor kids, maar als je 's nachts vaart (wat aan te raden is ivm slaap) zit je van 22-7.30 op die boot dus hoeven er geen dingen te doen zijn. Bovendien had ik die behoefte niet als kind.

De weg van Malmö naar boven is erg goed te doen. Gewoon een snelweg.

In Zuid Noorwegen in de Hardangervidda echt een must. Het gevoel van de hooglanden in het zuiden. Echt fenomenaal! Daarna beetje richting de westkust is een mooie "startersvakantie".
Eens met bovenstaande!

Stryn is een prachtige regio, en de Turistveger zijn echt geweldig...

Goed idee om met een kampeerbus te gaan, dan zie je lekker veel. Wij zaten 2x een week in een huisje. Ook leuk, maar je rijdt dan iedere dag dezelfde wegen.

Ik wil terug!
Als Noorwegen je doel is dan zou ik simpelweg een nachtboot nemen vanuit Hirtshals, Fredrikshavn in Denemarken of Kiel in Duitsland (naar Olso) en dan een "rondje Zuid Noowegen" doen.

Noordkaap is veel te ver voor 2 weken. Zeker met kinderen en met een camper. Echt alleen als je gek bent op road trips en 80% van je dagelijkse tijd achter het stuur zitten.

Naar Noord Denemarken is het ong. 9 uur rijden vanuit bijv. Deventer (waarvan dan je binnen een uur in Duitsland zit). Maar het kan erg verkeren qua verkeer in Duitsland (dat houd je altijd). Pak je daar de nachtboot dan zit je gelijk in Noorwegen. En dat wil je denk ik wel als je slechts 2 weken hebt. Alternatief via bruggenroute en dan via Goteborg naar Oslo kan ook, maar is wel wat langer. Reken op zeker 16 uur rijden (als het enigszins meezit met de auto). Een nachtboot Kiel Oslo is ook een aantrekkelijk alternatief. Lijtk schreeuwend duur, maar bedenk WEL dat je anders ook een hotel moet pakken en dat die bruggen niet goedkoop zijn en dat je enorm veel brandstof uitpaart. EN tid is geld. Kiel Oslo is via de bruggenroute ong. 10 uur rijden, pakweg 800 km. En vergeet niet de prijzen voor de korte veerboten die ook elk jaar duurder lijken te worden.

Let op: sommige kustbergwegen kunnen erg krap zijn met een camper. Op ANWB kaarten kun je dit ook zien. Je moet er niet tegenop zien om bijv. een paar honderd meter achteuruit te rijden tot een passeerpunt.

Higlights: Stavanger, Prejkestolen, Bergen (overigens de meest regenachtige stad by far in Europa), Oslo. Er is nog een weg Trollstigen die er de moeite waard zou moeten zijn. Maar wellicht leuker als je met de motor bent. Er zijn zeker campings te vinden op de bonnefooi en met een camper kun je in principe overal staan. Als je bijv. Olso-Kristiansand doet, of Oslo. Stavanger en dan een oversteek maakt van Oost - West (of omgekeerd) met wat zigzagjes dan heb je al een behoorlijk programma voor 2 weken.

Inderdaad is Noorwegen duur. Alleen het nationale exportproduct zalm valt mee qua prijs. En als je gek bent op outdoorkleding heb je daar in Noorwegen in elk geval een breed aanbod. Ik vind je timing nog niet helemaal optimaal. Mei is nog een beetje voorseizoen. Kan dan nog krap fris zijn en het is qua natuur pas net voorjaar. (loopt zeker 1.5 maand achter).
quote:kastella schreef op 06 april 2017 @ 10:34: Ik vind je timing nog niet helemaal optimaal. Mei is nog een beetje voorseizoen. Kan dan nog krap fris zijn en het is qua natuur pas net voorjaar. (loopt zeker 1.5 maand achter).Klopt. Ik ben zelf groot Zweden fan en ben ik alle seizoenen wel geweest. Voor- en najaar kunnen niet zo fantastisch zijn waardoor je een verkeerde indruk van het land kan krijgen. Dat is echt zonde! Voorjaar wel iets mooier dan najaar, maar toch.
Ik was eens rond half Juni in Sogne en daar lag toen nog volop sneeuw. Het skiseizoen in Hemsedal loopt nog gewoon tot 1 mei. Op zich is dat ook wel lollig, maar je moet je er wel van bewust zijn.

Verder mis je dan een beetje het effect van de lange avonden. Dat gevoel krijg je meer in Juni en begin Juli. Dat het rond 12 uur 's-avond nog volop licht is. Dat effect zie je ook heel duidelijk al in Zuid Noorwegen. Boven de poolcirkel schuint gewoon de zon vanaf 21 maart.

http://www.sunrise-and-su ... rge/kristiansand/2017/maj

Let op dat dit de zonsondergangen en opgangen zijn. In werkelijkheid duur de schemering ook erg lang en zal het rond midzomer niet echt donker worden, zelfs niet in de meest zuidelijk gelegen delen. Kom je zo Noordelijk als Bergen of Trondheim, dan worden de avonden al duidelijk langer.

Maar waarschijnlijk zit je al vast aan de mei vakantie. Dan zullen de meeste bergpassen wel open zijn, maar houd rekening mee dat het srpreekwoord "April doet wat ie wil" in Noorwegen ook voor Mei geldt.

Trouwens nog een tip: snelheidscamera's staan in principe altijd aangekondigd door een verkeersbord, dus die zou je niet hoeven te missen. Maar er is ook regelmatig sprake van trajectcontrole door middel van gekoppelde snelheidscamera's. Noren zetten die camera's ook rustig in tunnels na een bocht. Boetes zijn torenhoog en max. snelheden laag. Een gwaarschuwd mens telt voor twee.
kastella wijzigde dit bericht op 06-04-2017 10:59
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Waar je ook gaat in Noorwegen. overal is het mooi. Ik heb inmiddels het gehele land gezien.

Wat leuk is voor de eerste keer is zuid-west Noorwegen. Neem de boot Hirthals-Kristiansand. En van daaruit linksom omhoog rijden. Mooie route, afwisselend en zeer geschikt voor kinderen. Ik vind de Atlantische kust erg mooi. Onderweg kom je leuke dorpjes tegen. Een bezoek aan Stavanger is de moeite waard. Van daaruit kun je een vaartocht maken op het Lysebotnfjord. Je vaart dan tussen hoge pieken, oa de Preikestolen.

De Preikestolen is leuk om te beklimmen, start wel vroeg dan is het nog rustig.

Vanuit Stavanger vervolg je verder je weg naar het noorden. Over mooie tolbruggen kom je dan in Bergen. Ook de moeite waard. Je kunt de Floibanen nemen , deze brengt je naar een mooi uitzichtpunt over Bergen. Je kunt vanaf dat punt leuke wandelingen maken. In Bergen heb je ook een aquarium, zeker de moeite waard.

Vanuit Bergen kun je via Voss naar Odda rijden. Je rijdt dan langs Hardangerfjord en Hardangervidda. In de omgeving van Odda is een gletscher waar je heen kunt wandelen. Vanuit Odda rij je naar Edland en vervolgens weer naar Kristiansand.

In de mei vakantie kan je rustig op de bonnefooi. Maar houdt er we rekening mee dat veel campings nog niet open zijn. Ook kunnen wegen gesloten zijn ivm sneeuw. Zo is de Trollstigstegen meestal pas eind mei begaanbaar.

In Noorwegen geldt allemansrecht, je kunt dus overal overnachten. Wel heb je toestemming nodig van de grondeigenaar. Die is niet altijd te vinden, wij staan waar wij denken dat het goed kan zonder overlast te verzorgen. Uiteraard laten wij geen sporen achter. Door de vele campers in Noorwegen zijn er wel steeds meer gebieden waar je niet zomaar mag overnachten.

De route die ik beschreven heb is eind april wel open is onze ervaring. En lang genoeg voor een eerste bezoek.
Ik lees nu pas dat je in mei gaat, wat dom van me. Dat verandert het wel een beetje. Niet te ver naar het noorden, dan.
Niet gelezen dat je ook naar Oslo wilt, dan verandert de route wel. Ikzelf zou dat zonde vinden en je vriendin met het vliegtuig bezoeken.

De afstand tussen Oslo en Bergen is zo'n 500 km. Dat is flink rijden voor een dag, gezien de gemiddelde snelheid rond de 60-70 km/u ligt. In het oosten van Noorwegen is het nog redelijk winters in de meivakantie, terwijl het in het westen al lekker groen is.

Maar als je naar Oslo wilt ga dan met de boot, de bruggen is behoorlijk omrijden. En je hebt niet zo heel veel tijd. Vanuit Oslo kun je naar Bergen rijden en dan langs de kust naar Kristiansand en daar de boot terug nemen.

Maar wees niet te ambitieus, doe rustig aan en geniet vooral.
Wat een fantastische tips allemaal.

Wat betreft de nachtboot, ik hoef dus geen hotelovernachting te regelen, want wij kunnen kamperen in Denemarken.

Ik twijfel wel over het weer.... misschien toch kijken of we het kunnen omdraaien en deze zomer gaan... alhoewel een rondreis door het zuiden van Noorwegen ook heel mooi klinkt.

Ik twijfel nog even door. Door de kampeerbus hebben we alle vrijheid en kunnen we ook nog opeens besluiten naar de warmte te rijden ????
Wij zijn meerdere keren eind april in Noorwegen geweest. Met namen in het westen hebben wij toen prima weer gehad. Voor ons is het prima als het droog is en niet teveel wind en niet al te koud. Het ook net waar je je op instelt.

Het leuke van die periode vind ik dat het niet zo druk is, in de zomermaanden raakt Noorwegen steeds meer overbevolkt.

In Noorwegen rijdt je niet zomaar naar een gebied waar het beter weer is. Afstanden zijn lang en gemiddelde snelheid ligt niet hoog.

Je hebt het over een kampeerbus.ik neem aan dat er gewoon verwarming inzit? Buiten zitten zit er in die periode niet in, dus eten e.d. doe je binnen.
Oh wat gaaf, naar Noorwegen! Echt een fantastisch mooi land.

Wij zijn 2 jaar geleden de laatste week van mei, en de eerste 2 weken van juni gegaan. Ook een rondreis van Kristiansand, naar Stavanger, via Odda, naar Bergen en via de Hardangervidda en Rjukan weer terug richting het gebied boven Oslo en daarna Oslo. Het was echt prachtig.

Echter, wij waren (heel naïef misschien ) met de tent, en ik heb het echt nog nooit zo koud gehad op een vakantie. In het westen, langs de kust werd het niet warmer dan 12 graden overdag, en kwamen 's nachts de lawines nog van de rotsen soms. Prachtig en indrukwekkend, maar je moet ervan houden. We waren ook op elke camping de enige tent (vrijwel de enige gast eigenlijk door de weeks), dat vond ik jammer.

De hardangervidda hebben we een aantal dagen moeten wacht om over te steken, er waren nog veel sneeuwstormen (elke dag werden er ingesneeuwde campers uitgegraven ), en je kon er alleen overheen rijden in konvooi. Wederom echt fantastisch, maar ruig.

Het jammere van dit weer vond ik dat bijna alle wandelroutes nog dicht waren vanwege de sneeuw, en de gletsjers niet zichtbaar (sneeuw).

Nadat we ten oosten kwamen van de hoogvlakte werd het weer beter, lekker lenteweer en goed te doen met de tent. Daar was het seizoen al goed op gang, wat het ook op de campings wel een stuk gezelliger maakte vond ik! Aanrader vind ik de camping nabij Rjukan, Sandviken. Zo mooi!

Daar was ondanks dat de hoogste wandelingen ook nog in de sneeuw gemaakt moesten worden het meeste wel te doen, wat de mogelijkheden heel erg vergrootte. Toch wel erg fijn

Ook het gebied ten noorden van Oslo verraste mij echt. Een mooie plek om te kamperen en van daaruit makkelijk een dag naar Drammen of Oslo te gaan.

Maar als je de mogelijkheid hebt om je vakanties te ruilen met de zomervakantie zou ik het doen denk ik! Bij ons scheen het een extreem koud jaar te zijn geweest, maar het beperkt je in veel dingen toch erg. Maar zeker gaan! Wij gaan ook zeker terug
Afgelopen augustus hebben wij een rondreis door het zuiden gemaakt. Mooi, maar erg koud. Op de hooogvlakte viel sneeuw. En het reizen kost enorm veel tijd. Gemiddeld 60 km/uur op de grotere wegen.

En boodschappen doen of uit eten gaan is enorm duur.

Oslo vond ik een geweldige stad.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Hoi,

Ik up even dit topic (hoop dat To dat goed vind) omdat ik eigenlijk een soortgelijk topic wilde openen.
We willen in de zomervakantie (augustus) ca. 2 weken naar Noorwegen net 2 kinderen van 7 en 8. Concreet plan ligt er nog niet, maar idee is nu om vanuit Kiel naar Oslo te varen, daar een paar dagen te blijven (ik heb er zelf ooit gewoond maar man is er nog nooit geweest) en daarna naar de westkust te rijden (daar ben ik namelijk zelf nog nooit geweest). En dan vanuit bv Bergen terug te varen naar Denemarken en daarvandaan naar huis te rijden.
En dan nu de vraag: welke stukken van de westkust? Voornaamste doel is dat de vakantie relaxed en leuk blijft, ook voor de kinderen. Bergen wil ik graag heen, maar de Geirangerfjord bij Alesund lijkt me ook prachtig. Is dat nog te doen qua reistijd? Heeft iemand daar ervaring mee? Is het bijvoorbeeld een idee om van Oslo naar Geiranger te rijden en daarna met de ferry naar Bergen te gaan?
En is Stavanger de moeite waard? De preikestoele lijkt me heel gaaf, maar ik heb gelezen dat de klim eigenlijk niet te doen is voor minder validen, dus ik denk dat dat te hoog gegrepen is met 2 kinderen en mijn eigen slechte conditie. Maar misschien heeft iemand er ervaring mee en is het eigenlijk best te doen?
Oftewel: alle tips zijn welkom!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Stavanger is zeker de moeite waard.
De wandeltocht naar de Preikestolen valt reuze mee. Destijds waren mijn oma en oude hond mee en die hebben het beide overleefd. Overal zijn rustpunten onderweg.

Odda is ook heel mooi, vanaf daar kun je naar de kjeragbolten lopen. Dit zou ik je niet aanraden, want het is een pittige wandeltocht. Maar de omgeving is wel prachtig in Odda.
Kijk, dat vind ik geruststellend om te horen! Als je oma het kon en er zijn overal rustpunten, dan moet ik het toch ook kunnen?

Kjeragbolten gaat van de lijst :)
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
AnnA_C schreef: ↑
04-06-2017 20:07
Kijk, dat vind ik geruststellend om te horen! Als je oma het kon en er zijn overal rustpunten, dan moet ik het toch ook kunnen?

Kjeragbolten gaat van de lijst :)
De wandeling naar de Preikestolen is ook best kort. Als je normaal doorloopt ben je er binnen 1.5 uur. Wel zou ik die wandeling doen bij droog weer. Je loopt onderweg over een soort van steigers en bij regen kunnen die glad zijn.
Preikestolen is fantastisch, ik ben er speciaal voor naar Noorwegen gegaan en het was het waard. Maar: een hele zware klim hoor en het is geen geplaveid pad. Drie uur over soms hoge stenen klauteren en dan óók weer terug. Ik zou dat niet doen met een vijf-jarige en sowieso alleen bij heel stabiel weer (dat geluk had ik ;-) )

Stavanger zelf was wel aardig om een middagje rond te lopen, maar geen must. Er is wel een heel interessant museum over oliewinning op de Noordzee. Maar of dát een vijfjarige kan boeien?

Hou er ook rekening mee dat het in die hoek iets van 300 dagen per jaar regent.
impala wijzigde dit bericht op 04-06-2017 20:22
0.58% gewijzigd
.
ReginaMills schreef: ↑
04-06-2017 20:17
De wandeling naar de Preikestolen is ook best kort. Als je normaal doorloopt ben je er binnen 1.5 uur. Wel zou ik die wandeling doen bij droog weer. Je loopt onderweg over een soort van steigers en bij regen kunnen die glad zijn.
Huh, anderhalf uur? Ik deed er drie uur over, enkele reis. En ik loop niet langzaam. Er cirkelden ook reddingshelicopters die mensen oppikken die door hun enkel gaan enzo. Of erger. Ik heb ze in actie gezien.
.
impala schreef: ↑
04-06-2017 20:21
Huh andershaldf uur? Ik deed er ruim drie uur over, enkele reis. En ik loop niet langzaam.
3 uur? Ik was er in 1.5 uur.
ReginaMills schreef: ↑
04-06-2017 20:22
3 uur? Ik was er in 1.5 uur.
Ik lees nu een oude hond? Dat kan toch niet? Het is echt klimmen en klauteren.
.
impala schreef: ↑
04-06-2017 20:25
Ik lees nu een oude hond? Dat kan toch niet? Het is echt klimmen en klauteren.
Ik vond het niet zoveel klimmen en klauteren hoor. Er was een helling die je op moest over rotsen, maar met de hond ging het goed.
Begin vroeg aan de Preikestolen wandeling. Een beetje voor de drukte uit zeg maar.

In Bergen is het aquarium leuk voor jullie zelf en de kinderen. Ik zou ervoor kiezen om gewoon te rijden ipv de ferry die jij noemt. Ik vind 18 uur op een boot zitten niet zo leuk als door het land heen rijden.

Voss is ook een mooie omgeving, net als Odda. Vanuit Stavanger kun je een ferry nemen over het Lysebotnfjord. Je vaart dan als het ware onder de Preikestolen en Kjeragbolten door. Je kan eventueel de auto meenemen en met de auto terug rijden. De weg langs de westkust tot Kristiansand is erg mooi. Maar misschien wat te lang voor jullie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven