Olifanten

06-12-2019 17:45 84 berichten
Een van mijn grootste wensen is om ooit een reis te maken waarbij ik olifanten kan “ontmoeten”, m.a.w. een reservaat/opvang of iets dergelijks. Ik vind het zulke mooie en bijzondere dieren. :heart:

Wie heeft dit ooit gedaan en wat vond je er van? Suggesties/tips?

Vertel!

(Aub wel de diervriendelijke variant. Ik wil er absoluut niet op rondrijden of iets dergelijks.)

:rose:
Noia schreef:
06-12-2019 19:33
Je wilt een reactie of niet?

Je weet niet eens concreet wat mijn “plannen” zijn. Dat heb je ook niet gevraagd. Sterker nog, ik weet het zelf nog niet eens. “Ontmoeten” staat bewust tussen aanhalingstekens.

Ik vind dat je reacties zuur en belerend zijn en dat je vooral de discussie op zoekt. Waarom doe je dat? Is dat nou echt nodig? Wat haal je daar uit?

Nee hoor, ik hoef geen reactie. Je vraagt om de diervriendelijke variant, naar mijn mening is geld doneren en niet gaan het meest diervriendelijk voor deze dieren.
In veel game reserves in zuid-afrika kan je bush walks doen ook in big 5 reserves. Het is alleen wel mazzel hebben om olifanten te voet tegen te komen tenzij je natuurlijk naar een reserve gaat wat een behoorlijke populatie aan olifanten heeft.
En ik heb geen olifanten te voet gezien wel meermaals de witte en zwarte neushoorn en het is heel anders en heel bijzonder om deze dieren van vrij dichtbij te benaderen. Wat bij de witte beter gaat dan bij de zwarte. Wat ik wil zeggen is de beleving heel anders dan vanuit een auto. Je bent veel meer een met de natuur.

Verder denk ik dat als je inderdaad let op dierenwelzijn en je geeft aan dat te doen dan het een hele bijzondere ervaring is.
Ik neem aan dat je ze gelezen hebt maar de boeken van Lawerence Anthony en zijn vrouw zijn wel aanraders. En dat is misschien ook nog een optie. Thula-Thula bezoeken.
Amboselli en Serengeti zijn zeker aanraders om olifanten te spotten. Ik heb prachtige foto’s. Heel dichtbij komen is echter gevaarlijk, zeker bij een bul, of sls er een jong is.

Maar ga er maar van uit dat overal waar je ze kunt aanraken, er sprake is geweest van dierenmishandeling. Olifanten zijn wilde dieren.
Appletree86 schreef:
06-12-2019 18:16
Hey Noaia,

Amboselli in Kenia. Heb nog nooit zo veel olifanten gezien, niet 1 ander park heeft zon dicht bevolking van olifanten (naar mijn weten).. plus de Kilimanjaro op de achtergrond maakt het plaatje helemaal af.. love it!
Deze! Ik vond het echt een belevenis.
Alle reacties Link kopieren
wat een zure reacties weer door zogenaamde dierenvrienden die waarschijnlijk nog nooit een levend wezen pijn hebben gedaan :bonk:

TO: pb me even, ik ken mooie adressen in zowel kenia als thailand om deze dieren te 'ontmoeten'
Alle reacties Link kopieren
Door ze in hun thuislanden te bezoeken draag je mede bij aan het uitsterven.

Ik heb ze daar gezien. In Sri Lanka en Afrika . Ik heb er spijt van. In de dierentuin zie je ze trouuwens veel beter.
merelindesloot schreef:
06-12-2019 20:28
Door ze in hun thuislanden te bezoeken draag je mede bij aan het uitsterven.
Kan je dit nader uitleggen?
Alle reacties Link kopieren
Pinnawela Elephant orphanage in Sri Lanka.
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 jaar geleden een dag vrijwilligerswerk gedaan in een olifantenopvang in Maleisie. Hier zitten olifanten die gewond of als wees zijn gevonden en in de opvang opgevangen worden en klaargestoomd worden voor een veilige terugkeer in de natuur.
We hebben eten gemaakt (honderden watermeloenen in stukken gehakt onder andere), ze gevoerd, baby olifanten de fles gegeven, hokken verschoond, ze nat gesproeid (vinden ze heerlijk) en hebben echt hard moeten werken. We betaalden voor deze dag zo'n 200 euro voor ons vieren geloof ik (is deels vrijwillig want hebben een voorraad suiker en melk gekocht)
Ik heb de contactgegevens nog van de vrijwilliger waarbij wij 1 dag meegelopen hebben. Je kan ook met een tour naar deze opvang maar dan heb je nauwelijks contact met de dieren. Zou ik niet doen. Als je kiest voor het vrijwilligerswerk ben je als enige toerist op het terrein aan het werk. De opvang heet Kuala Gandah elephant sanctuary
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in Zuid-Afrika een 1 op 1 safari gedaan (dus enkel gids en ik), waardoor ik zelf kon bepalen hoe lang we bij dieren stil bleven staan. Toen we bij een groepje olifanten kwamen die bezig waren een stukje water over te steken, hebben we dus alle tijd genomen en heel veel interactie binnen die groep gezien (een jong had bijvoorbeeld moeite met het diepste stuk van het water, dus toen kwam er een volwassen dier helpen :heart: ). De gids voelde goed aan hoe ontzettend indrukwekkend ik het moment vond en liet me dus ook in alle rust alles in me opnemen. Ik vond het zelf juist heel mooi dat er totaal geen mensen betrokken waren bij de interactie, dit was echt olifanten onderling, en ik observeerde enkel vanaf een gepaste afstand. Ik zou dus de klassieke safari aanbevelen, maar in zeer kleine groep.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
06-12-2019 17:55
Er bestaat inderdaad geen diervriendelijke variant. Ik kan er echt boos om worden dat mensen, met alle info die er is en juist als ze zo van het dier houden, nog steeds hierheen gaan. Overal waar je inderdaad mag knuffelen, wassen, aaien of eten geven is al niet oke.
Zou kiezen voor een mooie safari.
Alle reacties Link kopieren
Pinnawela Elephant orphanage in Sri Lanka.
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
caretta_01 schreef:
06-12-2019 21:32
Pinnawela Elephant orphanage in Sri Lanka.
https://www.responsibletravel.com/holid ... -orphanage

Sorry voor de ‘belerende’ reacties. Ik ben in bovenstaande orphanage geweest en ik heb er gewoon spijt van. Ik denk absoluut niet dat je de intentie hebt om naar dit soort plekken te gaan, maar ik had gewild dat ik me er meer bewust van was en dat ik hier meer over voorgelicht was. Was toen der tijd ook mijn eigen naïviteit natuurlijk. Er staan hier goede tips tussen, en persoonlijk vond ik de olifanten in het wild zien het mooiste omdat ze daar voor mijn gevoel het beste tot hun recht komen, helemaal als je het geluk hebt om een kudde met jongen tegen te komen!

Hopelijk kan je een mooie plek vinden.
Udawalewe in Sri Lanka barst van de olifanten.
Alle reacties Link kopieren
https://www.elephantconservationcenter.com/

In Laos. Ik ben hier een paar dagen geweest. Prachtige omgeving, middenin de natuur. Erg gericht op het welzijn van de dieren. Ze proberen gevangen olifanten vrij te kopen. Ze worden opgevangen, verzorgd en het einddoel is ze weer terugplaatsen in de jungle. Ter plekke wordt gewerkt aan het vormen van een nieuwe kudde. Eens in de zoveel jaar kunnen ze zo'n nieuwe kudde vrij de jungle in laten gaan. Kleinschalig opgezet. Er zijn een paar hutjes/bungalowtjes om er een paar dagen te verblijven. Je bent dan met maar een klein groepje toeristen/vrijwilligers. Niet massaal dus. Er zijn westerse biologen en veeartsen aan verbonden, die veel konden uitleggen. Je leert veel over de olifanten en de problematiek, en komt met ze in contact. Niet op de kunstjesmanier overigens. Het is veel observeren vanuit gebouwde uitkijktorens. En dat is al prachtig, als je net van alles uitgelegd hebt gekregen. En ook geen gebadder met de olifanten. Je kunt wel zien hoe ze dat doen met hun eigen mahout. En alleen het kijken is al zo leuk. Aanrader.
Alle reacties Link kopieren
Het wildlife rescue centre in de buurt van Hua Hin in Thailand. Een opvang voor allerlei dieren, waaronder veel olifanten. De bedoeling is dat de dieren die daar opgevangen worden weer terug naar het wild gaan. Maar voor veel olifanten is dat niet meer mogelijk omdat ze te lang gewerkt hebben in een circus of om toeristen op de rug rond te dragen. Ze zijn hun instinct om in het wild te kunnen overleven dan kwijt. Het rescue centre is opgericht door een Nederlander en er werken veel vrijwilligers. Het is enorm ruim opgezet en de dieren hebben veel ruimte. Ik heb daar een dagtour gedaan maar je kan er ook logeren. Absoluut een prachtige en vooral diervriendelijke plek!
Alle reacties Link kopieren
Voor mij was dit ook grote wens. Inmiddels heb ik meerdere keren olifanten mogen ontmoeten op reizen.
De eerste keer in Sri Lanka op Safari.
Een mannetje liep langs onze jeep. Wij bleven heel stil zitten. Hij was zo dichtbij dat je de regen op zijn huid hoorde ketsen. Ik heb er een prachtig filmpje van.
Dit smaakte naar meer en verderop in Sri Lanka weer een Safari geboekt. Daar hebben we met een jeep op grotere afstand naar meerder kuddes olifanten bij de rivier staan kijken. Een stuk of 400.
Bulletjes met elkaar stoeien in het water. Piepjonge olifantjes naast hun moeder.
Prachtig. We hebben daar ontzettend lang gestaan, tot ons drinkwater op was en we vanwege de hitte echt moesten gaan.

Daarna Afrika. Ook dichtbij gezien. Veel groter dan Aziatische. Picture this.
Tijdens een avond Safari de jeep uit het rode zand opgestapt.
Zonsondergang, biertje uit de koelbox en achter ons staat een hele grote olifant te drinken uit een waterreservoir.

Of de dag Safari, heuvelig landschap, een treintje olifanten staart aan slurf verplaatst zich.

Mijn laatste vakantie pygmee olifanten,
Die zie je vanaf het water de jungle in niet heel goed. Je ziet een hoofd, flapperende oren, kwispelende staarten, grijze ruggen tussen het groen van de jungle. Maar je hoort ze heel goed!
Ze trompetteren! Dat is ook echt super vet.

Mijn tip ga altijd met een echte wildlife ranger op pad.
lorrelies wijzigde dit bericht op 08-12-2019 15:49
0.11% gewijzigd
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Artis!
Wat is er mis met Artis?
Massa's onnozel belerende reacties weeral...

TO, wij hebben intussen al een aantal jaren terug eens een super safari gedaan. Je hebt er wel veel verlof voor nodig, aangezien je vlotjes 1,5 maand bezig bent, maar je doorkruist wel een flink stuk van het continent. Je begint in Kenia en gaat zo naar Zuid-Afrika (of omgekeerd), doorheen Kenia, Tanzania, Malawi, Zambia, Zimbabwe, Botswana, Nambibië en Z-Afrika. In de typische Land Rovers en met overnachting in safaritentjes, in het midden van de brousse.

Als je back to nature wil doen, de beestjes in het wild wil zien en echt een safari wil beleven, dan is dat alleen maar aan te raden. Je hebt uiteraard nooit garantie dat je alle beestjes die je wil zien, ook echt te zien krijgt, maar met zo'n lange reis is de kans klein en je bent echt wel in het midden van hun territorium en je komt ze tegen in hun dagdagelijkse leven.

Denk niet dat het bedrijf waar wij dit mee gedaan hebben nog bestaat, maar africantravels (google) doet iets gelijkaardig lijkt het wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je de David Sheldrick Wildlife trust in Kenia aanraden. De opvang in Nairobi wordt nogal druk bezocht, maar als je naar iets kleinschaligs wil dan raad ik je de opvang in het wildpark Tsavo aan.
David Sheldrick vangt jonge (wees) olifanten op en bereid ze voor op een terugkeer naar het wild. Dit gaat in verschillende stappen en duurt ook jaren voor ze daar klaar voor zijn.
Om de opvang in Tsavo te kunnen bezoeken moet je sponsor zijn van de stichting/een olifant. Voor 50 dollar per jaar kan je dit worden. Je moet je bezoek vervolgens aanvragen en dan meteen ook de datum bepalen dat je wil komen. Als dit wordt goedgekeurd krijg je een uitnodigingsbrief en daarbij kan je langskomen. Dit kan alleen eind van de middag en duurt ongeveer een uurtje. Je ziet de olifanten het verblijf binnenkomen na een dag in het wild, ze krijgen hun melkflessen van hun verzorgers en je kan hun verblijf bekijken. Als je geluk hebt kan je ze even aanraken. De verzorgers vertellen je van alles over de olifanten en hun werk.

Dit zou je dan moeten combineren met een safari. Zonde om alleen naar de opvang te gaan. Juist mooi om te bekijken waar ze na de opvang in het wild terecht komen.
Vanuit de kust (Mombasa/Zuid kust) is dit park prima te bereiken en safaris te boeken. Je kan dan strand en bijvoorbeeld een paar dagen safari met bezoek aan de opvang goed combineren.
.
anoniem_370403 wijzigde dit bericht op 02-05-2020 08:16
98.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of dit al genoemd is, maar; Addo Elephant Park in Zuid Afrika is echt een aanrader!!
charlymercury schreef:
09-12-2019 12:54
Ik weet niet of dit al genoemd is, maar; Addo Elephant Park in Zuid Afrika is echt een aanrader!!
Dit is de meest laagdrempelige manier. Een auto huren en zelf door een park gaan rijden, dat is veel leuker dan in zo'n safarivoertuig. Diervriendelijk, en je moet echt enorm je best doen om geen olifanten te zien. In het Krugerpark zijn er zoveel dat het soms zelfs irritant wordt dat ze steeds in de weg staan. Gids overbodig.

Het beeld van de olifant als zachtaardig, wijs dier mag trouwens best een beetje genuanceerd worden. Het zijn loeigrote tanks, vaak met een pesthumeur, en ze zijn gewend om hun goddelijke gang te gaan of je nu in de weg staat of niet. Een respectvolle afstand is aan te raden, en dan maar hopen dat zij zich daar ook aan houden.

Als je olifanten wilt redden kun je beter geld geven, en zeker niet naar zo'n Aziatisch verzorgings-knuffelkamp gaan. Dieren die terug de natuur in gaan moeten juist zo weinig mogelijk contact met mensen hebben, en zijn veel meer gebaat bij deskundige begeleiding dan bij toeristische aandacht.
Alle reacties Link kopieren
Niet in Afrika. Daar kun je echt niet dichtbij olifanten komen.
Er is bij Nairobi een olifantenopvang van Daphne Sheldrick, maar dat kan niet zomaar bezocht worden. Alleen op uitnodiging voor mensen die een olifantje financieel geadopteerd hebben.

Wij hebben op safari veel olifanten gezien. Maar allemaal op veilige afstand.


Op Sri Lanka is Pinnawela Elephant Orphanage. Dat is open voor bezoekers. Maar dat zullen er geen honderden per dag zijn.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
09-12-2019 13:39
Niet in Afrika. Daar kun je echt niet dichtbij olifanten komen.
Well in Addo Elephant Park :D Heb daar nog een baby olifantje melk uit de fles gegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven