Olifanten

06-12-2019 17:45 84 berichten
Een van mijn grootste wensen is om ooit een reis te maken waarbij ik olifanten kan “ontmoeten”, m.a.w. een reservaat/opvang of iets dergelijks. Ik vind het zulke mooie en bijzondere dieren. :heart:

Wie heeft dit ooit gedaan en wat vond je er van? Suggesties/tips?

Vertel!

(Aub wel de diervriendelijke variant. Ik wil er absoluut niet op rondrijden of iets dergelijks.)

:rose:
Je weet dat olifanten in Afrika de dodelijkste dieren zijn?

Dichtbij een Afrikaanse olifant komen is levensgevaarlijk, dus als dat kan is het onnatuurlijk en moet je het eigenlijk niet willen.

In Azië worden allerlei excursies aangeboden zoals olifanten wassen, maar ook daar is heel wat dierenmishandeling aan vooraf gegaan om die beesten te trainen. Ik zou dus zeggen: ga op safari en bekijk deze prachtige dieren op gepaste afstand, dat is het beste voor iedereen.
In mijn mening zijn er geen diervriendelijke manieren om een olifant te ontmoeten. Een olifant hoort in het wild te leven en niet in contact te zijn met mensen. Ook vele opvang plekken (met name in Azië) hebben een winstoogmerk ook al kan je er niet op rijden.

Ik weet 1 adres in Cambodia waar olifanten worden opgevangen en waar je (alleen op reservering) langs kan gaan.
Hier mag je niet met de olifanten knuffelen, wassen of aaien. Het enige wat je mag doen is met ze mee gaan naar t bos om op te letten dat er geen mensen komen die ze mee nemen en dat ze s avonds weer veilig thuis komen.

Of ga op Safari en kijk naar een olifant in het wild. Kan je ook vaak van ‘redelijk’ dicht bij zien.
Alle reacties Link kopieren
Er bestaat inderdaad geen diervriendelijke variant. Ik kan er echt boos om worden dat mensen, met alle info die er is en juist als ze zo van het dier houden, nog steeds hierheen gaan. Overal waar je inderdaad mag knuffelen, wassen, aaien of eten geven is al niet oke.
Zou kiezen voor een mooie safari.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan Elephant nature park in Thailand aanraden. Google maar eens.
Alle reacties Link kopieren
https://www.worldanimalprotection.nl/ac ... ntenopvang
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Burgers Zoo?

Ik heb ze verder op verschillende plekken in Afrika gezien. Het is dan wel een kwestie van mazzel. Ook afhankelijk of dat je in de droge periode zit of het regen seizoen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Bee_Kind schreef:
06-12-2019 17:55
Er bestaat inderdaad geen diervriendelijke variant. Ik kan er echt boos om worden dat mensen, met alle info die er is en juist als ze zo van het dier houden, nog steeds hierheen gaan. [/b]Overal waar je inderdaad mag knuffelen, wassen, aaien of eten geven is al niet oke.
Zou kiezen voor een mooie safari.



Het is toch duidelijk dat TO zoiets NIET bedoeld?

TO, lees dit eens:

https://www.reishonger.nl/reisverslagen ... in-afrika/
Alle reacties Link kopieren
https://www.worldanimalprotection.nl/ac ... dig-hebben
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
06-12-2019 17:58
Het is toch duidelijk dat TO zoiets NIET bedoeld?

TO, lees dit eens:

https://www.reishonger.nl/reisverslagen ... in-afrika/
Ze zegt alleen dat ze niet wil rondrijden. Ik ken heel veel mensen die tof doen over hun 'natuurvriendelijke olifantenervaring' maar ze bvb wel hebben gewassen. Vandaar dat ik het liever 3x extra benadruk.
Alle reacties Link kopieren
https://www.liefsuitthailand.nl/reservaten/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://wanderrebel.com/duurzaamheid/ho ... tenopvang/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Tx voor de linkjes en sommige tips! Ik ga de sites nog even doorbladeren.

Ik hou me even afzijdig van de discussie, want: totaal geen zin in. Heb de diervriendelijkheid al benadrukt.

Dit was eigenlijk bedoeld als een positief topic en ben vnl benieuwd naar ervaringen van anderen die ooit een dergelijke reis hebben gemaakt en daar evt over willen vertellen.

En misschien ook wel reacties van mensen die olifanten ook bijzondere wezens vinden.
anoniem_389095 wijzigde dit bericht op 06-12-2019 18:14
3.94% gewijzigd
Dubbel.
Alle reacties Link kopieren
Hey Noaia,

Amboselli in Kenia. Heb nog nooit zo veel olifanten gezien, niet 1 ander park heeft zon dicht bevolking van olifanten (naar mijn weten).. plus de Kilimanjaro op de achtergrond maakt het plaatje helemaal af.. love it!
Alle reacties Link kopieren
Noia schreef:
06-12-2019 18:12

En misschien ook wel reacties van mensen die olifanten ook bijzondere wezens vinden.
Ik denk dat de meesten die hier fel reageren (yep, guilty) het juist hele bijzondere wezens vinden. Vandaar de behoefte om ze in bescherming te nemen.
Ladida1981 schreef:
06-12-2019 17:56
Ik kan Elephant nature park in Thailand aanraden. Google maar eens.
Ben ik ook geweest. Heel bijzonder.
SallySpectra* schreef:
06-12-2019 18:23
Ben ik ook geweest. Heel bijzonder.
Wil je er iets over vertellen vanuit je eigen ervaring?
Bee_Kind schreef:
06-12-2019 17:59
Ze zegt alleen dat ze niet wil rondrijden. Ik ken heel veel mensen die tof doen over hun 'natuurvriendelijke olifantenervaring' maar ze bvb wel hebben gewassen. Vandaar dat ik het liever 3x extra benadruk.
Maar wat je schrijft klopt niet.
Appletree86 schreef:
06-12-2019 18:16
Hey Noaia,

Amboselli in Kenia. Heb nog nooit zo veel olifanten gezien, niet 1 ander park heeft zon dicht bevolking van olifanten (naar mijn weten).. plus de Kilimanjaro op de achtergrond maakt het plaatje helemaal af.. love it!
Wauw!! Even plaatjes gekeken op Google, prachtig!
Alle reacties Link kopieren
Het zijn inderdaad bijzondere dieren.
Lang geleden, toen het nog gebruikelijk was dat circussen dieren hadden, stond er vlak bij mijn huis een circus en de olifanten stonden op een stuk gras dat met een dun draadje was afgezet. De dieren waren natuurlijk aan mensen gewend en je kon er gewoon bijkomen en ze gras voeren. Ze hadden alle ruimte om zich terug te trekken van mensen, maar ze stonden allemaal aan het draadje bij de mensen. Het kwam me niet over dat ze het vervelend vonden, integendeel. Ze leken net zo nieuwsgierig naar ons als wij naar hen.

Met de kennis van nu niet goed te praten natuurlijk, maar ik heb er toen bijgestaan, ervaren hoe ze o zo precies en zacht het gras uit je hand pakten met hun slurf en zich over hun slurf lieten aaien.

Het meest zijn me hun ogen bijgebleven, met prachtige lange wimpers en een soort diepe wijsheid erin. Ik kon me er bijna niet bij losmaken.

Ik denk dat dit een van mijn meest indrukwekkende ervaringen is geweest die ik ooit heb gehad. Ik snap je fascinatie voor deze schitterende dieren volkomen.

In het wild zijn ze minder lief, maar ik denk dat je ook enorm onder de indruk zal zijn als je ze van een grotere afstand zal zien.
When in doubt, the auditor is always right!
Noia schreef:
06-12-2019 18:12
Tx voor de linkjes en sommige tips! Ik ga de sites nog even doorbladeren.

Ik hou me even afzijdig van de discussie, want: totaal geen zin in. Heb de diervriendelijkheid al benadrukt.

Dit was eigenlijk bedoeld als een positief topic en ben vnl benieuwd naar ervaringen van anderen die ooit een dergelijke reis hebben gemaakt en daar evt over willen vertellen.

En misschien ook wel reacties van mensen die olifanten ook bijzondere wezens vinden.

Als het je echt alleen om de dieren te doen is, geef je geld aan een organisatie waarbij professionals ervoor zorgen dat olifanten in de natuur kunnen blijven of terug de natuur in kunnen. Alles wat je met olifanten gaat doen, zijn de olifanten niet bij gebaat en is alleen voor jezelf.
Star² schreef:
06-12-2019 17:58
Het is toch duidelijk dat TO zoiets NIET bedoeld?

TO, lees dit eens:

https://www.reishonger.nl/reisverslagen ... in-afrika/
Nee het is niet duidelijk dat TO dat niet bedoeld. Ik vind een olifant bekijken van afstand niet ‘ontmoeten’. Een olifant ontmoeten betekend voor mij dat je dicht bij wil komen. En dat is geen één opzicht diervriendelijk.
Auditor schreef:
06-12-2019 18:27
Het zijn inderdaad bijzondere dieren.
Lang geleden, toen het nog gebruikelijk was dat circussen dieren hadden, stond er vlak bij mijn huis een circus en de olifanten stonden op een stuk gras dat met een dun draadje was afgezet. De dieren waren natuurlijk aan mensen gewend en je kon er gewoon bijkomen en ze gras voeren. Ze hadden alle ruimte om zich terug te trekken van mensen, maar ze stonden allemaal aan het draadje bij de mensen. Het kwam me niet over dat ze het vervelend vonden, integendeel. Ze leken net zo nieuwsgierig naar ons als wij naar hen.

Met de kennis van nu niet goed te praten natuurlijk, maar ik heb er toen bijgestaan, ervaren hoe ze o zo precies en zacht het gras uit je hand pakten met hun slurf en zich over hun slurf lieten aaien.

Het meest zijn me hun ogen bijgebleven, met prachtige lange wimpers en een soort diepe wijsheid erin. Ik kon me er bijna niet bij losmaken.

Ik denk dat dit een van mijn meest indrukwekkende ervaringen is geweest die ik ooit heb gehad. Ik snap je fascinatie voor deze schitterende dieren volkomen.

In het wild zijn ze minder lief, maar ik denk dat je ook enorm onder de indruk zal zijn als je ze van een grotere afstand zal zien.
Mooie ervaring Auditor. Die wijsheid idd. Ze zijn ontzettend intelligent en ik vind hun emoties ook zo bijzonder, zoals rouwen ed.

Toen ik klein was, mocht je bij ons in de dierentuin ook nog de olifanten mandarijntjes voeren. Is mij ook altijd bij gebleven.
Noia schreef:
06-12-2019 18:24
Wil je er iets over vertellen vanuit je eigen ervaring?
Het is een opvang voor olifanten die om wat voor reden dan ook niet meer in de natuur kunnen leven. Zo zijn er olifanten die vroeger ‘gewoon’ door particulieren werden gehouden, voor jungletochten of voor entertainment ofzo, maar er was dus ook een olifant die op een mijn was gelopen. Ze doen verder ook heel veel aan voorlichting.

De olifanten lopen los rond en toen ik er was, konden ze in principe ook ‘weglopen’ omdat er geen hek omheen stond.
Je kan ze voeren en ook wassen. Maar gaat allemaal wel ‘vrijwillig’ en zonder dwang (geen gesla en gedrijf met stokken enzo). Als de olifanten niet willen gaat het feest dus ook niet door. Sommige van de olifanten zijn heel tam omdat ze door mensen zijn opgevoed, andere juist heel wild. Ze leven ook echt in een familie.
Was gewoon heel bijzonder om die beesten van zo dichtbij te zien.

Verder was het een heel leuke dag. Ook niet heel massaal. Denk dat er in totaal 50-60 mensen waren (misschien iets meer, als je alle vrijwilligers meerekent die er waren). Tussen de middag een werkelijk overheerlijk Thais buffet ‘tussen de olifanten’, echt leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven